در این مقاله از مدیرنو؛ به اینکه مشاور مدیریت چه تغییراتی در سازمان ایجاد میکند میپردازیم. تغییر، ماهیت وجودی مشاور مدیریت سازمان است. وجه اشتراک تمامی مشاورهها در تمامی سطوح، برنامهریزی و اجرای تغییرات در سازمان مشتری است. اجرای تغییرات در سازمان، سختترین مرحله مشاور مدیریت محسوب میشود.
تغییراتی که با چالشهای گوناگونی همچون مقاومت مدیر و کارکنان مواجه بوده و مشاور مدیریت باید با روندهای پیچیده فرآیند تغییر آگاه بوده و بداند که چگونه شرایط پیچیده و گوناگون را درک نماید و با کمک کارکنان سازمان با تغییرات مقابله کند.
در تغییرات سازمان با مشاوره مدیریت خواهید خواند:
ماهیت تغییر
مفهوم تغییر مستلزم آنست که تفاوت مشهودی در وضعیت شخص، گروه و کل کسب و کار در دو نقطه متوالی از زمان وجود داشته باشد. کسب و کارهای امروزی در محیطی حضور دارند که بهطور پیوسته و با سرعت بسیار بالایی در حال تغییر است. شاید تا چندی پیش (دهه 70 الی 80) میتوانستیم کسب و کاری را با روند ثابت حفظ کرده تا به بقای خود ادامه دهد اما در شرایط کنونی، هیچ کسب و کاری بدون انطباق با شرایط و محیط بیرونی (بازار) نمیتواند به بقای خود ادامه دهد، چون هرروز بر تعداد رقبا افزوده شده و رقبا با تکنیکها و استراتژیهای متفاوتی عمل مینمایند.
کسب و کارها به خاطر تغییر، تغییر نمیکنند، بلکه به جهت اینکه تغییر بخشی از فرآیند توسعه است و باید نسبت به محدودیتها، نیازمندیها و فرصتهای محیطی جدید واکنش نشان دهند، تغییر میکنند.
همانطور که پیشتر گفته شد، انطباق با بازار لازمهی بقا و پیشرفت است. از طرفی تغییرات بر بسیاری از بخشهای کسب و کار اثر میگذارد.
مقاله ” استفاده از مشاور چه مزایایی دارد؟ ” اشارهای دارد به پیشنهادات مشاور که میتواند موردپذیرش یا عدم پذیرش قرار گیرد و چه بسیار پیشنهادات سازندهای که به دلایل گوناگون هرگز به اجرا درنیامدند.
بنابراین تغییر حاصل از مشاور مدیریت میتواند شامل موارد ذیل باشد:
1- تغییر در ساختار پایهای کسب و کار
(ماهیت و سطح کسب و کار، مالکیت، منابع تأمین مالی، متنوع سازی، ادغام و سرمایهگذاریهای مشترک)
2- تغییر در وظایف و فعالیتها
(دامنه محصولات و خدمات ارائهشده، بازارها، مشتری و عرضهکنندگان)
3- تغییر در تکنولوژیهای مورداستفاده
(تجهیزات، ابزارها، مواد و انرژی، فرآیندهای تکنولوژی و تکنولوژی اداری)
4- تغییر در ساختار و فرآیند مدیریت
(ساختار داخلی، جریان کار، روندهای تصمیمگیری، روشهای کنترل و نظارت و سیستمهای اطلاعاتی)
5- تغییر در فرهنگ محیطی
(ارزشها، سنتها، روابط غیررسمی، افراد کلیدی، فرآیندها، سبک مدیریت)
6- تغییر در کارکنان
(تغییر در مدیران، کارکنان، مهارتها، گرایشها، انگیزهها، رفتار و کارایی آنها در کار)
7- تغییر در چهره سازمان در محافل بازرگانی و در اجتماع
پیشنهاد مطالعه :
تغییر در کارکنان
یکی از اصلیترین تغییرات به هنگام ورود مشاور مدیریت در هر کسب و کاری، تغییر در کارکنان و همچنین تغییر در رفتار آنهاست. چراکه ایجاد تغییرات در کسب و کار منوط به تغییر رفتارهای کارکنان سازمان از بالاترین تا پایینترین سطح است.
توجیه و درک علل تغییرات از طرف کارکنان ابتداییترین و بااهمیتترین نکته در تغییر رفتار کارکنان است. به دلیل اینکه عموماً کارکنان تا زمانی که از ماهیت تغییر مطلع نبوده و توجیه نباشند که تغییر چه سودی برای کسب و کار و عایدی آنها دارد زیر بار تغییر نخواهند رفت.
کارکنان باید دانش جدیدی کسب کنند، اطلاعات جدید جذب نمایند، وظایف جدیدی انجام دهند، مهارت خود را رشد دهند و عادات کاری، ارزشها و گرایشهای خود را نسبت به روش انجام وظایف در سازمان اصلاح نمایند. اما اصلیترین تغییر، تغییر در ارزشها و گرایشات است، چون بدون تغییر در نگرش هیچ تغییری انجام نخواهد گرفت.
مدیر باید نخست رفتار، روشهای کاری و گرایشهای خود را تجزیهوتحلیل کرده و تغییر بدهد! این قانون طلایی تغییر هر کسب و کاری است.
اما سؤالی که مطرح است اینکه، کارکنان چگونه تغییر میکنند؟
پاسخ به این سؤال هیچ نسخه واحدی ندارد! کارکنان بسته به شرایط کسب و کار و حتی نوع کسب و کار با روشها و انگیزانندههای متنوعی تغییر میکنند.
مقاومت در برابر تغییر
عادت، بهترین و بدترین خصلت آدمی است. آدمی تا ناچار یا متقاعد نشود دست به تغییر نمیزند و اجرای تغییر در کارکنان هر کسب و کاری یکی از سختترین تغییرات است. کارکنان با تغییرات خنثی و تا حدودی مثبت نیز مقاومت میکنند چه برسد به تغییرات بد و منفی! برای آگاهی از روندهای تغییر و چگونگی آن میتوانید به مقاله ” مشاوره مدیریت چیست و چرا باید از آن استفاده کرد؟ ” مراجعه نمایید.
پیشنهاد مطالعه :
موارد ذیل از مهمترین دلایل مقاومت در برابر تغییرات هستند:
1- عدم اعتقاد به لزوم تغییر
همانطور که گفته شد اگر کارکنان برای انجام تغییرات توجیه نشده باشند و از اهداف و نتایج تغییر اطلاعی نداشته باشند، شرایط حال حاضر را مطلوب تلقی نموده و حاضر به اجرای برنامههای تغییر نیستند.
2- بیعلاقگی به تغییر پیشنهادی
کارکنان سازمان در اجرای تغییراتی که هیچ دخالتی در تدوین آنها ندارند، تمایلی نداشته و با مقاومت و عدم اجرای صحیح تغییرات باعث بروز مشکلات فراوانی خواهند شد.
3- عدم تمایل به غافلگیری
هیچ فردی خصوصاً کارکنان با تغییرات آنی و بدون اطلاع موافق نبوده و همین امر نیز باعث بروز مقاومت خواهد شد.
4- ترس از عدمکفایت و شکست
هر تغییری نیازمند تغییر در رفتارها و حتی نگرشهای کارکنان بوده و همین تغییر به وجود آورنده این ترس است که نتوانند آنچنان که باید به سطح موردنظر دست یابند! و یا پیشرفتشان در سیستم جدید دچار تزلزل و مخاطره شود.
پیشنهاد مطالعه :
5- ترس از کنار گذاشتن عادات در روابط کاری روتین
در تغییرات سازمانی کارکنان باید خط قرمزی بر روی بسیاری از امور روتین خود کشیده و به روندها و روابط جدید تن دهند، که این امر مستلزم خروج از منطقه آسایش آنهاست و همین خروج از منطقه آسایش یکی از اصلیترین دلایل مقاومت در برابر تغییر است.
6- عدم وجود اعتماد و احترام به عوامل تغییر
درصورتیکه مدیران مجری تغییر، اعتماد و احترام لازم نزد همکاران را نداشته باشند، نمیتوان به اجرای تغییرات و همکاری همکاران خوشبین بود.
7- تجارب تلخ پیشین
برخی از افراد به دلیل تجارب بدی که در تغییرات داشتهاند حاضر به اجرای کامل و دقیق تغییرات نیستند. بهعنوانمثال: درگذشته فرد یا افراد موردنظر با این ادعا که تغییرات به نفع شماست در پروسه تغییر شرکت نمودند، درصورتیکه پس از اجرای تغییرات عایدی بهجز زیان برای آنها در برنداشته است.
واکنشها به تغییر، مقاومت بوده و بر اساس شخصیت و شرایط مخاطبان، از بازخوردها و واکنشهای متفاوتی تشکیلشده است. عمدتاً افرادی که نیازمند بیشترین تغییر در سیستم هستند، دارای بالاترین درجه مقاومت در تغییراتاند و مشاورین و مدیران باید از این امور آگاه باشند.
برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با مدیریت کسب و کار به صفحه ارزیابی سازمان و مشاوره کسب و کار مدیرنو مراجعه فرمایید.
برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در ارتباط باشید.