فرسودگی شغلی

۶ دلیل فرسودگی شغلی و چگونگی جلوگیری از آن

در صورتی که دائما خسته و ناراحت هستید و احساس درک نشدن از طرف دیگران را دارید، شما دچار فرسودگی شغلی شده اید. اما بهترین گزینه برای رفع این مشکل ترک سازمان نیست! شاید حالا وقتش نباشد. یعنی تا زمانی که تلاش های هدفمند و هوشمندانه برای نجات خود از این موقعیت انجام ندادید نباید به گزینه آخر فکر کنید!

در همین ابتدا ذکر یک نکته خالی از لطف نیست، برخی افراد با اجرای تغییرات کوچک اما مداوم، بارها و بارها توانستند از دام فرسودگی شغلی فرار کنند و هیچ وقت به گزینه به ظاهر راحت بسنده نکردند، اما تعداد زیادی از افراد شاغل این تناقض ها را سدی محکم و غیر قابل نفوذ تلقی کرده و دست از تلاش برمی دارند.

به گفته سازمان بهداشت جهانی، مدل های مختلفی برای پیش بینی فرسودگی شغلی به کار می روند که یکی از آن ها مدل کار-زندگی است. این مدل ۶ منطقه را به شما معرفی می کند، مناطقی که شما در آنها دچار اختلالاتی در کار می شوید که نهایتا منجر به فرسودگی شغلی می شود.

۱- فشار کاری

حجم کاری اجرایی شما زمانی که مطابق با پتانسیل یا توان خروجی شما باشد، شما فرصت ریکاوری، رشد و توسعه خود را خواهید داشت. یا حتی در صورتی که حجم کاری شما کمی بالاتر از سطح توانمندی هایتان باشد، به مرور و با تجربه آموزی تان می توانید به پتانسیل بالاتر دست پیدا کنید، این یعنی رشد در مسیر، هرچند با کمی فشار بیرونی!

اما زمانی که حجم کاری تان بالاتر از حد توان یا استانداردهایتان باشد، در ابتدا زمانی جهت ریکاوری و استراحت موثر نخواهید داشت. این معضل شروع مشکلات و عواقب بعدی همچون افت عملکرد، زود رنجی،عصبی بودن مداوم، عدم توجه به سلامت و پایین آمدن ضریب آسیب پذیری و حتی تاثیر مستقیم بر کیفیت زندگی شخصی شما خواهد بود.

سوال اینجاست برای رهایی از این معضل چه راهکاری وجود دارد؟

۱-برنامه ریزی حجم کاری

۲-اولویت بندی کارها

۳-تفویض امور

۴-نه گفتن

۵-رها کردن کمال گرایی

شما می توانید با همین ابزارها حجم قابل توجهی از فشار زائد کاری خود را کاهش دهید. کاهشی که می تواند منجر به افزایش راندمان و خروجی های شما در فعالیت های روزمره تان گردد.

فرسودگی شغلی

۲- نداشتن کنترل

نداشتن اختیار می تواند بزرگترین منبع نارضایتی شما باشد. به عنوان مثال مدیری را در نظر بگیرید که پس از ساعات کاری هم با پرسنل خود تعاملات کاری داشته و پرسنل باید ۲۴ ساعت و ۷ روز هفته را آماده پاسخگویی باشند. چنین پرسنلی قطعا احساس خوبی از چیدمان این تعامل نخواهند داشت! حال سوال اینجاست که برای رفع این مشکل چه باید کرد؟ در ابتدا تشخیص دهید که علت یا علت های اصلی چنین وضعیتی چه بوده و در گام بعدی مشخص کردن اقدامات لازم جهت رفع این مشکل است. به مثال مربوطه برگردیم، آیا این امکان وجود دارد که با مدیر جهت آزادسازی زمان استراحت و فراغت کامل از کار صحبت کرد؟ آیا می شود منابع بیشتری جهت تنوع انتخاب های در دسترس قرار داد؟

آیا این امکان وجود دارد که اولویت های خاصی ثابت بماند؟ به عنوان مثال منتفی شدن تماس های کاری بعد از ساعت کاری.

۳- پاداش

در صورتی که پاداش های دریافتی شغلتان مناسب نباشد، فرقی ندارد مدیر باشید یا پرسنل، نهایتا به  این نتیجه می رسید که تلاش هایتان با دریافتی تان همخوانی ندارد. به عبارتی ساده تر در بده بستان شغلتان سود نمی کنید، خب در چنین مواردی ابتد باید بررسی کنید که علاقه مندیتان جهت پاداش دقیقا چه چیزی است، یعنی چه چیزی شما را خوشحال می کند. جنس مورد تقاضای این پاداش ها در هر فردی متفاوت است، ممکن است فردی با ارتقا یافتن در سازمان، فردی با دریافت بازخوردهای مثبت بیشتر، فردی با تعامل بیشتر با مدیر یا ابراز نظر بیشتر در جلسات و تصمیم گیری ها و حتی شاید مرخصی های تشویقی بیشتر ارضا شود.

حتماً بخوانید :  در مصاحبه های استخدامی ستاره شوید

به خاطر داشته باشید پاداش ها باید متناسب با تمایل هر شخص در شرایط و زمان مناسب ارائه شوند.

برای سنجش فرسودگی شغلی خود و پرسنل تان می توانید از  “تست فرسودگی شغلی مسلش”  استفاده کنید.

۴- جامعه

کیفیت محیط و جامعه ای که در آن فعالیت می کنید بسیار مهم است، اینکه با چه کسانی کار می کنید و آنها چه طرز تفکر یا ایدئولوژی ای دارند بسیار مهم است. در بسیاری از موارد نمی توانید همکاران یا مشتریانتان را تغییر دهید یا حتی انتخاب کنید! اما می توانید کیفیت تعامل خود را با آنها بالا ببرید. افزایش تعامل با همکاران می تواند شما را از فرسودگی شغلی نجات دهد. از طرفی فرسودگی شغلی هم مثل هر حس دیگری مسری است؛ اما اگر متوجه شدید که چنین متغیرهایی را انجام دادید و تغییری در کیفیت روحی شما ایجاد نشد ناگزیر باید از مجموعه خود جدا شوید. (البته در صورتی که پرسنل آن سازمان هستید)

۵- عادلانه بودن

عدالت در برخورد با شما و دیگر بخش ها و افراد می تواند شما را به ادامه همکاری با سازمان دلگرم کند. در ابتدا بررسی کنید که تعامل با شما عادلانه است یا خیر؟ آیا رفتار منصفانه و عادلانه ای دریافت می کنید؟ مثلا ضرب العجل شما برای انجام یک کار با دیگران برابر است؟ آیا در صورت تمدید تنها گروه خاصی ضرب العجل هایشان تمدید می شود؟آیا شما به اندازه دیگران به منابع دسترسی دارید؟

در صورتی که چنین پارامترهایی در مجموعه شما رعایت نمی شود، باید به دنبال سرنخ ها باشید، باید گفتگو کنید تا چنین مشکلاتی به حداقل خود برسد. گاهی فقط باید درخواست کنید!بیشتر اوقات تا زمانی که درخواستی وجود نداشته باشد، افراد متوجه کاستی نمی شوند. پس قبل از هر چیز گفتگو کنید.

۶- عدم تطابق ارزش ها

تفاوت بین ارزش های شما و سازمان می تواند یکی از دلایل فرسودگی باشد. در صورتی که ارزش های شما و سازمان در یک راستا باشد، نتیجه چیزی جز رشد و توسعه هر دو طرف معادله نخواهد بود. قبل از هر کاری بررسی کنید فاصله یا تفاوت ارزش هایتان با سازمان به چه مقدار است؟آیا این امکان برای شما وجود داردکه از ارزش هایتان کوتاه بیایید؟ آیا روند تصمیمات سازمان مطابق یا همراستای شماست یا نه؟ آیا مدیران سازمان علاقه ای به تغییر دارند؟ در صورتی که شما یا مدیرانتان به شدت بر روی ارزش هایتان پایبندید، باید به دنبال فرصت های دیگر کاری باشید. چرا که نه شما خروجی مناسبی برای سازمان رقم می زنید و نه آن سازمان می تواند پاسخی درخور خواسته هایتان داشته باشد. باید به خاطر داشته باشید که فرسودگی شغلی معضلی تک منظوره نیست بلکه از چند پارامتر متفاوت ایجاد می شود نه فقط از خستگی کار شدید!

در پایان باید خاطر نشان کنم، قبل از اینکه کارتان را ترک کنید ابتدا بررسی کنید کدام عامل باعث ایجاد فرسودگی شغلی تان شده است، در گام بعدی دست به تغییرات بزنید و در آخر در صورتی که موفق نشدید برای ترک سازمان اقدام کنید.

برگرفته از : HBR

۶ دلیل فرسودگی شغلی و چگونگی جلوگیری از آن
۵ (۱۰۰%) ۱ رای
The following two tabs change content below.
علی معبودی

علی معبودی

مدرس دوره ها و کارگاه های آموزشی، مشاور مدیریت، مدیرعامل مجموعه مدیران نواندیش، ۱۰ سال سابقه مدیریت ارشد بنگاه های اقتصادی، کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی و محقق بازاریابی هستم. تلاش من همواره بر این است تا با ارائه آموزش های به روز و کاربردی در حوزه مدیریت کسب وکار نقش مهمی در جهت رشد و ارتقا مدیران ایفا نمایم.
حتماً بخوانید :  10پارامتر برتر سنجش منابع انسانی
لینک کوتاه این مقاله : https://modirno.ir/TB1u5
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *