هدف

چگونه به طور هوشمندانه هدف گذاری کنیم؟

چگونه به طور هوشمندانه هدف گذاری کنیم؟ » دستیابی به موفقیت نیازمند تغییر در عادت های روزانه و روتین انسان هاست. نتیجه هدف گذاری یا بهتر بگوییم، آینده هر شخصی از روی عادات روتین روزانه اش قابل پیش بینی ست. کافی است گرافی از چگونگی عملکرد روزانه افراد را در طول یک ماه ملاحظه کنید، قطعاً با قطعیت زیادی می توان اذعان داشت که فرد موردنظر می تواند به اهدافش دست یابد یا خیر.

سال قبل همین موقع چه حسی نسبت به پایان سال داشتید؟نسبت به نتایج آن؟اگر امسال هم همان حس را تجربه کردید، یعنی احساس می کنید که سال خوبی را پشت سر نذاشتید و به اهداف خود نرسیدید باید بگویم علاوه بر اینکه پیشرفت نکردید، پس رفت هم داشتید!چرا؟ چون قطار زندگی در حال حرکت است و اگر شما به سمت جلو و رشد خود پیش روی نکنید، قطعاً پس روی خواهید داشت. یادمان باشد حالت بینابین نداریم.

قبل از اینکه وارد برنامه ریزی برای سال ۹۷ شویم باید پیش زمینه ای را آماده کنیم و آن هم جمع بندی سال گذشته است. این کار خیلی مهم است مانند اکسیژن برای ادامه حیات! جمع بندی یا همون ارزیابی برای ما راهی را که طی کردیم به صورت شفاف روشن خواهد کرد! کجا کم گذاشتیم، کجا بیش از اندازه گیرکردیم؟ چه کاری را انجام دادیم که نباید انجام می دادیم و چه کاری را انجام ندادیم که باید اتفاقاً انجام می دادیم. این ارزیابی همانند امتحانات پایان سال دانش آموزان است. هیچ دانش آموزی بدون ارزیابی آن چیزهایی که یاد گرفته نمی تواند به مرحله بالاتر برود چه رسد به اینکه بخواهد برایش نقشه هم بکشد.

با این ارزیابی باید ها و نباید های سال جدید تا حدودی مشخص می شود!حالا وقتش است برای سال جدید هدف گذاری کنیم! اما همین هدف گذاری باید چطور انجام شود؟ فرقی نداره چه در حوزه کاری و چه شخصی، یعنی چه بخواهید وزنتون را کم کنید و چه بخواهید فروش را افزایش دهید باید اهداف مکتوبی داشته باشید.

چرا مکتوب؟ بر اساس تحقیقاتی که در دانشگاه شیکاگو انجام شده تنها ۳% افراد، اهداف مکتوبی دارند. نوشتن اهداف به خودی خود می تواند احتمال دستیابی به آنها را افزایش دهد.

;hv-soj

اما همین هدف گذاری روش های متنوعی دارد که در این فرصت کم مجال بازگویی اونها نیست! در سال ۲۰۰۶ بر اساس تحقیقی که در مجله معروف Men’s Health انجام شد، ۷۱%  از افرادی که برنامه ورزشی تدارک دیده بودند، ظرف زمان کوتاهی (غالباً یک ماهه) برنامه خود را کنار گذاشتند. هدفی که در موردش تحقیق شد، هدف خیلی سخت و پیچیده ای نبود، بلکه فقط یه هدف روتین که به راحتی هم توسط ۷۱% کنار گذاشته شد!

همین ثابت می کند اگه برای سال جدید هدف گذاری کنید، ۷۱% احتمال داره هیچ وقت به آنها نرسید.

اجازه دهید نقل قولی هم از دارن هاردی خدمتتان بازگو کنم. به نظر دارن هاردی ۲۷% از افراد در هفته اول دست از اهدافشان برمی دارند و ۵۰% هم ظرف مدت یک ماه اهدافشان را رها می کنند.

چرا ما با این شدت دست از اهدافمان برمی داریم؟

حتماً بخوانید :  7 قانون طلایی در مدیریت افراد

در ادامه می خواهم از ۶ مانعی که باعث میشوند به اهدافمان نرسیم یا به راحتی دست از تلاش برداریم، صحبت کنم.

۱- بیشتر از چیزی که فکر می کردیم طول می کشد.

آدمی همیشه با معضل نتیجه خوری مواجه بوده، یعنی افراد به دنبال نتایج کوتاه مدت هستند و به همین دلیل هم هست که برنامه ها و راهکارهای بلندمدت عمدتاً با شکست مواجه میشوند.

۲- سخت تر از آن چیزی که فکرش را می کردیم بود.

توجه داشته باشید پیشرفت و توسعه همیشه سخت بوده و هست. عموماً افراد در هدف گذاری ها چالش های دستیابی به اهدافشان را سهل انگارانه تدوین می کنند و همین نگاه بیش از حد مثبت آنها یکی از دلایل اصلی دلسرد شدن شان است. از طرفی همیشه مسیر موفقیت و پیشرفت به دلیل نیازمندی به مهارت های بسیار، مسیری کم تردد و خلوت تر بوده و هست.

۳- اما گرفتاری های دیگری نیز داریم.

اینکه اهداف تدوین و مشخص شده تا چه اندازه جزء اولویت های اصلی افراد قرار می گیرند نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. زمانی که اهداف تعیین شده از اهمیت زیادی در مقابل امور دیگر زندگی ما برخوردار نباشند، مسلماً توانایی دوام آوردن در امور روتین زندگی ما را نخواهند داشت، خصوصاً زمان هایی که با ترافیک های کاری مواجه ایم.

۴- پاداشی را که منتظرش بودیم را دریافت نکردیم.

واگذاری و شرطی سازی دستیابی به اهداف به عوامل بیرونی، بزرگترین اشتباه در هدف گذاری است. چون عوامل خارجی عموماً در کنترل ما نیستند و زمانی که چنین محرک های بیرونی را از دست بدهیم. قطعا انگیزه ای برای ادامه مسیر و دستیابی به اهداف نخواهیم داشت. واگذاری رسیدن به اهداف به محرک های بیرونی همانند تکیه دادن نردبانی به دیوار است، تا زمانی نردبان در وضعیت مطلوبی قرار دارد که دیوار از ایستایی خوبی برخوردار باشد، اما به محض بروز مشکل در دیوار و از بین رفتنش، قطعاً نردبان (اهداف) نیز واژگون خواهد شد.

۵- احساس برنده بودن پیش از موعد مقرر

حس ارضا شدن افراد با یکدیگر متفاوت است و عموم افراد با ظاهر شدن اولین نشانه های موفقیت، کم کم  از شدت تلاش هایشان کم می کنند و زمانی متوجه وخامت داستان می شوند که کاملاً از اهداف خود جا مانه اند.

۶- ادامه دادن تلاش های ابدی

اینکه مجبوریم برخی از اهداف زندگی مان را شاید تا همیشه ادامه دهیم نیز یکی از علل نرسیدن به اهدافمان است. مثلاً در حوزه اهداف سلامت، می توانیم ورزشی مداوم و همیشگی را برای رسیدن به زندگی با نشاط کهنسالی ادامه دهیم. (که مسلماً این هدف مقطعی و کوتاه مدت نیست) تبیین چنین اهدافی، مستلزم عزمی راسخ و پیگیرانه بوده و همین همیشگی بودن این اهداف باعث دلسرد شدن افراد می شود.

[boc_message type=”e.g. information, success, attention, warning_msg”]

جهت ارتباط با مشاوران ما می توانید با شماره ۳۴۹۳۴-۰۱۳ تماس گرفته و یا از طریق صفحه مشاوره مدیران نواندیش با ما در ارتباط باشید.

[/boc_message]
امتیاز دهید
The following two tabs change content below.
علی معبودی

علی معبودی

مدرس دوره ها و کارگاه های آموزشی، مشاور مدیریت، مدیرعامل مجموعه مدیران نواندیش، ۱۰ سال سابقه مدیریت ارشد بنگاه های اقتصادی، کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی و محقق بازاریابی هستم. تلاش من همواره بر این است تا با ارائه آموزش های به روز و کاربردی در حوزه مدیریت کسب وکار نقش مهمی در جهت رشد و ارتقا مدیران ایفا نمایم.
حتماً بخوانید :  10 نکته موفقیت آمیز فروش تلفنی در تماس های سرد
لینک کوتاه این مقاله : https://modirno.ir/1Gisr
2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *