مدیران

مهارت های روزمره مدیران کارآفرین

مهارت های روزمره مدیران کارآفرین » به نظر می رسد مهارت های روزمره مدیران همچون:حرف زدن، گوش دادن، نوشتن، خواندن، یادگرفتن بی اهمیت باشد. این ها به شئونات هیچ مدیر محترمی نمی خورد چه رسد به یک مدیر کارآفرین! اما می توانید مطمئن باشید که مدیران کارآفرین با دانشی که از ابزارهای پیچیده تر مدیریت دارند، پیشرفت نکرده یا شکست نخورده‌اند.

آن ها در مهارت‌های ابتدایی روزمره مدیریت پیشرفت کرده یا شکست خورده‌اند. در مثال مشابه، فوتبالیست‌های ممتاز به دلیل شوت های خاص نیست که بهترین هستند، بلکه آن ها به دلیل قوی بودن در مهارت های پایه است که موفق شده‌اند.

در این مقاله سعی داریم مهارت های روزمره و ویژه‌ی مدیران کارآفرین را برشماریم. امید به اینکه با ما همراه باشید.

۱-مهارت گوش دادن و حرف زدن

این را می‌دانیم که همه مدیران نیاز به مهارت‌های گوش دادن و حرف زدن دارند. مخصوصاً مدیرانی که رهبری یک تیم کارآفرینی را پیش گرفته‌اند، بیشتر باید بتوانند از هنر گوش دادن و حرف زدن استفاده کنند.

همه رهبران بزرگ، مأموران فروش و مدیران موفق در یک راز با هم شریک‌اند. آن‌ها دو گوش و یک زبان دارند. حتی مهم تر از آن، آن‌ها با همین نسبت از آن دو عضو استفاده می‌کنند: دو برابر گوش دادن و کمتر حرف زدن.

مدیران ضعیف گمان می‌کنند باید برای تحت تأثیر قرار دادن افراد مادون، بیشتر حرف بزنند و تلاش کنند جلوی حرف زدن آن‌ها را بگیرند. بلندتر داد زدن، هیچ کمکی نمی‌کند. قدرتمند واقعی زمزمه می‌کند و نیازی ندارد صدای خود را بلند کند. مهارت‌های صحبت کردن می‌تواند شنونده را مشتاق‌تر کند.

hvjfhxd

با راهکارهای ذیل می‌توانید کمتر و مفید‌تر حرف بزنید:

به نظر خواهی علاقمند باشید: می‌توانید با پرسیدن سوال‌های کوتاه و تاییدی، شنونده را از انفعال خارج کنید.

زبان بدن را جدی بگیرید: حرکات دست و صورت، می‌تواند جذابیت سخنرانی شما را دو چندان کند.

زبان بدن می تواند تاثیر زیادی در برداشت  دیگران از ما داشته باشد. ممکن است تمرین کرده باشید که وقتی در برابر افراد هستید حرکات غیرارادی خود را کنترل کنید، اما این حرکات می توانند نتایج منفی زیادی به همراه داشته باشند. در مقاله “۲۵ اشتباه زبان بدن که در محل کار خود مرتکب می شوید ” از مدیران نواندیش، برخی اشتباهات زبان بدن اشاره می کنیم که ممکن است در محل کار خود مرتکب شوید.

همدلی کنید: تعدادی از مشکلات جمع مقابل را در حرف‌هایتان ذکر کنید تا بدانند که فقط به فکر منافع خود نیستید.

تن صدای خود را تغییر دهید: با این کار گاهی شنونده مجبور می شود برای شنیدن صدای شما، گوش خود را تیز کند. این راه می‌تواند کنترلی باشد برای اینکه آیا به حرف‌هایتان گوش می‌دهد یا اینکه فقط به شما نگاه می‌کند.

برای اینکه در سخنرانی‌هایتان از یکنواختی جلوگیری کنید، از ابزارهای مختلفی همچون پاور‌پوینت و موزیک استفاده کنید. می‌توانید بعد از یک ساعت سخنرانی، به مدت چند دقیقه موسیقی آرام پخش کنید و در این فاصله به شنوندگان و خودتان نیز فرصت استراحت و بازیابی انرژی دهید.

۲- مهارت نوشتن

آیا به نظر شما مهم نیست که یک مدیر، بتواند یک نامه اداری بنویسد و قواعد نگارش را در آن رعایت کند؟ چه بسا دیده شده مدیرانی که حتی دستور پای‌ نامه را با اشتباهات املایی و نگارشی نوشته‌اند و موجبات خنده‌ی دیگران را فراهم می‌آورند. همچنین باید بتوانید با عبارات و جمله‌های خاص مدیریتی، قدرت مدیریت را در نامه‌هایتان اعمال کنید. خوب نیست حتی کوتاه‌ترین نامه‌ها را به منشی بسپارید.

۳- برقراری ارتباط

برقراری ارتباط به روش‌های غلط، در دل بسیاری از تعارض‌ها و بحران‌های محیط کار قرار دارد. همه ما دوست داریم گمان کنیم ارتباط خوبی (گفتاری و نوشتاری) برقرار می‌کنیم و اینکه طرف مقابل مقصر است. دوست داریم این طور تصور کنیم که آن‌ها به روشنی منظورشان را نمی گویند و خوب گوش نمی دهند. در نهایت، همه ما بخشی از “آن‌ها” هستیم.

حتماً بخوانید :  این دو اشتباه را در مورد ایده هایتان تکرار نکنید

در ادامه به ۵ اصل در بهبود روابط اشاره می‌کنیم:

– زود ارتباط برقرار کنید:

لنگر بحث را به جایی بیندازید که می‌خواهید بیفتد. چنانچه موقعیتی را مناسب دیدید، هرچه سریعتر اقدام به برقراری ارتباط کنید. این می تواند در روابط بالا به پایین و برعکس آن نیز موثر باشد.

– زیاد ارتباط برقرار کنید:

تکرار، موثر واقع می‌شود. انتظار نداشته باشید در دفعه‌ی اول، همان چیزی که گفته اید، شنیده، درک و عمل شود مگر اینکه آن را بارها و بارها تکرار کرده باشید. تکرار چیزی که می خواهید اجرا شود، به روش های گوناگون، راه های مختلف و با جملات مختلف که تمامی سطوح درک افراد اطراف شما را پوشش دهد.

هیچ کس به تنهایی نمی تواند به موفقیت شایان ذکر دست پیدا کند. در زندگی، روابط حرف اول را می زند و شما باید به دنبال برقراری ارتباط با افراد مناسب باشید. در مقاله ” ارتباطات چه نقشی در زندگی ما دارند؟ ” به شرح ۵ عامل مهم در برقرای روابط با دیگران می پردازیم، تا شما بتوانید روابطتتان با افراد را به طور موثر مدیریت کنید.

خوب

– ثبات رای داشته باشید:

پیام واحدی را هر چند وقت یک بار بگویید. اگر پیام شما فقط یک بار، کمی انحراف داشته باشد، مطمئن باشید که همه آن را می‌گیرند و بازی “فکر کردم منظور شما این است که … ” را شروع خواهند کرد.
فرض کنید هر چیزی که می گویید بد تعبیر خواهد شد. مردم چیزی را که میخواهند بشنوند می‌شنوند، نه آن چه را که شما می‌خواهید بشنوند.

– ساده باشید:

می‌دانید که منظورتان چیست و برایتان بدیهی است. متاسفانه (یا شاید خوشبختانه) همکاران شما علم غیب ندارند و نمی‌توانند فکر شما را بخوانند. آن‌ها چیزهای دیگری برای فکر کردن دارند. هر چیزی می‌گویید فقط بد تعبیر نخواهد شد بلکه بد فهمیده خواهد شد. فرض کنید مشغول توضیح ایده خود برای بچه های مقطع ابتدایی هستید و پیام خود را ساده‌تر بیان کنید.

– از رسانه‌های متفاوت استفاده کنید:

بعضی از آدم‌ها عاشق ایمیل و شبکه های اجتماعی هستند. بعضی‌ها ارتباط رو در رو را دوست دارند. بعضی‌ها تلفن را ترجیح می‌دهند. بعضی‌ها صبح ها دقت بیشتری نسبت به بعدازظهر دارند یا برعکس.

[boc_message type=”e.g. information, success, attention, warning_msg”]

اگر پیام مهم باشد هر کاری بکنید تا پیام به روشنی انتقال پیدا کند و تضمین کند که شنیده شده است.

[/boc_message]

۴- نزاکت داشته باشید.

نزاکت تجاری، درباره رفتار با مردم به شیوه‌ای است که بیشترین بهره را از آن‌ها ببریم. برای بعضی از مدیران، نزاکت شامل زور گفتن، فریاد کشیدن، اصرار کردن، تهدید کردن و تحقیر کردن است.

ولی برای خیلی از ما، راه بهتری وجود دارد. نزاکت درباره‌ی چیزهای بزرگتری مثل انگیزه دادن و دست و پنجه نرم کردن با تعارضات نیست. بلکه درباره‌ی چیزهای کوچک است؛ رویدادهای روزمره در زندگی کاری.

مثلاً آیا واقعاً می‌خواهید با کسی که همیشه تاخیر دارد یا کسی که بین جلسه با تلفن حرف می زند کار کنید؟

چیزهای کوچک اهمیت دارند. قاعده‌ای طلایی برای نزاکت سازمانی وجود دارد. “با دیگران طوری رفتار کنید که دوست دارید با شما رفتار کنند.” فرز بودن، گفتن متشکرم، و دیگر نکات ظریف در آداب‌دانی هزینه زیادی برای شما ندارد. ببینید دوست دارید با شما چطور رفتار شود و بعد با دیگران به همان شکل رفتار کنید.

برای موفقیت لباس بپوشید.

به چه کسی بیشتر اعتماد می‌کنید؟ به فردی که کت و شلوار اتوکشیده‌ای پوشیده است یا فردی که با موهای ژولیده و لباس راحتی در محیط کاری ظاهر می شود؟ اگر فردی را که کت و شلوار پوشیده انتخاب می کنید شاید یک کلاهبردار حرفه‌ای را انتخاب کرده‌اید.

اگر فردی با موهای ژولیده و لباس راحتی را انتخاب می‌کنید، شاید یک مهندس آی‌تی را انتخاب کرده‌اید که تمام شب را روی سیستم کامپیوتری شرکت شما کارکرده است تا صبح اول وقت به شما تحویل دهد. باید یاد بگیریم همانطور که نباید کتاب‌ها را از روی جلدشان انتخاب کنیم، نباید افراد را نیز از روی ظاهر قضاوت کنیم.

حتماً بخوانید :  اهمیت خودشناسی در کارآفرینی

در پوشش تان، دو اصل را جدی بگیرید:

۱- همنوایی

طبق اصل همنوایی اگر در یک سمینار همه می‌خواهند شلوار جین و تی‌شرت بپوشند و شما به کت و شوارتان چسبیده باشید، بیشتر شبیه یک کهنه‌پرست کسل کننده به نظر می‌آیید. شما باید بتوانید مثل یک سوپرمن، کمد لباستان را با توجه به موقعیت، تغییر دهید.

۲- محافظه کاری

محافظه‌کاری در موقعیت‌های ناشناس به کار می‌رود. اگر قرار است در جمعی ظاهر شوید که نمی‌دانید چه بپوشید، تصور کنید قرار است در آن جمع، یک یا دو سطح بالاتر از شما حضور داشته باشند. از افراد سطوح بالاتر ایده بگیرید، نه از همتایان خود. این احتمال همیشه هست که رؤسا برای ظاهر خود بیشتر از همتایان شما سرمایه گذاری می‌کنند.

امتیاز دهید
The following two tabs change content below.
Avatar

زهرا اسماعیلی

دانش آموخته کارشناسی مدیریت دولتی و کارشناسی ارشد EMBA علاقمند به حوزه های استراتژی، بازاریابی و کارآفرینی. تحول محیط و دانش روز افزون بشری مارا بر ان داشته تا با نشر دانسته ها به کشف ندانسته ها به تکامل روزافزون برسیم.
لینک کوتاه این مقاله : https://modirno.ir/acFdv
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *