انگیزه

۶ راهکار برای انگیزه بخشی به پرسنل

۶ راهکار برای انگیزه بخشی به پرسنل » هیچ دو شرکتی هرچند با تعداد پرسنل، ابعاد فیزیکی و حیطه کاری مشترک، شکل و ساختار یکسانی ندارند. به همین دلیل هم برخی از کسب و کارها از همکارانی شاد، با انگیزه و راضی تشکیل شده و برخی دیگر هر چقدر تلاش می کنند (شاید به ظاهر علاقه مند باشند اما در عمل هیچ تلاشی نمی کنند) به دستاوردی در حوزه انگیزش پرسنل نمی رسند.

متاسفانه در همه حوزه های مربوط به کسب و کار حرکت های سینوسی باعث عدم دستیابی به حداکثر پتانسیل کاری می شوند و این مقوله در حوزه انگیزش همکاران از اهمیت بیشتری برخوردار است.

به عنوان مثال، مدیران زمانی که شرایط کسب و کار مطلوب نیست و مهره های کلیدی در حال ترک سازمان هستند، تمام تلاش خود را برای حفظ و انگیزه بخشی به آنها می کنند اما همین مدیران زمانی که شرایط کسب و کار به ثبات می رسد و جای خالی همکارانشان به راحتی پر می شود، یا تلاش های خود را به حداقل می رسانند یا کاری می کنند که همکاران به راحتی از مجموعه جدا شوند.

در هر صورت اگر اقتصاد ضعیف و یا قوی باشد باید ایجاد انگیزه به یک وظیفه همیشگی کسب و کارتان بدل شود تا بتوانید در روزهای سخت کاری روی همکارنتان حساب باز کنید.

یکی از مشکلات اصلی حوزه کسب و کار در سال های اخیر، کاهش وفاداری نیروی کار به دلیل حجم بالای اخراج ها، کاهش حجم کار و تغییر ساختارها بوده است و در گام اول باید وضعیت کسب و کارتان را در این مورد بررسی نمائید تا بتوانید راهکارهای بهینه ای جهت ارتقا سطح انگیزه همکاران و در نتیجه ثبات و ارتقا سودآوری مجموعه خود داشته باشید.

۱- ایجاد محیط کاری مثبت

یکی از اصلی ترین و مهم ترین عوامل در میزان انگیزه همکارانتان، فرهنگ شرکت شماست.

به خاطر داشته باشید شرکت شما محل مناسبی برای فعالیت هر شخصی با هر نوع ویژگی شخصیتی و رفتاری نیست، به همین دلیل انتخاب همکاران جدید بر اساس پارامترهای فرهنگی کسب و کارتان کمک شایانی در وفاداری آنان خواهد داشت.

[boc_message type=”e.g. information, success, attention, warning_msg”]

اینکه چه نوع ارتباطی در کسب و کارتان جاری است از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به این معنی که، همکاران باید باعث ترقی یکدیگر شوند نه باعث رکود و سقوط یکدیگر!

[/boc_message]

از طرفی همکاران باید احساس ارزشمندی در حوزه کاری خود داشته باشند که این ارزشمندی می تواند با اعتماد به آنها از جانب شما شروع شود. اما داشتن یک محیط همکاری خوب چیزی بیشتر از نشان دادن اعتماد، طراحی و تنظیم یک محیط کاری دوستانه است، بلکه باید به هر فرد به عنوان فردی ارزشمند در کسب و کارتان بها داده و تفاوت های شخصیتی شان را نیز به رسمیت بشناسید.

به خاطر داشته باشید اگر همکارانتان نتوانند در بیرون از محیط کار به کارهایی که به آن علاقه مند اند برسند و یا حتی نتوانند زمانشان را با خانواده شان بگذرانند، در محیط کاری شما نیز خوشحال نخواهند بود.

بر همین اساس ایجاد توازن و هماهنگی بین محیط کاری و محیط خانوادگی از وظایف اصلی مدیران بوده و همین امر نشان دهنده لزوم مراقبت همکاران خارج از محیط کار را نیز گوشزد می کند.

حتماً بخوانید :  10 اشتباه افراد جویای کار در استخدام

۲- ایجاد مسیرهای ارتباطی باز

بهترین استراتژی ها و تغییرات در کسب و کار زمانی به خوبی اجرا می شوند که همکارانتان با شما همراه و همگام باشند و این همگام سازی از طریق وجود ارتباطات باز در سازمان نشات می گیرد.

ارتباط یک گفتگوی دو طرفه است و شما به عنوان مدیر باید نقش خود را به خوبی ایفا کنید. این انتظار که بتوانید عقب بنشینید و تنها با تماشا کردن ارتباطات خوبی در سازمان ایجاد کنید، کاملاً اشتباه است. به عنوان مدیر باید نسبت به رضایتمندی، تلنگر زدن به همکاران و کمک کردن در درس گرفتن همکاران از موفقیت ها و شکست ها حساس بوده و اقدامات لازم را انجام دهید.

در مقاله ” ارتباطات چه نقشی در زندگی ما دارند؟ ” از مدیران نواندیش، به بررسی ۵ عامل مهم در روابط با دیگران می پردازیم تا شما راحت تر بتوانید روابطتان با دیگران را مدیریت کنید.

۳- ایجاد فرصت پیشرفت

انجام کارهای روتین می تواند هر شخص با انگیزه ای را بی حوصله و خسته نموده و نتیجه این فرآیند چیزی جز خروج همکارانتان نخواهد بود. یکی از ابزارهای مهیا سازی شرایط پیشرفت در کسب و کار تبدیل مدیریت میکرو به مدیریت ماکرو است.

بدین معنی که به جای ریزبینی و دقت در تمامی فرآیندهای جزئی با مشخص کردن اهداف کلان و ارزیابی های مدون، آزادی عمل بیشتری به همکارانتان در جهت دستیابی به خواسته هایتان را بدهید.

انگیزه

۴- ایجاد سیستم پرداخت حقوق عادلانه 

پول به تنهایی نمی تواند باعث انگیزه بخشی و حفظ همکاران خسته و بی انگیزه تان در شرکت شود، اما نقش مهمی در خوشحال نگه داشتن آنان دارد.

به خاطر داشته باشید، همکاری که زمزمه رفتن از کسب و کارتان را به هر دلیلی دارد، نمی توانید و به صلاح نیست که با پرداخت بیشتر حقوق و مزایا در شرکتتان حفظ کنید. چون درصد افزایش حقوق پیشنهادی بعد از بازه ای کم و بی اثر شده و شما یا مجبور به افزایش مجدد حقوق و مزایا و یا قطع همکاری خواهید شد.

حقوق منصفانه و در حد متعارف می تواند باعث کاهش درصد قابل توجهی از نارضایتی های همکارانتان باشد.

در ویدئوی زیر آقای علی معبودی به فواید انگیزه در سازمان اشاره می نمایند، فایل کامل این ویدئو ار می توانید از اینجا دریافت نمائید.

۵- ایجاد سیستم پاداش

وجود سیستم پاداش در سازمان ضروری است. دانستن این که چه چیزهایی آنها را به صورت فردی یا گروهی تشویق می کند، یکی از الزامات مدیریتی شماست. یک مدیر خوب کاری می کند که همکارش احساس ارزشمند بودن نماید.

۶- ایجاد و ترویج کار گروهی

یک شرکت از چند گروه مجزا اما با اهداف مشترک تشکیل شده است و وظیفه شما به عنوان مدیر این است که کار گروهی را در سازمان تقویت کنید. یکی از اهرم های تقویت کار گروهی تبیین پاداش های گروهی در سازمان است تا همکارانتان برای اهداف مشترک تلاش بیشتری نمایند.

در انتها باید یادآور شوم در صورت رعایت همه موارد بالا باید خود شما نیز از انگیزه بالایی برخوردار باشید، چون شما منبع قدرت کسب و کارتان هستید و خالی شدن شما به معنی خالی شدن کل مجموعه از انگیزه و روحیه جنگندگی است.

حتماً بخوانید :  نقش مدیر منابع انسانی و تاثیر آن در موفقیت سازمان
امتیاز دهید
The following two tabs change content below.
علی معبودی

علی معبودی

مدرس دوره ها و کارگاه های آموزشی، مشاور مدیریت، مدیرعامل مجموعه مدیران نواندیش، ۱۰ سال سابقه مدیریت ارشد بنگاه های اقتصادی، کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی و محقق بازاریابی هستم. تلاش من همواره بر این است تا با ارائه آموزش های به روز و کاربردی در حوزه مدیریت کسب وکار نقش مهمی در جهت رشد و ارتقا مدیران ایفا نمایم.
لینک کوتاه این مقاله : https://modirno.ir/K7JvR
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *