مشاور مدیریت

مشاور مدیریت چه تغییراتی در سازمان ایجاد می کند؟

مشاور مدیریت چه تغییراتی در سازمان ایجاد می کند؟» تغییر، ماهیت وجودی مشاور مدیریت است. وجه اشتراک تمامی مشاوره‌ها در تمامی سطوح، برنامه‌ریزی و اجرای تغییرات در سازمانِ مشتری است. اجرای تغییرات در سازمان، سخت‌ترین مرحله مشاور مدیریت محسوب می‌شود. تغییراتی که با چالش‌های گوناگونی همچون مقاومت مدیر و کارکنان مواجه بوده و مشاور مدیریت باید با روند های پیچیده فرآیند تغییر آگاه بوده و بداند که چگونه شرایط پیچیده و گوناگون را درک نماید و با کمک کارکنان سازمان با تغییرات مقابله کند.

ماهیت تغییر

مفهوم تغییر مستلزم آن است که تفاوت مشهودی در وضعیت شخص، گروه و کل کسب‌ و کار در دو نقطه متوالی از زمان وجود داشته باشد.

کسب‌ و کارهای امروزی در محیطی حضور دارند که به طور پیوسته و با سرعت بسیار بالایی در حال تغییر است. شاید تا چندی پیش (دهه ۷۰ الی ۸۰) می‌توانستیم کسب‌ و کاری را با روند ثابت حفظ کرده تا به بقای خود ادامه دهد اما در شرایط کنونی، هیچ کسب‌ و کاری بدون انطباق با شرایط و محیط بیرونی (بازار) نمی‌تواند به بقای خود ادامه دهد، چون هر روز بر تعداد رقبا افزوده‌ شده و رقبا با تکنیک ها و استراتژی های متفاوتی عمل می‌نمایند.

کسب‌ و کارها به خاطر تغییر، تغییر نمی‌کنند، بلکه به جهت اینکه تغییر بخشی از فرآیند توسعه است و باید نسبت به محدودیت‌ها، نیازمندی‌ها و فرصت‌های محیطی جدید واکنش نشان دهند، تغییر می کنند.

همان طور که پیش تر گفته شد، انطباق با بازار لازمه ی بقا و پیشرفت است. از طرفی تغییرات بر بسیاری از بخش های کسب‌ و کار اثر می‌گذارد.

مقاله ” استفاده از مشاور چه مزایایی دارد؟ ” اشاره ای دارد به پیشنهادات مشاور که می تواند مورد پذیرش یا عدم پذیرش قرار گیرد  و چه بسیار پیشنهادات سازنده ای که به دلایل گوناگون هرگز به اجرا در نیامدند.

بنابراین تغییر حاصل از مشاور مدیریت می‌تواند شامل موارد ذیل باشد :

۱-تغییر در ساختار پایه‌ای کسب‌ و کار

(ماهیت و سطح کسب‌ و کار، مالکیت، منابع تأمین مالی، متنوع سازی، ادغام و سرمایه‌گذاری‌های مشترک)

حتماً بخوانید :  چگونگی مدیریت منابع انسانی در هفته اول کاری

۲-تغییر در وظایف و فعالیت‌ها

(دامنه محصولات و خدمات ارائه‌شده، بازارها، مشتری و عرضه‌کنندگان)

۳- تغییر در تکنولوژی های مورد استفاده

(تجهیزات، ابزارها، مواد و انرژی، فرآیندهای تکنولوژی و تکنولوژی اداری)

۴-تغییر در ساختار و فرآیند مدیریت

(ساختار داخلی، جریان کار، روندهای تصمیم‌گیری، روش‌های کنترل و نظارت و سیستم های اطلاعاتی)

۵- تغییر در فرهنگ محیطی

(ارزش‌ها، سنت‌ها، روابط غیررسمی، افراد کلیدی، فرآیندها، سبک مدیریت)

۶- تغییر در کارکنان

(تغییر در مدیران، کارکنان، مهارت‌ها، گرایش‌ها، انگیزه‌ها، رفتار و کارایی آنها در کار)

۷- تغییر در چهره سازمان در محافل بازرگانی و در اجتماع

 

مشاور چه تغییراتی در سازمان ایجاد می کند؟

تغییر در کارکنان

یکی از اصلی‌ترین تغییرات به هنگام ورود مشاور مدیریت در هر کسب‌ و کاری، تغییر در کارکنان و همچنین تغییر در رفتار آن‌هاست. چرا که ایجاد تغییرات در کسب‌ و کار منوط به تغییر رفتارهای کارکنان سازمان از بالاترین تا پایین‌ترین سطح است.

توجیه و درک علل تغییرات از طرف کارکنان ابتدایی‌ترین و با اهمیت‌ترین نکته در تغییر رفتار کارکنان است. به دلیل اینکه عموماً کارکنان تا زمانی که از ماهیت تغییر مطلع نبوده و توجیه نباشند که تغییر چه سودی برای کسب‌ و کار و عایدی آنها دارد زیر بار تغییر نخواهند رفت.

کارکنان باید دانش جدیدی کسب کنند، اطلاعات جدید جذب نمایند، وظایف جدیدی انجام دهند، مهارت خود را رشد دهند و عادات کاری، ارزش‌ها و گرایش‌های خود را نسبت به روش انجام وظایف در سازمان اصلاح نمایند. اما اصلی‌ترین تغییر، تغییر در ارزش‌ها و گرایشات است، چون بدون تغییر در نگرش هیچ تغییری انجام نخواهد گرفت.

در مقالات قبلی ” مشاوره مدیریت ” نیز گفته شد که تغییر در سازمان نیازمند تغییر ارشدترین مقام سازمان است. یعنی مدیر باید نخست رفتار، روش‌های کاری و گرایش‌های خود را تجزیه و تحلیل کرده و تغییر بدهد! این قانون طلایی تغییر هر کسب‌ و کاری است.

اما سؤالی که مطرح است اینکه، کارکنان چگونه تغییر می‌کنند؟

حتماً بخوانید :  مشاوره مدیریت چیست و چرا باید از آن استفاده کرد؟

پاسخ به این سؤال هیچ نسخه واحدی ندارد! کارکنان بسته به شرایط کسب‌ و کار و حتی نوع کسب‌ و کار با روش‌ها و انگیزاننده‌های متنوعی تغییر می‌کنند.

مقاومت در برابر تغییر

عادت، بهترین و بدترین خصلت آدمی است. آدمی تا ناچار یا متقاعد نشود دست به تغییر نمی زند و اجرای تغییر در کارکنان هر کسب‌ و کاری یکی از سخت‌ترین تغییرات است.

کارکنان با تغییرات خنثی و تا حدودی مثبت نیز مقاومت می‌کنند چه برسد به تغییرات بد و منفی! برای آگاهی از روندهای تغییر و چگونگی آن می توانید به مقاله ” مشاوره مدیریت چیست و چرا باید از آن استفاده کرد؟ ” مراجعه نمایید.

موارد ذیل از مهم‌ترین دلایل مقاومت در برابر تغییرات هستند :

 ۱-عدم اعتقاد به لزوم تغییر

همان طور که گفته شد اگر کارکنان برای انجام تغییرات توجیه نشده باشند و از اهداف و نتایج تغییر اطلاعی نداشته باشند، شرایط حال حاضر را مطلوب تلقی نموده و حاضر به اجرای برنامه‌های تغییر نیستند.

۲- بی‌علاقگی به تغییر پیشنهادی

کارکنان سازمان در اجرای تغییراتی که هیچ دخالتی در تدوین آنها ندارند، تمایلی نداشته و با مقاومت و عدم اجرای صحیح تغییرات باعث بروز مشکلات فراوانی خواهند شد.

۳-عدم تمایل به غافلگیری

هیچ فردی خصوصاً کارکنان با تغییرات آنی و بدون اطلاع موافق نبوده و همین امر نیز باعث بروز مقاومت خواهد شد.

۴- ترس از عدم کفایت و شکست

هر تغییری نیازمند تغییر در رفتارها و حتی نگرش‌های کارکنان بوده و همین تغییر به وجود آورنده این ترس است که نتوانند آنچنان که باید به سطح مورد نظر دست یابند! و یا پیشرفتشان در سیستم جدید دچار تزلزل و مخاطره شود.

۵- ترس از کنار گذاشتن عادات در روابط کاری روتین

در تغییرات سازمانی کارکنان باید خط قرمزی بر روی بسیاری از امور روتین خود کشیده و به روندها و روابط جدید تن دهند، که این امر مستلزم خروج از منطقه آسایش آن‌هاست و همین خروج از منطقه آسایش یکی از اصلی‌ترین دلایل مقاومت در برابر تغییر است.

حتماً بخوانید :  آموزش زبان تجاری (درس هفدهم)

۶- عدم وجود اعتماد و احترام به عوامل تغییر

در صورتی که مدیران مجری تغییر، اعتماد و احترام لازم نزد همکاران را نداشته باشند، نمی‌توان به اجرای تغییرات و همکاری همکاران خوش‌بین بود.

۷- تجارب تلخ پیشین

برخی از افراد به دلیل  تجارب بدی که در تغییرات داشته‌اند حاضر به اجرای کامل و دقیق تغییرات نیستند. به عنوان مثال : در گذشته فرد یا افراد مورد نظر با این ادعا که تغییرات به نفع شماست در پروسه تغییر شرکت نمودند، در صورتی که پس از اجرای تغییرات عایدی به جز زیان برای آنها در بر نداشته است.

واکنش‌ها به تغییر، مقاومت بوده و بر اساس شخصیت و شرایط مخاطبان، از بازخوردها و واکنش‌های متفاوتی تشکیل شده است. عمدتاً افرادی که نیازمند بیش‌ترین تغییر در سیستم هستند، دارای بالاترین درجه مقاومت در تغییرات اند و مشاورین و مدیران باید از این امور آگاه باشند.

علی معبودی

مدرس دوره ها و کارگاه های آموزشی، مشاور مدیریت، مدیرعامل مجموعه مدیران نواندیش، ۱۰ سال سابقه مدیریت ارشد بنگاه های اقتصادی، کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی و محقق بازاریابی هستم. تلاش من همواره بر این است تا با ارائه آموزش های به روز و کاربردی در حوزه مدیریت کسب وکار نقش مهمی در جهت رشد و ارتقا مدیران ایفا نمایم.

مشاهده همه پست ها
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *