استاندارد های ایزو

مقدمه ای بر معرفی استاندارد های ایزو

در سلسه مقالاتی که در بخش استاندارد های ایزو منشر خواهیم کرد به معرفی مهم ترین و کاربردی ترین اطلاعات در حوزه ایزو (ISO) خواهیم پرداخت و مزایا و منافع آن برای سازمان شما را شرح خواهیم داد. در مقاله حاضر به توضیح اولیه در خصوص استانداردها و توضیح استانداردهای محبوب ایزو خواهیم پرداخت. استاندارد سندی است که می تواند الزامات، مشخصات، دستور العمل ها و یا ویژگی های مورد نیاز برای اطمینان از انطباق همیشگی مواد، محصولات، فرآیندها و خدمات با اهداف سازمان را فراهم آورد. سازمان ملی استاندارد بیش از ۲۱۰۰ استاندارد بین المللی منتشر نموده است.

مزایای استاندارد های بین المللی ایزو چیست؟

استاندارد های بین المللی ایزو ستون فقرات جامعه ما هستند، تضمین کننده ایمنی و کیفیت محصولات و خدمات، تسهیل کننده تجارت بین المللی، بهبود محیط زندگی ما، کاهش هزینه ها، به حداقل رساندن ضایعات و خطاها و افزایش بهره وری از جمله تاثیرات استاندارد های ایزو در جامعه می باشد.

انطباق با استاندارد های بین المللی ایزو به مشتریان کمک می کند تا اطمینان حاصل کنند که محصولات، سیستم ها و سازمان ها؛ ایمن، قابل اعتماد و برای محیط پیرامون مفید هستند.

در مقاله “پیاده سازی استاندارد ایزو ۹۰۰۱ چه مزایایی دارد؟ ” از مدیرنو، به معرفی مهم ترین مزایای استاندارد های ایزو پرداخته ایم.

مزایای اقتصادی استاندارد های ایزو :

مطالعات متعددی نشان داده اند که استاندارد های ایزو به تقویت کسب و کار و اقتصاد کمک می کنند. به عنوان مثال در انگلستان استاندارد ها باعث رشد ۸.۵ بیلیونی در تولید ناخالص داخلی و در کانادا از سال ۱۹۸۱ باعث تزریق ۹۱ بیلیون دلار به اقتصاد شدند.

مزایای استاندارد های ایزو در کسب و کارها:

استاندارد های بین المللی ایزو ابزار های استراتژیک و راهنماهایی هستند که به سازمان ها برای مقابله با چالش های متناسب با کسب و کار مدرن کمک می کنند. استاندارد های ایزو تضمین می کنند که عملیات کسب و کارها در کارآمد ترین حالت ممکن هستند و با افزایش بهره وری به سازمان برای دستیابی به بازار های جدید کمک می کنند.

حتماً بخوانید :  لزوم ریسک پذیری برای کارآفرین ها

استاندارد ایزو به سازمان ها کمک می کند تا:

– از طریق سیستم ها و فرآیند های بهبود یافته هزینه های خود را کاهش دهند.

– رضایت مشتریان را از طریق بهبود سطح ایمنی و کیفیت فرآیند ها افزایش دهند.

– از طریق حصول اطمینان از سازگاری محصول و خدمات به بازار های جدید دسترسی پیدا کنند.

– تاثیرات محیطی را کاهش دهند.

برای مثال ایزو ۹۰۰۱ نشان دهنده بهبود فروش، رضایت مشتری و افزایش سهم بازار و ایزو ۱۴۰۰۱ نشان دهنده تاثیر مثبت بر عملکرد زیست محیطی می باشد. همچنین سازمان ها از شرکت در فرآیند توسعه استاندارد های ایزو سود می برند. مطالعات انجام شده توسط یکی از اعضای ایزو در فرانسه نشان می دهد که، شرکت های درگیر در استاندارد ایزو شاهد رشد ۲۰% فروش سالانه خود هستند.

مزایای استاندارد های ایزو برای مشتریان:

ایزو بیش از ۲۱۰۰۰ استاندارد دارد که تقریبا تمامی جنبه های زندگی روزانه را شامل می شود. وقتی که محصول و خدمات منطبق با استاندارد های بین المللی ایزو باشد این اطمینان را به مشتری می دهند که ایمن، قابل اعتماد و از کیفیت خوب برخوردار می باشند.

به عنوان مثال استاندارد های ایزو در ایمنی جاده ها، اسباب بازی ها و بسته بندی های پزشکی فقط نمونه هایی هستند که نشان می دهند ایزو به تبدیل جهان به مکانی امن تر کمک می کند.

برای اطمینان از این که منافع استاندارد بین المللی ایزو تا جای ممکن گسترده است و تمامی جنبه ها را پوشش می دهد، ایزو از همراهی و مشارکت مصرف کنندگان (مشتریان) برای توسعه استاندارد با کمیته سیاست های مصرف کننده استقبال می کند. استاندارد بین المللی از تمامی جنبه های زیست محیطی مانند هوا، آب، کیفیت خاک، انتشار گاز ها و تابش اشعه ها محصولات را بررسی و به سلامت شهروندان کمک می کند.

مزایای استاندارد های ایزو برای دولت:

استاندارد ایزو یک تجربه و تخصص جهانی فراهم کرده که به عنوان یک منبع حیاتی برای دولت در هنگام توسعه سیاست های عمومی به کار می رود.دولت ها می توانند از استاندارد ایزو برای حمایت از سیاست های دولتی که شامل منافع بسیاری است استفاده کنند، این منافع عبارتند از:

حتماً بخوانید :  اهمیت برنامه کسب و کار برای کارآفرینان

– استفاده از نظرات کارشناسی: با یکپارچه سازی استاندارد ایزو و مقررات دولتی، دولت ها می توانند از نظرات کارشناسان بدون نیاز به دخالت مستقیم آنها در خدمات خود بهره مند شوند.

– باز کردن تجارت جهانی: استاندارد های بین المللی ایزو توسط بسیاری از دولت ها به تصویب رسیده اند، بنابراین یکپارچه سازی آنها و مقررات ملی تضمین می کند که الزامات مورد نیاز برای صادرات و واردات از سراسر جهان یکسان است، در نتیجه حرکت کالا ها، خدمات و فناوری ها بین کشور ها راحت تر و آسان تر صورت می گیرد. همچنین استاندارد ایزو موانع تجارت جهانی را با ارائه مباحث فنی رفع می کند، اگر چه آنها در سطح منطقه یا بین المللی باشد.

معرفی استاندارد های محبوب ایزو :

ایزو۹۰۰۰ مدیریت کیفیت

خانواده ایزو ۹۰۰۰ جنبه های مختلفی از مدیریت کیفیت را نمایش می دهد و شامل برخی از استاندارد های شناخته شده ایزو می باشند.  استانداردها ابزارها و راهنمایی هایی هایی را تعیین می کند که  سازمان بتوانند تضمین کنند که محصولات و خدماتشان الزامات مشتری را رعایت کرده و کیفیتشان مستمراً در حال بهبود است.

استاندارد خانواده ایزو ۹۰۰۰ شامل موارد زیر می باشد:

۱- ایزو ۹۰۰۱:۲۰۱۵ – مجموعه ای از الزامات سیستم مدیریت کیفیت می باشد.

۲- ایزو ۹۰۰۰:۲۰۱۵ – معانی کلمات و مفاهیم پایه را پوشش می دهد.

۳- ایزو ۹۰۰۴:۲۰۰۹ – تمرکز بر روی موثر تر و کارآمد تر کردن یک سیستم مدیریت کیفیت دارد.

۴-ایزو ۱۹۰۱۱:۲۰۱۱ – مجموعه ای از راهنمایی ها در مورد ممیزی داخلی و خارجی از سیستم مدیریت کیفیت می باشد.

توضیح کوتاه درباره استاندارد ایزو ۹۰۰۱:۲۰۱۵

مجموعه ای از معیارها برای یک سیستم مدیریت کیفیت و تنها استاندارد در این خانواده است که می توان برایش گواهی دریافت کرد. (اگرچه اخذ گواهی الزام نمی باشد). ایزو ۹۰۰۱ برای هر سازمانی، بزرگ یا کوچک، بدون در نظر گرفتن زمینه فعالیت آن سازمان، قابل استفاده می باشد. در حقیقت بیش از یک میلیون سازمان و کسب و کار در بیش از ۱۷۰ کشور گواهی ایزو ۹۰۰۱ دارند.

حتماً بخوانید :  استراتژی چه نقشی در سازمان دارد؟

این استاندارد بر پایه تعدادی از اصول سیستم مدیریت کیفیت می باشد، شامل : تمرکز قوی بر روی مشتری، انگیزه و مفهوم مدیریت ارشد، رویکرد فرآیندی و بهبود مستمر. این اصول در مقاله اصول مدیریت کیفیت توضیح داده شده اند.

استفاده از ایزو ۹۰۰۱:۲۰۱۵ این اطمینان را حاصل می کند که مشتریان، محصولات و خدمات با کیفیت و سازگار با خواسته های خود دریافت می کنند که باعث افزایش سود دهی کسب و کار می شود.

۱- گواهی ایزو ۹۰۰۱:۲۰۱۵

“چک کردن سیستم” یک بخش حیاتی از ایزو ۹۰۰۱:۲۰۱۵ است. توصیه می شود که سازمان ها برای بررسی چگونگی عملکرد سیستم مدیریت، ممیزی داخلی انجام دهند. یک سازمان ممکن است به منظور بررسی انطباق خود با استاندارد از یک مرجع صدور مستقل استفاده کند، اما الزامی برای این کار وجود ندارد. روش دیگر دعوت از مشتری برای ممیزی سیستم مدیریت کیفیت می باشد.

ایزو دارای طیف وسیعی از استاندارد های سیستم مدیریت کیفیت بر اساس ایزو ۹۰۰۱ می باشد که سازگار با بخش ها و صنایع خاص است. شامل:

ایزو TS 29001: نفت، پتروشیمی و صنایع گاز طبیعی

ایزو ۱۳۴۸۵: دستگاه های پزشکی

ایزو IEC  ۹۰۰۰۳ : مهندسی نرم افزار

ایزو ۱۷۵۸۲: سازمان انتخاباتی در تمام سطوح دولتی

ایزو ۱۸۰۹۱: دولت محلی

[site_source_shortcode url=”https://www.iso.org/home.html”]iso[/site_source_shortcode]

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *