چه عواملی بر چابکی سازمان نقش دارند؟

چه عواملی بر چابکی سازمان نقش دارند؟

چه عواملی بر چابکی سازمان نقش دارند؟» با‌ثبات‌ترین مشخصه‌ای که می‌توان برای دنیای کنونی کسب و کار معرفی نمود، تغییر مداوم شرایط و عدم اطمینان حاکم بر آن است. کوتاه شدن فزاینده دوره‌های تولید، خود گواهی بر این ادعاست. توانایی پاسخ گویی سریع به تغییرات بازار چابکی نامیده می‌شود که در بازار امروز به عنوان عامل اصلی موفقیت و بقای سازمان ها تلقی می‌شود. به منظور همگامی با تغییرات سریع در این بازارهای بسیار رقابتی باید روش‌های سنتی مدیریت را کنار گذاشت. سازمان‌های چابک نه تنها باید پاسخگوی تغییرات موجود باشند بلکه با یک آرایش بندی مناسب باید قادر به کسب مزایای رقابتی نیز باشند. شناسایی عوامل موثر در چابکی می‌تواند سازمان را در قابلیت تغییر، یادگیری و نوآوری و همچنین رسیدن به عملکرد سازمانی مطلوب یاری رساند.

در زیر تعدادی از عوامل رفتاری که مطالب متعددی در خصوص آنها توسط صاحب‌نظران مطرح شده است، خواهد آمد:

۱- فرهنگ سازمانی

لازمه چابکی، داشتن فرهنگ مناسب در شرکت است که تاثیر افراد و اطلاعات بر عملیات سازمان را اهرم سازد.

در این فرهنگ افراد و گروه‌ها باید، برای واکنش به نیازهای فعلی و آتی مشتریان، توانمند و ماهر شوند. لازمه توانمندسازی  افراد و گروه‌ها، تفویض اختیار، اعطای دانش و دسترسی به اطلاعات است.

در این راستا فناوری اینترنت با کنترل محدوده های درون سازمانی و برون سازمانی، ارزش اطلاعات سازمانی را متوازن می‌کند.

آموزش و پرورش در اهرم کردن مهارت‌ها و معلومات افراد، از اهمیت خاصی برخوردار است. فناوری اینترنت می‌تواند فرصت های آموزشی و پرورشی را هم در داخل و هم در میان سازمان‌ها توسعه دهد، زیرا این فناوری هر مانعی مانند هزینه، مسافت، خستگی که عامل دسترسی به آموزش را در گذشته محدود می‌کرد از میان برمی دارد.

حتماً بخوانید :  چرا کسب‌ و کار شما هنوز در حال تلاش و مبارزه است؟

۲- کارآفرینی سازمانی

با توجه به تغییرات متلاطم و نیازهای بازار و کسب مزایای رقابتی پایدار همه معتقدند که کارآفرینی مستمر در محصولات، فرایندها و رویه‌های کاری، یک ضرورت رقابتی برای موفقیت است.

برخی سازمان‌ها برای رقابتی شدن بیشتر، کارآفرینی مستمر و کاهش هزینه‌ها، تکنیک چابکی را دنبال می‌کنند.

برای بقا در محیط پویای امروز، سازمان‌ها باید در برابر تغییرات خارجی محیط محکم باشند، آنها محتاج به چابکی هستند و برای نیل به این هدف احتیاج به تولید ایده‌های جدید برای ارائه پاسخ‌هایجدید دارند. این نکته چیزی جز کارآفرینی مستمر با تاکید بر ساختاری پاسخگو، نیروی انسانی تطبیق‌پذیر، سازمانی یادگیرنده و فناوری‌های انعطاف‌پذیر نمی‌باشد. [restrict]

۳- سبک رهبری متناسب

رهبری عبارت است از اقدام برای ترغیب دیگران به تلاش مشتاقانه برای نیل به اهداف معین؛ برخی نیز معتقدند که رهبری یعنی فعالیتهایی که مردم را برای تلاش مشتاقانه در جهت تحقق اهداف گروهی، تحت تاثیر قرار می دهد.

 چه عواملی بر چابکی سازمان نقش دارند؟

این وظیفه رهبری است که فرهنگی ایجاد کند که با ترکیب تجربیات چابکی پذیرفته شده مثل فناوری تولید پیشرفته، تولید مجازی، سرعت و زمان، با یادگیری سازمانی و یادگیری کارکنان و در نظر گرفتن پاداش برای کارکنان چابک، از نوآوری، انتشار اطلاعات و کار تیمی پشتیبانی کند. اگر رهبرخارج از چارچوب فکر و سازمان را با محیطش همساز کند، این امر می‌تواند اجرا شود.

۴- کارتیمی و مشارکت کارکنان

سازمان‌هایی که خود را برای رقابت کاراتر و موثرتر بازسازی کرده‌اند، برای استفاده بهتر از استعداد و توانایی کارمندان به تیم‌ها روی می‌آورند. تیم‌ها در مقابل تغییر نسبت به بخش‌های سنتی یا انواع دیگر گروه‌های ثابت، انعطاف‌پذیری و پاسخگویی بهتری دارند. تیم‌ها قابلیت شکل‌گیری سریع، دوباره‌سازی و منحل شدن را دارا هستند.

حتماً بخوانید :  5 ویژگی رهبران نمونه در سازمان

شکل‌گیری و توسعه تیم، فرایندی پویاست. بیشتر تیم‌ها خود را دائماً در حال تغییر می‌یابند و ممکن است هرگز به مرحله‌ای ثابت نرسند. این مراحل عبارتند از:

۱) شکل‌گیری :

مرحله‌ ایست که در آن اعـــضای گروه برای اولین بار دور هم جمع می‌شوند. همه افراد مودب وغیرفعال‌اند. تضاد به‌ندرت به‌طور مستقیم مشاهده می‌شود و افراد بیشتر متکی به کسانی هستند که به‌ سان رهبر ظاهر می‌شوند.

۲) طوفان‌زایی :

در این مرحله شخصیت‌ها با هم اصطـکاک پیدا می‌کنند. هیچ کس به‌راحتی نکته‌ای را نمی‌پذیرد. از همه مهم‌تر، ارتباطات بسیار کمی اتفاق می‌افتد.

۳) هنجارسازی:

بعد از این دو مرحله، نوبت به هنجارسازی می‌رسد. در این مرحله زیر گروه‌ها منافع گروهی را تشخیص داده و منازعات گروهی کاهش می‌یابد. هرکسی در بیان نقطه‌نظرات خود احساس امنیت می‌کند و مباحث به راحتی در گروه دنبال می‌شود.

۴) عمل:

رسیدن به این مرحله، حد اعلای تکامل کار تیمی است. در این مرحله تیم سیستمی را وضع می‌کند که اجازه می‌دهد نقطه نظرها و دیدگاه‌ها آزادانه مبادله شود و درجه بالایی از حمایت‌های درون گروهی برای تصمیم‌گیری شکل می‌گیرد. همچنین توان اعضا از شدن به دانستن تحول یافته و در اجرای وظایف ضروری یکدیگر را همراهی می‌کنند. خطری که در این مرحله تیم را تهدید می‌کند «گروه اندیشی» است.

۵) فروپاشی :

در این مرحله تیم آماده انحلال است. دیگر مبرم‌ترین وظیفه، بالابردن سطح اجرای وظیفه نیست. در عوض، توجه معطوف به پایان دادن به فعالیت‌هاست.

۵- توانمند سازی کارکنان

توانمندسازی به معنای واگذاری قدرت، آزادی، دانش و مهارت‌ها به کارکنان برای تصمیم‌گیری و اجرای کارهای موثر است و به شکل تیم‌های کاری خودمختار، حلقه‌های کیفیت، غنی‌سازی شغلی و گروه‌های مشارکتی کارکنان منعکس می‌شود و از طریق واگذاری اختیار تصمیم‌گیری، آموزش و اطلاعات صورت پذیرفته و شغل‌ها بدون سرپرستی اجرا می‌شوند.

حتماً بخوانید :  هدف گذاری شخصی و سازمانی

افراد منعطف و چند مهارته نتیجه‌های برنامه‌های آموزشی هستند. این افراد علاوه بر دانش، مهارت و لیاقت اجرای شغل خود، انعطاف‌پذیری سریعی در اجرای وظایف دیگران (هنگام بروز مشکلات برای دیگر افراد) را دارا می‌باشند

[/restrict]


چه عواملی بر چابکی سازمان نقش دارند؟
امتیاز دهید
لینک کوتاه این مقاله : https://modirno.ir/uPCSa
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *