7 گام عملی در ایجاد یک کسب و ککسب و کار, استارتاپار موفق

۷ گام عملی در ایجاد یک کسب و کار موفق

۷ گام عملی در ایجاد یک کسب و کار موفق» داشتن رویاهایی بزرگ – مانند گرداندن کسب و کار خود یا تبدیل ایده به شرکتی که می­تواند دنیا را تکان دهد – بسیار بلند پروازانه است. و تنها زمانی میسر می­ شود که بتوانید کسب و کار خود را بر پایه مدلی مستحکم و قوی پایه ریزی کنید.

شاید فکر می­ کنید مدل کسب و کار شما روشن و عالی است، اما در واقع فقط یک دسته فرضیه دارید! شما دو راه پیش روی خود دارید، یا وقت خود را با مدل­ های کسب و کار قدیمی هدر می­ دهید – منظور نوشتن سندی طولانی است که تعداد زیادی داده و نمودار را در بر می­ گیرد – یا اینکه کارآفرینی خود را به صورتی حرفه­ ای­ تر در پیش گرفته و از بوم مدل کسب و کار استفاده می­ کنید.

بوم مدل کسب و کار یک زبان بصری مشترک است که به عنوان نقطه مرجع و تابلویی برای طراحی مدل به کار رفته و باعث رشد و پیشرفت فعالیت­ های شما می­ گردد. این کار حرکتی راهبردی به سوی طراحی مدل کسب و کار نوآورانه محسوب می شود.

کسب و کار, استارتاپ

در اینجا هفت راهنمایی مهم در ایجاد و توسعه یک مدل کسب و کار مشتری مدار را به شما ارائه می­ دهیم.

۱- از کپی برداری مدل کسب و کار به شدت خودداری کنید.

نکته اصلی در کارآفرینی و ایجاد یک استارتاپ ارائه چیزی واقعی و منحصر به فرد است؛ چیزی که بتواند زندگی افراد را بهبود ببخشد. بجای کپی برداری از مدل کسب و کار استارتاپ دیگران، باید از تکنیک­ های طراحی متفکرانه برای ایجاد ایده­ های تجاری تازه و نوآورانه استفاده کنید.

۲-تغییرات را در نظر بگیرید.

تغییرات بازار می­ تواند دوستی خوب برای یک کارآفرین باشد. معمولا زمان بر علیه شما است، پس نباید آن را برای تکمیل اولین مدل کسب و کار خود هدر دهید. واقعیت این است که مدل کسب و کار شما به محض ورود به مرحله کسب مشتری، تغییر خواهد کرد. یک قانون کلی که همیشه باید در ذهن داشته باشید این است که هرگز به اولین مدل کسب و کار خود علاقه مند و وابسته نشوید.

۳-بهترین مرکز برای کسب و کار خود را پیدا کرده و از همانجا کار را آغاز کنید.

بسته به الگوی مدل کسب و کار خود می­ توانید روند ایده پردازی را از قسمت­ های مختلف بوم مدل کسب و کار خود آغاز کنید که نوعی استراتژی در کسب و کار نیز به حساب می­ آید. می­ توانید مرکز مناسب را در این بوم پیدا کرده و مدلی متمایز ایجاد کنید.

می­توانید از چهار نکته زیر استفاده کنید:

۱-در صورتی که به دنبال تقویت مشارکت­ های فعلی یا بهبود موسسات و دارایی­ های کنونی خود هستید، بهترین استراتژی این است که بر مراکز منبع محور خود تمرکز داشته باشید.

۲-اگر قصد دارید بهره وری را افزایش دهید، پس باید به دنبال مراکز پیشنهاد محور باشید. باید با پیشنهادات و کارهای ارزشمند شروع کرده و روش های حل مشکلات مشتریان را بهبود دهید. به این ترتیب حتی قادر خواهید بود خطرات و هزینه­ ها را نیز کاهش دهید.

۳- برای شروع، قسمت­ های مشتری محور در این بوم بهترین گزینه هستند، مخصوصاً اگر بخواهید در صنعت خود به ذهن بخش خاصی از مشتریان نفوذ کرده و چیزهایی را به آنها ارائه دهید که تا آن لحظه توان خریدش را نداشتند. مشتریان جدید و ویژگی­ های آنها را در نقطه شروع کار خود قرار دهید.

۴- در نهایت قسمت سرمایه محور برای شروع فرآیند ایده پردازی استفاده می­ شود و در این فرایند شما بر نوآوری در انجام مکانیسم ­های صنعت خود تمرکز می­ کنید و جریان­ های مالی جدید به وجود آورده و موانعی بر سر راه رقبای خود قرار می­ دهید تا نتوانند در صنعت شما پول در بیاورند.

حتماً بخوانید :  معرفی 18 فیلم الهام بخش برای کارآفرین ها

نکته­ی مهمی که نباید فراموش کنید این است که به محض اینکه یک عنصر را از یک قسمت بوم مدل کسب و کار حذف کنید، کل مدل کسب و کار را تحت تأثیر قرار خواهید داد.

۴-مدل کسب و کار خود را مکرراً تکرار کنید.

اولین ایده­ ی شما چیزی نیست بجز آنچه فکر می­ کنید جواب می­ دهد. پیش نویسی از ایده خود تهیه کنید، بوم ۹ قسمتی خود را کامل کرده، و مدل اولیه کسب و کار خود را ایجاد کنید. وقتی این مدل را تکمیل کردید، با گوش دادن به نظرات و بازخوردهای مشتریان مدل خود را امتحان کرده و مدل خود را تکرار کنید تا به بهترین نتیجه دست یابید.

۵-به نظرات مشتریان خود توجه کنید.

بسیاری از کسب و کارها پول زیادی را صرف تحقیقات بازاریابی می­ کنند، اما معمولاً فراموش می­ کنند یک عامل بسیار مهم را در چرخه جذب مشتری و توسعه محصول خود بگنجانند– آن هم نظر مشتریان است. اگر شما بودجه تحقیق و توسعه (R&D) زیادی ندارید، تحقیقات بازار با بودجه­ های کمتر را انجام داده و تلاش کنید نظرات و بازخوردهای خریداران بالقوه خود را بدانید. هرچه بیشتر در مورد مشتریان خود اطلاع داشته باشید، موقعیت بهتری کسب خواهید کرد.

۶-طرحی برای همدلی و انتقال افکار ایجاد کنید.

نکته اصلی در طراحی یک مدل کسب و کار این نیست که ایده کسب و کار شما چقدر می­ تواند جالب باشد یا اینکه محصول شما تا چه حدی جذاب و متحیر کننده به نظر می­ رسد. بلکه نکته اصلی این است که چطور مشتری را تحت تأثیر قرار داده و بتوانیم احساسات او را برانگیزانیم. برای رسیدن به این هدف، باید مدل کسب و کار و محصولات/خدمات خود را به گونه ­ای طراحی کنید که مشکلات و نقاط درد و ناراحتی مشتری را مخاطب قرار دهد. به سوالات زیر پاسخ دهید:

  • او در هنگام تعطیلات چه می­ کند؟
  • چه چیزهایی او را تحت تأثیر قرار می­ دهد؟
  • در مورد نگرش و طرز برخورد او در اماکن عمومی و در میان مردم چه می­ دانید؟
  • موفقیت برای او چه معنایی دارد؟
  • چه چیزهایی او را نگران می­ کند؟

۷-دو روش چابکی و استارتاپ ناب را در نظر بگیرید و با استفاده از آن یک پیش نویس تهیه کنید.

در رویکرد استارتاپ ناب (lean startup) برای راه‌اندازی کسب‌وکار و محصول همه ایده‌های محصول و کسب‌وکار فرضیاتی تلقی می‌شوند که باید با آزمایش‌کردن سریع در بازار اعتبارسنجی شوند. این رویکرد بر آزمایش‌کردن علمی، بیرون دادن تکرارشدنی محصول و بازخورد مشتریان استوار است تا به یادگیری معتبر برسد.

نکته اصلی این است که باید مدل کسب و کار خود را طراحی کرده و به سرعت به سراغ ایجاد محصول بروید. پس از آن نوبت آزمایش مدل و نمونه شما در میان مشتریان و در نهایت، تطبیق محصول با خواسته­ های بازار یا تغییرات آن در مواقع لزوم است.

مایه تأسف است که بسیاری از شرکت­ها تنها به دلیل اتکای بیش از حد روی چیزی که فکر می­ کنند کار خواهد کرد، شکست می­ خورند. بهترین روش این است که بفهمید ایده کسب و کار شما برای یک شروع کوچک به اندازه کافی بزرگ است یا نه. از روش­ های اثبات شده استفاده کنید، و بر اساس تکنیک­ های بیان شده یک مدل کسب و کار طراحی کنید.

[site_source_shortcode url=”https://www.entrepreneur.com/article/276079″]entrepreneur[/site_source_shortcode]

امتیاز دهید
The following two tabs change content below.
Avatar

ریحانه خالقی زاده

کارشناس ارشد ریاضی کاربردی و الان هم دانشجوی ارشد زبان هستم. به زبان انگلیسی و مترجمی علاقه زیادی دارم و ترجمه برام لذت بخشه. مباحث مربوط به کسب و کار، بازاریابی و برندینگ برای من جذابه و امیدوارم که مقالاتم برای دیگران هم مفید باشه.
حتماً بخوانید :  علل سقوط کسب و کار تان را بشناسید
Avatar

جدیدترین مقالات :ریحانه خالقی زاده (نمایش همه )

لینک کوتاه این مقاله : https://modirno.ir/ceIDf
2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *