چگونه در زمان بحران اقتصادی پیام بازاریابی خود را نشان دهیم؟

چگونه در زمان بحران اقتصادی پیام بازاریابی خود را نشان دهیم؟» چه دلمان بخواهد و چه نخواهد، کسب‌وکارها در شرایط بحران اقتصادی دچار کمی سردرگمی در زمینه بازاریابی محصولات و خدمات خود و نحوه اجرای درست برنامه بازاریابی جهت بهره‌وری بیشتر مجموعه ذینفع خود می‌شوند و به ناچار مجبور به تجدید نظر در روش‌های بازاریابی و بودجه بازاریابی خود جهت مدیریت هزینه‌ها می‌شوند که گهگاه باعث پایین‌آمدن کیفیت برنامه بازاریابی و در ادامه کاهش فروش می شود.

در این مقاله از مدیران نواندیش به ۳ راهکار اشاره خواهیم کرد تا کسب‌وکارها با استفاده ازروش های کم‌هزینه و بهینه، بیشترین بهره‌وری را در شرایط بحران اقتصادی در بازاریابی محصولات و خدمات خود تجربه کنند.

۱.تمرکز بر روی بازاریابی موبایلی

طبق تحقیقات بدست‌آمده آمار خریدهای اینترنتی در ایران روز به روز در حال افزایش است و دسترسی اکثر جوانان و عموم مردم به گوشی‌های هوشمند و حضور در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و پیام‌رسان‌های محبوب مانند تلگرام ، گوشی‌های هوشمند(موبایل) می تواند رمز ورود شما به قلب و ذهن مشتریان باشد.

 بازاریابی مویابلی شامل تمام اقدامات و مجموعه فعالیت‌های شما در قالب رساندن پیام بازاریابی خود به مشتریان احتمالی در بستر گوشی‌های هوشمند است. این بازاریابی می‌تواند تمرکز خود را بر روی شبکه‌های اجتماعی، اپلیکیشن‌ها، پیام‌رسان‌های داخلی و خارجی، بازی‌های موبایلی و هر آن‌چیزی که مورد علاقه کاربران موبایلی است قرار دهد و پیام بازاریابی خود را با کمترین هزینه، خلاقانه و نوآورانه به گوش مشتریان احتمالی و هدف خود برساند.

 به عنوان مثال یک کسب‌وکار می‌تواند با داشتن یک شبکه اجتماعی فعال، یک کانال در پیام‌رسان محبوبی مانند تلگرام و یک وب‌سایت، مشتریان احتمالی را از هر کدام از این کانال‌ها به کانال‌های دیگر جهت بررسی محصولات و خدمات و خرید احتمالی هدایت کند.

حتماً بخوانید :  11 نقل قول که کمک می کند شادی را بیابید

در مقاله ” ۳ راهکار جذب مشتری در شرایط بحران اقتصادی “به نکات موثری برای کسب و کارها پرداخته ام که حتما می تواند به شما کمک کند.

۲.همکاری‌های استراتژیک

همه کسب‌وکارها، چه آنهایی که با یکدیگر رقیب هستند و چه آنهایی که مکمل یکدیگر هستند می‌توانند برای کاهش هزینه‌های بازاریابی خود با یکدیگر همکاری کنند. این همکاری می‌تواند شامل تبلیغات یکدیگر در محیط کسب‌وکار، طراحی و اجرای برنامه‌های دو یا چند جانبه، بازاریابی و فروش محصولات یکدیگر و مواردی اینچنینی برای رشد و حفظ بقا یکدیگر در قالب یک قرارداد کاری باشد.

 به عنوان مثال فرض کنید شما یک تعویض روغنی دارید، می‌توانید با یک کسب‌وکار در حوزه کارواش قرارداد کاری ببندید و مشتریان شما در ازای استفاده خدمات تعویض روغن، کارت تخفیف استفاده از کارواش را دریافت کنند و همچنین کارواش مربوطه هم بدین صورت مشتریان خود را برای انجام خدمات تعویض روغن به سمت کسب‌وکار شما هدایت کند.

مقاله “۳ راهکار جهت افزایش فروش در شرایط قرمز اقتصادی” را از دست ندهید.

۳.تمرکز بر روی بازاریابی از طریق ویدیو

طبق تحقیقات به عمل آمده، استقبال عموم مردم از ویدیو و دیدن فیلم‌های کوتاه و بلند جهت سرگرمی، یادگیری و …. در حال افزایش است و این فرصتی ویژه برای کسب‌وکارها است تا با استفاده از ویدیوهای جذاب و باکیفیت، توجه مشتریان احتمالی را به منافع حاصل از خرید محصولات و خدمات خود جلب کنند. نحوه بکارگیری استفاده از ویدیو بستگی به استراتژی شرکت و طراح دارد، ولی به‌صورت کلی یک ویدیو باید به نحوی طراحی و اجرا شود تا پیام بازاریابی در قالب یک ویدیو چند دقیقه‌ای خلاقانه، سرگرم‌کننده و جذاب به کام مخاطب بشیند و او را مجبور به اشتراک گذاشتن ویدیو و معرفی کسب‌وکارشما و محصولات و خدمات مربوطه به دیگران شود.

حتماً بخوانید :  زنجیره تامین و لجستیک به چه معنا هستند؟

این ویدیو می‌تواند با یک گوشی باکیفیت یا یک دوربین فیلمبرداری گرفته شود. به عنوان مثال شما می‌توانید از یکی از محصولات و خدمات خود در قالب یک ویدیو سرگرم‌کننده و خنده‌دار استفاده کنید و همراه با خنداندن بازدیدکنندگان، پیام بازاریابی خود را هم به گوش مشتریان احتمالی و هدف برسانید.

با توجه به مطالب گفته شده می‌توان نتیجه گرفت که بازاریابی در شرایط بحران اقتصادی باید هوشمند شود و هزینه‌های بازاریابی به نحو صحیحی کنترل و بهینه شود و از جمله اقداماتی که می‌توان برای کاهش و بهینه‌کردن هزینه‌های بازاریابی مورد استفاده قرار داد، استفاده از روش‌هایی همچون بازاریابی موبایلی، همکاری‌های استراتژیک و استفاده صحیح و برنامه‌ریزی‌شده از ویدیو برای رساندن پیام بازاریابی خود به مشتریان احتمالی در بازار هدف است.

امتیاز دهید
The following two tabs change content below.
خدامراد رستمی

خدامراد رستمی

کارشناس ارشد مدیریت اجرایی ( EMBA) .مدرس و سخنران در حوزه بازاریابی و فروش. رسالت و کار من کمک و همراهی افراد و کار‌وکسب‌ها جهت موفقیت در فرآیند بازاریابی و فروش است. از ۱۰ سال پیش کار بازاریابی و فروشندگی را آغاز کردم و علاقه دارم تجربیات خودم در حوزه بازاریابی و فروش را در اختیار افراد و کسب وکارها برای موفقیت قرار بدهم.
لینک کوتاه این مقاله : https://modirno.ir/RFrvm
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *