مدیریت دانش

چرا مدیریت دانش مفید است؟

چرا مدیریت دانش مفید است؟ » در مقاله قبلی به مفهوم مدیریت دانش و تعاریف مختلف آن و ابعاد مختلف پیاده سازی مدیریت دانش در سازمان پرداختیم. در این مقاله به اهمیت مدیریت دانش در سازمان و توضیح انواع دانش اشاره می نماییم.

مدیریت دانش مسئول درک این است که:

– دانش موجود در سازمان شما چیست.

– این دانش در کجا قرار دارد. به عنوان مثال در ذهن یک متخصص خاص، یک بخش خاص، یک فایل قدیمی، یک تیم خاص و غیره.

– این دانش به چه شکلی ذخیره شده است. به عنوان مثال در ذهن کارشناسان، بر روی کاغذ، در داخل سیستم ها و غیره.

– چگونه به بهترین شکل به افراد مرتبط انتقال داده می شود، به طوری که قادر به استفاده از آن باشند و اطمینان حاصل شود که دانش از بین نخواهد رفت. به عنوان مثال ایجاد رابطه مربی گری بین کارشناسان با تجربه و کارمندان جدید، پیاده سازی یک سیستم مدیریت اسناد برای دسترسی به دانش های آشکار کلیدی (explicit knowledge) سازمان.

– متد های ارزیابی مورد نیاز برای دانش واقعی (حقیقی) سازمان در مقابل نیاز های سازمان و عمل کردن به آنها. برای مثال با استخدام و یا اخراج، با تفویض های خاص برای ایجاد دانش درون سازمانی و غیره.

 چرا مدیریت دانش مفید است؟

باعث تمرکز بر دانش به عنوان یک دارایی واقعی، به جای چیزی ناملموس می شود. در عمل سازمان را برای حفاظت و بهره برداری بهتر دانش داخلی خود توانا می سازد و سازمان برای  بهبود و تمرکز بر توسعه دانش برای مطابقت با نیاز ها تلاش می کند.

مدیریت دانش

به عبارت دیگر:

– به سازمان ها کمک می کند از اشتباهات و موفقیت های گذشته درس بگیرند.

– به استفاده بهتر از دارایی های دانشی سازمان به وسیله گسترش دوباره آن ها در مناطقی که سازمان به آن دانش نیاز دارد، کمک می کند. به عنوان مثال استفاده از دانش و تجربه یک بخش از سازمان برای بهبود یا ایجاد محصول جدید در بخش دیگر سازمان، اصلاح و تغییر دانش مربوط به فرآیندی از گذشته برای ایجاد راه حل های جدید و غیره.

– تمرکز طولانی مدت بر توسعه شایستگی ها و مهارت های مناسب و از بین بردن دانش کهنه و منسوخ شده را ترویج می دهد.

– توانایی نوآوری شرکت را افزایش می دهد.

– توانایی سازمان در حفاظت از دانش برای جلوگیری از سرقت یا کپی توسط رقبا را افزایش می دهد.

[boc_message type=”success]

متاسفانه مدیریت‌دانش بخشی است که سازمان ها اغلب تمایلی به سرمایه گذاری در آن ندارند، چرا که پیاده سازی مدیریت دانش هزینه زیادی داشته و تعیین نرخ بازگشت سرمایه ی این بخش بسیار دشوار است.

[/boc_message]

انواع مختلف دانش:

دانش به شکل های مختلفی وجود دارد و درک اشکال مختلف آن کمک می کند تا بین انواع مختلف آن تمایز قائل شده، که این یک گام اساسی و ضروری در مدیریت‌ دانش می باشد.

به عنوان مثال کاملاً واضع است که دانش موجود در اسناد باید به روشی متفاوت از روشی که در طول سال ها توسط یک کارمند جمع آوری شده،  مدیریت شوند (برای مثال ذخیره و بازیابی شوند، به اشتراک گذاشته شوند و …).

در طول قرن ها تلاش بسیاری برای دسته بندی دانش شده است و رشته های مختلف در زمینه های مختلف بر این موضوع متمرکز شده که منجر به دسته بندی های متعدد و متفاوت بر پایه ی فلسفه و دین شده است.

در کسب و کار و مدیریت دانش، معمولاً دو نوع دانش تعریف می شود، دانش صریح و ضمنی، اولی به دانش مدون اشاره دارد مانند آنچه در اسناد وجود دارد، در حالی که دومی به دانش غیر مدون و معمولاً شخصی اشاره می نماید، دانشی مبتنی بر تجربه.

دانش صریح (روشن یا واضح) (Explicit Knowledge) :

این نوع دانش، رسمی و مدون می باشد و شناسایی، ذخیره و بازیابی آن آسان است. این دانش به راحتی توسط مدیران دانش به کار برده، که باعث آسان سازی ذخیره، بازیابی شده و به اصطلاح اسناد و متون بسیار کارآمد می شوند.

از دیدگاه مدیریتی، بزرگترین چالش دانش صریح ، تضمین این است که  افراد به اطلاعات موردنیاز دسترسی داشته باشند، دانش دارای اهمیت ذخیره شده باشد، این دانش مورد باز بینی و به روز رسانی قرار گیرد و در زمان مورد نیاز از بین رود (امحا شود).

[boc_message type=”attention]

 از نظر بسیاری از نظریه پردازان دانش صریح کم اهمیت است. دانش صریح در واقع ساده تر در نظر گرفته شده و نمی تواند شامل تجربه غنی بر اساس دانش در گذر زمان باشد و منجر به ایجاد مزیت رقابتی پایدار نمی شود.

[/boc_message]

نمونه هایی از دانش صریح عبارتند از: پایگاه داده ها، یادداشت ها، اسناد و …

دانشی که به عنوان کلمات بیان و ثبت شده، مانند اعداد، کد ها، فرمول های ریاضی و علمی و نمادهای موسیقی. بر قراری ارتباط، ذخیره و توزیع دانش صریح آسان است و این دانش در کتاب ها، وب سایت ها و دیگر ابزارهای بصری و شفاهی موجود می باشد.

دانش ضمنی (پنهان) (Tacit Knowledge):

از این دانش به عنوان دانش حسی و بصری یاد شده و به سختی می توان تعریف دقیقی از این نوع دانش مطرح کرد. این نوع دانش تا حد زیادی مبتنی بر تجربه است و اغلب زمینه ی شخصی دارد، به سختی می توان با این نوع دانش ارتباط برقرار کرد و عمیقاً در عمل افراد ریشه دارد.

به دانش ضمنی به عنوان منبع با ارزش دانش توجه شده است و بیشترین احتمال برای پیشرفت سازمان ها از این دانش می باشد، عدم توجه به دانش ضمنی رابطه مستقیم با کاهش قابلیت نوآوری و رقابت پایدار در سازمان ها دارد. و مدیران دانش زمان زیادی را برای رسیدگی به این نوع دانش صرف می کنند.

مدیریت دانش

تصور کنید میخواهید مقاله ای در مورد چگونگی تشخیص حالات چهره بنویسید. آشکار است که انتقال تمامی درک شهودی شما که در طول سال ها بر اساس عمل و تجربه جمع آوری شده غیر ممکن است. و تقریبا تمامی مشاغل بر پایه ی همین دانش استوار است.

 به عنوان مثال یک متخصص IT را در نظر بگیرید که مشکلات را بر اساس تجربه و شهود خود عیب یابی می کند، برای این شخص بسیار مشکل است که دانش خود را در بر روی کاغذ بیاورد که یک شخص تازه کار بتواند از آن استفاده کند. این یکی از دلایلی است که در کسب و کار ها تجربه در هر زمینه خاصی از اهمیت بالایی برخوردار است.

اینکه کدام سیستم فناوری اطلاعات می تواند به انتقال و ارتقاء دانش ضمنی کمک کند بسیار پیچیده و بحث بر انگیز است.در حال حاضر بهتر است بدانیم که مدیریت دانش موفق تاکید بسیار زیادی به دانش ضمنی، با توجه به افراد و فرآیند های دخیل در آن و پشتیبانی سیستم های فناوری اطلاعات دارد.

دانش ضمنی در ذهن ذینفعان، شامل باور های فرهنگی، ارزشها و نگرش ها، مدل های ذهنی، مهارتها و تخصص ها و غیره وجود دارد.

[site_source_shortcode url=”http://www.knowledge-management-tools.net/different-types-of-knowledge.html”]knowledge-management-tools[/site_source_shortcode]

امتیاز دهید
لینک کوتاه این مقاله : https://modirno.ir/ALUDk
1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *