وفاداری مشتریان

۷راه ایجاد وفاداری مشتریان

۷ راه ایجاد وفاداری مشتریان » صرف نظر از اندازه کسب و کار، وفادارای مشتریان به طور قابل توجهی مهم می باشد. مشتریان تکراری ۶۷ درصد بیشتر از مشتریان جدید هزینه می کنند. علاوه بر این، جذب مشتریان جدید ۱۰ برابر پر هزینه تر از حفظ مشتریانی بوده که درحال حاضر با شما در ارتباط می باشند. اگر به دنبال روش های واقعی برای حفظ و ایجاد وفاداری مشتریان هستید، از راهکارهای زیر استفاده کنید:

۱- برای ایجاد ارتباط با مشتریان از روش های موثری استفاده کنید.

ارتباط متناوب با مشتری، شما را در ذهن آنها زنده نگه داشته و اجازه می دهد تا اطلاعات مهم خود را منتقل کنید. برای جمع آوری یک پایگاه داده از مشتریان ،زمان صرف کرده و از اطلاعاتی مثل ایمیل، آدرس پستی یا شماره تماس استفاده نمایید. پس از آن می توانید پیام های تبریک، یاد آوری های دوستانه یا اخبار ماهانه ارسال نمایید.

شبکه های اجتماعی روش خوب دیگری برای ارتباط روزانه با مشتریان می باشد. فراموش نکنید که هم از اطلاعات مفید استفاده کرده و هم یادآوری های سرگرم کننده ارسال نمایید تا وفاداری مشتریان را تقویت کنید.

۲- برای مشتریان وفادارتان هیجانات بیشتری ایجاد کنید.

یکی از بهترین  و احتمالا ارزان ترین- روش های پاداش دادن به وفاداری مشتریان، ارائه هیجانات بیشتر به وفادارترین مشتریانتان می باشد. این کار می تواند از طریق عمل کردن خارج از عرف، ملاقات های خاص و یا خدمات فوری باشد، مشتریان دوست دارند چیز بیشتری دریافت کنند. با ایجاد یک سیستم پاداش برای وفادارترین ها، نه تنها مشتریان را به همراهی با خود تشویق می کنید بلکه به آنها انگیزه ای داده اید تا برای همراهی با شما تلاش کنند.

 فکر می کنید چه چیزی رشد کسب و کار شما را متوقف می کند؟ فروش ضعیف، افراد ضعیف و یا سیستم ضعیف؟ ما شما را به چالش کشیده و می گوییم هیچ یک از این موارد دلیل اصلی نیست. آنچه باعث توقف تان می شود، ناتوانی شما در ارتباط با مشتری و شاد کردن اوست. مشتریان، با قدرت نظر خود را اعلام کرده و در رسانه های اجتماعی منتشر می نمایند. آنها همچنین ممکن است رقبا را جایگزین شما کنند. توجه شما را به مقاله ” ۳ اشتباه رایج در ارتباط با مشتری ” از مدیرنو، جلب می نماییم.

۳- برنامه های تشویقی متفاوتی داشته باشید.

بسیاری از کسب و کارها وابسته به فصول سال هستند و در زمان های مشخصی از سال دچار مسائل مادی می گردند. برای نمونه، یک فروشگاه لوازم عروسی که اغلب فروش هایش در ماه های تابستان (اوج برگزاری مراسم عروسی) بود و در زمستان با مشکل مواجه می شد، تصمیم گرفت برای مشتریانی که قادر بودند در زمستان خرید کنند یک برنامه پرداختی ارائه کرده و به جای پرداخت کل هزینه در یک زمان، آن مبلغ را تا زمان برگزاری عروسی کم کم پرداخت نمایند.

این برنامه به خوبی انجام شد زیرا با ارائه پرداختی های ماهانه به مشتری کمک کرده و در زمان رکود شرکت نیز جریان نقدی فراهم آورد. مشتریان بسیار خوشحال بودند و فروشگاه را به دوستان خود معرفی می کردند و در نتیجه این فروشگاه حدود ۴۰۰درصد افزایش کلی فروش داشت.

حتماً بخوانید :  چگونه مشتریان را بهتر درک کنیم؟

۴- ارائه خدمات عالی به مشتری

با اینکه به نظر واضح می آید، اما به دلیل اهمیت بالای آن باید همیشه تکرار شود. تحقیقی در سال ۲۰۱۳ نشان داد که ۵۱ درصد از مشتریان به ارتباط خود با شرکت پایان دادند زیرا از خدماتی که دریافت می کردند راضی نبودند.

زمانی که با مشتری به خوبی رفتار شود یا برخورد ضعیفی اتفاق افتد او به خاطر خواهد سپرد. در هر دو حالت، آنها از شما به دوستان و اطرافیان خود خواهد گفت و این می تواند به معنی تجارت بیشتر یا از دست دادن موقعیت های شما باشد.

product

۵- بیش از حد به تکنولوژی وابسته نباشید

حتی در جامعه تکنولوژیک امروزی که از پیام های متنی و ایمیل ها استفاده زیادی می شود، ما باز هم به دنبال ارتباط با افراد مختلف هستیم. همه ما درگیر تلفن های گویا شده ایم و بارها ترجیح دادیم که یک شخص واقعی پاسخ دهنده بود. به همین دلیل مهم است بدانید با اینکه تلفن های اتوماتیک ممکن است در هزینه صرفه جویی کند اما ایجاد وفاداری مشتریان، از طریق مسئولین بخش خدمات که به خوبی آموزش دیده باشند، تاثیر بیشتری دارد.

 طبق یک گزارش حدود ۵۹ درصد کسب و کارها  در ۳ سال اول خود با شکست مواجه می شوند! به طور نمونه صنعت رستوران نرخ خطای بالایی دارد زیرا بسیار رقابتی بوده و حفظ مشتری در آن بسیار سخت است. رستوران داران اگر بخواهند به رشد خود ادامه دهند باید رابطه ی مستحکم و پایداری با مشتریان برقرار کنند، که در مقاله  “ نکاتی در زمینه وفاداری مشتری در صنعت رستوران داری ” از مدیرنو، به نکات مهمی اشاره شده است.

۶- لبخند را فراموش نکنید

این یکی از مواردی است که به نظر واضح می آید اما آنقدر اهمیت دارد که بخواهیم مجدداً متذکر شویم. در تحقیقی حالت استفاده شده برای خوش آمد گویی در بدو ورود مشتری، ثبت شد سپس این حالت فروشندگان با میزان صرف زمان مشتریان در فروشگاه مقایسه شد. داده ها نشان داد خریدارانی که از آنها با لبخند استقبال شد ۶۷درصد بیشتر از خریدارانی که از آنها ابه این شیوه استقبال نشد، در فروشگاه وقت صرف کردند.

با اینکه جزئی بنظر می آید اما یک خوش آمد گویی دوستانه به وضوح نتایج مهمی در وفاداری مشتریان در بر خواهد داشت.

۷- به مشتری خود دلیلی برای وفادار بودن بدهید

بسیاری از مردم باور دارند که شرکت اپل مشتریان بسیار وفاداری دارد. مشتریان مدت زمان زیادی با شرکت همراهی کرده تا میزان علاقه خود را ثابت کنند، آنها این کار را از طریق برچسب هایی که بر خودرو خود می چسبانند، خال کوبی ها، یا بحث های جدی در برابر سایر محصولات، انجام می دهند.

اخیراً دانشمندان علوم اعصاب، مغز طرفداران شرکت اپل را اسکن کرده و دریافتند همان بخش از مغز افراد مذهبی که در هنگام فکر کردن به خدای خود فعال می شود، در زمان تفکر مشتری نسبت به محصول مورد علاقه خود نیز فعال می گردد. این نشان می دهد اگر یک محصول یا خدمتی ارائه دهید که مشتری فکر کند در دنیا بهترین است، کاملاً با احساسات شدیدی درگیر می شوند که نمی تواند آن را نادیده بگیرند.

حتماً بخوانید :  حذف عبارات نادرست در فروش تلفنی 1

در فضای کسب و کارهای امروز، نباید تنها بر اهمیت وفاداری مشتریان تاکید کرد، بدون اینکه هیچ قدم موثری در راستای آن بردارید! نکات بالا به شما کمک می کنند مشتریان وفاداری ایجاد کرده که در طی چند سال همراهی با شما راضی باشند.

خواننده گرامی : برند شما برای ایجاد وفاداری چه کاری انجام می دهد؟

امتیاز دهید
The following two tabs change content below.
Avatar

فرنوش بدیعی

من فارغ التحصیل مدیریت اجرایی هستم و معتقدم نویسندگی و ترجمه از راه هایی که می تونیم با استفاده از اون دانشمون را بالا ببریم و این دانش رو به دیگران هم منتقل کنیم. اولین ترجمه ام مربوط میشه به دوران تحصیلم در دانشگاه و از اون زمان به این کار علاقه پیدا کردم. بیشتر به حوزه هایی علاقه دارم که به کار و تحصیلاتم مرتبط باشه مثلا موضوعات منابع انسانی و ارتباط با مشتری. امیدوارم مقاله هام برای شما مفید و موثر باشند.
لینک کوتاه این مقاله : https://modirno.ir/GjAjz
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *