مبانی رهبری

۶ راهکار مهم رهبران در انگیزه بخشی به افراد

۶ راهکار مهم رهبران در انگیزه بخشی به افراد » آیا می خواهید فعالیت هایتان به عنوان رهبر، باعت القای انگیزه، اعتماد و اطمینان به اعضای تیم شود و در مواقع بحرانی، ترس و شک و تردید های کارکنان را از بین ببرید؟

در طول فرایند تغییر، هیچ چیزی به اندازه ایجاد ارتباط با کارکنان موثر نیست. هنگامی که رهبر چشم انداز و اهداف سازمانی را با اعضای تیم در میان می گذارد، داشتن انگیزه و تعهد آنها تضمین خواهد شد.

به گفته جان گوردون (نویسنده و سخنران در حوزه رهبری)، ۶ راهکار برای القای انگیزه به افراد وجود دارد که در این مقاله به آنها پرداخته ایم :

۱. به صورت روزانه با کارکنان ارتباط برقرار کنید.

ارتباط یک ابزار قدرتمند است که رهبران می توانند از آن در جهت انگیزش کارکنان به نحو احسن بهره ببرند. ارتباط، اطلاعات را برای رهبر فراهم می کند. کارکنان احساس مهم بودن و شناخته شدن می‌کنند. ارتباط موثر بین رهبر و کارکنان، مسیر ارتباط و اتصال کارمندان با سازمان را هموار می‌کند.

برای برقراری ارتباط موثر به نکات زیر توجه کنید:

–  امور کاری را با وضوح و شفافیت برای کارکنان تشریح کنید تا بتوانند منظور دقیق شما را متوجه شوند. شفافیت در گفتار، اعتبار شما را به دنبال دارد.

– سعی کنید به طور منظم جلسات صبحگاهی با کارکنان برگزار کنید.

– ناهار را با کارکنان خود صرف کنید. از این طریق صمیمیت را در محیط کاری رواج دهید.

– صحبت با کارکنان را در اولویت امور قرار دهید. حتی اگر سرتان شلوغ باشد، بهتر است وقتی برای کارکنان خالی کنید. با این کار به آن‌ها حس مهم بودن القا می‌کنید.

۲. خوش‌بینی را به کارکنان انتقال دهید.

به عنوان یک رهبر، مهمترین سلاح شما در مقابل بدبینی، انتقال خوش بینی و چشم انداز روشن به کارکنان می‌باشد. از این طریق، دیگران را وادار به فکر و عمل در مسیری می کنید که نتایج مطلوب و موفقیت را به دنبال داشته باشد.

حتماً بخوانید :  3 گام در مدیریت اعضای تیم

رهبری، انتقال باور است و رهبران بزرگ، بهترین الهام بخشان هستند.

برای کارکنانتان الهام بخشِ موفقیت باشید تا موفقیت را بببینید. به عنوان یک رهبر، شما فقط هدایت کننده افراد نیستید، بلکه باید باورهای آنها را هم رهبری و مدیریت کنید.

شما باید از هر فرصتی برای انتقال خوش‌بینی و انرژی مثبت استفاده کنید. از طریق ایمیل‌های روزانه، مکالمات رو در رو، جلسات هفتگی و … . خوش‌بینی یک مزیت رقابتی است. شما باید در همه‌ی آنچه می‌گویید و عمل می‌کنید، از این مزیت بهره ببرید.

هنری فورد به عنوان یکی از بزرگترین نوآوران آمریکایی، می‌گوید: فکر کنید که می توانید یا فکر کنید که نمی توانید؛ در هر دو حالت درست فکر می کنید!

۳. چشم اندازتان را با کارکنان به اشتراک بگذارید.

مدیر-درگیر

به توصیه‌ی گوردون، برای القای خوش بینی به کارکنان، شما باید چشم انداز شرکتتان را با آنها به اشتراک بگذارید. صِرف خوش بین بودن کافی نیست، بلکه باید آینده را واضح و شفاف تصویر سازی کنید و آن را برای الهام گرفتن به کارکنان خود منتقل کنید.

در مورد جایی که بودید، جایی که هستید و جایی که خواهید بود، تصویر واضح و روشنی برای افراد تیم بسازید. طرح خود را برای آینده ی روش و شفاف به اشتراک بگذارید. درباره ی اقداماتی که باید انجام دهید، صحبت کنید، توضیح دهید و مداماً دلایل موفقیتتان را تکرار کنید.

۴. روابط محکمی با کارکنان ایجاد کنید.

روابط، انگیزه‌ی واقعی ایجاد می‌کند. انگیزش کسانی که شما آن ها را می شناسید و آن ها نیز متقابلاً شما را می شناسند، آسان تر است. اگر برای شناخت کسانی که برای شما کار می‌کنند، وقت نگذارید، پس چطور می خواهید به آن ها انگیزه بدهید؟ چگونه می خواهید بهترین مربی و موثرترین رهبر برای آن ها باشید؟ چطور می توان انتظار داشت که آن ها به شما اعتماد کنند و از شما پیروی کنند؟

حتماً بخوانید :  علل سقوط کسب و کار تان را بشناسید

رهبری-رابطه

گوردون عقیده دارد”روابط، پایه و اساس برنده شدن تیم و سازمان شماست. من به مدیران و رهبران توصیه می کنم، برقراری رابطه با کارکنان را در اولویت قرار دهند. “

تجربه ثابت کرده است که بهترین رهبران، کسانی هستند که روابط معنی دار با اعضای تیم خود دارند.

۵. برای تیم تان آرمان ایجاد کنید.

به توصیه ی گوردون انگیزه ی واقعی توسط آرمان و با هدف ایجاد یک تفاوت به وجود می آید. در حقیقت مردم از نیروی اهداف آرمانی‌تر، انرژی بیشتری می‌گیرند. وقتی که افراد حس می‌کنند کاری انجام داده‌اند که در مسیر تعالی سازمان نقش پررنگ‌تری داشته، انگیزه‌ی بیشتری برای ادامه‌ی مسیر می‌گیرند.

۶. از تک تک افراد تیم پشتیبانی کنید.

گوردون: هر کارمند در سازمان می‌خواهد بداند که آیا برای سازمان مهم است یا نه؟ آیا می‌تواند به سازمان اعتماد کند یا نه؟

اگر این پاسخ مثبت باشد، بیشتر احتمال دارد که کارمندان در کنار شما بمانند و کار کنند. کارکنانی که با احترام و افتخار با آن‌ها برخورد می‌شود، از حداکثر توانایی‌خود استفاده می‌کنند.

تحقیق موسسه گالوپ نشان می‌دهد کارمندانی که مورد احترام مدیر و مافوق خود اند، کارآمدتر و وفادارتر از سایر کارمندان هستند. اگر شما کارمندان را محترم بشمرید و برای آن ها وقت بگذارید، آن ها نیز با بهره وری، خلاقیت و وفاداری بیشتری برای شما کار می کنند. اگر کارکنان شما بدانند که به آن‌ها اهمیت می دهید، آن ها همواره می خواهند کار خوبی برای شما انجام دهند. این بزرگترین انگیزه است.

طبق نتیجه گیری گوردون: فرمول ساده ی زیر را به خاطر بسپارید:

حتماً بخوانید :  مقدمه ای بر مدیریت منابع انسانی در سازمان

  اعتقاد + اقدام = نتایج

اگر شما اعتقاد نداشته باشید که تیم تان می تواند کارهای بزرگ انجام دهد؛آنها نمی توانند کار بزرگی انجام دهد. آن ها باور شما را نیز باور خواهند کرد. این باور شماست که در آن ها شوق اقدام یا سست ارادگی ایجاد می کند. نتایجی که به دنبال آن هستید، از باور شما نشأت می‌گیرد.

در سازمان های عصر حاضر، این شش اقدام رهبری بسیار مهم است. رهبر باید تلاش کند بهترین کارهایی را که کارکنان باید ارائه دهند را به صورت انگیزه‌ی درونی به  آن ها القا کند. با نقش فعال رهبری در سازمان ها از طریق این شش اقدام مهم، انگیزه و تعهد کارکنان تضمین می‌شود.

[site_source_shortcode url=”https://www.thebalance.com/leadership-inspires-motivation-1918765″]thebalance[/site_source_shortcode]

جهت ارتباط با مشاوران ما می توانید با شماره ۳۴۹۳۴-۰۱۳ تماس گرفته و یا از طریق صفحه مشاوره مدیران نواندیش با ما در ارتباط باشید.

امتیاز دهید
The following two tabs change content below.
Avatar

زهرا اسماعیلی

دانش آموخته کارشناسی مدیریت دولتی و کارشناسی ارشد EMBA علاقمند به حوزه های استراتژی، بازاریابی و کارآفرینی. تحول محیط و دانش روز افزون بشری مارا بر ان داشته تا با نشر دانسته ها به کشف ندانسته ها به تکامل روزافزون برسیم.
لینک کوتاه این مقاله : https://modirno.ir/xxuqA
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *