مشاور

استفاده از مشاور چه مزایایی دارد؟

استفاده از مشاور چه مزایایی دارد؟» در مقالات قبلی به مشاوره مدیریت چیست و چرا باید از آن استفاده کرد؟ و چگونه مشاوره مدیریت سازمان را نجات می دهد؟ پرداختیم، مشاوره تنها به حوزه های فنی مدیریتی و عملکرد سازمان منتهی نمی شود. در تعاملات مشاوره ای علاوه بر مباحث ذکر شده، مباحثی نظیر خدمات آموزشی، تحقیقاتی و اطلاعاتی نیز ارائه می شود و عملاً این حوزه ها به موازات هم ارائه می گردند.

مزایای استفاده از مشاور :

۱- مشاوره و آموزش

هیچ مشاوره ای از آموزش جدا نیست، چرا که در هر پروسه مشاوره ای، تعامل مدیران و پرسنل سازمان با راهکارها و روندهای اجرایی جدید می تواند یک تا چندین دوره آموزشی فشرده باشد و تنها در صورتی کارفرما مطلب جدیدی نمی آموزد که تمام مراحل مشاوره به همراه اجرای رویکردهای تغییراتی سازمان را خودِ مشاور و تیم منتخب به اتمام برسانند و به همین دلیل است که پیشنهاد ما به تمام شرکت ها این است که اجرای مراحل و فرآیندهای جدید را با نظارت مستقیم تیم مشاوره دهنده خود به انجام برسانند.

از طرفی مشاوره دهنده ممکن است موارد آموزشی لازم را در پیش بینی های خود لحاظ نموده باشد. در صورتی که نیاز به تغییرات مهمی در سیستم های اطلاعات مدیریت یا در استراتژی ها و تکنیک های بازاریابی صورت پذیرد باید از آموزش های گسترده استفاده گردد.

۲- مشاوره و تحقیق

تحقیق و مشاوره ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند. شرکت های مشاوره مطرحی وجود دارند که به صورت تخصصی در امر مشاوره در حال فعالیت هستند. جامعه آماری خود را شرکت ها و سازمان های طرف قراردادشان قرار داده و از اطلاعات و نتایج به دست آمده در جهت پیش بینی و برنامه ریزی های اقتصادی سود می برند. از طرفی بسیاری از این گونه شرکت ها، نتایج این تحقیقات را به فروش رسانده و از این راه به سودهای کلان نیز دست می یابند. شرکت های مشاوره به دلیل نزدیکی و تعامل مستقیم با بنگاه های اقتصادی محل مناسبی جهت اجرا چنین برنامه هایی هستند.

۳- مشاوره و اطلاعات

شرکت های مشاور مخزن حجم زیادی از اطلاعات بوده و در جمع آوری و پردازش این اطلاعات تخصص دارند. اطلاعات موجود در شرکت های مشاوره همچون اطلاعات بیمار نزد پزشک محرمانه تلقی شده و در صورت استفاده از اطلاعات در پروژه های تحقیقاتی با رعایت کامل حقوق مشاوره گیرندگان اتفاق خواهد افتاد. عموماً مدیری که با مشکلی رو به رو می شود می تواند یکی از راه حل های زیر را مورد استفاده قرار دهد:

۱- جمع آوری اطلاعات درباره مساله

۲- توجه به برنامه های آموزشی که مساله در آن ها عمیقاً مورد بحث قرار می گیرد.

۳- تقاضا از یک مشاور در جهت حل مساله

استفاده از مشاور چه مزایایی دارد؟

بهینه سازی و تقویت روابط بین مشاور و مشتری

همانطور که در مقاله ” مشاوره مدیریت چیست و چرا باید از آن استفاده کرد؟ ” درباره مشاوره بیان نمودیم، فرآیند مشاوره یک فعالیت دوطرفه است. این فرآیند با درخواست مشتری که از احساس نیاز برخواسته شده، شروع و به ارائه خدمات از طرف مشاور ختم خواهد شد.

روابط متقابل بین مشتری و مشاوران کمی پیچیده است. در هر حال مشاور برای سازمان شخصی بیرونی تلقی می شود. پیشنهادات مشاور می تواند مورد پذیرش یا عدم پذیرش قرار گیرد  و چه بسیار پیشنهادات سازنده ای که به دلایل گوناگون هرگز به اجرا در نیامدند.

حتماً بخوانید :  چرا کسب و کارتان رشد نمی کند؟

 برقراری ارتباط بین مشاور و مشتری کار آسانی نیست. هردوطرف باید نسبت به مشکلات و مباحث کار آشنا بوده و تلاش مشترکی جهت دستیابی به اهداف مورد نظر نمایند.

یکی از اشتباهاتی که کارفرمایان در امر مشاوره مدیریت مرتکب می شوند، عدم توانمندی در توضیح کامل مشکلات و مسائل به مشاور است. یعنی مشتری خود از زوایای گوناگون با مشکل آَشنا نبوده و نمی تواند مبحث را به خوبی برای مشاور بازگو کند.

پیشنهاد می شود تا قبل از تسلط کامل به جوانب مساله، از تقاضا برای جذب مشاور جداً خودداری کنید.

متأسفانه برخی از مشتریان تصور می‌کنند که اگر همکاری فعالی با مشاور داشته باشند در واقع مثل این است که خودشان کار را انجام می‌دهند و به مشاور هزینه‌ای می‌پردازند که در عمل هیچ کاری برای آن‌ها انجام نداده است. آن‌ها می‌گویند:

مشاوری که بر همکاری مشتری تکیه دارد مثل کسی است که ساعت شما را قرض می‌گیرد تا زمان را به شما بگوید. گاهاً مشتری احساس می‌کند که نباید کل اطلاعات مورد درخواست مشاور را به وی بدهد و حتی کارکنان خود را راهنمایی می‌کند که اطلاعات را پنهان کرده و به مشاور ندهند. این نشان می‌دهد که برخی از مشتریان نیاز به همکاری فعالانه و خودکار با مشاور را احساس نمی‌کنند.

به خاطر داشته باشید در تعاملات مشاور و مشتریان هیچ ارتباط مولدی بین سازمان‌ها و شرکت‌های دو طرف همکاری حاصل نمی‌شود. بلکه این افراد درون سازمانی (مثلاً مدیر و مشاور مربوطه) هستند که با ارتباطات خود می‌توانند روند تعاملات را به بهترین روش پیش ببرند.

امتیاز دهید
The following two tabs change content below.
علی معبودی

علی معبودی

مدرس دوره ها و کارگاه های آموزشی، مشاور مدیریت، مدیرعامل مجموعه مدیران نواندیش، ۱۰ سال سابقه مدیریت ارشد بنگاه های اقتصادی، کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی و محقق بازاریابی هستم. تلاش من همواره بر این است تا با ارائه آموزش های به روز و کاربردی در حوزه مدیریت کسب وکار نقش مهمی در جهت رشد و ارتقا مدیران ایفا نمایم.
لینک کوتاه این مقاله : https://modirno.ir/k2I3P
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *