مزایای ارزیابی ۳۶۰ درجه

مزایای ارزیابی ۳۶۰ درجه » ارزیابی ۳۶۰ درجه یک روش و ابزار کارآمد برای سازمان هاست که کارکنان را قادر می سازد بازخورد عملکرد خود را از سرپرست، همکاران، مشتریان و … دریافت کنند. در اغلب ارزیابی های ۳۶۰ درجه کارکنان توسط خودشان نیز ارزیابی می شوند.

ارزیابی ۳۶۰ درجه به هر فرد  اجازه می دهد تا از چگونگی اثرگذاری عملکرد خود  بر دیگر کارکنان، همکاران و مدیران  آگاهی یابد. بیشترین تاثیر فرآیند ارزیابی ۳۶۰ درجه، بازخوردی است که بر پایه ی رفتار کارکنان می باشد، رفتاری که توسط دیگر همکاران قابل مشاهده است.

هدف از ارزیابی ۳۶۰ درجه کمک به افراد جهت درک نقاط قوت و قابل بهبود آنها و درگیر کردن جنبه های مورد نیاز افراد جهت توسعه فردی و حرفه ای آنها می باشد.

روش کار ارزیابی :

– فرآیند و ابزارهای مورد نیاز جهت ارزیابی را انتخاب کنید.

– یک ارزیاب انتخاب کنبد.

– از بازخورد ها استفاده کنید.

– بازخورد ها را مرور و  بررسی کنید.

– فرآیند ها را با یک سیستم مدیریت عملکرد بزرگتر ادغام کنید.

اگر ارزیابی ۳۶۰ درجه درست پیاده سازی شود، کارکنان را به ارائه خدمات به مشتری تشویق و به آنها جهت توسعه مهارت های فردی کمک می کند، اگرچه در صورت پیاده سازی نادرست، سازمان دچار فاجعه ایی می شود که برای بهبود آن ماه ها و سالها زمان نیاز است.

https://www.appraisal-smart.com/Image_Man_In_Circle_Web.jpg

مزایای ارزیابی ۳۶۰ درجه :

ارزیابی ۳۶۰ درجه جنبه های مثبت بسیاری دارد. انجمن آموزش و توسعه آمریکا (ASTD) روش های آموزشی بیش از ۷۵۰ سازمان را مرور کرد و  ۵۵ سازمان که در فرآیند آموزش پیشرو بودند، به شدت به بازخورد کارکنان از جمله بازخورد ۳۶۰ درجه تکیه کرده و با بررسی این بازخورد ها و عملکرد افراد،  برنامه های توسعه فردی برای کارکنان در نظر می گرفتند.  ASTD  هم چنین  اعلام کرد که ۷۵ درصد این سازمان ها برنامه های توسعه فردی و ۲۵ درصد ارزیابی ۳۶۰ درجه را برای بیشتر کارکنان خود به کار می برند.

حتماً بخوانید :  مشاوره مدیریت چیست و چرا باید از آن استفاده کرد؟

سازمان هایی که ارزیابی ۳۶۰ درجه جزیی از سیستم مدیریت عملکرد آنها است، نکات مثبت آن را به خوبی درک کرده و این ارزیابی با سازمانشان یکپارچه شده است.

در ادامه به ۷ مورد از مزایای ارزیابی ۳۶۰ درجه اشاره می کنیم:

۱-بازخورد بهبود یافته با استفاده  از منابع بیشتر :

در این روش یک ارزیابی دقیق از همتایان، مدیران، همکاران و سرپرستان فراهم می شود. اینگونه ارزیابی چند وجهی به نسبت ارزیابی های شخصی قطعیت بیشتری داشته و می تواند موجب بهبود شود.

همچنین در زمان مدیران صرفه جویی می شود چرا که افراد بیشتری در این فرآیند شرکت می کنند. در این روش ارزیابی درک همکاران اهمیت بالایی داشته و به آنها کمک می کند تا از دیدگاه دیگر همکاران خود مطلع شوند.

۲-توسعه تیم:

یکی دیگر از مزایای ارزیابی ۳۶۰ درجه این است که این روش ارزیابی و بازخورد به اعضای تیم کمک می کند تا همکاری موثر با یکدیگر را فرا بگیرند. (به طور معمول اعضای تیم بهتر از سرپرست تیم در جریان عملکرد تیم هستند) در بازخورد چند وجهی، اعضای تیم مسولیت بیشتری در مقابل یکدیگر دارند چرا که دانش کسب شده در تیم در میان گروه به اشتراک گذاشته می شود و بر عملکرد تمام گروه تاثیر دارد. در صورت وجود یک برنامه ریزی و روند مناسب می توان ارتباطات بین گروه را بهبود بخشید و تیم را توسعه داد.

مزایای ارزیابی 360 درجه

۳-توسعه شخصی و سازمانی:

بازخورد ۳۶۰ درجه یکی از بهترین ابزارها برای درک و توسعه نیاز های شخصی و سازمانی می باشد.

۴-مسئولیت توسعه حرفه ای:

امروزه به دلایل بسیار زیادی سازمان ها مسئولیتی جهت توسعه ی حرفه ای و شغلی کارکنان خود ندارند. بازخورد ۳۶۰ درجه می تواند اطلاعات بسیار خوبی در مورد تمام افراد ارایه کرده و نیاز آنها جهت ارتقای شغلی را شناسایی کند.

حتماً بخوانید :  کارمندان تعدیل شده چگونه باید کار جدید پیدا کنند؟

علاوه بر این بیشتر کارکنان بیان کرده اند که ارزیابی ۳۶۰ درجه به نسبت دیگر روش های ارزیابی دقیق تر بوده و بازتاب مناسب تری از عملکرد آنها می باشد. در نتیجه معتبر تر از روش هایی ارزیابی ای می باشد که تنها توسط سرپرستان انجام می شد. این روش اطلاعات مفید تری جهت توسعه فردی و حرفه ای در اختیار افراد قرار می دهد.

۵-کاهش تبعیض در سازمان:

زمانی که بازخورد عملکرد هر شخص به دست آمده از تعداد زیاد و متفاوت افراد می باشد، احتمال تبعیض مانند تبعیض نژادی، سنی و یا جنسی کاهش می یابد. همچنین “خطای هاله ای” (خطایی که باعث می شود یک سرپرست میزان عملکرد افراد را بر اساس تعاملات آنها با خود درجه بندی کند) نیز کاهش می یابد.

۶-بهبود خدمت به مشتریان:

هر فرد بازخورد های ارزشمندی از کیفیت خدمت یا محصول ارایه داده شده به مشتری دریافت می کند، به ویژه در فرآیند های ارزیابی که شامل مشتریان داخلی و خارجی می شود. این بازخورد باید افراد را قادر سازد تا  کیفیت محصولات و خدمات را بهبود بخشند، اعتبار سازمان را ارتقا داده و سرعت و جامعیت ارایه افزایش محصول و خدمات را افزایش دهند.

 ده روش در مقاله “۱۰روش تداوم خدمات دهی در یک شرکت روبه رشد” ارائه نموده ایم تا به کمک آن‌ها شالوده ی محکمی برای کسب‌وکارتان طرح کرده، براساس آن رشد کنید و در زمینه ی ارائه ی خدمات به حد عالی برسید.

۷-ارزیابی و تخمین نیاز های آموزشی:

یکی دیگر از مزایای ارزیابی ۳۶۰ درجه این است که روش ارزیابی ۳۶۰ درجه اطلاعات جامع و کاملی در مورد نیاز های آموزشی سازمان فراهم می کند. بنابراین برنامه ریزی برای دوره های آموزشی در سازمان ها راحت امکان پذیر می باشد.

حتماً بخوانید :  لوگو های معروف چه پیام های پنهانی دارند؟

بخش آموزش های درون و برون سازمانی مدیران نواندیش گیلان با برگزاری همایش ها و دوره های تخصصی به سازمان ها و افراد در راستای افزایش دانش کاربردی و  همچنین با برگزاری دوره های خصوصی برای سازمان ها به آنها در جهت افزایش دانش سازمانی و توسعه فردی و شرکتی کمک می کند.

ارزیابی ۳۶۰درجه دارای جنبه های مفید و بسیار خوبی برای سازمان ها می باشد اما در کنار مزایا، معایبی دارد که در صورت پیاده سازی نادرست این فرآیند ممکن است اتفاق بیافتد. در مقاله آتی به معایب حاصل از این ارزیابی می پردازیم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *