خستگی تصمیم

چطور باید از خستگی تصمیم دوری کنیم؟

تصور کنید که یک تمرین سخت انجام داده اید و بدنتان دیگر توانایی انجام هیچ کاری را ندارد. عضلات بدنتان خسته شده اند و توانایی فیزیکی تان به انتها رسیده. حالا همین وضعیت را برای ذهنتان تصور کنید!

شاید بارها و بارها در تصمیم گیری های شخصی و کاری تان با چنین وضعیتی مواجه شده باشید و ندانید که علتش چیست.

یک تعریف به نام “خستگی تصمیم ” یا (Decision fatigue) وجود دارد که بعد از گرفتن تصمیم های زیاد در طول یک روز و یا طی بازه های زمانی طولانی برای ما اتفاق می افتد و ما را دچار درماندگی و خستگی می کند!

درک این مفهوم می تواند به شما در ایجاد تغییرات مثبت در سبک زندگی تان کمک کرده تا بتوانید انرژی خود را برای تصمیم گیری های مهم ذخیره کنید.

در این مقاله در مورد خستگی تصمیم صحبت می کنیم و اینکه چطور بر توانایی شما در تصمیم گیری های هوشمندانه اثر منفی می گذاشته و پس از آن به ۹ راهبردی می پردازیم که با استفاده از آن می توانید این اثرات منفی را کاهش دهید.

خستگی تصمیم

خستگی تصمیم تا اندازه ای مهم است که ممکن است وقتی با موضوعی مواجه می شوید از  آن فرار کرده و اصلا نتوانید در موردش تصمیمی بگیرید!

مثلاً در یک روز کاری شلوغ به یک ایمیل به صورت کاملاً عصبانی جواب می دهید به جای اینکه وقت بگذارید به دنبال یک پاسخ منطقی برای آن باشید.

یا در پایان شب یک خرید آنلاین انجام می دهید که کاملاً خریدی بی دلیل بوده و با بودجه شما همخوانی ندارد.

این وضعیت ممکن است برای همه افراد اتفاق بیفتد به فقیر یا ثروتمند بودن افراد، مدیر یا غیر مدیر بودن آنها ارتباطی ندارد. در حالی که ما از این موضوع بی خبریم ممکن است پیامدهای بسیاری را برای ما داشته باشند.

پاسخ مارک زاکربرگ مدیر فیسبوک به این سوال که چرا همیشه یک نوع تی شرت می پوشد بسیار جالب توجه بود. او گفت : نمی خواهم هر روز صبح درگیر تصمیم گیری درباره انتخاب لباسم باشم!

او با این کار یکی از تصمیم گیری های صبحگاهی اش را حذف و انرژی خودش را برای تصمیم های مهم تری ذخیره می کند.

خستگی تصمیم

چرا گرفتن تصمیم گیری های معمولی سخت تر هستند؟

در مقاله برایان بیلی در مورد زندگی شادتر و بهره ور تر با دوری از خستگی تصمیم، او می گوید که چطور تصمیم گیری های زیاد در یک دوره زمانی کوتاه به نتایج ضعیف منتهی می شوند.

مثلا وقتی از همسر تان می پرسید که برای شام چه چیزی می خواد و او هم دقیقا همین سوال را از شما می پرسد! بعد از فکر کردن زیاد، تصمیم می گیرید که آسان ترین راه را انتخاب کنید و از بیرون یک پیتزا خوشمزه و در عین حال ناسالم را سفارش دهید!

شما می توانستید از این تصمیم ضعیف اجتناب کنید اگر در طول هفته یک برنامه غذایی تعیین کرده و مواد غذایی لازم را خریداری می کردید.

وقتی ما انتخاب های زیادی داریم، احساسی ناخوشایند در ما ایجاد شده و باعث می شود انتخاب های نادرست انجام بدهیم و یا کلا هیچ کاری نکنیم!

داشتن یک روال و نظم مشخص، تعداد تصمیماتی که در هر روز باید بگیرید را محدود کرده و احتمال تصمیم گیری های درست را بالا می برد.

خستگی تصمیم

حالا که با موضوع خستگی تصمیم و مثال های آن آشنا شدید، ۹ روش مبارزه با آن را یاد بگیرید.

۱- تصمیم های مهم را صبح ها بگیرید.

ذهن شما صبح ها آماده است چون هنوز از انجام فعالیت های روزانه خسته نشده اید. شما هنوز با تصمیم های متعدد رو به رو نشده اید و در این وضعیت می توانید بهتر فکر کنید.

حتماً بخوانید :  4 گام تا افزایش بهره وری در محل کار

۲- برای تصمیم گیری های غیر فوری، ساده ترین گزینه را انتخاب کنید.

برای چنین تصمیم هایی که اولویت کمتری دارند و واقعاً در بلند مدت اثری ندارند ساده ترین راه حل را انتخاب کنید. بسته به پیچیدگی مساله، هرچه تصمیمات بزرگ تر باشند و به زمان و توجه بیشتری نیاز دارند البته باید به هدف های بلند مدت و کوتاه مدت خودتان هم توجه داشته باشید.

۳- برای تصمیم گیری های روزانه شب قبل برنامه ریزی کنید.

بهتر است برای تصمیم های بی اهمیت، شب قبل تصمیم بگیرید. مثلا برای اینکه ناهار فردا چه چیزی بخورید،  امشب در موردش فکر کنید.

۴- در هنگام گرسنگی تصمیم نگیرید. قبل از تصمیم گیری اول غذا بخورید!

همه ما در مورد تصمیم های خرید مواد غذایی در هنگام گرسنگی می دانیم و تحقیقات هم پیشنهاد می دهند که نباید تصمیمات مهم را با معده خالی بگیریم.

در هنگام گرسنگی، هورمون گرلین (افرایش اشتها) در معده تولید شده و به صورت منفی بر تصمیم گیری اثر می گذارد. به همین خاطر مهم است که قبل از تصمیم های مهم به ویژه در پایان روز، حتما غذای کافی بخورید.

۵- گزینه های خود را محدود و ساده کنید. چه غذایی بخورید، چه چیزی بپوشید و …

اگر با تصمیم های متعدد رو به رو هستید، آنها را به ۳ انتخاب محدود کنید. اگر از این ۳ انتخاب نتوانستید نتیجه بگیرید، ۳ گزینه دیگر را در نظر بگیرید.

مثلا در مقابل منوی رستوران و گزینه های زیاد، فقط در مورد ۳ انتخاب فکر کنید. این کار به شما کمک می کند با حجم اطلاعات زیادی که رو به روی تان قرار می گیرد سردرگم نشوید.

در مقالهچگونه می توانیم تصمیم گیری موثری داشته باشیم؟از مدیران نواندیش، به مواردی که باعث ایجاد مشکل در یک تصمیم گیری موثر می‌شوند پرداخته ایم.

۶- مینیمالیست یا کمینه گرا باشید.

مینیمالیسم یک سبک زندگی است که به شما کمک می کند چیزهای غیر ضروری را از زندگی خود حذف کنید و فقط چیزهای ضروری را نگه دارید.

تمرکز بر تصمیمات ضروری و حذف تصمیمات کوچک و غیر ضروری می تواند زندگی پر بار تری برای شما به همراه داشته باشد.

بسیاری از افراد لباس های کمد خود را محدود می کنند و تنها لباس هایی را می خرند که برایشان ضروری اند یا در چیدمان خانه از مینیمالیسم استفاده می کنند.

۷- از کمال گرایی فاصله بگیرید.

اگر روی چیزی کار می کنید که به شما در دستیابی به هدف نهایی تان کمکی نمی کند، آن را رها کنید. اگر در همه چیز به دنبال ایده آل بودن باشید این کمال گرایی همه کارهایتان را به تعویق می اندازد!

هر چیزی را تا جایی که به اندازه کافی خوب است انجام دهید و اگر نتیجه آن بعدها هم روی شما اثر گذاشت می توانید برگردید و تغییراتی روی آن انجام دهید.

۸- تصمیمات مهم را در مکان هایی که حواستان را پرت می کنند، نگیرید!

بخش های خاصی از هر روز را برای کارهایی که حواستان را پرت می کنند مثل شبکه های اجتماعی، چک کردن ایمیل و… اختصاص دهید. یک زمان محدود را برای این کارها در نظر بگیرید و بلا فاصله بعد از تمام شدن زمان به کارتان برگردید.

در هنگام خرید، وارد هیچ مغاره ای نشوید مگر اینکه بدانید  دقیقا چه چیزی را می خواهید بخرید و گرنه خودتان را با تصمیمات کوچک زیادی رو به رو کرده و خریدی هیجانی انجام خواهید داد.

۹- فقط بر تصمیم گیری روی کارهای لیست روزانه تان تمرکز کنید!

همه ما از اینکه یک سری از کارها را فراموش کنیم می ترسیم. وقتی به فکر تمام کردن کارهای مهم تان هستید، باید آنها را خرد کنید. اگر کارهای زیادی برای انجام دادن دارید، آنها را اولویت بندی کرده و انجامشان دهید.

حتماً بخوانید :  هوش هیجانی چه نقشی در استخدام کارمندان دارد؟

در نتیجه خستگی تصمیم ممکن است یکی از دلایلی باشد که شما نتوانسته اید عادت های مثبت و روزمره ای را برای خودتان انتخاب کنید. وقتی که از این موضوع آگاه شدید و نحوه غلبه بر آن را یاد گرفتید، می توانید گام های لازم را بردارید.

منبع : developgoodhabits

امتیاز دهید
The following two tabs change content below.
Avatar

فروغ فکری

کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی هستم. همواره به دنبال خواندن، آموختن و آموزش مفاهیم نو و کاربردی به دیگران بوده و به حوزه های مدیریت منابع انسانی، برندینگ و تبلیغات علاقه مندم. امیدوارم با ارائه دانش و تجربه ام بتوانم مخاطبان را به سوی موفقیت در کسب و کارشان سوق داده و نقش موثری در انتقال دانش روز مدیریتی به آنها ایفا نمایم.
لینک کوتاه این مقاله : https://modirno.ir/LxNfE
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *