آمازون

۴ درس کلیدی از جف بزوس، مدیرعامل شرکت آمازون

۴ درس کلیدی از جف بزوس، مدیرعامل شرکت آمازون » جف بزوس مدیر عامل شرکت آمازون بیش از نیمی از عمر خود را صرف ایجاد انقلاب در تجارت الکترونیک کرده و اکنون اولین فرد ثروتمند دنیا است. از سال ۱۹۹۸  و رونمایی از آمازون، فلسفه کاری او ارسال نامه به شرکای تجاری بود که از این راه توانست خرده فروش های آنلاین را دور هم جمع کرده و یک غول بزرگ تجاری با گردش مالی ۳۸۰ میلیارد دلاری ایجاد کند.

بر اساس آمار،  آمازون در حال تبدیل شدن به یک شرکت ۳ تریلیون دلاری در طی یک دهه است. اگر این آمار صحت داشته باشد میتوان بیشتر دلایل آن را در فلسفه ی تجاری جف بزوس جستجو کرد. این فلسفه و شیوه که به “راه آمازون” نیز معروف است می تواند در سایر کسب و کارها نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

در اینجا ۴ درسی را که میتوان از موفقیت های او دریافت کرد را گرد آورده ایم:

۱-به جای رقبا ، مدام به مشتری فکر کنید:

جف بزوس معتقد است که شرکت های فناوری به طوره ویژه به رقبا می اندیشند. آنها صبر میکنند تا ببینند شرکت رقیب چه چیزی تولید میکند، سپس سعی میکنند تا نمونه ی مشابه ی آن را بسازند و بعد آن را یک پله ارتقاء دهند!

ولی بزوس، خدمات شبکه ی آمازون (AWS) را بر اساس گوش دادن به مشتری ایجاد کرد تا به رفع مشکلات بپردازد. گردش مالی AWS بیش از ۱۰ میلیارد دلار است. به اعتقاد بزوس، “بسیاری از شرکتها خودشان را دنباله روی مشتری میدانند اما در عمل قدم های کمی بر میدارند. تعداد زیادی از شرکتهای فن آوری بر رقبا متمرکز هستند.آنها نگاه می کنند که دیگران چه کاری انجام می دهند سپس سریعا از آنها دنباله روی می کنند  که این کار درست نیست.

حتماً بخوانید :  ایزو 9001 چه نقشی در زنجیره تامین دارد؟

نکته: برای پیشرفت در بازار و تجارت باید خودتان فکر کنید و ایده بسازید.

amazon--

۲-برای رهبر شدن در بازار ریسک کنید:

آقای بزوس در یکی از اولین نامه های خود در سال ۱۹۹۷ نوشت: “اگر از ۱۰۰ بار امتحان تنها ده درصد احتمال برد وجود دارد باید این ریسک را پذیرفت. شکست و ابداع دوقلوهای جدایی ناپذیر هستند . برای اختراع و ابداع شما مجبور به آزمایش هستید، و اگر پیش از آن نتیجه ی کار را می دانید، این دیگر آزمایش نیست. “

نکته: تصمیمات اقتصادی و سرمایه گذاری های جسورانه و پر ریسک داشته باشید. حتی اگر به نتیجه نرسند، برای آینده چیزهای جدیدی خواهید آموخت.

amazon

۳-  طوری با پرسنل رفتار کنید که حس مالکیت مجموعه را داشته باشند.

آقای بزوس به این امر در اولین نامه ی سالانه ی آمازون اشاره کرد. او ۶۱۴ پرسنل داشت. این مقدار به ۲۳۰ هزار نفر رسیده است و قصد دارند تا سال آینده ۱۰۰ هزار نفر دیگر به شکل تمام وقت استخدام کند.

یکی از مولفه های اصلی روش او استفاده از گزینه های سهام در استخدام است.” ما همچنان به استخدام و حفظ کارکنان همه جانبه و با استعداد تمرکز خواهیم کرد و همچنان به پرداخت گزینه های سهام به جای پول نقد به آنها ادامه می دهیم. ما می دانیم که موفقیت ما تا حد زیادی تحت تأثیر توانایی ما در جذب و نگهداری کارکنان با انگیزه است، که هر کدام باید به این فکر کنند که خودشان مالک هستند.”

نکته: با عناوین مختلف مانند سهام، کارکنان و پرسنل را در کسب موفقیتهای مختلف شرکت سهیم کنید.

حتماً بخوانید :  آیا در فروش متقاعد کننده هستیم یا متقاعد شونده؟

۴-فرهنگی متناسب با شرکت خودتان ایجاد کنید:

فرهنگ سازمانی آمازون به شکل معروفی چالش طلبانه و به شدت با حساب و کتاب است. آقای بزوس در سال ۲۰۱۵ نوشت: “ما هرگز ادعا نمی کنیم که رویکرد ما درست است – فقط این که این روش و شیوه ی ماست”. “طی دو دهه گذشته، ما گروه بزرگی از افراد هم فکر و هم سلیقه را  جمع کرده ایم. افرادی که رویکرد ما را انرژی بخش و معنی دار می دانند.”

نکته: در قبال مجموعه ای از اهداف، مهمترین تصمیمی که یک شرکت میتواند بگیرد این است که بداند کدام یک از اهمیت بالاتری برخوردار هستند. آنها را تکرار کنید و اجازه دهید تا همه افراد به آن مشغول شوند.

 [site_source_shortcode url=”https://www.cnbc.com/2016/05/13/5-key-business-lessons-from-amazons-jeff-bezos.html”]cnbc[/site_source_shortcode]

امتیاز دهید
The following two tabs change content below.
Avatar

علیرضا وظیفه شناس

کارشناس الکترونیک و علاقه مند به زبان های خارجه و فعال در زمینه ی ترجمه می باشم. از آنجایی که حرفه ی مشاوره و فروش بیمه های عمر رو هم به طور تخصصی دنبال می کنم، به اقتضای آن به بخش ترجمه و نگارش و بررسی مقالات مربوط به فنون ارتقای کسب و کار و فروش هم وارد شدم. امیدوارم که با این کار علاوه بر ارتقای دانش و تجربیات خود سهمی هرچند کوچک در افزایش بازدهی و رونق کسب و کار افراد داشته باشم.
لینک کوتاه این مقاله : https://modirno.ir/qSNVZ
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *