مشاوره و مربی گری

مشاوره و مربی گری به چه معنا هستند؟

مشاوره و مربی گری به چه معنا هستند؟» مربی وظیفه دارد برای به دست آوردن نتایج مثبت، چه در زندگی شغلی و چه در زندگی خصوصی و چه در امور مالی و سرمایه گذاری شخصی به افراد کمک کند. آنها کیفیت زندگی کارمندان و مشتریان را بالا برده و موجب عملکرد بالاتر آنها می شوند.

مشاوره (Mentoring) و مربی گری (Coaching) فرایندهایی هستند که به افراد کمک می­ کنند به پتانسیل کامل خود در رشد دست یابند. مشاوره و مربی گری شباهت­ های فراوانی با یکدیگر دارند و به همین دلیل کاملاً منطقی است که بخواهیم کارهای مشترک و متداولی که مشاوران و مربیان انجام می ­دهند را به تصویر بکشیم . این خدمات ممکن است در قبال پرداخت پول انجام شده باشند (حرفه ­ای) و یا اینکه پرداختی برای آنها صورت نگرفته باشد (بشر دوستانه).

فعالیت هایی که مشاوران و مربیان انجام می دهند؟

– نیازها، انگیزه ­ها، خواسته ­ها، مهارت­ ها و فرایندهای فکری افراد را شناسایی نموده تا بتوانند تغییری پایدار و واقعی ایجاد کنند.

– از تکنیک پرسش و پاسخ استفاده می­ کنند تا بتوانند فرایندهای فکری افراد را تسهیل بخشیده و به این ترتیب قادر خواهند بود به جای اتخاذ یک رویکرد کاملاً دستوری، راه حل­ ها و اقدامات مورد نیاز را شناسایی کنند.

– از افراد پشتیبانی می کنند تا بتواند هدفی مناسب برای خود تعیین کرده و همچنین بتواند در راستای اهداف تعیین شده روش­ های ارزیابی پیشرفت مناسبی را نیز برای خود در نظر بگیرد.

– استفاده از مشاهده، گوش دادن و سوال پرسیدن به منظور درک وضعیت فرد.

– استفاده خلاقانه از ابزارها و تکنیک­ هایی که ممکن است آموزش­ های یک به یک، مشاوره دادن، و شبکه سازی (برقراری ارتباط با دیگران) را نیز شامل شود.

– تشویق به داشتن تعهد به تغییرات انجام گرفته و همچنین رشد و پیشرفت شخصی.

– حفظ رابطه مثبت و بی قید و شرط با افراد، به این معنی که مربی در تمام لحظات پشتیبان فرد است و هیچ گونه قضاوتی در مورد دیدگاه ها، شیوه زندگی و همچنین آرمان­ های او نخواهد داشت.

– حصول اطمینان از اینکه افراد به صلاحیت شخصی دست خواهند یافت و رابطه­ ی آنها با مربی خود دچار وابستگی­ های ناسالم نخواهد شد.

– بررسی پیامدهای یک فرایند، با استفاده از معیارهای عینی در هر زمانی که امکان این بررسی­ ها میسر باشد تا به این ترتیب بتوانند مطمئن شوند که این رابطه موفق بوده و فرد در حال دست یابی به اهداف شخصی خود است.

– تشویق و ترغیب افراد تا بتوانند به طور پیوسته شایستگی ­های خود را بهبود بخشیده و بتوانند در صورت لزوم برای رسیدن به اهداف خود روابط تکاملی جدیدی ایجاد کنند.

– روابط خود را مدیریت کرده تا مطمئن شوند فرد سطح مناسبی از خدمات را دریافت کرده و اینکه برنامه­ های اختصاص یافته خیلی کوتاه یا خیلی طولانی نیستند.

تعاریف مفید مشاوره و مربی گری :

تمام انواع مختلف مربی گری و مشاوره در یک موضوع مشترک اند یعنی اینکه این خدمات ابزاری برای تحلیل، تأمل و اقدام ارائه می­ دهند و در نهایت به فرد کمک می­ کنند در یک یا چند حوزه کاری و یا زندگی خود به موفقیت دست یابد.

مربی گری یعنی :

«فرایندی که باعث ایجاد یادگیری و پیشرفت می­ شود و در نهایت به بهبود عملکرد می ­انجامد. یک مربی موفق باید دانش و درک درستی از فرایندها، سبک­ های مختلف، مهارت­ ها و تکنیک­ هایی داشته باشد که مناسب زمینه­ ای هستند که مربی گری برای آن انجام می­ شود»

مشاوره یعنی :

«کمک­ های خارجی از طرف یک فرد به فردی دیگر به منظور انتقال درست اطلاعات، کار و یا طرز فکر»

مشاوره و مربی گری

 در گذشته غالباً مراجعه به مشاوره مدیریت به عنوان آخرین پناهگاه و در واقع پذیرش عدم توانایی در رفع مشکلات سازمان تلقی می‌شد. در مقاله ” چگونه مشاوره مدیریت سازمان را نجات می دهد؟ ” به توضیح نقش مشاوره در سازمان پرداخته می شود.

حتماً بخوانید :  برای ثروتمند شدن هرگز دیر نیست

مشاوره و مربی گری سازمانی:

توسعه سازمانی، اعمال تغییرات ایجاد شده، و همچنین لزوم پشتیبانی از کارمندان کلیدی از طریق تغییر نقش یا حرفه ­آنها، معمولاً مواردی هستند که باعث می ­شوند یک شرکت به دنبال مربی یا مشاور باشد.

در گذشته مشاوره و مربی گری فقط برای مدیران ارشد و مدیران شرکت­ ها ارائه می­ شد؛ اما حالا این خدمات به عنوان ابزاری برای توسعه­ ی حرفه ­ای یا شخصی به همه ارائه می­ شود. مشاوره و مربی گری وابستگی و ارتباط شدیدی با ابتکارات و طرح ­های تغییرات سازمانی دارد تا به این ترتیب بتواند به کارکنان در قبول این تغییرات کمک کرده و همچنین به آنها کمک کند تا خود را طوری با این تغییرات منطبق کنند که با اهداف و ارزش ­های شخصی شان سازگار باشد.

مربی گری و مشاوره، هر دو بر روی فرد متمرکز می­ شوند، می­ توانند روحیه، انگیزه و بهره وری را بالا برده و همچنین میزان تغییر و یا تعویض کارکنان را کاهش دهند و کاری کنند که افراد احساس ارزش کرده و خود را با تغییرات بزرگ و کوچک سازمان مرتبط بدانند.

به طور کلی ثابت شده است که برنامه ­های مشاوره و مربی گری در میان کارکنان بسیار محبوب است چرا که مربی گری باعث ایجاد تعادل بین اهداف عملی و اهداف عینی و واقعی می­ شود، آن هم در حالی که نیاز به پیشرفت شخصی کارکنان را در نظر گرفته است. این کار یک رابطه دو طرفه بین سازمان و کارکنان است که در آن هر دو طرف سود و مزایای قابل توجهی را به دست می­ آورند.

افراد حتی آنهایی که در سازمان­ های بزرگ کار می ­کنند، دیگر حاضر نیستند برای دستیابی به پیشرفت حرفه ­ای به کارفرمایان خود متکی باشند و بیشتر تمایل دارند مسئولیت پیشرفت­ های شخصی و حرفه­ ای شان را بر عهده بگیرند. تعداد افرادی که با مربیان و مشاوران قرارداد امضا می ­کنند رو به افزایش است. برخی از کارمندان به دنبال تغییر شغل اند، اما بسیاری از افراد به دنبال به حداکثر رسانی پتانسیل­ های خود با کارفرمای موجود و یا به دنبال دست یابی به تعادل بیشتر بین زندگی کاری و شخصی خود هستند.

منظور از مشاوره مدیریت ارائه هرگونه کمکی در محتوا، فرآیند و ساختار موضوع و یا موضوعات مختلف می باشد. در مقاله ” مشاوره مدیریت چیست و چرا باید از آن استفاده کرد؟ ” به توضیحات تکمیلی در این خصوص می پردازیم.

مربی گری و مشاوره اجرایی:

تداخل زیادی بین مربی گری یا مشاوره سازمانی و اجرایی وجود دارد. بسیاری از افراد یکی از این خدمات را ارائه می ­دهند، اما به تازگی تعداد زیادی از افراد حرفه­ ای پدیدار شده ­اند که خود را مشاور یا مربی اجرایی می­ نامند و خود را در بازار از مربی یا مشاور سازمانی جدا کرده ­اند. تفاوت اصلی بین مربی گری یا مشاوره سازمانی و اجرایی در این است که مربی یا مشاور اجرایی معمولاً :

– سابقه بیشتری در نقش­ های حرفه­ ای و اجرایی دارند.

– به طور انحصاری با افراد موفق و یا آنهایی که پتانسیل موفق شدن را دارند کار می­ کنند.

– آنها پستی در سطح هیئت مدیره یا مدیر عامل یک شرکت پر بازده و یا بسیار موفق دارند.

– پیشنهاداتی کاملاً محرمانه مطرح می ­کنند.

– با رهبران بالقوه یک صنعت و یا رهبران کسب و کارهای پر بازده کار می­ کنند.

مربی گری و مشاوره ی عملکرد :

بسیاری از افراد به منظور افزایش عملکرد خود به دنبال یک مربی و یا یک مشاور هستند و نه به دلیل اصلاح یک مشکل عملکردی. به طور کلی ثابت شده است که مربی گری و مشاوره در چنین مواردی بسیار موفق است. وقتی که یک سازمان حق بیمه بالایی را برای توسعه خدمات پرداخت می ­کند، در واقع عملکرد را به عنوان بازگشت سرمایه خود در نظر می ­گیرد. حتی اگر یک مجری یا مدیر برای برقراری تعادلی مناسب بین زندگی کاری و زندگی شخصی خود حمایت می­ شود، باز هم این حمایت­ ها با هدف افزایش کارایی و بهره وری آنها در محل کار است و نه به دلایل نوع دوستانه­ تر.

حتماً بخوانید :  یادگیری در افراد موفق چگونه است؟

نظریه­ های بنیادی و مدل­ های مربی گری عملکردی از روانشناسی ورزشی و تجاری و همچنین به طور کلی از روش­ های مدیریتی به دست آمده است.

مربی گری و مشاوره ی مهارت­ ها :

مربی گری مهارت ها شباهت­ هایی با آموزش یک به یک دارد. مربیان و مشاوران رویکردی جامع برای پیشرفت­ شخصی را با توانایی تمرکز بر مهارت های اصلی ­ای که یک کارمند باید قادر به انجامشان باشد، را با یکدیگر ترکیب می­ کنند. مربی و مشاور باید تجربه بالایی داشته و قادر به انجام مهارت هایی باشد که تدریس می­ کند.

نقش­ های شغلی با سرعت فزاینده­ ای رو به تغییر است. برنامه ­های آموزشی سنتی معمولاً بسیار انعطاف ناپذیر یا عمومی هستند و نمی ­توانند خود را با این نیازهای در حال تغییر سازگار کنند. در این موارد تدریس و مربی گری یک به یک رویکردی انعطاف پذیر، سازگار و به موقع را برای پیشرفت و توسعه مهارت­ها ارائه می­ دهد. همچنین می­ توان تدریس مهارت­ ها را در محیطی به صورت زنده ارائه کرد و نیازی نیست که حتماً افراد را از محیط کاری خارج کرده و در یک کلاس درس بگذاریم که شباهت بسیار کمی به محیط­ های کاری دارد.

برنامه­ های تدریس و مربی گری مهارت­ ها برای افراد منفرد طراحی شده و به طور کلی بر روی دست یابی به اهدافی برای آن فرد و شرکتش متمرکز است. این اهداف شامل توانایی انجام کارهای خاص می­ شوند آن هم در حالی که نیازها و الزامات پیشرفت شغلی و شخصیتی فرد در نظر گرفته شده­ اند.

آموزش یک به یک مهارت­ ها مانند روش «نشستن کنار کارمند» برای آموزش کار نیست. چیزی که این روش را از سایر روش ­ها متمایز کرده این است که همانند هر نوع پیشرفت حرفه ­ای یا شخصی، این روش نیز بر اساس ارزیابی نیازهای مربوط به کار مورد نظر است، که به شیوه­ ای ساختار یافته (اما بسیار انعطاف پذیر) ارائه می­ شود و نتایج عملکردی و یادگیری قابل ارزیابی­ ای را ایجاد می­ کند. این نوع از آموزش مهارت­ها کاملاً بر مهارت­ های مورد نیاز برای انجام یک کار متمرکز است.

 مربی گری و مشاوره شخصی :

در طول دهه گذشته، خدمات مربی گری رشد زیادی در بریتانیا، اروپا و استرالیا داشته است. مربیان شخصی ممکن است به صورت رو در رو کار کنند، اما روش ­های مبتنی بر ایمیل و تلفن نیز بسیار رایج هستند. این مربیان و مشاوران برای آنهایی که می­ خواهند تغییر بزرگی در زندگی شان ایجاد کنند، به طور حمایتی کار می­ کنند.

مربیان به مشتریان خود محیطی حمایتی و انگیزشی را ارائه می­ دهند تا بفهمند که از زندگی خود چه می­ خواهند و چگونه می­ توانند به آرمان­ های خود دست یابند و نیازهای خود را تحقق بخشند. آنها به مشتریان خود کمک کرده که عملی انجام دهند و تجارب خود را به زبان بیاورند، تدریس و مربی گری به افراد، فضایی شخصی اعطا می­ کند و نیاز آنها به رشد و پیشرفت را پشتیبانی و حمایت می ­کند. نقش اصلی مربی معمولاً کمک به افراد برای حفظ انگیزه و تقبل مسئولیت مورد نیاز برای دست یابی به اهداف ­شان است.

مشاوره و مربی گری به چه معنا هستند؟
۵ (۱۰۰%) ۲ رای
The following two tabs change content below.
Avatar

ریحانه خالقی زاده

کارشناس ارشد ریاضی کاربردی و الان هم دانشجوی ارشد زبان هستم. به زبان انگلیسی و مترجمی علاقه زیادی دارم و ترجمه برام لذت بخشه. مباحث مربوط به کسب و کار، بازاریابی و برندینگ برای من جذابه و امیدوارم که مقالاتم برای دیگران هم مفید باشه.
Avatar

جدیدترین مقالات :ریحانه خالقی زاده (نمایش همه )

لینک کوتاه این مقاله : https://modirno.ir/TsteB
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *