ایزو 9001:2015

چگونه از استاندارد ایزو ۹۰۰۱:۲۰۱۵ استفاده کنیم؟

چگونه از استاندارد ایزو ۹۰۰۱:۲۰۱۵ استفاده کنیم؟» ایزو ۹۰۰۱:۲۰۱۵یک استاندارد از مجموعه سیستم مدیریت کیفیت می باشد که به شرکت ها و سازمان ها برای بهره وری بیشتر و افزایش رضایت مشتری کمک می کند.

 استاندارد ایزو ۹۰۰۰۱ چه سودی برای شرکت یا سازمان من دارد؟

استقرار یک سیستم مدیریت کیفیت کمک می کند که :

– بافت کلی سازمان را ارزیابی کرده و مشخص کنید چه کسی و چگونه از سازمان شما تاثیر می گیرد (شناسایی ذی نفعان). این کمک می کند که اهداف خود را به طور کامل مشخص نموده و بازارهای جدید را شناسایی کنید.

– به مشتری لویت داده شده (مشتری مداری و توجه به مشتری)، و از اینکه همیشه حداقل خواسته های مشتری برآورده شده و حتی از انتظارات مشتریان نیز فراتر می روید، اطمینان بیابید.

– کارآمد کار کنید به صورتی که تمامی فرآیندها توسط افراد سازمان یا شرکت درک شده باشد و هم راستا با هم حرکت کند. این باعث افزایش بهره وری و کارآمدی و کاهش هزینه های داخلی می شود .

– رسیدن به حداقل الزامات قانونی و مقرراتی که مورد نیاز سازمان است.

– گسترش بازار های جدید، به دلیل اینکه برخی از بخش ها و مشتریان قبل از انجام معاملات، به ایزو ۹۰۰۱ احتیاج دارند.

– شناسایی و مشخص شدن ریسک ها ی مرتبط با سازمان.

در حالت کلی سیستم مدیریت کیفیت چیست؟

ایزو ۹۰۰۱ بر اساس ۷ اصل مدیریت کیفیت بنا شده است. پیاده سازی و دنباله روی این اصول، تضمین می کند که سازمان یا شرکت شما همواره برای مشتریان خود ایجاد ارزش می کند. با استقرار درست و کامل این ۷ ستون در سازمان خود، پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت به مراتب آسان تر خواهد شد.

این هفت اصل به شرح زیر می باشند :

– توجه به مشتری:
رسیدن و حتی فراتر رفتن از خواسته های مشتری، تمرکز اصلی مدیریت کیفیت بوده و باعث موفقیت طولانی مدت سازمان می شود. این مهم است که علاوه بر جلب مشتری، اعتماد مشتری را نیز جلب کرده و این کلید رسیدن به موفقیت در آینده می باشد.

– رهبری:
داشتن یک جهت یکپارچه یا ماموریت که نشات گرفته از یک رهبری قوی می باشد. لازمه تضمین این است که هرکس در سازمان بداند که اهداف چه هستند و سازمان در تلاش برای رسیدن به چه اهدافی می باشد.

– مشارکت افراد:

رسیدن به ارزش های مشتریان زمانی امکان پذیر است که  سازمان کارکنانی شایسته، پر قدرت و درگیر در امور در تمامی سطوح خود دارد.

– رویکرد فرایندی:

درک فعالیت ها به عنوان فرآیند های مرتبط با هم به صورت عملکرد سیستمی به رسیدن به پایداری و نتایج قابل پیش بینی کمک می کند. افراد، تیم ها و فعالیت ها جدا از هم و به تنهایی پایدار نیستند و تضمین اینکه همه با فعالیت های سازمان و اینکه چگونه این  با هم تناسب پیدا می کنند آشنایی دارند در نهایت باعث بهره وری می شود.

– بهبود:

سازمان های موفق تمرکز مداوم بر بهبود دارند. عکس العمل به موقع نسبت به تغییرات داخلی و محیط خارجی لازمه تداوم ارائه ارزش ها به مشتریان می باشد. در دنیای امروز با سرعت بالای پیشرفت، این اصل از اهمیت بالایی برخوردار است.

– تصمیم گیری بر مبنای شواهد:

تصمیم گیری هیچ موقع آسان نیست و به صورت طبیعی درصدی از عدم اطمینان را شامل می شود. حصول اطمینان از تصمیمات درست بر پایه تجزیه و تحلیل داده، رسیدن به نتایج واقع بینانه را ممکن می سازد.

مدیریت ارتباطات:

سازمان ها و کسب کارها امروزه به خودی خود و در خلاء امکان بقا ندارند. مشخص کردن ارتباطات با ذی نفعان پر اهمیت مانند تامین کنندگان و برنامه ریزی برای مدیریت آنها منجر به رسیدن به موفقیت پایدار می شود.

حتماً بخوانید :  مدیریت دانش به چه معناست؟

پیاده سازی استاندارد ایزو ۹۰۰۱:۲۰۱۵ را چطور شروع کنیم؟

راه های زیادی وجود دارد که سازمان ها بتوانند سیستم مدیریت کیفیت را پیاده سازی کند. برای کمک، منابع زیادی در دسترس می باشد که در سلسله مقالات مدیر نو در بخش استاندارد های ایزو به آنها می پردازیم.

در ادامه به چند ترفند کوچک برای شروع بیان شده است:

– اهداف خود را تعریف کنید. برای چه دلیلی می خواهید این استاندارد را پیاده سازی کنید؟

– مطمئن شوید مدیریت ارشد در هیات مدیره حضور دارد، این مهم است که همه از بالا تا پایین سازمان از این اتفاق جدید و اهداف حمایت کنند.  اگر می خواهید در این خصوص بیشتر بدانید، مقاله “پیاده سازی استاندارد ایزو۹۰۰۱ چه مزایایی دارد؟ ” از مدیرنو را مطالعه کنید.

– فرآیند های کلیدی سازمان و انتظارات مشتریان خود را برای رسیدن به اهداف شناسایی کنید. اطمینان حاصل کنید که در هر کدام از فرآیندها، همیشه و به صورت پیوسته الزامات مشتریان و ضمانت برآورده شدن آنها درک شده است. این پایه و اساس سیستم مدیریت کیفیت شما را شکل می دهد.

ساختار استاندارد ایزو ۹۰۰۱:۲۰۱۵ به چه صورت است؟

ایزو ۹۰۰۱:۲۰۱۵ (جدید ترین نسخه از استاندارد) از بخش های متفاوتی تشکیل شده است، هر کدام از این بخش ها بر جنبه های مختلف الزامات سیستم مدیریت کیفیت تمرکز می کند.

  • بند ۰ تا ۳ : دستورالعمل و محدوده استاندارد
  • بند ۴: بافت سازمان
  • بند ۵: رهبری
  • بند ۶: طرح ریزی
  • بند ۷: پشتیبانی
  • بند ۸: عملیات
  • بند ۹ ارزیابی عملکرد
  • بند ۱۰: بهبود

چگونه می توان گواهی نامه  استاندارد ایزو ۹۰۰۱:۲۰۱۵ را دریافت کرد؟

هیچ الزامی برای اخذ گواهی نامه ایزو وجود ندارد، بنابراین اولین قدم این است که احساس نیاز سازمان خود را برای اخذ گواهی نامه ایزو را ارزیابی کنید. اگر چه گواهی نامه استاندارد این اطمینان را به مشتریان شما می دهد که محصولات و فرآیندهای سازمان هم راستای نیازها و انتظارات آنها می باشد و حتی در بعضی مواقع گواهی نامه استاندارد ممکن است جزء پیشنیاز های همکاری با مشتریان خاص باشد. البته خیلی از سازمان ها از مزایای استاندارد ایزو بدون اخد گواهی نامه استفاده می کنند.

اگر تصمیم به اخذ گواهی گرفتید، اولین قدم پیدا کردن یک مرجع صدور گواهی است، به این دلیل که ایزو  صدر گواهی انجام نمی دهد. برای این کار بایستی:

– مراجع صدور متعددی را ارزیابی کنید.

– اعتبار مرجع صدور را بررسی کنید.

مجوز رسمی ایزو به چه معناست؟

مجوز رسمی یعنی به رسمیت شناختن رسمی سازمان توسط یک سازمان خارجی (که به طور کلی به عنوان مرجع صدور شناخته می شود) که مرجع صدور با توجه به استاندارد بین المللی  این کار را انجام می دهد.

برای پیدا کردن یک مرجع صدور، با مجوز صدور بین المللی در کشور خود تماس گرفته یا انجمن بین المللی اعتبار بخشی (IAF) را بررسی کنید.

دیگر استاندارد در این گروه که ممکن است به شما کمک کنند:

ایزو ۹۰۰۱ معروف ترین استاندارد کیفیت می باشد، اما استاندارد های دیگری هم هستند که کمک می کنند تا بیشترین استفاده را از سیستم مدیریت کیفیت برده و اهمیت رضایت مشتری را در قلب سازمان نهادینه کنید.

شرح مختصری از دیگر استانداردهای ایزو در ادامه ذکر می شود :

ایزو ۹۰۰۰ : شامل جزئیات هفت اصل مدیریت کیفیت به همراه نکاتی که به تضمین تاثیر این مسیر در کسب و کار شما کمک می کند. همچنین شامل اصطلاحات و تعاریف به کار رفته در ایزو ۹۰۰۱ و یک سند همراه مفید برای کمک به ساخت سیستم مدیریت کیفیت کارآمد و موفق می باشد.

ایزو ۹۰۰۴: راهنمایی برای رسیدن به موفقیت پایدار با سیستم مدیریت کیفیت سازمان می باشد.

ایزو ۱۹۰۱۱: راهنمایی برای انجام ممیزی داخلی و خارجی ایزو ۹۰۰۱. یک ممیزی داخلی درست و مناسب تضمین می کند سیستم مدیریت شما به وظایف خود عمل کرده و سازمان را برای ممیزی خارجی آماده می سازد و بعد می توانید برای ممیزی شخص ثالث (خارجی) اقدام کنید.

حتماً بخوانید :  مدیریت تغییر در سازمان ها به چه معناست؟

[site_source_shortcode url=”http://www.iso.org/iso/home.html”]iso[/site_source_shortcode]

امتیاز دهید
لینک کوتاه این مقاله : https://modirno.ir/xgU4c
2 پاسخ
  1. Avatar
    بهار گفته:

    واقعا موضوعات جالب در مورد مدیریت کیفیت را با ما شریک ساختید برای من واقعا موثر و مفید تمام شد سپا فروان از تک تک شما عزیزان بابت تحمل زحمت برای آسایش کار دیگران ممنوم.

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *