ERP

نرم افزار برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) چه مزایایی دارد؟

نرم افزار برنامه ریزی منابع سازمانی(ERP) چه مزایایی دارد؟ » نرم افزار (Enterprise Resource Planning)ERP، هدف اش یکپارچه سازی اطلاعات بین تمامی بخش های سازمان، از جمله مالی، حسابداری، منابع انسانی، زنجیره تولید و مدیریت مشتریان است که فعالیت‌های تمامی بخش‌های یک سازمان را در جهت مشتری‌گرایی و پاسخ به بازار جهت می‌دهد.

ERPنرم افزاری منعطف و اطلاعات محور ویژه با قابلیت تنظیم بر اساس نیازهای پویای درون سازمان است. برنامه ریزی منابع انسانی به عنوان یک نیاز از سوی کارشناسان صنایع مختلف و فناوری اطلاعات معرفی شده است.

ERP

ضرورت ERP به صورت مختصر در موارد زیر بیان می شود:

– محیط بازار و فضایی که صنایع در آن فعالیت می‌کنند، به سرعت در حال تغییر است.استفاده از مکانیسم‌های جدید برای همگام شدن با تغییرات محیط، برای صاحبان کسب و کار  حیاتی می باشد. این تغییرات در جهت بهبود، تسهیل و تسریع روند تولید خدمت و کالا بوده و به نفع صاحبان بنگاه است که با جریان فوق هم مسیر شوند. مقاومت در مقابل تغییر، نتیجه ای جز شکست و خروج از عرصه ی فعالیت را برای بنگاه ها ندارد.

– اقتصاد و ارتباط جهانی به سرعت در حال گسترش بوده و در شرایط حاضر، مکانیزه شدن تمامی امور، امری مهم شمرده می شود. جریان اطلاعات در داخل و خارج بنگاه، نیازمند مسیرهای کوتاه‌تر است؛ این مسیرها با ورود تکنولوژی مهیا شده است. ارتباط بخش‌های مختلف سازمان، بدون حضور تکنولوژی، مقدور نیست. به عنوان مثال ارتباط انبار با بخش حسابداری و فروش، و نهایتاً ارتباط این بخش‌ها با بخش مدیریت روابط مشتریان، فقط در قالب یک سیستم کامپیوتری یکپارچه امکان پذیر است.

– محدودیت منابع در حال شدت یافتن است. با افزایش جمعیت و افزایش نیازها، استفاده‌ی بهینه از منابع، از اهمیت بالایی برخوردار است. مدیریت موجودی‌ها و تولید به هنگام (JIT) می‌تواند در شرایط محدودیت منابع، ابزاری مهم در استفاده‌ی بهینه از منابع باشد.

– رقابت موجود در بازار، صاحبان صنایع را بر آن داشته تا با دنباله روی از روند پیشرفت تکنولوژی، در نوآوری‌ها از رقبا سبقت گرفته و بتوانند به عنوان رهبر در صنعت مورد فعالیت ایفای نقش کنند.

– مشتریان در این دوره از اهمیت بالایی برخوردارند. مشتریان امروزه، مانند مشتریان گذشته نیستند که با داشتن اطلاعات کم به خرید بپردازند. امروزه منابع اطلاعاتی قوی در اختیار مشتریان قرار دارد. با وجود این منابع، مشتریان برای هر خرید، اطلاعاتی کامل و جامع و همچنین گزینه‌های خرید متنوعی پیش رو دارند. از این رو، مشتری مداری از ویژگی های مهم بنگاه‌های موفق به شمار می‌آید. سبقت گرفتن از رقبا در ارتباط موثر با مشتریان، بدون وجود سیستم‌های مکانیزه غیر ممکن است.

– تامین کنندگان منابع نیز با مشتریانی معامله می‌کنند که روابط پایداری با آن‌ها بسازند. روابطی ماندگار که با خریدهای بیشتر، ادامه یابد و مشتریان وفاداری در روابط B2B ایجاد کند.

مزایای ERP

پیاده سازی ERP در سازمان، مزایای زیادی را به همراه دارد. مزایای ERP به شرط پیاده سازی و اجرای درست، در جهت رفع نیازها و کمبودهای سازمان به کار می آید.

تعدادی از مزایای ERP به شرح زیر می باشند:

– تسریع زمان پاسخ دهی اطلاعاتی

حتماً بخوانید :  چگونه از نظر مدیرمان ارزشمندتر شویم؟

– افزایش تعامل درسراسر سازمان

– بهبود سفارش ها

– کاهش سیکل بستن حسابﻫﺎی مالی

– بهبود تعامل با مشتریان

– بهبود ارسال به موقع

– بهبود تعامل با تامین کنندگان

– کاهش هزینهﻫﺎی مستقیم عملیات

– درآمد و سود خالص بیشتر

در جدول زیر، مزایای ERP و ارتباط آن با ضرورت‌های سازمان آورده شده است:

[table id=41 /]

چالش هایERP

همانطور که می دانید عوامل موفقیت در هر سازمان، متعدد و مختلف می باشد. عوامل مذکور در حوزه های مختلفی همچون، منابع انسانی، تکنولوژی، محیط ، صنعت مربوطه و … به صورت مشترک در موفقیت سازمان نقش دارند.

در مورد سیستم ERP نیز نمی توان ادعا کرد صِرف پیاده سازی آن می‌تواند موفقیت سازمان را تضمین کند؛ بلکه آماده سازی زیر بنای سازمان، پیاده سازی، آموزش و بکارگیری درست این سیستم به صورت توأمان، می‌تواند در مسیر نیل به اهداف، راهگشا باشد.

فرایند بکارگیری سیستم ERP در سازمان همانند سایر نرم افزارها، شامل مراحل مختلفی از خرید، پیاده سازی، آموزش، مرحله ی آزمایشی و .. است. در این فرایند، چالش‌های بسیاری در مقابل مدیریت سازمان قرار دارد. از جمله این چالش‌ها می‌توان به دو مورد زیر به عنوان مهمترین چالش‌ها در کشورهای جهان سوم و در حال پیشرفت اشاره کرد:

۱- مقاومت در مقابل تغییر که همچنان از مسائل پیش روی مدیران علی الخصوص در کشورهای جهان سوم می باشد. ترس از تغییر و مقاومت در مقابل تغییر، از جمله واکنش های معمول در بین جوامع در حال پیشرفت است. آماده سازی کارکنان پیش از استقرار سیستم و آموزش کارکنان پس از استقرار سیستم می تواند به کاهش مقاومت ها کمک کند.

۲- عدم تطابق مسائل بومی وفرهنگی پیش‌بینی شده در نرم افزار بامسائل موردنیازمشتری:  این مورد یکی از مهمترین دلایل عدم موفقیت به کارگیری نرم افزارهای ERP،خارجی درایران می باشد؛چراکه بنابه دلایل خاص فرهنگی کشور ما و زبان فارسی، بسیاری از نرم افزارهای خارجی هنوز بانیازهای سازمان های ایرانی به طورکامل تطبیق نیافته اند.

ERP و دستاوردهای آن در سطوح مختلف سازمان:

مزایای ERP، در سطوح مختلف سازمان، دستاوردهای دیگری را ایجاد می کند. در جدول زیر، دستاوردهای حاصل از ERP را در بخش‌های مختلف مالی، فنی، عملیاتی و استراتژیک، به تفکیک ارائه شده است.

[table id=42 /]

[boc_message type=”e.g. information, success, attention, warning_msg”]

جهت ارتباط با مشاوران ما می توانید با شماره ۳۴۹۳۴-۰۱۳ تماس گرفته و یا از طریق صفحه مشاوره مدیران نواندیش با ما در ارتباط باشید.

[/boc_message]
امتیاز دهید
The following two tabs change content below.
Avatar

زهرا اسماعیلی

دانش آموخته کارشناسی مدیریت دولتی و کارشناسی ارشد EMBA علاقمند به حوزه های استراتژی، بازاریابی و کارآفرینی. تحول محیط و دانش روز افزون بشری مارا بر ان داشته تا با نشر دانسته ها به کشف ندانسته ها به تکامل روزافزون برسیم.
لینک کوتاه این مقاله : https://modirno.ir/2QO8F
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *