ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

رهبری در سازمان های تکنولوژیکی

در این مقاله میخوانید

سطح:

تخصصی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

ندارد
رهبری در سازمان های تکنولوژیکی و پیشرفته و حرفه ای

در این مقاله از مدیرنو؛ به رهبری در سازمان های تکنولوژیکی می‌پردازیم. رهبری در سازمان های تکنولوژیکی و پیشرفته و حرفه‌ای چگونه است؟ رهبری فرایندی است که مدیریت می‌کوشد با ایجاد انگیزه و ارتباطی مؤثر، انجام سایر وظایف را در تحقق اهداف سازمانی تسهیل و کارکنان را از روی میل و علاقه به انجام وظایفشان ترغیب کند. بنابراین رهبری جزئی از مدیریت است و این وظیفه مانند برنامه ریزی، سازماندهی و کنترل نیز از وظایف مدیر است.

دوره آموزشی

رهبری در سازمان های تکنولوژیکی و پیشرفته و حرفه ای چگونه است؟

مهم‌ترین نکته در رهبری، نفوذ و اثرگذاری است. اصولاً قدرت عبارت است از توانایی اعمال‌نفوذ بر دیگران و نفوذ عبارت از اعمالی است که مستقیم یا غیرمستقیم باعث تغییر در رفتار یا نظرات دیگران می‌شود. رهبری بانفوذ بر دیگران تحقق می‌یابد و نفوذ نیز از قدرت سرچشمه می‌گیرد.

یک معلم درون سازمانی بیابید.

اگر جدیداً در سازمانی استخدام شده‌اید یا به پستی ارشد دست‌یافته‌اید، برای اینکه بهتر متوجه روش‌های اجرایی شرکتتان شوید، از میان نیروی حاضر در سازمان که مورد وثوق و اعتماد کلیه کارکنان است، یک نفر را به‌عنوان معلم انتخاب کنید. با این تکنیک می‌توانید میانبرهای بسیاری را برای بهبود مهارت‌های رهبری و ترسیم یک نقشه راه در قلمرو جدید و ناشناخته مسیرتان بیابید. این معلم به شما کمک می‌کند تا هزینه‌های کمتری در کسب تجارب پرداخته و سریع‌تر به مقصد برسید.

به حرف کارکنان گوش و با آنها مشارکت کنید.

معمولاً این‌گونه است که وقتی به جایگاه رفیعی در سازمان می‌رسیم یادمان می‌رود که باید به حرف دل کارکنانمان هم گوش کنیم. اگر کارمندی احساس کند حرف دلش را نمی‌شنوید تمام انگیزه‌اش از بین می‌رود. برای این کار کافی ست به فکر پاسخ دادن به آنها نباشید و فقط با یک ذهن باز گوش کنید. قضاوت و پیش‌داروی یک سم مهلک در ارتباطات درون سازمانی‌تان است. بنابراین به‌هیچ‌وجه جواب آنها را در همان لحظه نداده و پاسخ را به بعد از برگزاری جلساتی با مطلعین آن حوزه موکول کنید.

با این کار بسیاری از نگرانی‌های کارکنانتان برطرف و ایشان را توانمندتر ساخته‌اید. وجود این تفکر در سازمان که همه در سرنوشت سازمان دخیل‌اند و می‌توانند تصمیماتی در این خصوص بگیرند، محیط کاریِ پویاتر و مفیدتری ساخته می‌شود.

در تست زیر سبک رهبری‌تان مشخص‌شده و راه حل‌هایی جهت بهبود و حرکت از مدیریت به سمت رهبری مؤثر به شما ارائه می‌گردد.

تست سبک رهبری

 

برای رهبری بهتر سازمان علوم مدیریت و استراتژیک را مانند علوم تکنولوژیکی فرابگیرید.

عموماً مدیران و رهبران در سازمان های تکنولوژیکی و حرفه ای و پیشرفته به خاطر کار مداوم با ماشین و دنیای صفر و یک افرادی درون گرا شده اند. این امر نیازی به توضیح ندارد که افراد درون گرا، رهبران موفقی نخواهند شد. این مدیران به‌واسطه مشغله‌ای که دارند، از دنیای علوم مدیریت و استراتژیک عقب‌مانده‌اند. اما این اصل را نباید فراموش کنند که تکنولوژی یک ابزار است. مدیران در دنیای کسب و کار به آموختن علوم مدیریت و استراتژیک هم نیاز دارند.

آموختن و به‌کار بردن علوم مدیریت و استراتژی باعث هماهنگی هرچه بیشتر فعالیت‌ها و بهبود فضای کسب و کار می‌شود. اگر به‌طور مداوم آموزش‌هایی مانند MBA نبینید، به‌سرعت کنار گذاشته خواهید شد. نیازهای شما به‌عنوان رهبر یک سازمان فقط به علوم حرفه ای و پیشرفته و تکنولوژیکی محدود نمی‌شود و باید علوم مدیریت استراتژیک را نیز فرابگیرید و آنها را در تصمیم گیری‌هایتان به‌کار ببندید.

بزرگ ببینید.

اگر در مقام رهبری سازمانی قرارگرفته‌اید و همچنان می‌خواهید اتفاقات کوچک را ببینید و در موردشان فکر کنید، مطمئن باشید که شکست خواهید خورد. هیچ ذهنی نمی‌تواند هم تصاویر بزرگ و هم تصاویر کوچک را ببینید و بر جزئیات هر دو تمرکز کند. وظیفه شما دیدن و پرورش درختان بزرگ و تنومند فکرها و ایده‌های خلاق در سازمانتان و هرس علف‌های هرز اتفاقات کوچک اطرافتان است.

بنابراین فقط اتفاقات بزرگ را ببینید. به تفکر و مدیریت امور کلان سازمانتان متمرکز شوید. برای رفع مسائل کوچک و پیش‌پاافتاده از دیگر مدیران و یا مشاورانتان کمک بخواهید. این مدیران و مشاوران نیز باید به‌طور مداوم در حال آموزش و افزایش مهارت‌های مدیریتی خود باشند. به‌عنوان‌مثال می‌توانید حل مشکلات جزئی را به تیم‌های ترکیبی از مدیران و مشاورانتان واگذار کنید که تخصص، هوش و تجربه‌شان هم مکمل در تصمیم گیری‌ها باشد.

 

ارتباط یک هنر است.

برخی از بزرگ‌ترین رهبران در تاریخ به دلیل توانایی‌شان در الهام بخشیدن به دیگران از طریق کلامشان و نیز قابلیت گوش دادن به حرف‌های تیم خود مورداحترام قرارگرفته‌اند. در مقاله “ 13 اشتباه ارتباطی رهبران ” از مدیرنو، به نکات مهمی در این خصوص اشاره‌شده.

 

درون و بیرونتان یکی باشد.

کارکنان بیشتر از اینکه شما را بشنوند، شمارا می‌بینند. اگر به‌گونه‌ای رفتار می‌کنید که دوست دارید کارکنان شما نیز این‌گونه رفتار کنند، رهبری موفق خواهید شد. اما اگر حرف و عملتان همخوانی نداشته باشد به عبارتی گفته‌هایتان با کردارتان یکسان نباشد، رهبر موفقی نخواهید شد. اگر شما به‌عنوان رهبر سازمان رفتاری اصیل داشته باشید، کارکنان نیز سعی بر الگوبرداری و تقلید از شما خواهند کرد. آنها شمارا به‌عنوان معیار و مبنای صحیح انجام کارها برمی‌گزینند. همچنین نیازی نیست تا به آنها بگویید که چه چیزی از آنها می‌خواهید و چه چیزی از آنها نمی‌خواهید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد به صفحه مشاوره سیستم سازی مدیرنو مراجعه فرمایید. 

با ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

طرح مشاوره کسب و کار 90
چرا طرح 90 برای کسب و کار شما نیاز است ؟