چگونه رقبای کسب و کارمان را بهتر بشناسیم؟

چگونه رقبای کسب و کارمان را بهتر بشناسیم؟

چگونه رقبا را بهتر بشناسیم؟» دانستن اینکه رقبایتان چه کسانی اند و چه پیشنهادات و ارزش هایی ارائه می کنند، به شما کمک می کند که محصولات و خدمات خود را ایجاد نموده و به بهترین نحو بازاریابی  آنها را انجام دهید. همچنین شناخت رقبا شما را قادر می سازد که قیمت های رقابتی تعیین کرده و با ابتکارات ویژه تان کمپین های بازاریابی رقیب را خنثی نمایید. از این اطلاعات می توانید در جهت تدوین استراتژی های بازاریابی تان و به عنوان مزیتی در برابر نقاط ضعف رقبا استفاده کنید و کارایی کسب و کارتان را افزایش دهید. مزیت دیگری که شناخت رقبا برای شما به همراه دارد، درک تهدیدات تازه وارد های بازار و همینطور فعالیت های رقبای قدیمی است.

در این نوشتار با هم بررسی می کنیم که  چطور باید رقبا را بشناسیم، چطور از فعالیت های آنها اطلاعات کسب کنیم و چطور با اطلاعات بدست آمده با آن ها رقابت کنیم.

در گام اول سوالات زیر را از خود بپرسید:

۱- رقبای شما چه کسانی اند؟

۲- چه چیزهایی باید درباره آنها بدانید؟

سپس سعی کنید درباره رقبا اطلاعات کسب کنید، از دیگران درباره آنها بپرسید و اطلاعات بدست آمده  را تحلیل کنید.

رقبای شما چه کسانی اند؟

به جرات  می گویم که همه کسب و کارها با رقابت رو به رو اند. حتی اگر شما تنها رستوران شهر باشید، باز هم سینماها، کافه ها و هر مکانی که مردم در آنجا پول خرج می کنند، به نوعی رقیب شما اند. با رشد استفاده از اینترنت برای خرید کالاها و خدمات، شما فقط نباید با همسایه ها و اطرافیانتان رقابت کنید بلکه باید آماده رقابت با شهرها، استان ها و حتی کشورهای دیگر نیز باشید.

دقت کنید که در حوزه رقابت از هیچ موردی غافل نشوید حتی کسب و کار نوپایی که به تازگی وارد بازار شده و در حال تولید محصولات جایگزین یا مشابه شماست هم رقیب است و باید آن را تحت نظر بگیرید.

رقابت تنها به این معنا نیست که کسب وکاری مانع سودآوری شما شود و مشتریان بالقوه را به سمت محصولات خود جذب نماید بلکه هر نوع محصول یا خدمتی که در حوزه کاری شما درحال توسعه است و در آینده قابلیت جذب مشتری را دارد، در محدوده رقابت با شما قرار می گیرد.

همیشه در حوزه رقابت دورنمایی از آینده در ذهن داشته باشید. 

از روش های زیر در رصد رقبا استفاده کنید :

۱-بانک های مشاغل

۲-تبلیغات محصولات و خدمات

حتماً بخوانید :  10 نکته ی کاربردی در یک مذاکره تلفنی موفق

۳-روزنامه های محلی

۴- نمایشگاه های تجاری

۵- پرسشنامه ها

۶-جستجوی اینترنتی در محدوده فعالیت شما و محصولات مشابه شما

۷-اطلاعات دریافتی از مشتریان

چه چیزهایی باید درباره رقبا بدانید؟

چگونه رقبای کسب و کارمان را بهتر بشناسیم؟

به صورت دقیق و ریزبینانه فعالیت های رقبا را مدنظر قرار داده و موارد زیر را رصد کنید :

۱-محصولات و خدمات تولیدی رقبا و چگونگی ارائه آن محصولات به مشتریان

۲- قیمت های رقبا

۳-روش های توزیع و ارسال محصولات

۴-روش های افزایش وفاداری مشتریانشان چگونه است؟ و چه خدمات پس از فروشی ارائه می دهند؟

۵- برندشان چه ارزشی را منعکس می کند؟

۶- آیا آنها در کسب و کارشان نوآوری دارند یا نه؟

۷- چه تعداد پرسنل دارند و تحت چه قوانینی نیروهایشان را جذب می کنند؟

۸-از فناوری اطلاعات چطور استفاده می کنند، وب سایت و بازاریابی ایمیلی شان به چه صورت است؟

۹- مدیران ارشد آن کسب و کار چه کسانی اند و چه خصوصیاتی دارند؟

۱۰- علاوه بر مشاهده فعالیت شان در روزنامه ها، رادیو وتلویزیون شبکه های اجتماعی آنها را هم بازبینی کنید.

نحوه رفتار شرکت های رقیب با مشتریان به چه صورت است؟

مشتریان رقبایتان هم از ارزشی حیاتی برخوردار اند. با شناخت این مشتریان باید فهمید که به چه دلایلی به محصولات رقیب توجه دارند و چه پارامترهایی را مدنظر قرار می دهند. پس تا جایی که می توانید در مورد این مشتریان بیشتر بدانید. مثلاً:

۱-آنها چه کسانی اند؟

۲- چه کالاها و خدماتی را از آنها می خرند؟

۳- چه نقاط قوت و ضعفی در رقیب می بینند؟

۴-آیا مشتریان بلندمدتی محسوب می شوند؟

۵-آیا شرکت اخیراً مشتریان ریزشی داشته است؟

در زمینه ارتباط با مشتریان چه برنامه هایی در نظر دارند؟

از زمان حال خارج شده و استراتژی ها آتی رقیب را کشف کنید. مثلاً :

چه مشتریانی را می خواهند هدف گیری کنند؟ چه محصولات جدیدی را تولید خواهند کرد؟ چه منابع مالی ای در اختیار دارند؟

در پادکست زیر به روش های موثر در رصد رقبا اشاره شده است :

درباره رقبا بیشتر یاد بگیرید

درباره فعالیت های رقبا تحقیق کنید و ببینید چه مطالبی  درباره خودشان منتشر کرده اند. در باره سابقه بازاریابی شان جست و جو کرده و اگر به صورت آنلاین فعال اند، رزومه ی آنها را مطالعه کنید.

اگر آنها از طریق شبکه سازی با سازمانها و یا اسپانسر شدن در همایش ها، شهرت بیشتری کسب کرده و از این راه افراد زیادی با آنها آَشنا شده اند، شما هم این روش ها را در کسب و کارتان بررسی کنید.

حتماً بخوانید :  روان شناسی فرایند خرید مشتری 1

به نمایشگاه ها بروید

در نمایشگاه ها بررسی کنید که کدام یک از رقبا غرفه دارند، به استند ها، دکورها، تبلیغات و آفرهایی که ارائه می دهند، توجه کنید. چه کسانی به غرفه آنها می روند و رقبا چطور خودشان را پرزنت می کنند.

بررسی های آنلاین انجام دهید

وب سایت های رقبا را ببینید و تفاوت های آنها با وب سایت خودتان را بررسی کنید. آیا بخش های پرکاربرد آنها قابل پیاده سازی روی سایت شما هست یا نه؟

در موتورهای جست و جو به دنبال محصولات مشابه بگردید. چه کسب و کارهای دیگری آن محصولات را ارائه می دهند؟ و عرضه شان به چه صورت است؟

در باره رقبا بیشتر بشنوید

با رقبایتان تماس گرفته و بروشوری از خدماتشان را درخواست کنید. همچنین محصولاتی که دارای تخفیف اند را بررسی کرده و از این طریق درصدهای تخفیف آنها را متوجه شوید.

تماس های تلفنی و رو در رو به این خاطر مهم اند که که به شما دیدگاهی درباره فرهنگ شرکت، نحوه رفتار پرسنل با مشتریان، زبان بدن آنها و… می دهند.

شاید با آنها در رویدادهای اجتماعی و تجاری رو به رو شوید، بهتر است در این مواقع با آنها دوستانه برخورد کنید چون آنها رقیب اند نه دشمن! شما از آنها ایده می گیرید و حتی شاید روزی به هم نیاز داشته باشید مثلاً در زمان مشارکت برای ایجاد بازاری جدید برای محصولی نو.

به نظرات مشتریان و تامین کننده ها توجه کنید

بیشترین ارتباط را با مشتریانتان برقرار کنید. در این ارتباط فقط از کیفیت خدمات و محصولات خود سوال نکنید بلکه در مورد رقبا و محصولاتی که از آنها می خرند و شیوه مقایسه شما با رقیب، اطلاعات کسب کنید.

با تامین کنندگان مواد اولیه جلسه گذاشته و نحوه ارتباط آنها با دیگر مشتریانشان را بررسی کنید. شاید آنها همه چیز را به شما نگویند اما هر اطلاعاتی در هر حال مفید اند.

چطور از اطلاعات بدست آمده استفاده می کنید؟

اطلاعات کسب شده را ارزیابی کرده و در صورت امکان از آن اطلاعات استفاده کنید. در صورت تعدد رقبا در یک قسمت از بازار، در بخش دیگر بازار متمرکز شوید.

چگونه رقبای کسب و کارمان را بهتر بشناسیم؟

هر چیزی که درباره رقبا یافته اید را لیست کرده و در سه دسته زیر قرار دهید:

۱-چه چیزهایی می توانید از آنها یاد گرفته و بهتر عمل کنید؟

اگر درمورد موضوعی مطمئنید که رقبا بهتر عمل می کنند، باید به آن اقدام پاسخ داده و تغییراتی در روش انجام آن خدمت ایجاد کنید. این موضوع می تواند هرچیزی مانند بهبود خدمات مشتریان، ارزیابی قیمت ها، روش های بازاریابی، تغییر در وب سایت و یا حتی تعویض تامین کننده ها را شامل شود.

حتماً بخوانید :  5 راز حیاتی در مدیریت فروش موفق

همیشه نوآوری داشته باشید نه اینکه فقط یک تقلید کننده صرف از رقبا باشید.

۲- چه اقداماتی را با کیفیت کمتری از شما انجام می دهند؟

کاستی های موجود را بررسی کنید. این کاستی ها و کمبودها شاید در حوزه محصولات، خدمات، روش های بازاریابی، توزیع و یا حتی در شیوه های جذب و نگهداری پرسنل باشند.

اغلب خوش نامی در حوزه خدمات مشتری تفاوت بین کسب و کارها را نمایان می کند. در این موضوع تجدید نظر کرده و از کاستی های رقیب به نفع خود استفاده کنید.

به خاطر نقاط قوت  حال حاضر خود مغرور نشوید چون ممکن بعضی از فعالیت های شما نیاز به بهبود مستمر داشته باشند و این را هم بدانید که رقبا چهار چشمی شما را تحت نظر دارند و ممکن است از شیوه ها و روش های شما استفاده کنند.

۳- چه اقدامات را مشابه شما انجام می دهند؟

 چرا آنها شبیه شما کار می کنند؟ شاید باید تغییراتی ایجاد کنید. خدمات مشابه را تحلیل کرده و ببینید کدامیک را بهتر از آنها انجام می دهید و روی همان تمرکز کنید.

اگر تا به حال در کسب و کارتان به صورت دقیق و تحلیلی به رقبا توجه نکرده اید حتماً در اولین فرصت این کار را انجام دهید. با این کار وسعت دیدتان افزایش یافته و در تصمیم گیری ها بهتر عمل خواهید کرد.

[site_source_shortcode url=”http://www.infoentrepreneurs.org/en/guides/understand-your-competitors/”]infoentrepreneurs[/site_source_shortcode]

امتیاز دهید
The following two tabs change content below.
Avatar

فروغ فکری

کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی هستم. همواره به دنبال خواندن، آموختن و آموزش مفاهیم نو و کاربردی به دیگران بوده و به حوزه های مدیریت منابع انسانی، برندینگ و تبلیغات علاقه مندم. امیدوارم با ارائه دانش و تجربه ام بتوانم مخاطبان را به سوی موفقیت در کسب و کارشان سوق داده و نقش موثری در انتقال دانش روز مدیریتی به آنها ایفا نمایم.
لینک کوتاه این مقاله : https://modirno.ir/aB1uj
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *