رهبر

چطور به عنوان یک رهبر دیدگاهی مشترک در همکارانتان بسازید؟

چطور به عنوان یک رهبر دیدگاهی مشترک در همکارانتان بسازید؟ » شما به عنوان یک رهبر، برای پیشبرد بهتر امور و دستیابی به اهداف تجاری و سازمانی باید دیدگاهی مشترک در بین همکارانتان بسازید. به همین منظور باید شرایط لازم جهت این همراهی را به خوبی مهیا نمائید. برای حصول دیدگاه مشترک در کسب و کار و رهبری ایده آل باید از دو ابزار تجسم آینده و همراه سازی دیگران استفاده نمود.

به گفته “پم امیدیار” بنیانگذار “هوپ لب” <مدیران باید نقش یک آنزیم را برای سازمانشان ایفا کنند. آنزیم ها کاتالیزورهایی هستند که واکنش های بیوشیمیایی را امکان پذیر می کنند. آنزیم ها سرعت واکنش را افزایش می دهند اما خودشان در واکنش مصرف نمی شوند>. یک رهبر نیز باید یک شتاب دهنده موثر در سازمان باشد. این نقش الزاماً درگیری مستقیم رهبر در فرآیندها نیست، و برای دستیابی به این مهم باید توانایی به تصویر کشیدن آینده را نیز داشته باشد.

زمانی که از آینده، خواسته ها و امیدهای خود اطلاع داشته باشیم و بتوانیم آن را برای دیگران تصویرسازی کنیم، باید اولین گام ها را نیز خودمان برداریم.

رهبران بزرگ از قوه آینده نگری بالایی برخوردارند. آنها می توانند آینده را هرچند مبهم به تصویر بکشند و با همین توانمندی باعث حرکت دیگران و ایجاد انرژی در آنان شوند. این دسته از رهبران توانایی زیادی در تبدیل چیزهای معمولی به چیزهای بزرگ و عمیق را دارند. نقطه مبهم موجود این است که رهبران باید مطمئن شوند آن چیزی که آنها می بینند با آن چیزی که همراهانشان می بینند و تصور می کنند، یکی باشد.

برای رسیدن به تصویر واحد در رهبری، باید از ابزارهای ذیل استفاده نمائید :

۱-احتمالات ممکن را تصور کنید.

۲- یک هدف مشترک را بیابید.

اجازه بدهید بخش اول را با گفته ای از دانیل گیلبرت، استاد روانشناسی دانشگاه هاروارد شروع کنیم :

” انسان تنها حیوانی است که درباره آینده فکر می کند. بزرگترین دستاورد مغز انسان، توانایی تصور اشیا و صحنه هایی است که در حوزه واقعیت وجود ندارند و همین توانایی است که به ما اجازه می دهد درباره آینده فکر کنیم. مغز انسان یک “ماشین پیش بینی” بوده و آینده سازی مهم ترین چیزی است که انجام می دهد.

بر همین اساس رهبران افرادی رویاپرداز هستند و همیشه کسب و کارها با تصویری از یک رویا شروع به کار نموده  و رهبران آن به دنبال تبدیل رویاهای خود به واقعیات بوده اند و اتفاقاً همین باور و عمق آن است که می تواند این رهبران را در شرایط سخت و دشوار مسیر همراهی نماید. اما بزرگترین چالش رهبران دقیقاً همین جاست. جایی که باید رویاها و تصورات خود به یک بینش الهام بخش، فراگیر و واحد در بین همکاران تبدیل کنند.

رهبران پیشرو باید به گذشته خود فکر کنند، در حال زندگی کنند و آینده را ببینند تا بتوانند در خود و همکارانشان شور و اشتیاق لازم را به وجود آورند.

توجه شما را به ویدئوی آموزشی زیر جلب می نماییم. در این ویدئو به این موضوع می پردازیم که یک رهبر در سازمان چگونه می تواند با استفاده از رفتار خود بر کارمندان تاثیر بگذارد.

چرا باید به گذشته فکر کنیم؟

زمانی می توانیم آینده را بهتر ببینیم و درک کنیم که گذشته خود را به خوبی آنالیز نموده باشیم، چون تعمق در گذشته عمق آینده بینی شما را افزایش خواهد داد.

فایده ای که می توانید از تعمق در گذشته به دست آورید، این مطلب است که متوجه خواهید شد عصاره و شاکله فکری شما زاییده چند وقت اخیر نیست. یعنی شالوده فکری تان بر اساس گذر زمان اتفاق افتاده  و همین شالوده نوع نگرش شما را به آینده مشخص می سازد. چرا؟ چون نگاه انسان، نگاه پس نگرانه است یعنی باتوجه به گذشته و تجاربی که سپری نموده، آینده خود را تصور می کند.

فایده دیگری که از تفکر به گذشته قبل از تفکر به آینده به دست می آورید، این است که می توانید درک بهتری از زمان لازم برای به دست آورن آرزوهایتان داشته باشید و از طرفی قدر دستاوردهایتان را نیز بیشتر بدانید.

منابع مختلفی در حوزه رهبری کسب و کار وجود دارند که راهکارها و قوانین مختلفی از حوزه رهبری را بیان می کنند و در هیچ کدام از این کتب قانون و راهکار مشخصی را نمی توان متناسب با همه مدیران و کسب و کارها اعلام نمود. در  مقاله “۶ گام اساسی در رهبری کسب و کار” ابزارهای رهبری اثر بخش را مرور خواهیم نمود و شما می توانید به عنوان مدیر از تمامی یا بخشی از آنها که متناسب با کسب و کارتان است، استفاده نمائید.

اینکه رهبر کسب و کار باید در حال زندگی کند به چه معناست؟

رهبر باید نسبت به وقایع درون و بیرون کسب و کار خود آگاه باشد، که وقایع درونی را با ارزیابی ها و بررسی های پی در پی و مداوم دنبال کند تا از در مسیر بودن کسب و کارش اطمینان حاصل کند و وقایع بیرون سازمان خود را نیز با رصد رقبا و بازار می تواند انجام دهد. اینکه رقبا دست به چه اقداماتی می زنند و چطور نسبت به تغییرات بازار واکنش نشان می دهند، یا اینکه خواسته بازار به کدام سمت و سو میل دارد تا بتوان بهترین عملکرد را در کوتاه ترین زمان ممکن نسبت به تغییرات داشت.

دیدن آینده به چه معناست؟

دیدن آینده، اینکه سازمان فقط به اهداف از پیش تعیین شده خود برسد نیست، بلکه رهبر سازمان باید قدرت پیش بینی آینده را با توجه به گذشته و حال نسبت به تغییرات به وجود آمده داشته باشد. یک رهبر باید زمان قابل ملاحظه ای را صرف مطالعه، فکر کردن و صحبت کردن درباره نگاه دراز مدت، آن هم نه فقط برای کسب و کار خود بلکه برای محیطی که در آن فعالیت می کند نیز اختصاص دهد.

متاسفانه این خلاء در بسیاری از رهبران و مدیران ایرانی مشاهده می شود. این که زمانی برای فکر کردن و مطالعه در مورد آینده سازمانشان ندارند و عمدتاً این خلاء حاصل درگیری های روزمره این مدیران و رهبران و عدم توانایی در تفویض اختیار آنهاست. به خاطر داشته باشید با اینکه همه ما سخت گرفتاریم، اما مساله مهم تر از این هاست. چون باید آینده کسب و کار خود را به بهترین شکل ممکن بسازیم و برای این منظور باید در خود انضباط ایجاد کرده تا بتوانیم به آینده کسب و کار خود نگاه موثری داشته باشیم.

[book_source_shortcode]چالش رهبری[/book_source_shortcode]

The following two tabs change content below.
علی معبودی

علی معبودی

مدرس دوره ها و کارگاه های آموزشی، مشاور مدیریت، مدیرعامل مجموعه مدیران نواندیش، ۱۰ سال سابقه مدیریت ارشد بنگاه های اقتصادی، کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی و محقق بازاریابی هستم. تلاش من همواره بر این است تا با ارائه آموزش های به روز و کاربردی در حوزه مدیریت کسب وکار نقش مهمی در جهت رشد و ارتقا مدیران ایفا نمایم.
لینک کوتاه این مقاله : https://modirno.ir/HPBy5
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *