ریسک

سازمان ها چه مزایایی از پیاده سازی مدیریت ریسک به دست می آورند؟

سازمان ها چه مزایایی از پیاده سازی مدیریت ریسک به دست می آورند؟ » ممکن است پیاده سازی سیستم مدیریت ریسک برای سازمان های کوچک و متوسط یک سیاست عجیب به نظر برسد، با این حال چنین فعالیت هایی جایگاه مهمی در برنامه های کسب و کار برای تضمین عملیاتی بودن برنامه ریزی های سازمان دارد. برنامه های مدیریت ریسک، اساس استراتژیک و چهارچوب عملیاتی برای مقابله با بحران ها را در داخل سازمان فراهم می کند. همچنین یک سیاست کلی و اصلی برای مدیریت بحران ارائه می دهد.

تعریف مدیریت ریسک:

مدیریت ریسک در برنامه ریزی مالی معنای متفاوتی از عملیات، تولید و فرآیندها داشته و در حقیقت به مدیریت عواملی اشاره دارد که در اهداف سازمان مداخله می کند و جلوی دستیابی به آن را می گیرد. در کسب و کارهای کوچک و متوسط ممکن است چندین وجه در ترکیب با هم بررسی شود، مانند ریسک های مالی، مدیریت مسئولیت ها، طرح های بهداشتی و ایمنی. هر سازمان با توجه به نیاز های کسب و کار خود محدوده برنامه هایی را برای مدیریت ریسک مشخص می کند و هیچ غالب یکسانی متناسب با تمام سازمان ها برای مدیریت ریسک وجود ندارد.

ملاحظات مالی در مدیریت ریسک:

داشتن یک برنامه مدیریت ریسک ممکن است خبر خوبی برای بانکدارها و شرکت های بیمه باشد، چرا که  آنها مدیران حرفه ای ریسک می باشند، ممکن است با بانکداری رو به رو شوید که پیشنهاد افزایش اعتبار را می دهد یا کارگزار بیمه ای که طرح پوشش سفارشی ریسک های سازمان را  با قیمتی مقرون به صرفه ارائه می کند.

[boc_message type=” success]

داشتن یک برنامه مدیریت ریسک باعث کاسته شدن مسئولیت سازمان در هنگام بروز اتفاقات می شود.

[/boc_message]

حفاظت از منابع :

هنگامی که ریسک های کلیدی سازمان با احتمال رخداد بالا شناسایی و اولویت بندی می شود، شانس سازمان برای برنامه ریزی و پاسخ به موقع در مقابل این ریسک ها افزایش پیدا می کند که باعث صرفه جویی در منابع و ساعات کار کارکنان می شود.

به عنوان مثال: پیاده سازی سیستم مدیریت سلامت و ایمنی و شناسایی ریسک های مرتبط با آن باعث رسیدگی و ایمنی تجهیزات، کاهش آسیب به کارکنان و صرفه جویی در زمان می شود و یا داشتن برنامه ریزی تولید زمانی که یک دستگاه از کار می افتد، کارکنان برای جایگزینی دستگاه مورد نظر  مسیر مشخصی را دنبال کرده و از هدر رفتن منابع و زمان جلوگیری می شود.

ابزارها و تکنیک های مدیریت ریسک :

فرآیند مستمر شناسایی و مدیریت ریسک، کلید موفقیت یک شرکت است. سازمان ها با ریسک های مالی شامل هزینه های برنامه ریزی نشده، رکود اقتصادی، ناتوانی در تامین مالی و ریسک های استراتژیک در مواجهه با رقبای جدید، محصولات نامناسب و غیر مرسوم، مواجهه با تصمیمات غیر عاقلانه و ترک مشتریان روبه رو هستند. ریسک های مخاطره آمیز می تواند شامل طوفان، قطع برق، حملات تروریستی، آتش سوزی یا بدهی باشد و حملات ویروسی به سیستم های کامپیوتری، اختلاس، خطاها و غفلت ها، تعطیلی اتحادیه ها و مشکلات دولتی  شامل ریسک های عملیاتی هستند.

تعیین خطرات :

ابزارها و تکنیک های عالی برای کمک به تعیین احتمال وقوع خطرات برای کسب و کار ها وجود دارد. یکی از این ابزارها “نیروهای پنج گانه پورتر” می باشد. که یک نگاه سیستماتیک به عناصر تاثیر گذار بر کسب و کار دارد

۱- قدرت تامین کنندگان: بررسی می کند که برای تامین کنندگان افزایش مبلغ بسیار ساده می باشد و چه تغییرات اقتصادی ممکن است باعث این اتفاق بشود.

۲- قدرت خریدار: منظور توانایی پایه ای مشتری برای اجبار سازمان به کاهش قیمت خود می باشد.

۳- قدرت رقبا: بررسی قدرت رقبا و اینکه تا چه اندازه توانایی تاثیر بر روی کسب کار و سازمان را دارند.

۴- تهدید جایگزینی: احتمال اینکه مشتریان محصولی مشابه را پیدا کرده یا محصولی پیدا کنند که نتایجی مانند یا بهتر از سازمان شما ارائه می دهد.

۵- تهدید ورود رقبای جدید: شامل تهدید ورود رقبای جدید و یا توسعه محصولات جدید تویط رقبا می باشد. پس از بررسی این نیروها باید لیست کاملی از ریسک های مالی، استراتژیک، عملیاتی و خطرات غیر قابل پیش بینی تهیه کنید.

ارزیابی اثرات:

از یک سناریو تجزیه و تحلیلی برای ارزیابی اثرات بالقوه ریسکها استفاده کنید. برای هر ریسک شناسایی شده در لیست خود، سناریویی توصیف کنید که چه اتفاقی ممکن است بیافتد و در صورت بروز، چه مقدار هزینه برای سازمان شما ایجاد می کند. بهترین راه برای تعیین ارزش (اهمیت) هر ریسک، درصد حاصل ضرب احتمال وقوع آن ریسک مورد نظر در هزینه احتمالی آن در صورت وقوع، می باشد. این روش کمک می کند که بتوانید ریسک ها را با توجه به درجه اهمیت آنها رتبه بندی و مشخص کنید.

مدیریت و کاهش ریسک :

پس از درک ریسک ها از تکنیک ارزیابی SWOT برای پیش بینی راه هایی برای مدیریت و کاهش ریسک های یافت شده استفاده کنید. این تکنیک شامل لیستی از نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدید های سازمان در ارتباط با توانایی سازمان برای مقاومت در برابر ریسک ها و یا برطرف کردن هر ریسک می باشد. بیمه، یک روش مرسوم برای آمادگی در مقاله خطراتی می باشد که از کنترل سازمان خارج است، مانند خطرات غیر قابل پیش بینی و یا خطرات عملیاتی. همچنین شرکت ها و نرم افزار هایی برای نظارت بر ریسک ها وجود دارد که می توان از آنها استفاده کرد. اولین واحد از سازمان که احتمال وجود ریسک در آن وجود دارد و مورد توجه قرار می گیرد بخش حسابداری می باشد. ساماندهی سیستم حسابداری، یک بخش مهم از مدیریت ریسک در سازمان می باشد و بهتر است سیستم مدیریت منایع الکترونیکی (ERN)  در  سازمان وجود داشته باشد.

[site_source_shortcode url=”http://smallbusiness.chron.com/benefits-gained-implementing-riskmanagement-program-75600.html”]chron[/site_source_shortcode]

امتیاز دهید
لینک کوتاه این مقاله : https://modirno.ir/loZRQ
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *