مدیریت کسب و کار

۵ راهکار موفقیت در مدیریت کسب و کار

۵ راهکار موفقیت در مدیریت کسب و کار » آیا تا کنون راه های افزایش کارایی خود را بررسی کرده اید؟ آیا تا کنون برنامه ای برای افزایش کارایی خود طراحی کرده اید؟ مهمتر از آن آیا تاکنون برنامه ای برای افزایش کارایی خود به کار گرفته اید؟ در دنیای کاری امروز، حتما باید برنامه ای برای پیشرفت خود داشته باشید. برنامه ای که در صحنه ی رقابت امروزه، شما را مداوماً در حال ترقی نگه دارد که در برابر رقبا حرفی برای گفتن داشته باشید.

۱- مهارت های مدیریتی خود را افزایش دهید.

با محول کردن مسئولیت به افرادتان، از مشغله‌های خود بکاهید و وقت را برای افزایش مهارت های لازم، به کارگیرید. می دانید که مدیریت کسب و کار در دنیای امروز، با دانسته های قبلی کارایی لازم را ندارد. لذا باید به دنبال یادگیری مستمر باشید. باید بدانید برای مقابله با بحران های جدید، چگونه عمل کنید. باید بدانید در مقابل عمل های رقبا، چه عکس العمل هایی از خود نشان دهید.
یادگیری با تجربه، بهای سنگینی دارد. باید با آموزش های حین خدمت، مهارت های جدید مدیریت را یاد بگیرید. حتی می توانید دوره های کوتاه مدت یا سمینارهای مدیریتی برای کارکنان خود تدوین کنید و آن ها را برای پیشرفت و ارتقا آماده کنید. اینگونه می توانید مسئولیت های بیشتر و سنگین تری به کارکنان آموزش دیده ی خود بسپارید.

در مقاله “مهارت های روزمره مدیران کارآفرین“، از مدیران نواندیش،  به ۳ مهارت مهم مدیران پرداخته ایم که برایتان مفید است.

۲- تا ندانید کجا هستید نمی‌دانید به کجا باید بروید.

اگر به تازگی مدیریت کسب و کار بر عهده شما گذاشته شده است، در ابتدا سعی کنید زمانی را به جمع آوری اطلاعات بگذرانید. به عنوان مثال ظاهر فروشگاه را ببینید که آیا مورد پسند مشتریان است یا نه؟ رفتار کارکنان با یکدیگر چگونه است؟ کارکنان مسئولیت های محوله را به نحو احسن انجام می دهند یا فقط رفع مسئولیت می کنند؟ حتی در این مسیر می توانید با فردی که قبلاً این پست را داشته، تبادل اطلاعات کنید. نکات مثبت و منفی را از او بپرسید و اطلاعات را آنالیز کنید. این اقدامات به نوعی تعیین سطح کسب و کاری است که مدیریت آن به شما محول شده است.

حتماً بخوانید :  آموزش چه نقشی در انگیزش کارمندان دارد؟

۳- با افراد روابط خوب و متعادلی داشته باشید.

افراد را دور خودتان جمع کنید و درباره ی خودتان و شیوه ی مدیریتتان با آن ها صحبت کنید. از معیارهایی که از آن ها انتظار دارید صحبت کنید. از همکاری با آن ها ابراز خوشحالی کنید و از این طریق با آن ها دست دوستی بدهید. شما به همکاری آن ها نیاز دارید. تبعیت آن ها از شما، از مهمترین کلید های موفقیت مدیریت شماست. مقبولیت شما، ضامن فرمانبرداری آنهاست. به زعم یکی از اندیشمندان مدیریت، علم مدیریت، هنر اداره ی امور به وسیله ی دیگران است. لذا نقش افراد سازمان در فرایند مدیریت، امری غیرقابل انکار است.

مدیریت کسب و کار

۴- قوی باشید حتی ظاهراً

در برابر مشکلات و یا هر عامل ناخوشایندی عصبانی نشوید؛ حتی اگر خیلی شدید باشد. مشکلات می تواند محیطی و مربوط به خارج سازمان، یا داخلی و از داخل سازمان باشند. ممکن است از سمت کارکنان یا مشتریان باشد. شما به عنوان مدیر باید بتوانید در مقابل انواع بحران ها، صرف نظر از وسعت مشکل، اعتماد به نفس داشته باشید. خانواده ای را فرض کنید که با مشکل مالی مواجه شده اند و پدر خانواده نمی‌تواند حتی استرس خود را کنترل کند. در این هنگام همسر و فرزندان دچار ترسی مضاعف می شوند. با وضع موجود، هیچ کس نمی تواند راه حل مناسبی بیندیشد و از شدت مشکل بکاهد. اما هنگامی که پدر خانواده، با اعتماد به نفس با مشکلات برخورد کند و به اعضای خانواده این اطمینان را بدهد که از پس مشکل خواهد برآمد، با آرامش و اطمینان خاطری که به اعضا هدیه می دهد، حتی ممکن است راه حلی از سوی یکی از اعضای خانواده ارائه شود که بسی کارآمد تر از راه حل پدر باشد.
مدیر یک سازمان نقشی همچون پدر خانواده برعهده دارد. تصوری که اعضای سازمان از مسئله یا مشکل موجود دارند، با دیدن حالت روحی و ظاهری مدیر، تعدیل می شود. یک مدیر می تواند، قدرت و اعتماد به نفس یا ضعف و شکست را در ذهن کارمندان تداعی کند.
در کسب و کارهای نوپا، اعتماد کارمندان به توانایی های مدیریت، از عوامل موفقیت کسب و کار است. چون در ابتدای مسیر رشد کسب و کار، بحران های بیشتری از جمله رقبای قوی، بجران مالی، معرفی محصول و امثالهم پیش می‌آید که نیازمند همکاری همه جانبه‌ی مدیریت با کارکنان است. در این مسیر نقش شما به عنوان مدیر و رهبر تیم، پررنگ تر از سایرین است.

حتماً بخوانید :  آیا کسب و کار شما نیاز به مدیریت پروژه دارد؟

۵- افراد مخالف را نادیده نگیرید.

نخست این را به یاد داشته باشید همه افراد برای پذیرش هر پدیده ی جدیدی نیاز به زمان دارند. کارکنان نیاز دارند با گذشت زمان، با شیوه ی مدیریت شما آشنا شده و کارایی روش های شما را بپذیرند. شما نیز باید بپذیرید که کارکنان علی الخصوص آنهایی که از تخصص کافی در شغلشان برخودارند، نیاز دارند صحت روش های شما را بیازمایند. آن ها نمی خواهند که روش های احتمالی شما، زحمات قبلی آن ها را به باد دهد. شما باید با درایت و تدبیر خاص مدیر، با احترام آن ها را توجیه کنید.
اما بعضی از مخالفت ها و عدم پذیرش ها از سوی افرادی با فکر های اصطلاحاً یخی است. این ها افرادی هستند که در مقابل هر تغییری، ساز مخالف می زنند. این افراد را نیز نباید نادیده بگیرید. چون ممکن است آن ها در روابط و گروه های غیررسمی نفوذ داشته و به تعداد مخالفان بیفزایند. لذا لازم است با روش های برقراری ارتباط رسمی اما صمیمی، با مهارت خاصی آن ها را به سمت خود جذب کنید. می توانید با جلسات هفتگی که از رسمیت کمتری برخوردار است، با آن ها ارتباط نزدیک تری برقرار کنید. شما باید بتوانید مخالفت آن ها را ریشه‌یابی کنید. دلیل مخالفت آن‌ها را پیدا کرده و در صورت منطقی بودن، در جهت رفع آن اقدام کنید.

۶- مدیری پشت در اتاق نباشید.

خودتان را در اتاق مدیریت حبس نکنید. مدیری که فقط از گزارش ها، مدارک و اسناد بخواهد مدیریت کند، جایی متوجه اشتباهات می شود که ممکن است جبرانش غیرممکن باشد. شما به عنوان مدیریت تا روند تولید خدمات یا کالای سازمان را از نزدیک نبینید، نمی‌توانید بهترین تصمیم ها را بگیرید.

حتماً بخوانید :  5 درس از ریچارد تمپلار برای مدیران

مدیریت پشت درهای بسته، مثل توضیح رانندگی به صورت تئوری است. تا فرمان را در دستان خود نگیرید، نمی توانید راهکار عملی ارائه دهید.

صاحب کارخانه ای را می شناختم که به صورت دوره ای لباس کار می پوشید و در خط تولید قدم می زد و با تمام دستگاه ها به صورت آزمایشی کار می کرد تا بهترین پیش بینی ها و تصمیمات عملی و کاربردی را ارائه دهد. شما نیز باید با روند کار سازمانتان از نزدیک آشنا شوید و حتی گاهی به صورت عملی وارد کار شوید.
به طور مثال، در سازمانی که خدمات عمومی ارائه می دهد، شما به عنوان مدیر می توانید راه گشای پرونده ای باشید که ارباب رجوع با کارمندتان به مشکل برخورده است. چه اشکالی دارد شما خودتان مستقیما وارد عمل شوید و آن مشکل را حل کنید؟ با این کار، هم برای کارمندانتان محترم تر خواهید شد، هم وجهه ی عمومی سازمانتان را نزد ارباب رجوع خواهید ساخت. در مواقعی بخصوص مواقعی که کسب و کار جدید است، شما باید در مسیر شناساندن بنگاه و سازمانتان به مشتریان، به صورت عملی اقدام کنید.

امتیاز دهید
The following two tabs change content below.
Avatar

زهرا اسماعیلی

دانش آموخته کارشناسی مدیریت دولتی و کارشناسی ارشد EMBA علاقمند به حوزه های استراتژی، بازاریابی و کارآفرینی. تحول محیط و دانش روز افزون بشری مارا بر ان داشته تا با نشر دانسته ها به کشف ندانسته ها به تکامل روزافزون برسیم.
لینک کوتاه این مقاله : https://modirno.ir/kVbvE
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *