بازاریابی پیشرو

با ۵ قانون طلایی در بازاریابی پیشرو شوید

با ۵ قانون طلایی در بازاریابی پیشرو شوید» این روزها اینترنت پر از اطلاعاتی درباره ی چگونگی ایجاد یک لندینگ پیج، برنامه ریزی برای کمپین ایمیلی و غیره است. اما اغلب نمی شنویم که درباره اصول ابتدایی بازاریابی سوالی بپرسند و اصلا سوالی در مورد چگونگی موفقیت در بازاریابی و تبدیل آن به بازاریابی پیشرو نمی شود. به نظر می رسد در این دوره ی تخصصی از اینترنت، بازاریابی به جای یک چارچوب مفهومی، به مجموعه ای از سیستم ها تبدیل شده است.

در اینجا سوال مهم این است که آیا بازاریابی پیشرو “قوانینی” دارد که برای مخاطبین آنلاین یا آفلاین نیز صادق باشد؟

در دهه های آینده بازاریابی متفاوت خواهد بود، وسعت داده های تولیدی بشر، در حال تغییر دادن همه چیز هستند. ابزارها و محصولاتی که به اینترنت متصل اند و ویژگی های وسیعی دارند که متغیرهای بسیاری را با یکدیگر ترکیب می کنند. واقعیت مجازی همه چیز را تغییر خواهد داد.

بازاریابی از سلسله اقداماتی نشأت می گیرد که هر بخش آن دارای قوانین خاص خود است. در مقاله “مفاهیم اولیه بازاریابی و انواع آن ” از مدیر نو، به توضیحات در این زمینه می پردازد.

اما اهمیتی ندارد چه اتفاقی می افتد، زیرا ۵ قانون بازاریابی پیشرو که در زیر آمده اند احتمالاً هیچ گاه تغییر نخواهند کرد زیرا آنها به سختی در روانشناسی مشتری ریشه کرده  و برای استراتژی های کسب و کار، توسعه ی محصول و خصوصاً برای رشد، پیامدهایی دارند که می توانند مجموعه شما را در بازاریابی پیشرو نمایند.

مولفه های اصلی بازاریابی پیشرو :

۱-به جای بهتر بودن اولین باشید.

وقتی یک شرکت در حوزه ای “اولین” باشد،  مثل کوکاکولا با نوشابه های گازدارش، تاثیر و احساسی که ایجاد می کند برای چندین نسل دوام می آورد.

کوکاکولا در سال ۱۸۹۲ تاسیس شد.  از ۱۲۴ سال پیش تا کنون برندهای رقیب بی شماری آمدند و رفتند. تنها پپسی (که در سال ۱۸۹۸ که ۶سال پس از کوکاکولا تاسیس شد)  یک رقیب واقعی باقی ماند. تا سال ۲۰۱۵ کوکاکولا صاحب ۴۲.۷ درصد از بازار نوشابه بود درحالی که پپسی صاحب ۳۱.۱ درصد از بازار بود.

به بیانی دیگر، آن ۶ سال اختلاف برای اولین بودن در بازار در طول ۱۲۴ سال به ۱۱.۶ درصد مزیت رسید. با وجود اینکه پپسی در طعم برنده شد اما این درصد حقیقت دارد.

تنها تفاوت بین محصولات موفق و نوآوری­‌های ناموفق در شیوه بازاریابی و فروش محصول جدید است. در مقاله “۱۵ گام تا بازاریابی و فروش محصول جدید” از مدیر نو، به توضیح این موضوع می پردازد.

۲-اگر نمی توانید در یک حوزه اول باشید، یک طبقه جدید ایجاد کنید.

تقریبا در همه ی طبقه هایی که تاکنون ایجاد شده اند، شرکتی اول و مقلدان بسیاری بوده اند. اما مثل کوکاکولا و پپسی، رقبایی که در طول چند دهه به رقابت پرداختند در نهایت به یک مسابقه ی دو نفره می پردازند.

این اتفاق برای Dell و Packard و همچنین برای GM و Ford در صنعت اتومبیل رخ داد. اگر شما در هر یک از این طبقه ها سومین، چهارمین یا پنجمین هستید، هیچ دستاورد چشمگیری عایدتان نخواهد شد!

حتماً بخوانید :  دوری از اتلاف زمان در فروش

آیا ممکن است در حوزه ای اول یا دوم نباشید و همچنان برنده باقی بمانید؟ اگر در داخل آن یک طبقه جدید ایجاد کنید، بله. شما می توانید این کار را با تخصصی کردن حوزه فعلی یا ایجاد یک حوزه جغرافیایی جدید در بازار انجام دهید.

با ۵ قانون طلایی در بازاریابی پیشرو شوید

برای مثال، شرکت اپل می دانست قادر نخواهد بود بطور چشمگیری در حوزه نوت بوک جهانی که در تسلط HP و Lenovo بود نفوذ کند، زیرا بسیار دیر وارد بازار شده بود. بنابراین، در سال ۲۰۱۲ طیف جدید و خاصی از نوت بوک خلق کرد: تبلت. امروزه اپل در صنعت تبلت دنیا اولین است و ۲۹.۶ درصد از سهم بازار را دارد.

۳-احساسات از محصولات اهمیت بیشتری دارند.

ذات انسان اینگونه است که باور دارد کالایی که در بازار است را می توانیم با خلق یک محصول جدید در همان حوزه توسعه دهیم. به همین دلیل است که بسیاری از استارتاپ های جدید ویژگی خاصی به محصول اضافه می کنند که آن را از محصولات پیشرو متمایز کند.

عموماً مصرف کنندگان به این که شما محصول بهتری ایجاد کرده اید اهمیتی نمی دهند. آنها توجه ای به محصول برتر شما نمی کنند و شما می توانید سرزنششان کنید! به همین دلیل است که پپسی در طعم از کوکاکولا پیشی گرفت اما این به تنهایی کافی نیست. اگر صادقانه بگوییم، درصورتی که اولینِ بازار نباشید، احتمالاً در ذهن مصرف کننده تصویر خوبی به نسبت اولین نخواهید داشت.

اما از زمانی که قانون ادراکات را دریابید می توانید از آن به نفع خود بهره برداری کنید، حتی اگر اولین نباشید.

برای مثال، اپل در کامپیوترهای شخصی، پخش کننده های دیجیتالی موزیک و یا گوشی های لمسی هوشمند اول نبود اما در هریک از این حوزه ها انقلابی به پا کرد زیرا ادراکات و احساسات ارزش بیشتری از حقایق دارند.

در مقاله “ ۶ اشتباه مرگبار بازاریابی ” از مدیرنو، شما را با ۶ اشتباه  رایجی  آشنا می کنیم که اغلب بازاریابان حتی آنهایی که کاملا خود را حرفه ای می دانند در ملاقات های حضوری با خریداران مرتکب شوند.

۴-زمانی که شما صاحب واژه شوید، صاحب نوعی احساس خواهید شد.

تمام شعرهای رادیو یا تلویزیون که در گذشته شنیده اید را به یاد بیاورید. مک دونالد شعارها و سروصداهای بیشتر از هر کمپانی دیگری روی کره زمین داشت، به همین دلیل است که سایرین را به یاد نخواهید آورد.

بله این همان چیزی است که اکنون به آن میاندیشید. چرا اهمیت دارد؟ زیرا وقتی شما صاحب واژه، عبارت یا شعاری شوید در حقیقت بطور موثر مالک ذهن مشتری شده اید. بدون پرداخت هزینه، احساسی شکل می گیرد و مالک آن می شوید.

شعار نایک “فقط انجامش بده(Just do it)” مثال خوبی از حس این برند می باشد. نایک از سال ۱۹۸۸ تجارت و تبلیغات شعارش “فقط انجامش بده” را اجرا کرد. امروزه وقتی مردم به این برند می اندیشند، در ذهنشان تداعی می شود که بند کفش خود را ببندند و فقط انجامش بدهند- خواه به معنی بازی بسکتبال باشد و یا خرید یک جفت کفش.

پس تعجب آور نیست که بدانیم نایک موج رهبر بازار یعنی آدیداس را مدیریت کرده است. امروزه نایک ۲۷.۲ درصد از بازار جهانی کفش را به خود اختصاص داده است در حالی که این عدد برای آدیداس ۸.۷ درصد در بازار امریکا می باشد.

حتماً بخوانید :  اصول مدیریت فروش موثر

۵-رقابت در همه چیز به معنی برنده شدن در هیچ است.

دنبال کردن ۴ قانون بازاریابی بالا در موفقیت شما بسیار موثر خواهد بود اما قانون پنجم به شما در اول بودن کمک خواهد کرد.

زمانی که یک شرکت به اندازه مشخصی می رسد چه اتفاقی می افتد؟ آن شرکت عمومی می شود و پس از آن چه اتفاقی خواهد افتاد؟ سهام داران می خواهند سودها را افزایش دهند (که گاهی غیرواقعی است). به ناچار مدیران اجرایی شرکت ها به یک نتیجه مشترک می رسند: تنها راه راضی کردن سهامداران، توسعه برند و ایجاد خط جدیدی از محصول است.

با اینکه ممکن است در کوتاه مدت جواب دهد و سود را به سرعت افزایش دهد، اما اغلب به تضعیف شرکت می انجامد. چنین شرایطی زمانی اتفاق افتاد که IBM تصمیم گرفت پردازنده کامپیوتر خود را توسعه دهد. همچنین برای GM نیز رخ داد، در زمانی که تصمیم گرفت تمام خودروهایش ظاهر یکسانی داشته باشند.

این ها بررسی های دیگری را پدید می آورند: شرکت های موفق بسیاری به دلیل “اولین” خدمت خود همچنان پیشرو هستند و تلاش می کنند هر چیز دیگری را تحت برند خود درآورند.

مایکروسافت برند نرم افزاری قدرتمندی دارد اما تنها در اولین محصول ارائه شده اش است که به طور چشمگیری رهبر بازار می باشد: سیستم های عامل.

به طور مثال برند Kraft با توجه به محصولات تولیدی زیاد نتوانسته در هیچکدام از آنها پیشرو باشد. اما در بازار پنیر خامه ای رهبری می کند زیرا آن را تحت نام متفاوتی می فروشد: فیلادلفیا.

زمانی که می خواهید محصولات، خدمات یا ایده های بسیاری را تحت یک اسم برند داشته باشید، مصرف کننده سردرگم می شود و برند ارزش خود را از دست می دهد. مردم اغلب برند را به محصول، درک و حسی که بار اول از آن گرفتند مرتبط می کنند و با آن می شناسند. به همین دلیل  بهتر است برند هر محصول جدید را تحت نام متفاوتی عرضه کنید.

آیا می توان این قوانین بازاریابی را نقض کرد؟

البته که می شود. مانند قوانین علمی، این قوانین فقط تا وقتی صحت دارند که شخص دیگری برای آن استثنا پیدا نکرده باشد. اما این ها همچنان برای کسب و کارهای بزرگ و کوچک اهمیت دارند زیرا این قوانین در نوع خود بهترین هستند که با بررسی ها و مشاهدات بدست آمده اند.

بنابراین برای موفقیت در بازاریابی پیشرو از خود بپرسید:

آیا در حوزه خود “اولین” هستید یا باید طبقه ی جدیدی ایجاد کنید؟

آیا دارای واژه، حس و یا ادراکی هستید که در ذهن مصرف کننده جای داشته باشد؟

آیا به گسترش بیش از حد برند خود می اندیشید و یا بر روی یک موقعیت تمرکز کرده اید؟

[site_source_shortcode url=”https://www.entrepreneur.com/article/284692″]entrepreneur[/site_source_shortcode]

امتیاز دهید
The following two tabs change content below.
Avatar

فرنوش بدیعی

من فارغ التحصیل مدیریت اجرایی هستم و معتقدم نویسندگی و ترجمه از راه هایی که می تونیم با استفاده از اون دانشمون را بالا ببریم و این دانش رو به دیگران هم منتقل کنیم. اولین ترجمه ام مربوط میشه به دوران تحصیلم در دانشگاه و از اون زمان به این کار علاقه پیدا کردم. بیشتر به حوزه هایی علاقه دارم که به کار و تحصیلاتم مرتبط باشه مثلا موضوعات منابع انسانی و ارتباط با مشتری. امیدوارم مقاله هام برای شما مفید و موثر باشند.
حتماً بخوانید :  7 تکنیک موثر در آموزش فروشندگان جدید
لینک کوتاه این مقاله : https://modirno.ir/AGs3i
1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *