اطلاعات مشتری

۱۰ سوال مهم در جمع آوری اطلاعات مشتری

۱۰ سوال مهم در جمع آوری اطلاعات مشتری» در حوزه مدیریت ارتباط با مشتری، جمع آوری اطلاعات مشتری از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و پایگاه اطلاعات مشتری مجموعه‌ای سازمان‌یافته از داده‌های اطلاعاتی جامع و کامل درباره مشتریان یا مشتری احتمالی است. داده‌های اطلاعاتی‌ای که به هنگام، قابل استفاده و قابل دسترسی برای اهداف بازاریابی هستند، اهدافی نظیر دسترسی به اولین مشتریان، تعیین مشتریان واجدالشرایط، فروش کالا یا خدمات و حفظ روابط خوب با مشتری.

وقتی مشتریان اطلاعات شخصی و مالی خود را در اختیار شما قرار داده اند، معتفدند که شما به طور عمد یا غیر عمد از این اطلاعات سوء استفاده نکرده، آنها را فراموش نمی کنید و تغییری در آنها نخواهید داد. مشتریان نمی خواهند اطلاعاتشان پخش شده و یا بدتر از آن، در معرض حمله های سایبری قرار گیرد.

جمع آوری اطلاعات مشتری با حریم خصوصی آنها در ارتباط بوده و در صورت استفاده نادرست، نارضایتی مشتری را به دنبال خواهد داشت اما وقتی به درستی انجام شود، سود نهایی حاصل از آن می تواند بر ریسک هایش ارجحیت داشته باشد. نفوذ به اطلاعات مشتری می تواند به مشتریان شادتر، جلوگیری از کاهش نرخ مشتری و سود بیشتر منجر شود.

صاحبین کسب و کار نباید از مشتریان حساس اطلاعات جمع آوری کنند. قبل از اینکه از مشتریان خود چیزی بپرسید این ۱۰ سوال مهم را بررسی کنید:

۱- من به جز دریافت هزینه از مشتری، برای انجام هیچ کاری فرصت ندارم. آیا واقعا باید از آنها اطلاعات جمع آوری کنم؟

کسب و کار شما بدون مشتری معنایی ندارد. دانستن اینکه آنها چه کسانی هستند و چه چیزی می خواهند، می تواند به بازاریابی موثر، افزایش وفاداری برند و فروش بیشتر منجر شود.

Tanner پروفسور بازاریابی دانشگاه Baylor  می گوید: “جمع آوری اطلاعات مشتری در شناخت فردی مشتری و نحوه ی برخورد با آنها کمک نموده و اطلاعاتی که از آنها کسب می کنید می تواند شما را در صنعتتان قدرتمند سازد. این کار در حین اینکه ارزش بیشتری برای مشتری به همراه دارد باعث افزایش نرخ خرید و حاشیه سود بالاتر می شود”.

۲- چه نوع اطلاعات مشتری را باید جمع آوری کنم و چرا باید این کار را انجام دهم؟

از اطلاعات پایه ای مشتریان شروع کنید، مثل نام ، آدرس پستی و آدرس ایمیل. این کار باعث می شود ارتباط خود را با آنها شخصی سازی کنید، مستقیماً به آنها بفروشید و در صورت بروز مشکل، پیگیری کنید. سایر اطلاعاتی که می توان جمع آوری کرد شامل سن، حرفه و جنسیت می باشد.

با افزایش اطمینان در بین مشتریان، جلوتر رفته و اطلاعات روانشناختی آنها را کسب کنید، مثل جزئیاتی درباره شخصیت، ارزش ها و سبک زندگی شان. برای مثال، اگر صاحب یک فروشگاه مبلمان هستید ممکن است برای کودکانشان نیز مبلمان در نظر بگیرید.

۳- چه نوع اطلاعات از خرید و فروش ها باید بدست آورم و چرا باید این کار را انجام دهم؟

ثبت و تحلیل تاریخچه معاملات هر مشتری- «آن ها چه چیزی، چه زمانی و چگونه می خرند- به شما کمک می کند تا بدانید در آینده کدام محصول یا خدمت را به آنها پیشنهاد دهید. شرکت هایی مثل آمازون و زاپوس از قدرتمندترین ها در این نوع بازاریابی اند که به آن ” تجزیه و تحلیل سبد خرید ” هم گفته می شود. آنها گاهی به طور خودکار بر اساس خریدهای گذشته، محصولات برانگیزاننده ای را پیشنهاد می دهند.

101000

۴-بهترین روش های جمع آوری اطلاعات مشتری کدامند؟

می توانید در هر زمانی که مشتری با شما ارتباط برقرار می کند، اطلاعات آنها را جمع آوری کنید- در فروش تلفنی و چت آنلاین، یا در داخل فروشگاه توسط یک فروشنده و یا از طریق یک تحقیق یا نظر سنجی آنلاین.

۵- چگونه اطلاعات مشتری را سازماندهی و ذخیره کنم؟

وقتی اطلاعات مورد نظر را درباره مشتری بدست آوردید، قرار دادن آن در یک صفحه ی اکسل آنقدر خوب نخواهد بود. اغلب بهترین و مقرون به صرفه ترین کار برای ذخیره و پیگیری مشتریان، استفاده از سیستم مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) می باشد.

حتماً بخوانید :  مدیریت ارتباط با کسب و کار (BRM)به چه معناست؟

زمانی که بخش بندی مشتریان کسب و کار به درستی انجام گیرد، به عنوان یک ابزار بازاریابی مناسب عمل می کند. بخش های مختلف بسیاری وجود داشته که می توانید از بین آنها انتخاب نمایید، اما تنها تعداد کمی از آن بخش ها برای مشتریان خاص تان مناسب اند. به این منظور، انتخاب بخش ها و قرار دادن مشتریان در آن بخش ها باید به دقت انجام شود. بخش بندی دقیق مشتریان می تواند برای بهبود محصول، فعالیت های بازاریابی و نهایتاً سودآوری شما مورد استفاده واقع شود. در مقاله ” چگونه بخش بندی مشتریان کسب و کار را انجام دهیم؟ ” به طور مفصل در این خصوص بحث شده است.

۶- چگونه متوجه شویم جمع آوری اطلاعات مشتری، قانونی است؟

همه ی آن چیزی که در زمان جمع آوری قانونی داده مورد نیاز است، ایجاد سیاستی برای حفظ حریم خصوصی اطلاعات و دسترسی به اطلاعات مشتری می باشد. در حوزه امنیت اطلاعات، شما باید به شدت از قوانین پیروی کنید، قوانینی که حتی اگر اجباری نباشند، یک راهنما برای جمع آوری مطمئن اطلاعات مشتریان هستند.

در سیاست مدیریت ارتباط با مشتری خود به وضوح بیان کنید که چه کسی، چه نوع اطلاعاتی را جمع آوری می کند، چگونه استفاده می شود و با چه کسی به اشتراک گذاشته می شود. همچنین باید به مشتریان خود اجازه انتخاب دهید که از چه روشی خدمات بازاریابی شما را دریافت کنند.

۷- بهترین سودی که می توانم از اطلاعات جمع آوری شده از مشتریانم بدست آورم چیست؟

ایجاد ارزش افزوده برای مشتری بیشترین سود شما خواهد بود. اطلاعات مشتری به شما کمک می کند تا تصویر واضحی از مشتریان هدف، بهترین نحوه ی تعامل، تبلیغ و فروش داشته باشید.

وقتی مشتری ایده آل خود را بهتر بشناسید و واقعاً نیازها و خواسته های آنها را درک کنید، با پیشنهادهای بهتری می توانید نظر آنها را جلب نمائید، چیزی که به نوبه خود فروش را افزایش می دهد.

 این روزها فروش، شامل سلسله ای از مهارت های پیچیده است. بسیاری از خبرگان فروش موافقند که معامله قطعی نمی شود مگر آن که به اعتراضاتی که مشتری دارد خوب گوش کرده باشید، آنها را خوب فهمیده باشید و هریک را با موفقیت برطرف کرده باشید. در مقاله ” ۵ راهکار کلیدی جهت مدیریت اعتراض مشتریان ” به بررسی این موضوع پرداخته ایم.

۸- به هنگام جمع آوری اطلاعات مشتری از چه اشتباهات دیگری باید پرهیز شود؟

یکی از بدترین اشتباهات در مدیریت ارتباط با مشتری، پرسش های همزمان زیاد و گیج کردن مشتریان می باشد. قبل از ارتباط با مشتری باید چارچوب سوالات خود را مشخص نموده و بدانید که به دنبال چه اطلاعاتی هستید. یکی دیگر از اشتباهات رایج، استفاده نکردن از اطلاعات و تنها اکتفا به فرضیاتی از تراکنش های مالی مشتریان می باشد.

 [site_source_shortcode url=”https://www.entrepreneur.com/article/231513″]entrepreneur[/site_source_shortcode]

امتیاز دهید
The following two tabs change content below.
Avatar

فرنوش بدیعی

من فارغ التحصیل مدیریت اجرایی هستم و معتقدم نویسندگی و ترجمه از راه هایی که می تونیم با استفاده از اون دانشمون را بالا ببریم و این دانش رو به دیگران هم منتقل کنیم. اولین ترجمه ام مربوط میشه به دوران تحصیلم در دانشگاه و از اون زمان به این کار علاقه پیدا کردم. بیشتر به حوزه هایی علاقه دارم که به کار و تحصیلاتم مرتبط باشه مثلا موضوعات منابع انسانی و ارتباط با مشتری. امیدوارم مقاله هام برای شما مفید و موثر باشند.
لینک کوتاه این مقاله : https://modirno.ir/RH92q
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *