نوآوری سازمانی

نوآوری سازمانی

از آنجایی که محیط سازمان ها به طور دائم در حال تغییر است، نوآوری و توانایی سازگاری خلاقانه با تغییرات، کلید رهبری موثر و موفقیت در سازمان است. خلاقیت کارکنان سهم بسیار مهمی در عملکرد کلی سازمان و همچنین کارایی و پایداری آن دارد. کارکنان باید بر روی فرایندهای ابتکاری و نتایج آن تمرکز کنند تا بتوانند سهم مثبتی در نتایج سازمان خود داشته باشند.

در سال های دور، واژه ی نوآوری، مفهومی ناشناخته و ناملموس برای سازمان ها بود؛ اما امروزه، تکنولوژی های جدید، بخشی طبیعی از زندگی روزمره ی سازمان ها به شمار می آیند. برای فهمیدن معنای نوآور، ابتدا باید اهمیت نوآوری را درک کنیم. نقش اساسی نوآوری در بقای درازمدت سازمان هاست.

هسته ی اصلی نوآوری بر ایده تمرکز دارد. افرادی که این ایده ها را ایجاد می کنند، نسبت به آن واکنش نشان می دهند یا آن را اصلاح می کنند.

برای پاسخگویی به تست سازمان نوآور، لازم است دو مفهوم نوآوری و آرمان را تعریف کنیم و با این تعاریف واحد به پاسخگویی تست بپردازیم:

نوآوری: توانایی شکستن الگوهای قدیمی، ایجاد ارزش های جدید، اجرای موفقیت آمیز و بهره برداری از ایده است. نوآوری در واقع مرحله ی اجرای خلاقیت است.

معرفی کالای جدید، معرفی روش جدیدی در تولید، ایجاد یک بازار جدید، تسلط به منابع جدید برای فراهم آوری مواد اولیه و ایجاد سازمان های جدید در صنعت از انواع نوآوری است. طبق نمودار ذیل، فرایند نوآوری با تحقیق و بررسی آغاز شده و با پذیرش و کاربرد به پایان می رسد.

000066

آرمان: چشم انداز و دورنمایی است که سازمان قصد دارد در آینده نسبتاً دوری به آن برسد. آرمان سبب شادی و نشاط سازمان شده و سازمان را از خمودگی و روزمرگی نجات می دهد. آرمان سبب تغیر در شکل و محتوای روابط افراد با سازمان می شود و احساس تعلق عمیقی در افراد و اعضای سازمان ایجاد می کند. آرمان  شجاعت و شهامت افراد را در مقابله با مسائل و مشکلات سازمانی افزایش می دهد. به عنوان مثال آرمان شرکت اپل، نمایش قدرت کامپیوتر به تمام انسان ها بود.

پاسخ به ۲۰سوال زیر، میزان نوآور بودن سازمانتان را نشان خواهد داد. لطفاً به هر سوال امتیاز درست و صادقانه بدهید.

۱.میزان تعهد شما به عنوان مدیریت ارشد سازمان نسبت به نوآوری در چه حد است؟
۲.آرمان سازمان چقدر بر نوآوری تاکید دارد؟
۳.تا چه اندازه آرمان سازمان برگرفته از آرمان های افراد سازمان است؟
۴.تا چه حد علاقمند به رهبری تغییر هستید؟
۵.انتقاد های سازنده در سازمان شما در چه سطحی است؟
۶.کارگروهی را در سازمانتان چطور ارزیابی می کنید؟
۷.آیا معمولاً از تیم های کاری در سازمانتان به طور موثر استفاده می شود؟
۸.شکست و اشتباه افراد تا چه حد به عنوان قسمتی از فرایند نوآوری پذیرفته شده است؟
۹.سازمان تا چه اندازه سعی می کند افراد جوان، خلاق و با استعداد را حفظ کند؟
۱۰.نوآوری افراد تا چه اندازه در سازمان شما تشویق می شود؟
۱۱.در سازمان شما، ارتباط افراد با همکاران، رؤسا و زیردستان چطور است؟
۱۲.در سازمان شما چه اندازه فرصت های غیررسمی برای تبادل ایده ها وجود دارد؟
۱۳.در سازمان شما تا چه اندازه افراد از عذرخواهی فارغند؟
۱۴.تا چه اندازه منابع جدید برای اجرای ایده های افراد در دسترس قرار می‌گیرند؟
۱۵.ساختار سازمان تا چه اندازه انعطاف پذیر است؟
۱۶.تا چه اندازه تصمیمات در سطوح پایین سازمان اتخاذ می شود؟
۱۷.تا چه اندازه کارکنان، خود را درگیر کارهای نوآورانه می کنند؟
۱۸.سازمان شما تا چه اندازه بلندمدت بودن فرایند نوآوری و نتایج آن را پذیرفته است؟
۱۹.نوآوری چه سطحی از استراتژی های آتی سازمان دارد؟
۲۰.تا چه اندازه محیط کار شما مفرح (توأم با شوخی) است؟

امتیاز دهید
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *