انگیزه

چرا باید در کارکنان خود انگیزه ایجاد کنیم؟

چرا باید در کارکنان خود انگیزه ایجاد کنیم؟ » در محیط های کاری مدرن و امروزی، چیدمان نیروی انسانی و نقش آن در موفقیت و شکست کسب و کار، جایگاهی به مراتب متفاوت تر از گذشته به خود گرفته است. اینکه منابع انسانی و مدیریت از جایگاه سنتی خود یعنی تولید تفکر از جانب مدیریت و نیروی فیزیکی از جانب منابع انسانی جای خود را به مشارکت در تصمیم گیری و راهبری سازمان از هر دو گروه (مدیریت و منابع انسانی) داده است، باعث می شود تا نگاه دقیق تری به فرآیند مدیریت در عصر حاضر بیاندازیم.

دیگر نمی توان تنها با برطرف کردن سطوح زیرین نیازهای انسانی (سلسله مراتب نیازهای مازلو) به سطح مطلوبی از رقابت نیروی انسانی و در نتیجه سطح رضایت مشتریان دست یافت و زمانی که کسب و کاری نتواند سطح رضایت مشتریان خود را در حد مطلوب حفظ کند، نمی تواند دست به نتایج متفاوتی در صنعت خود بزند.

انگیزه

یکی از لطمات اصلی عدم وجود انگیزه در سازمان، نرخ بالای تغییرات و جابه جایی پرسنل کسب و کار است. این جا به جایی هزینه های سنگینی را به شما و کسب و کارتان تحمیل خواهد نمود که بخش اعظم این هزینه هادر دفاتر حسابداری درج نخواهند شد.

به عنوان مثال : هزینه های آموزش پرسنل جدید، هزینه های از دست دادن زمان لازم برای جایگزینی، هزینه های جاماندن از رقابت و… هزینه هایی هستند که نامشهود بوده و به سازمان لطمات زیادی وارد می نمایند. از طرفی متاسفانه تنها هزینه های آگهی جذب و حقوق و مزایای انتخاب های اشتباه در فرآیندهای جایگزینی در دفاتر حسابداری ثبت خواهند شد.

این تنها صدمه ای نیست که از عدم انگیزه نصیب ما و کسب و کارمان می شود! از دست دادن مزیت رقابتی مان یکی دیگر از لطمات بیشمار عدم وجود انگیزه در سازمان است.

در مقاله “رهبران چگونه همکارانشان را مشتاق می کنند؟ “به ایجاد شور و شوق در کارکنان توسط رهبر پرداخته ایم، که مطالعه آن را به شما پیشنهاد می کنیم.

در صورتی که کارکنان شما خوشحال نیستند و یا به عبارتی ساده تر از بودن در سازمان شما لذت نمی برند، حتی یک لحظه هم نباید فکر کنید که تقصیر و مشکل از جانب آنهاست، بلکه مشکل اصلی شما هستید! این شما هستید که نمی توانید انگیزاننده های متناسب با شرایط کسب و کار و همکارانتان ایجاد کنید.

خبر بد این است که کارکنان ناراضی باعث می شوند که شما مزیت رقابتی تان را از دست بدهید. در صورتی که تا امروز با این چالش رو به رو نشده اید، مطمئن باشید که به زودی این چالش خودش را کسب و کارتان نشان خواهد داد.

توجه شما را به پادکست زیر با عنوان “لذت بردن از کار” جلب می نمائیم.

در صورتی که از سیستم ارتباطی باز در سازمان برخوردار نباشید، قطعاً همکارانتان بازخوردی به شما نخواهند داد. در نتیجه گام اول در راستای رفع این معضل، توجه به علامت های هشدار دهنده موجود در کسب و کارتان است.

این علامت ها عبارتند از : غیبت های رو به افزایش، تاخیر در ورود، وعده های عقب افتاده، اشتباهات همیشگی و نهایتاً کاهش اشتیاق.

حتماً بخوانید :  ایزو 9001 چه نقشی در زنجیره تامین دارد؟

[boc_message type=”e.g. success”]

به خاطر داشته باشید که هریک از پرسنل شما، مستقیم یا غیرمستقیم در فرآیند خدمت رسانی به مشتریان حضور داشته و می توانند در نتیجه نهایی تاثیر بگذارند.

[/boc_message]

مثال زیر نشان می دهد که یک کارمند ناراضی بدون انگیزه چطور خدمات به مشتری را از مسیر مطلوب خود خارج می کند :

فرض کنید آقای اکبری راننده یک شرکت پخش است که در طول سه سال فعالیت خود، با توجه به تلاشی که برای شغلش کرده به جایگاه موردنظر دست پیدا نکرده و از سوی مجموعه به رسمیت شناخته نشده! مدیر مجموعه که سرپرست ۳۰ نفر است نام او را نمی داند اما از بی انگیزگی او شکایت می کند. همکاران مورد تعامل در بخش های دیگر نیز به ندرت با وی درمورد روندهای کاری صحبت می کنند. در این بین آقای اکبری روحیه و انگیزه خود را از دست داده و هر روز دغدغه کمتری نسبت به کیفیت کار خود دارد. او سفارش های مشتریان را به اشتباه به مقصد می رساند و نارضایتی زیادی از جانب مشتریان ایجاد کرده است.

شکایت های مشتریان از اشتباهات وی مداوماً به دفتر مجموعه ارائه می شود و در چند مورد شرکت مشتریان خود را از دست داده است. این فقدان انگیزه در آقای اکبری و شاید هم در دیگر پرسنل این مجموعه باعث ضررهای کوتاه مدت و بلند مدت زیادی شده و مجموعه برای جلوگیری از ضررهای بیشتر، مجبور به هزینه کرد بیشتر(هزینه های جا به جایی مداوم نیروی کار) شده است.

در مورد فوق، عدم وجود سیستم انگیزش باعث شد تا پرسنل مربوطه باعث نارضایتی و از دست دادن مشتریان بنگاه موردنظر شود. بر اساس تحقیقات صورت گرفته، شرکت های آمریکایی هر پنج سال یکبار، نیمی از مشتریان خود را از دست می دهند و بیشتر این ریزش ها مربوط به عدم ارائه مطلوب خدمات به مشتریان آنهاست و شما به عنوان مقام اجرایی در کسب و کار نباید اجازه دهید رقبایتان مشتریان شما را به راحتی از دستتان دربیاورند. مشتریانی که در شرایط کنونی بازار به سختی بدست می آیند.

لزوم انگیزه بخشی به پرسنل غیر قابل انکار است و خوشحال نگه داشتن پرسنل، باعث خوشحال و راضی شدن مشتریان شده و در نتیجه شرکت شما به سودآوری مطلوب خواهد رسید.

امتیاز دهید
The following two tabs change content below.
علی معبودی

علی معبودی

مدرس دوره ها و کارگاه های آموزشی، مشاور مدیریت، مدیرعامل مجموعه مدیران نواندیش، ۱۰ سال سابقه مدیریت ارشد بنگاه های اقتصادی، کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی و محقق بازاریابی هستم. تلاش من همواره بر این است تا با ارائه آموزش های به روز و کاربردی در حوزه مدیریت کسب وکار نقش مهمی در جهت رشد و ارتقا مدیران ایفا نمایم.
لینک کوتاه این مقاله : https://modirno.ir/giGks
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *