۶ مزیت تقسیم بندی بازار برای کسب و کارها

۶ مزیت تقسیم بندی بازار برای کسب و کارها » تصور کنید معلم هستید و تنها چیزی که به شما می­گویند این است که شما باید به دانش آموزان درس بدهید! مطمئنا شما سوال­ های زیادی خواهید داشت …

به کدام پایه از دانش آموزان باید درس بدهم؟ موضوعی که باید تدریس کنم چیست؟ برنامه زمانی کلاس چیست؟ و غیره. اگر شما این سوالات را نپرسید، آنگاه اصطلاح دانش آموزان برای شما یک اصطلاح بسیار عمومی و کلی خواهد بود، و شما نمی­ دانید که به چه کسی باید درس بدهید و یا اینکه چه چیزی را باید تدریس کنید.

همین موضوع را می­ توان درباره شرکت­ها مطرح کرد. اگر شما بازارتان را تقسیم بندی نکنید، آنگاه کارمندان شما نمی­دانند به چه کسانی باید محصولات را بفروشند و یا اصلا چه چیزی را باید بفروشند. شما نمی­توانید بدون تقسیم بندی بازار، یک استراتژی بازار را تهیه کنید.

تقسیم­ بندی­ بازار توسط شما و بر اساس آمیخته بازاریابی شرکت انجام می­ گیرد. اگر بخش خاصی را مورد هدف قرار داده ­اید، باید آمیخته بازاریابی خود را تغییر داده  و آن را با نیازهای آن بخش خاص هماهنگ کنید. بنابراین بدون تقسیم بندی، گروه هدف شما جمعیتی بیش نیست و شما هرگز نخواهید فهمید که چگونه می­ توانید آنها را برای فروش محصولات خود مورد هدف قرار دهید.

تقسیم بندی بازار

۶ مزیت اصلی تقسیم بندی بازار عبارتند از:

۱) تمرکز شرکت

تقسیم بندی یک روش مؤثر برای افزایش تمرکز یک شرکت به بخش ­هایی از بازار است. اگر شما تمرکز و توجه بهتری داشته باشید، بدیهی است که می­ توانید کسب و کار بهتری نیز داشته باشید. شرکت­ های خودرو سازی متعددی تمرکز خود را به بخش ­های کوچک خودرو معطوف کرده ­اند.

یعنی اینکه شرکت تمرکز و توجه خود را برای رسیدن به سود و بازده بیشتر تغییر داده است. بنابراین شرکت­ها بخش­ های جدید را مبنای استراتژی­ های خود قرار می­ دهند که باعث تمرکز و سودآوری آن شرکت می­ شود.

حتماً بخوانید :  مفاهیم اولیه بازاریابی و انواع آن

۲) افزایش رقابت

طبیعتاً، وقتی که توجه و تمرکز شما افزایش پیدا کند، رقبای شما در آن بخش از بازار افزایش پیدا می­ کنند. اگر تمرکز شما بر روی افراد جوان است، پس یادآوری برند شما و قضاوت آن توسط جوانان بسیار فراوان و زیاد است.

اگر سهم بازار شما افزایش یابد آنگاه احتمال ورود یک رقیب به این بازار بسیار کم می­شود. و وفاداری به برند شما افزایش می­ یابد. بنابراین تقسیم بندی بازار باعث افزایش رقابت یک شرکت از منظری نو و جدید می ­شود.

تقسیم بندی بازار

۳) گسترش بازار

تقسیم بندی جغرافیایی یکی از انواع تفسیم بندی هاست و در شرایطی استفاده می­شود که توسعه و گسترش بلافاصله میسر می­گردد. اگر شما استراتژی بازاریابی خود را بر اساس جغرافیا بنا نهاده ­اید، پس وقتی که وارد منطقه یا قلمرو خاصی می­شوید و نیاز آن منطقه را برآورده کردید، بلافاصله می­توانید به منطقه­ نزدیک دیگری بروید.

به همین ترتیب، اگر مشتریان را بر اساس آمار جمعیت شناسی آنها مورد هدف قرار دهیم (مثلا برند reebok علاقمندان به تناسب اندام را مورد هدف قرار داد) پس می­توانید محصولات مشابهی را توسعه وگسترش دهید (reebok  طیفی از لباس­ها و لوازم تزئینی را توسعه داد). تقسیم بندی نقش مهمی در توسعه و گسترش محصولات شما ایفا می­ کند. اگر نمی­دانید ممکن است با کدام بخش از مشتریان در یک منطقه مواجه شوید، غیر ممکن است در آن منطقه توسعه و گسترش پیدا کنید.

۴) حفظ مشتری

با استفاده از تقسیم بندی، و از طریق چرخه زندگی مشتری می­ توان مشتریان را نگه داشت. بهترین مثال بخش­ های خودروسازی و هواپیمایی هستند. شما می­ توانید نمونه­ های زیادی از تقسیم بندی چرخه زندگی مشتریان را در بخش مهمانداری پیدا کنید که در هتل­ها، خطوط هوایی، یا بیمارستان­ها دیده می­ شوند.

حتماً بخوانید :  9 نکته مهم بازاریابی و فروش برای استارتاپ ها

در هند، تیتان یک نمونه از محصولاتی است که از طریق چرخه زندگی یک مشتری برنامه ریزی شده است. محصولات و طیف بالای ساعت­ های تیتان بر اساس بخش قیمت و بخش چرخه زندگی می ­باشند. بنابراین برای هر مشتری که وارد نمایشگاه تیتان می­ شود حال هر سنی که داشته باشد، یک ساعت وجود دارد.

مدیریت حفظ مشتری، بخش بسیار مهمی در رشد یک کسب وکار پایدار است که در مقاله “۱۸ استراتژی کاربردی برای حفظ مشتری مدیریت حفظ مشتری” از مدیران نو اندیش، به نکات مهمی در این زمینه پرداخته ایم.

۵) داشتن ارتباط بهتر

ارتباطات یک شرکت باید برای بازار هدفش قابل شناسایی باشد. بنابراین اگر نیازمند یک بازار هدف هستید، پس به تقسیم بندی بازار نیز نیاز دارید. ارتباط بدون دانستن بازار هدف غیر ممکن است.

تصور کنید شما در مقابل یک پرده ایستاده ­اید. فردی در طرف دیگر پرده است. و از شما خواسته شده تا سیاست­های شرکت را به شخصی که آن طرف پرده است توضیح دهید. شما درباره احزاب حاکم، ایالت­ها، کشورها و سیاستمداران صحبت می­ کنید. و وقتی که پرده کنار زده می­شود متوجه می­شوید شخصی که در طرف دیگر پرده بوده در حقیقت یک کودک ۵ ساله است.

تقسیم بندی بازار

آیا فایده­ ای دارد که با این کودک درباره سیاست حرف بزنید؟ این موضوع نشان می­دهد که ارتباط به تقسیم بندی نیازمند است. اگر بخش بازار خود را نمی­ شناسید و در مورد روانشناسی، ملیت، سطح درک آنها و … چیزی نمی­دانید، چگونه می­خواهید یک پیام ارتباطی را ایجاد کنید؟

۶) تقسیم بندی بازار، سودآوری را افزایش می­ دهد.

تقسیم بندی بازار؛ رقابت، یادآوری برند، ارزش گذاری برند، حفظ مشتری، و ارتباطات را افزایش می­ دهد. بنابراین می­ توان گفت تقسیم بندی بر روی بسیاری از عوامل کسب و کار شما تأثیر می­ گذارد، پس قطعاً بر روی سودآوری شرکت شما نیز تأثیرگذار است.

حتماً بخوانید :  چگونه باید استراتژی های موفق را پیاده سازی کنید؟

آیا تا به حال مردم را در یک نمایشگاه نایک، Gucci، یا BMW در حال مذاکره دیده ­اید؟  یکی از نکات مهم این برندها تقسیم بندی آنها است. در واقع آنها بخش­هایی را مورد هدف قرار می­دهند که هیچ نیازی به چانه زنی و مذاکره ندارند. بنابراین سود آنها بالا است.

به طور خلاصه، مزیت اصلی تقسیم بندی بازار در این حقیقت نهفته است که با مورد هدف قرار دادن بخشی مناسب و درست، شما می­توانید شرکت بهتری و همچنین سود بالاتری داشته باشید.

ریحانه خالقی زاده

کارشناس ارشد ریاضی کاربردی و الان هم دانشجوی ارشد زبان هستم. به زبان انگلیسی و مترجمی علاقه زیادی دارم و ترجمه برام لذت بخشه. مباحث مربوط به کسب و کار، بازاریابی و برندینگ برای من جذابه و امیدوارم که مقالاتم برای دیگران هم مفید باشه.

مشاهده همه پست ها
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *