مدیر منابع انسانی

نقش مدیر منابع انسانی و تاثیر آن در موفقیت سازمان

نقش مدیر منابع انسانی و تاثیر آن در موفقیت سازمان» هر تغییری در سازمان از مجرای منابع انسانی می گذرد. یعنی هیچ تغییری در کسب و کارتان حاصل نمی شود مگر با همکاری و همراهی منابع انسانی تان! اهمیت منابع انسانی در قرن حاضر و شرکت های پیشرو تا بدان جاست که در بیانیه ها و چشم اندازهای سازمانی گنجانده شده است. در این بین و با توجه به تمام تفاسیر بالا، به نظر می رسد منابع انسانی در بین کسب و کارهای ایران، خصوصاً مدیران ایرانی به جایگاه مورد نظر دست نیافته و همچنان نگاه ابزاری و ماشینی صِرف به منابع انسانی وجود دارد.

از منابع انسانی به عنوان اصلی ترین سرمایه کسب و کار یاد می شود و می تواند تنها مزیتی باشد که در بازار قابل کپی برداری نبوده و می توان به عنوان مزیت رقابتی پایدار در سازمان یاد کرد. عملکرد مطلوب واحدها و کل سازمان در گرو این است که اقدامات منابع انسانی به نحو احسن عملی و رضایت کارکنان و مشتریان حاصل گردد و نوآوری و خلاقیت موجب بهره وری بیشتر و در نهایت موفقیت سازمان و کسب شهرت و آوازه بالا در جامعه شود.

[boc_message type=”e.g. information”]شاید بتوان ارائه خدمات مناسب در گذر زمان مناسب را ضامن موفقیت سازمان نسبت به رقبا دانست و این مهم تنها از طریق جذب، پرورش و ارتقاء منابع انسانی در کسب و کار رخ می دهد.[/boc_message]

یکی از اصلی ترین دلایل مشکلات منابع انسانی در کسب و کارهای ایرانی، عدم وجود مدیر منابع انسانی است، یعنی در بیشتر سازمان ها واحد منابع انسانی به بررسی و اجرای امور اداری مشغول است و هیچ برنامه استراتژیک بلندمدتی برای پیشبرد اهداف کسب و کار تدارک نمی بیند. از طرفی هنوز مدیر منابع انسانی به جایگاه خود در شرکت ها از نظر قدرت و نفوذ در اجرای برنامه دست نیافته و به همین دلیل امور مربوطه را فقط اجرا می کند و در تصمیم گیری های کلان و استراتژیک کسب و کار از نفوذ خوبی برخوردار نیست.

مدیر منابع انسانی

در صورتی که بخواهیم نقش های مدیر منابع انسانی را به طور مختصر عنوان کنیم، به شرح زیر خواهد بود:

۱-شریک استراتژیک و قهرمان تغییر:

همانطور که پیش تر نیز عنوان شد، هر تغییری در سازمان با مشارکت منابع انسانی و به تبع آن با برنامه ریزی و اجرای اصولی مدیر منابع انسانی رخ می دهد. از طرفی مدیر منابع انسانی باید نسبت به اهداف استراتژیک سازمان آگاه بوده تا بتواند در اهداف و برنامه های اجرایی خود به بازویی قدرتمند برای حصول هرچه بهتر اهداف تبدیل شود.

حتماً بخوانید :  مهارت های مهم در مدیریت تیم

۲- حامی کارکنان:

محیطی که پرسنل در آن مشغول به کارند از اهمیت بالایی برخوردار می باشد چرا که پرسنل بیشتر از زمانی را که با خانواده خود سپری می کنند، در شرکت و سازمان خود به سر می برند. به همین دلیل مدیر منابع انسانی باید محیطی همراه با آرامش و امنیت برای افزایش انگیزه و لذت بردن از کار را برایشان فراهم آورد.

۳-نقش توسعه دهنده سرمایه انسانی:

از اصلی ترین و مهم ترین نقش های مدیر منابع انسانی ” توسعه پرسنل ” می باشد. این نقش، در پیشرفت و توسعه سازمان از اهمیت بسزایی برخوردار است.

۴- نقش متخصص منابع انسانی:

 امور تخصصی در این حیطه شامل انتخاب، آموزش، کارمند یابی و ارزیابی عملکرد بوده که از وظایف تخصصی هر مدیر منابع انسانی می باشد.

 منابع انسانی اصلی ترین سرمایه هر کسب و کاریست و هر کسب و کاری در مسیر تحقق ماموریت و اهداف و همچنین اجرای استراتژی های خود باید اقداماتی را در زمینه مدیریت منابع انسانی انجام دهد. در مقاله ” مقدمه ای بر مدیریت منابع انسانی در سازمان ” از مدیرنو، به شرح و بسط این موضوع می پردازیم.

توجه شما را به پادکست زیر در خصوص نقش های منابع انسانی جلب می نماییم:

چالش های پیش روی مدیران منابع انسانی:

۱-تنوع :

تغییر در جنسیت نیروی کار یکی از چالش های هر مدیر منابع انسانی است. با ورود بیش از پیش زنان به بازار کار، روندهای استخدامی دستخوش تغییراتی گشته که مدیر منابع انسانی باید نسبت به این تغییرات آگاه بوده و بتواند اقدامات لازم را مبذول دارد.

۲- سن و سال :

وجود نسل های مختلف در یک برهه از زمان می تواند کار را برای تمامی مدیران خصوصاً مدیران منابع انسانی سخت و پیچیده کند. برای مثال ساز و کارهای نسل جدید در حوزه های انگیزشی و همچنین مهارت هایی که این نسل برای رسیدن به آن تلاش می کنند با نسل های قبلی خود متفاوت است. نوع نگاه نسل جدید باعث شده تا نرخ ترک خدمت در نسل جدید بسیار بیشتر از نسل قبلی و میزان وفاداری آنها به سازمان کمتر باشد.

حتماً بخوانید :  10پارامتر برتر سنجش منابع انسانی

۳-اهمیت دانش و استعداد کاری :

در قرن ۲۰ تقسیم امور در کسب و کارها به این طریق بود که مدیران فکر و پرسنل کار می کردند و همه به این تقسیم بندی پایبند بودند. اما در قرن ۲۱ رفته رفته مدل قدیمی به مدل مشارکت هرچه بیشتر کارکنان تبدیل شد و دیگر پرسنل اجرا کننده و یا فرمانبردار صرف نیستند، بلکه در تصمیم گیری و هدف گذاری ها مشارکت فعالانه دارند. از طرفی مدیریت استعدادها در کسب و کار از چالش های اساسی مدیران بوده و این مهم به دلیل ارتباط تنگاتنگ بین عملکرد مالی و عملکرد استعدادها  از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

۴-مهارت های جدید :

مهارت های رایانه ای، علوم رفتاری و ارتباطی، توانایی های ذهنی، مهارت های انسانی، کار تیمی روز به روز ضروری تر می شوند و همین امر باعث می شود تا در انتخاب و پرورش منابع انسانی به جنبه های مختلفی بپردازیم.

۵- توانمندسازی :

به دلیل تعامل با مشتریان آگاه و به روز نیازمند جذب و پرورش پرسنلی فعال هستیم که بتوانیم با تاکتیک هایی همچون تفویض اختیار، نیازهای مشتریان را مرتفع سازیم. در برنامه های آموزشی خود برای پرسنل باید دوره های حل مساله و تصمیم گیری موثر را برای آنان فراهم کنیم. توانمندسازی باعث می شود که تعهد سازمانی و عجین شدن با شغل افزایش یابد (مولفه ای که بسیاری از کسب و کارها با آن دست به گریبان اند یعنی عدم وفاداری نیروی انسانی) و پیوند کارکنان هم با شغل و هم با سازمان قوی تر شود.

۶- کار تیمی :

اهمیت کار تیمی به دلیل پیچیده تر شدن امور، مهارت های گوناگونی را طلب می کند، به همین دلیل تنوع مهارت ها، کار تیمی را اجتناب ناپذیر می کند. از مزایای کار تیمی می توان به افزایش انگیزه کارکنان و کاهش هزینه انجام کارها اشاره کرد.

۷- کیفیت :

وجود فشار رقابت کنونی راهی به جز ارائه محصولات با کیفیت بالا برای کسب و کارها باقی نگذاشته و می توان گفت پایه ای ترین اهرم بقای سازمان، پایبندی به اصول کیفیت و عمل به بهینه سازی خدمات و محصولات بر مبنای بازخوردهای دریافتی می باشد. به همین دلیل تولید و ارائه محصولات با کیفیت تنها از طریق انتخاب، آموزش و توسعه کارکنان توانمند و با کیفیت توسط مدیر منابع انسانی امکان پذیر است.

حتماً بخوانید :  انجام مصاحبه دوم چه مزایایی دارد؟

 فرآیند استخدام و جذب منابع انسانی، یکی از اصلی ترین استراتژی های راهبردی هر کسب و کاری است که بی توجهی به آن می تواند حتی باعث ورشکستگی کسب و کارتان شود. در مقاله ” چگونگی مدیریت منابع انسانی در هفته اول کاری ” با این موضوع آشنایی بیشتری می یابید.

در تمامی موارد گفته شده و اهمیت هریک در پیشبرد اهداف سازمان، باید مدنظر داشت که مدیران کسب و کارهای متوسط و کوچک به دلیل وجود محدودیت های بیشتر در حوزه منابع انسانی باید مجهز به دانش مدیریت منابع انسانی باشد.

چند کاره بودن و نیاز به مهارت های گوناگون این شرکت ها بیانگر راه دشواری است که می تواند در صورت نبود اطلاعات و دانش کافی، هرکسی را از میدان نبرد و حضور در راس شرکت های خصوصی به در کند.

یکی از اصلی ترین دلایل شکست مدیران شرکت های متوسط و کوچکی که عموماً نوپا نیز هستند (بازه عمر ۳ الی ۵ سال) عدم تجهیز به مهارت های تجارت، منابع انسانی، عملیات و پشتیبانی استراتژیک است. هر بخش از این مهارت ها شامل سرفصل ها و قابلیت های متفاوتی است. در مقالات بعدی به مباحث کلیدی و استراتژیک منابع انسانی خواهیم پرداخت.

امتیاز دهید
The following two tabs change content below.
علی معبودی

علی معبودی

مدرس دوره ها و کارگاه های آموزشی، مشاور مدیریت، مدیرعامل مجموعه مدیران نواندیش، ۱۰ سال سابقه مدیریت ارشد بنگاه های اقتصادی، کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی و محقق بازاریابی هستم. تلاش من همواره بر این است تا با ارائه آموزش های به روز و کاربردی در حوزه مدیریت کسب وکار نقش مهمی در جهت رشد و ارتقا مدیران ایفا نمایم.
لینک کوتاه این مقاله : https://modirno.ir/f9bZu
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *