وظیفه فروشندگان

۳ وظیفه فروشندگان در شرایط سخت اقتصادی

چه دلمان بخواهد، چه دلمان نخواهد شرایط فعلی بازار شرایط باثبات و مناسبی نیست و اکثر کسب وکارها دچار نوعی بحران و آشفتگی در اداره و مدیریت کار وکسب خود هستند که این وضعیت در بلندمدت می‌تواند به ورشکستگی و تعطیلی آنها منجر شود. یکی از مهمترین عواملی که باعث نزول و شکست یک کسب وکار می‌شود کاهش فروش محصولات و خدمات است.

در شرایط فعلی دیگر تکنیک‌ها و ترفندهای گذشته برای جذب مشتری و فروش بیشتر جواب نمی‌دهد و لازم است که فروشندگان و نیروهای فروش یک کسب‌وکار با توجه به شرایط سخت اقتصادی فعلی اقدامات موثرتر و مناسب‌‌تری برای جذب و حفظ مشتریان انجام دهند.

در ادامه به ۳ وظیفه فروشندگان در شرایط سخت اقتصادی می‌تواند انجام دهد می‌پردازیم:

۱.رفتار انعطاف‌پذیر

در شرایط سخت اقتصادی مشتریان دچار آشفتگی، استرس، ترس از خرید کردن یا خرید نکردن و … می‌شوند و دلیل آن هم بی‌ثباتی بازار ، افزایش قیمت‌ها، انتخاب‌های متنوع و گوناگون جهت رفع نیازها و خواسته‌ها و کاهش قدرت خرید است که باعث می‌شود فروشندگان و نیروهای فروش با جواب‌های “نه” بسیاری از جانب خریداران احتمالی محصول یا خدمت فوق مواجه شوند. در این شرایط وظیفه فروشندگان این است که در رفتار و گفتار خود با مشتریان تغییراتی را لحاظ کنند.

فروشندگان در این شرایط در ارتباط با مشتریان خود باید کمی مهربان‌تر، محترمانه‌تر و صمیمی‌تر برخورد کنند و به عنوان مثال با شوخی‌های مناسب، خنداندن مشتری به نوعی قلب او را به‌دست بیاورند و سپس یه سراغ فروش محصول یا خدمت خود بروند.

راه ورود به قلب و ذهن مشتریان در شرایط فعلی از طریق ارتباط موثرتر در رفتار و گفتار یک فروشنده با مشتری می‌گذرد.

۲.ارتباطات فروش موثر

یکی از مهمترین اقداماتی که باعث افزایش فروش و تکرار خرید توسط مشتری در شرایط سخت اقتصادی می‌شود این است که فروشنده بهانه‌هایی برای تماس بعدی با مشتریان ایجاد کند. این بهانه‌ها می‌تواند شامل ارائه خدمات شخصی‌سازی شده به مشتری خارج از ساعات کاری، پیگیری وضعیت کیفی محصولات یا خدمات خود، ارائه پیشنهادات جدید و مقرون به‌صرفه و مواردی اینچنینی باشد که باعث می‌شود مشتری فروشنده و کسب‌وکار مربوطه را فراموش نکند و ضمن تکرار خرید، کسب‌وکار فوق را به دوستان و آشنایان خود نیز برای خرید معرفی کند. همچنین یک فروشنده در شرایط فعلی می‌تواند با هماهنگی با مدیریت و واحد فروش طرح‌هایی در قالب تخفیف بیشتر در ازای معرفی مشتری جدید به مشتریان کنونی پیشنهاد دهد و از این طریق مشتریان بیشتری را به سمت کار‌وکسب مربوطه و فروش به آنها سوق دهد.

نکته مهم این است که فروشندگان در شرایط سخت اقتصادی باید به‌گونه‌ای با مشتری رفتار کنند که مشتری احساس کند که آن فروشنده در مرحله اول عضوی از خانواده و دوست او است و سپس نقش فروشندگی محصول یا خدمت خود را دارد. به عنوان مثال یک فروشنده می‌تواند با ارائه یک هدیه کوچک به مشتری هنگام شروع مذاکره، مشتریان را به سمت خود جهت خرید جذب کند.

وظیفه فروشندگان

۳.مدیریت ذهن

در شرایط سخت اقتصادی فروشندگان با مشتری‌هایی مواجه می‌شوند که مدام از وضعیت آشفته و بی‌ثبات اقتصادی می‌نالند و به‌صورت مستمر در حال ارسال انرژی‌های منفی خود به فروشندگان هستند و همچنین فروشندگان هم دچار ترس‌هایی مانند جواب‌های منفی زیاد از سوی مشتری احتمالی، کاهش فروش، احتمال از دست‌دادن کار خود و …. هستند.

حتماً بخوانید :  مشاوره کسب و کار چیست؟

 در این شرایط وظیفه فروشندگان و نیروهای فروش با طراحی برنامه انعطاف‌پذیر برای مذاکره با مشتریان، انجام چند دقیقه ورزش و مدیتیشن به‌صورت مستمر و روزانه، هماهنگی بیشتر با مدیران و همکاران فروش خود و مواردی اینچنینی جهت بازیابی فکری و روحی خود اقدام کنند و تا حد زیادی اجازه تاثیرگذاری شرایط و موارد مختلف بر روی ذهن و قلب خود را کاهش دهند.

با توجه به موارد گفته شده می‌توان نتیجه گرفت که یک فروشنده در شرایط سخت اقتصادی باید بیشتر بر روی مدیریت خویشتن و بالابردن توان جسمی و روحی خود در مواجه با مشتریان و شرایط مختلف برآید و همواره با ایجاد ارتباطی موثر و شخصی‌سازی‌شده با مشتری در پی خشنودسازی مشتری و معرفی از سوی مشتری کنونی به مشتریان جدید برای مذاکره و ارائه محصولات و خدمات خود برآید.

امتیاز دهید
The following two tabs change content below.
خدامراد رستمی

خدامراد رستمی

کارشناس ارشد مدیریت اجرایی ( EMBA) .مدرس و سخنران در حوزه بازاریابی و فروش. رسالت و کار من کمک و همراهی افراد و کار‌وکسب‌ها جهت موفقیت در فرآیند بازاریابی و فروش است. از ۱۰ سال پیش کار بازاریابی و فروشندگی را آغاز کردم و علاقه دارم تجربیات خودم در حوزه بازاریابی و فروش را در اختیار افراد و کسب وکارها برای موفقیت قرار بدهم.
لینک کوتاه این مقاله : https://modirno.ir/tmGso
1 پاسخ
  1. Avatar
    بهروز نجفی گفته:

    با سلام و درود
    یک مشکل اساسی که در بازار وجود دارد این است که اکثر اساتید و موسسه های آموزش بازاریابی و فروش عملگرا نیستند و فقط اتکا به مباحث تِئوری دارند و در واقع کمک اساسی در پیشرفت تولیدکنندگان ندارند.

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *