مفاهیم اولیه بازاریابی و انواع آن

مفاهیم اولیه بازاریابی و انواع آن

مفاهیم اولیه بازاریابی و انواع آن » در این مقاله سعی بر آن است تا مقوله بازاریابی را از ابتدایی ترین مباحث تا حرفه ای ترین آن ها با جزئیات مرتبط با بازار ایران مطرح نماییم. برخی بازاریابی را با ترویج اشتباه می گیرند. ترویج زمانی موثر است که شما یک محصول عالی داشته باشید و بخواهید نسبت به توسعه آن اقدام نمایید و یک مروج خوب، شخصی ست که بتواند یک محصول ضعیف را هم به فروش برساند. اما بازاریابی از سلسله اقداماتی نشأت می گیرد که هر بخش آن دارای قوانین خاص خود است.

بیراه نیست اگر بگوییم مهم ترین جزء بازاریابی، نام تجاری شماست و این نام تجاری از اصالت و قدرت محصولات شما در طول زمان، نیرو و سرچشمه می گیرد. ساختن نام تجاری بخش مهمی از بازاریابی است. یک نام تجاری قوی باعث اطمینان بیشتر مشتری شده و در نتیجه باعث بالا رفتن قیمت محصولتان و همچنین تقاضاهای دریافتی تان می شود.

بازاریابی یعنی :

۱- نحوه ارتباط مجموعه شما با مصرف کنندگان. اینکه مردم چه می خواهند و سپس تلاش برای ارائه محصول مورد نظر با قیمتی که مصرف کنندگان حاضر به پرداخت آن هستند (این قیمت دارای سود قابل قبول کسب و کار شماست).

۲- هدف شما در بازار کدام قشر از مصرف کنندگان اند و این که چطور به نیازهای آنان پاسخ می دهید.

۳- نحوه ارائه محصول یا خدماتی که مصرف کنندگان خواهان آن هستند و این محصول یا خدمات را از جای دیگری نتوانند با چنین شرایطی تهیه کنند.

۴- تبلیغات، قیمت گذاری، ترویج، توزیع و دیگر برنامه های مربوط به کار و کسب و همچنین محصولات و خدماتتان است. بدون در نظر گرفتن اینکه می خواهید به چه کسانی خدمت رسانی کنید و این که چطور برایشان این کار را با محصولاتتان به انجام برسانید، هرگز نمی توانید به طور موثر و مکفی تبلیغ، قیمت گذاری، ترویج و یا توزیع کنید.

بزرگترین مشکل مدیران ایرانی این است که :  فکر می کنند می دانند مشتریان چه می خواهند اما در واقع نمی دانند !

– این مهم یعنی عدم آشنایی به ساختار و عملکرد بازاریابی، در کسب و کارهای کوچک بیشتر مشهود بوده به طوری که مدیران شرکت های کوچک هر روزه اشتباهات شرکت های بزرگ را تکرار می کنند، بدون این که در مورد این عملکرد اشتباه آگاهی داشته باشند

حتماً بخوانید :  آموزش چه نقشی در انگیزش کارمندان دارد؟

بیشتر بنگاه های کوچک و تا حدودی متوسط ایران حتی درباره بازاریابی فکر نمی کنند چه برسد به اجرای آن!

– آن ها اصلاً درباره بازار هدفشان و نیازهای مشتریانشان و همین طور مزیت هایی که سازمانشان نسبت به رقبا باید دارا باشد فکر نمی کنند، مانند اغلب فروشگاه های خیابانی، درب بنگاه خود را می گشایند به امید معجزه ای که هیچ وقت اتفاق نخواهد افتاد!

چون با مثال های عینی آن هر روزه سر وکار دارید تنها شما را به کمی تأمل دعوت می کنیم درباره سوپرمارکت محل زندگی تان و یا فروشگاه لباس های مجلسی که از آن خرید می کنید یا کارواشی که در آن خودرو خود را سرویس می کنید. تمام موارد یاد شده و حتی در بعد کلانِ محصولات تولیدی کشور، تنها به ارائه محصول یا خدمت پرداخته اند! هیچ نشانی یا هویتی برای بقای تجارت خود انتخاب نکرده اند تا مشتریان آن ها را با همان نشان و ویژگی به یاد آورند.

در مقاله ” با ۵ قانون طلایی بازاریابی پیشرو شوید ” به قوانینی اشاره می شود که احتمالاً هیچ گاه تغییر نخواهند کرد زیرا آنها به سختی در روانشناسی مشتری ریشه کرده  و برای استراتژی های کسب و کار، توسعه ی محصول و خصوصاً برای رشد، پیامدهایی دارند که می توانند مجموعه شما را در بازاریابی پیشرو نمایند.

زمانی که محصولات یا خدمات ما هیچ مزیتی ندارند، بیشتر رقابت موجود در بازار بر سر قیمت است. پارامتری که در انتخاب و خرید مصرف کننده در قبال ارزش دریافتی، کمرنگ می باشد.

زمانی که در اولین جلسات خود، از مدیران سوال مشترکی را می پرسم که “مشتریان شما چه کسانی هستند؟” غالباً پاسخ هایشان یکی است: “همه “

مفاهیم اولیه بازاریابی و انواع آن

وقتی به بازاریابی فکر می کنید، چه نوع اقدامات، تصمیمات و مسئولیت هایی مدنظر شماست؟

در بازاریابی مبحثی به نام  ۴p  (۴پی) وجود دارد. در این مبحث به عواملی نظیر : محصول، قیمت، مکان و ترویج اشاره شده است. محصول از مهم ترین و موثرترین جایگاه در ۴ پی برخوردار است اما از لحاظ اهمیت کمتر مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

حتماً بخوانید :  درک مفاهیم رفتار مصرف‌کننده برای بازاریابان چه منافعی دارد؟

اگر محصول شما خوب و موثر برای نیاز مشتری نباشد، سه پی دیگر هیچ کمکی به توسعه تجارتتان نخواهد کرد. در اصطلاح، هرچه محصول شما ضعیف تر باشد، گزینه های دیگر باعث از بین رفتن و ناپدید شدن آن محصول از بازار خواهد شد.

بر همین اساس اگر محصول ضعیف باشد، ارائه انبوهی از تبلیغات نه تنها باعث رشد محصول نشده بلکه باعث ترغیب بیشتر افراد از استفاده از محصول شده که این ترغیب خود باعث روشن شدن ضعف محصول و به تبع آن از بین رفتن محصول خواهد شد.

در دوران کنونی تجارت، یک بنگاه اقتصادی هم باید به راهبرد های تدوین شدهِ خوب و هم به تاکتیک های اجرا شدهِ خوب دقت وافر داشته باشد.

بازاریاب های حرفه ای افراد خلاقی هستند که می توانند مسیر تحولات جهانی را با مهارت هایشان تغییر دهند. اگر شما یک بازاریاب مشتاق هستید، در مقاله “دانستنی های جالب از حرفه بازاریابی“موارد مهم و کاربردی برای شما در مورد بازاریابی حرفه ای ارائه خواهیم نمود.

اگر قرار بر این است که مجموعه خود را در سال جدید از نو احیا کنید، هیچ گزینه ای بهتر و موثرتر از درک مشتری وجود نخواهد داشت. باید بدانید که یک مشتری چرا از ما می خرد و چه ارزشی برای مشتری از اهمیت بالایی برخوردار است. این که برداشت ما از خواسته های مشتری چیست، اصلاً مهم نیست! باید بدانیم که مشتری دقیقاً در طلب کدام ارزش است؟

درک نیازها و ادراکات مشتری، پایه و اساس بازاریابی است.

در زیر به ۱۵ مورد از انواع بازاریابی اشاره می نماییم :

۱- شرکت با شرکت (B2B Marketing) : بازاریابی یک شرکت در بین سایر شرکت‌ها

۲- شرکت با خریدار (B2C Marketing) : بازاریابی شرکت در بین خریداران/ مصرف‌کنندگان

۳- محتوا (Content Marketing) : تولید محتوای مفید برای مخاطبتان

۴- دیجیتال(Digital Marketing) : بازاریابی از طریق کانال‌های دیجیتال به‌خصوص اینترنت

۵- مستقیم (Direct Marketing) : بازاریابی مستقیم مخاطبان ، اغلب بدون استفاده از تلویزیون ، رادیو و یا تبلیغات چاپی

۶- پارتیزانی (Guerilla Marketing) : بودجه کم ، بازاریابی فشرده ، معمولا همراه با بازاریابی

حتماً بخوانید :  آموزش زبان تجاری (درس اول)

۷- درون‌گرا (بازاریابی ربایشی) (Inbound Marketing): جذب خریدارها با محتوا به‌جای تحمیل تبلیغات و یا تماس‌های سرد

۸- یکپارچه (Integrated Marketing): هماهنگی و یکپارچه ساختن ابزارهای بازاریابی چندگانه، کانال‌ها و امکانات

۹- تعاملی (Interactive Marketing) : ارتباط بین فروشنده‌ها و مشتری‌ها که اغلب آنلاین اتفاق می‌افتد.

۱۰- محلی (Local Marketing) : ترویج و تبلیغات هدفمند برای حمایت از فروشگاه‌هایی که در دنیای واقعی حضور فیزیکی دارند.

۱۱- چند سطحی(Multi-Level Marketing) : بازاریابی از طریقبه‌کارگیری دیگران ، یا هرکسی که بیشتر بتواند نیروی انسانی بکار گیرد، مثل طرح هرمی

۱۲- عصبی (نورومارکتینگ) (NeuroMarketing) : تقاطع علم شناخت/ مغز و بازاریابی

۱۳- نیچه (بازاریابی گوشه ) (Niche Marketing) : هدف قرار دادن مخاطب‌های بسیار خاص در بخش‌های خاص از بازار.

۱۴- ویروسی (Viral Marketing) : ورود به یک شبکه اجتماعی جدید برای پخش یک ایده بازاریابی

۱۵- دهان‌به‌دهان WOM) Word-Of-Mouth Marketing) : هنگامی‌که مشتری راضی پیام بازاریابی شما را پخش کند.

و نکته پایانی :

قبل از ورود به مرحله جدیدی از فرآیند بازاریابی کسب و کارتان باید بتوانید این سه سوال را پاسخ بدهید:

۱- مشتریان از محصولات و خدماتتان چه می خواهند؟

۲- آیا جامعه هدفتان را به درستی انتخاب نموده اید؟

۳- مزیت محصول یا خدمت شما نسبت به رقبا چیست که مصرف کنندگان نتوانند آن را از همکاران تهیه کنند؟

امتیاز دهید
The following two tabs change content below.
علی معبودی

علی معبودی

مدرس دوره ها و کارگاه های آموزشی، مشاور مدیریت، مدیرعامل مجموعه مدیران نواندیش، ۱۰ سال سابقه مدیریت ارشد بنگاه های اقتصادی، کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی و محقق بازاریابی هستم. تلاش من همواره بر این است تا با ارائه آموزش های به روز و کاربردی در حوزه مدیریت کسب وکار نقش مهمی در جهت رشد و ارتقا مدیران ایفا نمایم.
لینک کوتاه این مقاله : https://modirno.ir/YATSP
1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *