ایزو9001

پیاده سازی استاندارد ایزو۹۰۰۱ چه مزایایی دارد؟

پیاده سازی استاندارد ایزو ۹۰۰۱ چه مزایایی دارد؟ » یک سیستم مدیریت کیفیت راهی برای تعریف عملیات سازمان جهت کمک به دستیابی اهدافش می باشد. سیستم مدیریت کیفیت (Quality management system) تعیین می کند که چگونه سازمان می تواند به الزامات مشتریان خود و دیگر ذی نفعان رسیدگی کند. این استاندارد بین المللی بر مبنای اصول مدیریت کیفیت که در استاندارد ایزو ۹۰۰۰ توصیف شده اند، می باشد. این توصیف ها شامل شرح هر اصل، دلیل اهمیت هر یک برای سازمان، مثال هایی از منافع مرتبط با این اصول و مثال هایی از اقدامات رایج به منظور بهبود عملکرد سازمان، هنگام به کارگیری این اصول می باشد.

اصل اول– تمرکز بر  مشتری (Customer Focus )

اصل دوم– رهبری ( Leadership)

اصل سوم– مشارکت کارکنان ( Involvement of people)

اصل چهارم– فرآیند گرایی ( process approach)

اصل پنجم– بهبود (improvement)

اصل ششم– تصمیم گیری بر مبنای شواهد (evidence-based decision making)

اصل هفتم- مدیریت ارتباطات (relationship management)

سایر استانداردهای ایزو که مرتبط با دیگر سیستم های مدیریت می باشند، شامل ایزو ۱۴۰۰۱ برای مدیریت محیط یا ایزو در حال انتشار ۴۵۰۰۱ برای بهداشت حرفه ای و ایمنی.

ایزو ۹۰۰۱ مجموعه ای از الزامات برای سیستم مدیریت کیفیت می باشد و به سازمان ها و شرکت ها برای کارایی بهتر و  بهبود رضایت مشتری کمک می کند. اساس ایزو ۹۰۰۱ بر پایه بهبود مستمر می باشد و به صورت منعطف طراحی شده تا برای سازمان های مختلف (از جمله تجاری، تولیدی، خدماتی و …) قابل اجرا و پیاده سازی باشد. به همین دلیل تعریف مشخص از اهداف “کیفی” یا “کسب رضایت مشتری” ارائه نکرده است در عوض نیاز سازمانها را برای تعریف این اهداف و بهبود مستمر برای رسیدن به آنها را تعریف نموده است، سازمانها پس از رسیدن به اهداف، باید با ارزیابی مجدد خود برای رسیدن به بهبود مسمتر در سازمان خود تلاش کنند.

یک سیستم مدیریت کیفیت مناسب می تواند برای تمامی سازمانها با هر اندازه و تنوعی، از یک تولید کننده کوچک دوچرخه گرفته تا یک بیمارستان با ۵۰۰۰ نفر پرسنل سود آور باشد. در حقیقت یکی از بهبود های اصلی حاصل شده در بازنگری ایزو ۹۰۰۱:۲۰۱۵، متناسب و در دسترس بودن آن برای تمامی بنگاه های اقتصادی از جمله شرکت های خدماتی است.

[boc_message type=”attention]اگر به اطلاعات بیشتری در زمینه استانداردهای ایزو نیازمندید، به خدمات ایزو مدیرنو مراجعه نمایید.[/boc_message]

مزایای پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت :

۱-به طور کلی سازمان را ارزیابی کرده تا مشخص کند که چه کسی متاثر از کار شما خواهد بود، چه انتظاراتی از شما خواهند داشت و همچنین شما را قادر می سازد که اهداف خود را مشخص کرده و بازارها و موقعیت های جدید را شناسایی کنید.

۲-کمک می کند که مشتری را در وهله اول در نظر گرفته و این اطمینان را به شما می دهد که نیاز های مشتری برآورده شده و رضایتش افزایش پیدا کرده است. که باعت بازگشت مشتری، جذب مشتری های جدید و افزایش میزان سودآوری برای سازمان تان خواهد شد.

۳-کمک می کند که کارآمد تر کار کرده و تمامی فرآیند ها همسو بوده و توسط کلیه افراد داخل سازمان درک شده باشد. همین امر باعث افزایش بهره وری و اثر بخشی شده و از هزینه های داخلی می کاهد.

۴-دستیابی به الزامات قانونی و مقررات

۵-کمک به گسترش بازارهای جدید

۶- شناسایی و مشخص کردن ریسک ها ی مرتبط با سازمان تان

چرا سازمان به استاندارد ایزو ۹۰۰۱ نیاز دارد؟

بدون مشتریان راضی، هر سازمان و تشکیلاتی در معرض خطر قرار دارد. برای جلب رضایت مشتریان، باید خواسته های آنها برآورده گردد. ایزو چارچوبی ارائه می دهد که بارها آزموده و استفاده شده است. در این چارچوب به سوی مدیریت سیستماتیک و برنامه ریزی فعالیت ها و فرآیندهای جاری بنگاه اقتصادی پیش می رویم. در نتیجه خدمات و محصولاتی تولید خواهد شد که انتظارات مشتری را برآورده خواهد کرد.

حتماً بخوانید :  نقش فرآیند مدیریت ریسک در پیشرفت سازمان

ایزو ۹۰۰۱ برای ایجاد محیط کاری منظم تر طراحی شده تا نیروی کار سازمان ها بدانند چه موقع، چگونه و چه کار کنند.

iso9001

قصد استاندارد ایزو ۹۰۰۱ ، بهبود کار داخلی سازمان به منظور کمک به شما در دستیابی به ثبات بیشتر در کیفیت خدمات است. استاندارد ایزو ۹۰۰۱،  آنچه که شما در حال حاضر انجام می دهید را بهبود بخشیده و  فرآیندهای مرتبط با فعالیت های شما را با توجه به  الزامات استاندارد ایزو ۹۰۰۱، مستند و اجراء می نماید. نتایج به دست آمده منجربه افزایش بهره وری و سودآوری می گردد.

آیا حتماً باید گواهی ایزو ۹۰۰۱ گرفت؟

دریافت گواهی ایزو ۹۰۰۱ یک الزام نیست و می توانید بدون دریافت گواهی نامه، این استاندارد را برای بهبود سازمان خود پیاده سازی کنید. البته ممیزی شخص سوم- یعنی زمانی که یک مرجع صدور مستقل از سازمان، الزامات سیستم را ارزیابی می کند- راهی برای نشان دادن به خریداران، مشتریان، تامین کنندگان و دیگر ذی نفعان است که شما این استاندارد را به درستی اجرا کرده اید. اگرچه ممیزی شخص سوم برای بعضی از سازمان ها یک الزام می باشد. به عنوان مثال برخی از نهادها یا ارگان های دولتی یا عمومی فقط با سازمان هایی وارد مذاکره می شوند که آن سازمان گواهی ایزو ۹۰۰۱ داشته باشد.

داستان های موفقیت آمیز ایزو ۹۰۰۱ :

ایزو ۹۰۰۱ به صورت موفقیت آمیزی در تمام دنیا استفاده می شود. تنها در سال ۲۰۱۳ بیش از یک میلیون گواهی در بین ۱۸۷ کشور صادر شد و خیلی از سازمان ها و شرکت ها از این استاندارد بدون اخذ گواهینامه استفاده می کنند. موفقیت ایزو ۹۰۰۱ می تواند اشکال متفاوتی داشته باشد: برای بعضی از شرکت ها موفقیت می تواند جذب مشتری جدید و برای بعضی  افزایش بهره وری داخلی مطرح باشد.

[site_source_shortcode url=”http://www.iso.org/iso/home.html”]iso[/site_source_shortcode]

امتیاز دهید
لینک کوتاه این مقاله : https://modirno.ir/x9y63
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *