رهبری کسب و کار

۶ گام کلیدی در رهبری کسب و کار

۶ گام اساسی در رهبری کسب و کار» منابع مختلفی در حوزه رهبری کسب و کار وجود دارند که راهکارها و قوانین مختلفی از حوزه رهبری را بیان می کنند و در هیچ کدام از این کتب قانون و راهکار مشخصی را نمی توان متناسب با همه مدیران و کسب وکارها اعلام نمود. در ادامه این مقاله ابزارهای رهبری اثر بخش را مرور خواهیم نمود و شما می توانید به عنوان مدیر از تمامی یا بخشی از آنها که متناسب با کسب و کارتان است، استفاده نمائید.

گام ۱ در رهبری کسب و کار : سوالات هدفمند بپرسید.

این ابزار به شما در یافتن راهکارهای بهینه، مشارکت هرچه بهتر همکاران و حصول آسان تر نتایج دلخواه یاری می رساند. باید توجه داشت که پرسیدن سوالات هدف دار نیاز به تمرکز و تدوین مداوم دارد تا بتوانید سوالاتی اثربخش بپرسید، چرا که سوالات می توانند سمت و سوی ارزش ها و خواسته های ما را مشخص نمایند و از طرفی نشان دهنده بیشترین علاقه مندی ما هستند.

گام ۲ در رهبری کسب و کار : به دنبال بازخوردها باشید.

اینکه چه اتفاقاتی در کسب و کارتان در حال وقوع است خیلی مهم تر از میزان سوددهی شماست. چرا؟ چون عدم وجود روابط شفاف و شنیدن اعتراضات خاموش می تواند در دراز مدت (در برخی سازمان ها در کوتاه مدت) باعث افت شدید فروش و در نتیجه کاهش سوددهی کسب وکارتان باشد. باید به عنوان رهبر آمادگی شنیدن بازخوردهای هرچند منفی را نیز داشته باشید، چرا که تنها راه موفقیت و پیشرفت کسب و کارتان شنیدن اعتراض ها و پیشنهادها قبل از دیر شدن و رسیدن کارد به استخوان است.

متاسفانه توجه به بازخورد در هر دو گروه (رهبر و مخاطبان) از اهمیت بالایی برخوردار نیست. یعنی هر دو طرف جایگاه قابل قبولی برای دریافت و دادن بازخورد قائل نیستند. اما اگر لحظه ای به موضوع رهبری کسب و کار و اساس و بنیان آن که اعتبار است فکر کنیم به این نتیجه می رسیم که، اعتبار از نظر رفتاری یعنی انجام دادن کاری که می گوئید انجام خواهید داد!

حال سوال اینجاست که چطور متوجه می شوید در حال اجرای همان کاری که وعده داده بودید، هستید؟ تنها راه، دریافت بازخوردهای مداوم است چون بازخورد همچون راهنما و نقشه راه می تواند شما را در مسیر درست قرار دهد.

حتماً بخوانید :  9 مهارت ضروری برای سال 2020

اگر علاقه مندید در مورد نوع و سبک رهبری مارک زاکر برگ خالق فیسبوک بیشتر بدانید، مقاله “چگونه مثل زاکربرگ رهبری کنیم؟” از مدیرنو، را حتما مطالعه کنید.

گام ۳ در رهبری کسب و کار :آموزش و یادآوری الگو قراردان ارزش ها

جاری شدن ارزش ها در سازمان جزء لاینفک رشد و تعالی هر کسب و کاریست چرا که مخاطبین تنها از روی رفتار و گفتار شما درباره کسب و کارتان قضاوت نمی کنند، بلکه آنها به چیزهایی که بقیه افراد می گویند و انجام می دهند، توجه می کنند. هرکسی، هر عضوی ازگروه، هر شریک و همکاری، فرستنده پیامی درباره ی ارزش هاست  و آن ها هم الگو قرار می گیرند.

 ویدئوی زیر  با بررسی ۱۹۵ رهبر در ۱۵ کشور نشان داد که داشتن رعایت نکات اخلاقی، به جای اعتماد به نفس یا تجربه نقش موثرتری در موفقیت رهبران دارد.

گام ۴ در رهبری کسب و کار :مقابله با حوادث بحرانی

بحران ها هستند که باعث رشد و تعالی رهبران و کسب و کارشان می شوند. اینکه در بحران ها از چه ارزش هایی دفاع می کنند، چه ارزش هایی را ترک می کنند و چه نوع عملکردی دارند، باعث مشخص شدن ارزش های واقعی سازمانشان است. به خاطر داشته باشید، روشی که شما با این حوادث برخورد می کنید و چگونه اقدامات و تصمیمات خود را با ارزش های مشترک پیوند می زنید، گویای مسائل و ارزش هایی هستند که واقعاً اهمیت دارند.

رهبران نمونه سازمان ها چه ویژگی هایی دارند؟ آنها از چه اصول و قوانینی پیروی می کنند؟ ما در مقاله “۵ ویژگی رهبران نمونه در سازمان “ این اصول را به شما توضیح می دهیم.

گام ۵ در رهبری کسب و کار : داستان بگوئید.

داستان گوئی در تمامی امور الخصوص کسب و کار تاثیر بسزایی دارد. تمامی اساتید و کارشناسان بخش فروش تاکید به سزایی بر داستان گویی دارند. همچنین این مبحث در فصول رهبری کسب و کار و مدیریت نیز بارها تاکید شده است و برای همراهی و مشارکت همکاران، یکی از بهترین روش های موثر است. اما چرا داستان گوئی تا این حد کاربردی و موثر است؟

حتماً بخوانید :  5 برند که از دنیای مردگان برگشتند!

داستان ها به دلیل ماهیت سادگی و جذابیت صرف نظر از سن، نژاد و جنسیت مورد قبول همگان است. داستان ها روش مناسبی در حوزه های آموزشی و توانمندسازی مردم هستند. اگر می خواهید به طور موثر رهبری کسب و کار را بر عهده داشته باشید، بهتر است به جای نمودارها، چارت ها و نوشته ها، مباحث خود را با داستانی مرتبط شروع کنید.

برای این که بتوانید داستان گوئی قدرتمند و با نفوذ باشید باید به امور و کارهای همکاران تان از نزدیک توجه کافی داشته باشید و این مزیت یکی از مزیت های تمام نشدنی داستان گویی است.

در تست زیر سبک رهبری تان مشخص شده و راه حل هایی جهت بهبود و حرکت از مدیریت به سمت رهبری موثر به شما ارائه می گردد.

گام ۶ در رهبری کسب و کار : رفتاری را که می خواهید تکرار شود را تقویت کنید.

همانطور که قبلاً هم اشاره شد، رهبران برای پیشرفت و ماندن در مسیر صحیح به بازخوردها نیاز دارند. بازخوردها راهنماهایی هستند که به آنها می گویند چقدر در انجام کاری که گفته بودند انجام خواهند داد، موفق عمل کرده اند.

تحقیقات به وضوح بیان گر این قضیه هستند که اندازه گیری و بازخوردها کاملاً برای بالابردن تلاش ها در بهبود عملکرد ضروری هستند. سیستم امتیاز دهی برای دانستن این که افراد بدانند عملکردشان چگونه است لازم می باشد.

با یک مثال این مبحث را بیشتر توضیح خواهم داد:

در مسابقات ورزشی اعداد و نتایج حاصل از برتری، تنها یک عدد نیستند. این اعداد نشانگر نحوه عملکرد ورزشکاران است. تصور کنید تکواندوکاری در حین مسابقه نتواند از نتایج ضربات خود آگاه شود و یا اصلاً هیچ سیستم ارزیابی برقرار نباشد. آن وقت چه بلایی بر سر ادامه مسابقه و یا حتی انگیزه مبارزان خواهد آمد؟

اهمیت نتایج بدست آمده به مراتب بیشتر از اعدادی هستند که در انتها نصیب فرد می شود، این اعداد نشانگر نوع و کیفیت فعالیت افراد است و به همین دلیل تاثیر بالایی در افزایش اثربخشی و بهره وری افراد دارد. با فراهم آوردن ابزار اندازه گیری میزان پیشرفت، می توانید به سادگی بر نتایج تاثیر بگذارید.

حتماً بخوانید :  3 راهکار عملی در مدیریت کسب و کار

پیام مهمی که از خروجی سیستم اندازه گیری، پاداش و تنبیه باید به خاطر سپرد این است که آن چه از سوی شما مورد حمایت و تقویت قرار گیرد، همان چیزی خواهد شد که دیگران به آن ارزش خواهند داد. شما باید ارزش های کلیدی و راهبردی را که شناخت شان برای برپایی، حفظ و توسعه فرهنگ مورد نظر شما مهم اند را تقویت کنید.

۶ گام اساسی در رهبری کسب و کار» منابع مختلفی در حوزه رهبری کسب و کار وجود دارند که راهکارها و قوانین مختلفی از حوزه رهبری را بیان می کنند و در هیچ کدام از این کتب قانون و راهکار مشخصی را نمی توان متناسب با همه مدیران و کسب وکارها اعلام نمود. در ادامه این مقاله ابزارهای رهبری اثر بخش را مرور خواهیم نمود و شما می توانید به عنوان مدیر از تمامی یا بخشی از آنها که متناسب با کسب و کارتان است، استفاده نمائید.

علی معبودی

مدرس دوره ها و کارگاه های آموزشی، مشاور مدیریت، مدیرعامل مجموعه مدیران نواندیش، ۱۰ سال سابقه مدیریت ارشد بنگاه های اقتصادی، کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی و محقق بازاریابی هستم. تلاش من همواره بر این است تا با ارائه آموزش های به روز و کاربردی در حوزه مدیریت کسب وکار نقش مهمی در جهت رشد و ارتقا مدیران ایفا نمایم.

مشاهده همه پست ها
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *