کارمندان شما هم همیشه تاخیر دارند؟
کارمندان شما هم همیشه تاخیر دارند؟» بسیار مأیوسکننده است وقتی شما کارمندی دارید که به طور مداوم تأخیر یا غیبت دارد امّا مشکلات حضور کارمندان همیشه مربوط به بیمسئولیتی نیست. ویلیام شکسپیر میگوید” سه ساعت زود رسیدن بهتر از یک دقیقه دیر رسیدن است”. این جمله ممکن است کمی افراطی به نظر برسد که کسی بخواهد سه ساعت زودتر در محل کار حاضر شود اما معنی واقعی این جمله کاملاً درست است. امّا چگونه با کارمندانی که بهطور مداوم در محل کار حاضر نمیشوند و روزهای مرخصی خود را به دلیل بیماری در ماه اول استفاده میکنند، برخورد کنیم؟
به عنوان مدیر کسبوکار شما حتماً به تعداد کافی کارمند ندارید که حتی به کارمندان خوب اجازه دهید اینگونه رفتار کنند.
پس چه کاری باید انجام دهید؟
این مقاله کمک میکند که با این وضعیت برخورد کنید و منابع انسانی را به خوبی مدیریت کنید.
مهربان باشید
مهربانی به این معنا نیست که رفتار آنها را ببخشید بلکه به دنبال این باشید که آنها را درک کنید و برنامهای را ایجاد کنید که همهی موارد را درنظر بگیرد.
شاید کارمند شما مادری با چند فرزند است که دغدغه های زیادی دارد. همهی افرادی که بچه دارند میدانند که امکان ترک خانه زودتر از بچهها هنگامیکه مدرسه میروند امکانپذیر نیست یا شاید آنها برای رسیدن به سرکار مجبورند چند اتوبوس عوض کنند یا یک عضو از خانواده شان به یک بیماری مزمن مبتلا باشد شاید به همین دلایل است که آنها اغلب غیبت میکنند.
بیایید صادق باشیم، آنها ممکن است بیمسئولیت باشند امّا قبل از اینکه به فکر رسیدگی به این موضوع باشید، مطمئن شوید که آنها را درک میکنید. اینکه بدون در نظر گرفتن علت تاخیر یک فرد،به سادگی به او بگویید وقتشناس باش، راه حل خوبی نیست.
آیا این مشکل موضوع مهمی است؟
شاید شما به دنبال قانون گذاری باشید و قوانین وضع شده شما بگویند افرادی که ساعت ۹:۰۱ سرکار میآیند تأخیر دارند. اگر آنها ۹:۰۱ برسند مانند این است که یک ساعت تأخیر داشته اند و هیچ تفاوتی وجود ندارد. با توجّه به قوانین تان ممکن است شما راست بگویید.
اگر آنها پستی داشته باشند که باید راس ساعت در محل کار خود حاضر باشد تا بطور مستقیم با مشتریان ارتباط داشته باشند، نظر شما درست است.
امّا اگر شغلی اداری دارند که به زمان حساس نیست، آیا این تأخیر، موضوع مهمی است؟
شما میتوانید به سادگی یک قانون در نظر بگیرید که کارمندان مجبور باشند ۸ ساعت در روز کار کنند.
اگر آنها کار خود را از ساعت ۹:۰۵ شروع کنند، نمیتوانند زودتر از ساعت ۵:۰۵ کار خود را ترک کنند.
قوانین باید به صورتی باشند که مشکلات را حل کنند نه دلیلی برای ایجاد جوِ اداری که حس کم ارزش بودن در افراد ایجاد میکند.
محیط کار جایگزین
به این موضوع فکر کنید که چگونه میتوانید دلیل این مشکل را قبل از اینکه به آنها تذکر دهید، بیابید.
اگر دلیلی برای تأخیر آنها وجود داشته باشد یا اگر بطور مرتب غیبت دارند و اگر آنها یک کارمند با ارزش و مهم محسوب می شوند، شاید زمان آن است که به دنبال یک محل کار جایگزین باشید. ممکن است بتوانند در خانه کار کنند.
امروزه اینترنت از روش های مختلف به کارمندان اجازه میدهد تا از هر جایی کارشان را انجام دهند و همچنین راهحلهای متعددی برای نظارت کارهای انجام شده آنها در خانه وجود دارد.
چگونه این مشکل را اداره کنید؟
قطعاً زمانهایی وجود دارد که شما باید به عنوان یک مدیر رفتار کنید.
برای برخی از مشاغل، این موضوع مهمی است و حتی اگر مهم نیست، شما نمیتوانید به برخی از کارمندان اجازه دهید که از قوانین پیروی نکنند در حالی که دیگران انجام میدهند.
از دیدگاه منابع انسانی، شما باید رفتار کارکنان را درنظر بگیرید و یک تذکر شفاهی به آنها بدهید.
شما باید دلیل رفتار آنها شناسایی کنید. اگر یک دلیل واقعی وجود دارد، با همدیگر همفکری کنید تا برنامهای پیدا کنید که برای هر دو شما مناسب باشد.
- منتظر نمانید و قبل از اینکه این موضوع چندین بار اتفاق بیافتد با کارمندان صحبت کنید.
- ترجیحاً بعد از ۲ یا ۳ بار تاخیر با آنها صحبت کنید.
- پس از گفتگو، آنچه را که در مورد آن گفتگو کردهاید و برنامه مشترکی که در مورد آن به تفاهم رسیدهاید، یادداشت و ثبت کنید.
- از آنها بخواهید این صورتجلسه را امضا کنند.
- اطمینان حاصل کنید که این سند همهی پیامدهای مشکلات آینده را در برمیگیرد.
در نهایت, همانطور که کارمندان رفتارشان را اصلاح می کنند،از آن ها قدردانی کنید و تغییرات را تأیید کنید.
به یاد داشته باشید برای افرادی که با وقتشناسی آشنا نیستند، بسیار سخت است و آنها سزاوار تشویق هستند.
اگر می توانید در کار انعطاف بیشتری قائل شوید و اگر کارکنان از اعضای ارزشمند تیم شما هستند، میتوانید محیط کاری ایجاد کنید که کمتر به قوانین اداری وابسته باشد.
شرکتهای زیادی زمان کاری انعطافپذیر را اجرا کردهاند. شما هم باید این مشکل را در کسب و کارتان حل کنید.
سعی کنید با آرامش رفتار کنید
اما گاهی اوقات لازم است بعضی از کارکنان با میزان اخطار زیاد را اخراج کنید.
اگر خود شما هم مدیریت زمان درستی ندارید، با کارکنان در مورد موضوعی که خود با آن درگیر هستید منعطف باشید.
[site_source_shortcode url=”http://businessknowhow.com”]Business Know How[/site_source_shortcode]
مدیران نواندیش
جدیدترین مقالات :مدیران نواندیش (نمایش همه )
- چگونه یک بیانیه مأموریت و چشمانداز قانعکننده بنویسیم؟ - ۲۹ آبان ۱۳۹۵
- ۱۰روش تداوم خدمات دهی در یک شرکت روبه رشد - ۱۴ مرداد ۱۳۹۵
- ۵ عنصر کلیدی نوآوری در سازمان - ۳۱ تیر ۱۳۹۵
- چگونه افراد سخت و بدقلق را اداره کنیم؟ ۲ - ۲۳ تیر ۱۳۹۵
- چگونه افراد سخت و بدقلق را اداره کنیم؟ ۱ - ۲۲ تیر ۱۳۹۵
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.