کارکنان متعهد

کارکنان متعهد چگونه ساخته می شوند؟

کارکنان متعهد چگونه ساخته می شوند؟ » وارد کسب و کارتان می شوید، همه همکاران در حال انجام فعالیت های روزانه خود هستند و در گوشه ای عده ای را مشاهده می کنید که در حال همفکری و برنامه ریزی انجام دادن هر چه بهتر خدمات به مشتریان هستند تا بتوانند نقائص موجود را برطرف سازند. از طرفی وقتی پشت میز خود رفته و  ایمیل هایتان را چک می کنید، با انبوهی تقدیر از مشتریان قدیمی خود رو به رو می شوید که از شما و مجموعه تان خرسندند. شما از وجود همکاران و مشتریان راضی، خوشحال و مسرورید و نتیجه همه این فعالیت ها، سودآوری و در مسیر اهداف بودن سازمانتان را نشان می دهد. هر مدیری تمایل دارد که سازمان و کسب و کارش از چنین فضایی برخوردار باشد اما در واقع هریک از این شرایط می تواند دستخوش تغییر شود در صورتی که پازل های اصلی کسب و کارتان را به درستی کنار یکدیگر قرا نداده باشید.

با نگاهی دقیق به پرسنل متعهد سازمان های پیشرو می توان خصوصیات این گونه منابع انسانی را چنین بر شمرد :

۱-کارکنان متعهد به ماموریت سازمان اعتقاد داشته و بالطبع از آن پشتیبانی می کنند.

۲- کارکنان متعهد شغل خود را دوست دارند و می دانند اموری که بر عهده آنهاست جزئی از یک کل واحد است که نتایج یزرگی خلق می کند.
۳- کارکنان متعهد به قوانین انظباطی احتیاجی ندارند، آنان در جستجوی شفافیت، ارتباطات روشن و ثبات کاری هستند.

۴- کارکنان متعهد مجموعه مهارت های خود را به صورت مداوم و با دیدی مثبت افزایش می دهند.

۵- کارکنان متعهد افرادی قابل اعتماد هستد و به همین دلیل به دیگر همکارانشان نیز اعتماد می کنند.

۶- کارکنان متعهد به مدیران خود احترام گذاشته و پشتیبان تصمیمات آنها در اجرای تفییرات هستند.

۷- کارکنان متعهد می دانند که مورد احترام مدیرشان هستند و هیچ گاه از این احترام سوء استفاده نمی کنند.
۸- کارکنان متعهد منبع همیشگی ایده و خلاقیت در سازمان هستند.

۹- کارکنان متعهد نهایت تلاش خود را در مسیر دستیابی به اهداف سازمان می کنند.

کارمندانی با چنین معیارهای مطلوبی رویای هر مدیری هستند و مدیران همواره در تلاش اند تا چنین کارمندانی را در کسب و کار خود داشته باشند. کارکنانی که تنها دادن اهداف به آنها و تبیین و تشریح خواسته ها کفایت می کند و خود می توانند با اختیارات تفویض شده، شما را به تمام اهداف مورد نظرتان برسانند.

حتماً بخوانید :  چگونه می توانیم تصمیم گیری موثری داشته باشیم؟

نقطه بحرانی در این قبیل کارمندان می تواند رفتارهای نابخردانه مدیریت باشد، آنجایی که احساس بازیچه بودن به آنها دست دهد. چون این کارمندان این قابلیت را دارند که خیلی زود تناقضات رفتاری مدیر را فهمیده و رفتارهای خود را تغییر دهند.

اما دستیابی و پرورش چنین کارمندانی آسان و فراگیر نیست یعنی هنوز هم عده زیادی از کارمندان فقط می خواهند که ساعت ورود و خروج بزنند و در انتهای ماه حقوق خود را دریافت کنند و کاری هم به ایده پروری، تغییر، بهبود و تعالی ندارند و کار روتین خود را هر روز تکرار می کنند.

تمیز دادن این قبیل کارمندان از متعهدان کار آسانی نیست و این معضل زمانی حادتر می شود که مدت زمان زیادی را در بین کارمندان ضعیف سپری کرده باشید.

یادآوری می کنم تعهد یافتنی نیست بلکه ساختنی است. یعنی باید کسب و کارتان را به موتور مولد چنین نیروهایی تبدیل کنید و همیشه ۶۰ درصد از پرسنل تان ساخته و پرداخته سازمان شما باشند.

بزرگترین مشکلی که با کارمندان متعهد با خصوصیات ذکر شده خواهید داشت این است که با زمان اضافه خود چه کار کنید؟ کارمندانی با تعهد بالا کارشان را به خوبی انجام می دهند و همیشه در مسیر توسعه قرار دارند و می تواند چنین مشکلی برایتان به ارمغان بیاورند.

سوالی که ممکن است با شنیدن این توضیحات، به ذهن هر مدیری خطور کند این است که “کارمندان متعهد چگونه ساخته می شوند؟”

پاسخ به این سوال می تواند هم سخت و هم آسان باشد. ابتدایی ترین گام در ساخت چنین کارمندانی تاثیر رهبران و مدیران آنان هستند. اینکه بدانید شما به عنوان مدیر سازمان تاثیر مستقیمی بر میزان اشتیاق کارمندانتان دارید.

اشاره به گفته آیزنهاور (رئیس جمهور سابق آمریکا) خالی از لطف نیست، او می گوید: “رهبری، هنر سپردن کاری که می خواستید انجام دهید به شخص دیگر است چون او می خواهد این کار را انجام دهد.”

در این جمله فعل خواستن کارمندان بار معنایی زیادی دارد، بدین معنی که کارمندان متعهد با برقراری ارتباط بین اهداف سازمان و تمایلات شخصی شان امور را با میل و رغبت خود به انجام می رسانند، نه از روی رفع تکلیف!

حتماً بخوانید :  چگونه یک بیانیه مأموریت و چشم‌انداز قانع‌کننده بنویسیم؟

منابع انسانی اصلی ترین سرمایه هر کسب و کاریست و هر کسب و کاری در مسیر تحقق ماموریت و اهداف و همچنین اجرای استراتژی های خود باید اقداماتی را در زمینه مدیریت منابع انسانی انجام دهد. در مقاله ” مقدمه ای بر مدیریت منابع انسانی در سازمان ” از مدیرنو، به نکات مهمی در این زمینه می پردازیم.

اگر قطعات پازل کسب و کارتان را به درستی چیده باشید، احتمالاً نیازی ندارید که کارمندانتان را متقاعد کنید که برای بدست آوردن اهدافشان تلاش کنند. بیشترین چالشی که بیشتر مدیران با آن رو به رو هستند این است که چه کارهایی را باید انجام دهند تا در وهله اول کارمندانی متعهد داشته باشند و در وهله بعدی به رهبرانی پیشرو و تاثیر گذار تبدیل شوند.

اولین نکته در مسیر رهبری تاثیر گذار این است که به همان میزانی که برای کارکنانتان کار می کنید، آنها نیز برایتان کار خواهند کرد. این نکته نمود بارز ضرب المثل “از هر دست بکاری از همون دست می گیری” است.

توجه شما را به پادکست زیر که به “دلایل ترک سازمان توسط منابع انسانی” می پردازد، جلب می نماییم :

در ادامه به ۵ گام رهبری اثربخش اشاره خواهیم کرد :

۱- رابطه برقرار کنید.

ایجاد رابطه واقعی و برطرف کردن چالش ها اولین گام در رهبری اثربخش است. کارمندان به دنبال ارتباطات ایمیلی، تلگرامی و نوشتاری نیستند، آنها به دنبال ارتباط واقعی با رهبران خود هستند و رهبران اثربخش در ایجاد و برقراری رابطه تخصص بالایی دارند. این رابطه می تواند بین رهبر و کارمند و یا بین کارمندان با یکدیگر باشد و این مهم یکی از اصلی ترین وظایف رهبران اثربخش است.

۲- سلسله مراتب را مسطح کنید.

در مصاحبه ها و گزینش های خود افراد را به دلیل هوش و ذکاوتشان استخدام نمودید پس اجازه دهید تا با تفویض اختیار مناسب از توانمندی های خود در مسیر دستیابی به اهداف سازمانی بیشترین استفاده را ببرند. باید اختیار تصمیم گیری و خلق ایده را به تمامی سطوح سازمانی بدهید تا بتوانند بهره وری سازمان را به طرز چشمگیری افزایش دهند.

۳- جهت را مشخص کنید.

با نشان دادن مسیر و تشریح چرایی دستیابی به اهداف، پرسنل را متوجه درستی یا نادرستی مسیرشان خواهید کرد. تا جایی که امکان دارد به آنان آزادی عمل دهید تا خود مسیر دستیابی به اهداف را خلق کنند و شما تنها نظاره گر پیشرفت و توسعه آنان باشید.

حتماً بخوانید :  6 مزیت تقسیم بندی بازار برای کسب و کارها

۴- به کارمندان بازخور مناسب دهید.

ارائه بازخورهای مناسب با توجه به نوع عملکرد و شرایط خاص هر کارمندی می تواند راهگشای آنان در مسیر دستیابی به اهداف باشد. کارمندانتان با دریافت بازخور، علاوه بر درک درست از صحت عملکرد خود، به حس توجه و اهمیت دادن شما نیز پی می برند که این مهم می تواند در ایجاد انگیزه آنان کمک شایانی داشته باشد.

۵- تیم را توسعه دهید.

تا زمانی که شما خود جزء چرخ دنده های اصلی کسب و کارتان باشید، فاصله زیادی با تیم سازی و اصولاً رهبری دارید چرا که انسجام تیمی، مهم تر و طولانی تر از حضور شما در گروه خواهد بود و می توانید ثمرات این تیم سازی را در حصول منافع سازمان مشاهده کنید. به همکارانتان این قابلیت را بدهید که به عنوان یک تیم منسجم بتوانند بدون حضور شما وظایف خود را به نحو احسن انجام دهند و این اصلی ترین وظیفه شماست تا کاری کنید که افراد به صورت تیمی با یکدیگر کار کنند، حتی زمانی که شما در تیم حضور ندارید آنها بتوانند به اهدافشان برسند. این همان تیم متشکل از کارمندان متعهد است.

امتیاز دهید
The following two tabs change content below.
علی معبودی

علی معبودی

مدرس دوره ها و کارگاه های آموزشی، مشاور مدیریت، مدیرعامل مجموعه مدیران نواندیش، ۱۰ سال سابقه مدیریت ارشد بنگاه های اقتصادی، کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی و محقق بازاریابی هستم. تلاش من همواره بر این است تا با ارائه آموزش های به روز و کاربردی در حوزه مدیریت کسب وکار نقش مهمی در جهت رشد و ارتقا مدیران ایفا نمایم.
لینک کوتاه این مقاله : https://modirno.ir/KEmL3
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *