مدیر فروش داده محور

آیا شما یک مدیر فروش داده محور هستید؟

سوالی که همیشه مطرح بوده اینست که شرکت ها در کمک کردن به مدیر فروش برای رسیدن به اهداف، از چه داده ها و نرم افزارهایی استفاده می کنند. معمولاً نرم افزارهای پایه ای مانند CRM، نرم افزارهای ردیابی ایمیل و شبکه اجتماعی به کار می روند. همه این نرم افزارها خیلی مهم اند و باید به طور مرتب و هر روز از آنها استفاده شوند، اما این نیمی از ماجراست. نیم دیگری از داستان، راهی است که مدیر فروش آن را دنبال می کند تا تصمیم گیری کند. مدیر فروش داده محور از اطلاعات و منابع برای موثر واقع شدن اقدامات، قبل از انجام آنها استفاده می کند.

خصوصیات کلیدی یک مدیرفروش داده محور به قرار زیر است:

۱- تنوع در جمع آوری اطلاعات

جمع آوری اطلاعات از منابع مختلف مانند اطلاعات معاملاتی از سیستم های برنامه ریزی منابع سازمانی(ERP)، تماس ها و اطلاعات بدست آمده از مدیریت ارتباط با مشتری. این اطلاعات را می توان از طریق فعالیت افراد در سایت، میزان ایمیل های باز شده و فعالیت های اجتماعی کسب نمود که می تواند تصویر قدرتمندی از مشتریان احتمالی و مشتریان بالقوه به شما بدهد.

یک مدیر فروش حرفه ای، با استفاده از استراتژی های مناسب، می تواند تیم خود را به سمت موفقیت هدایت کند. در مقاله ” کشف مهم ترین استراتژی های مدیریت فروش ” از مدیرنو، شما را با چند استراتژی کلیدی در زمینه مدیریت فروش آشنا خواهیم کرد.

۲- تمرکز بر کیفیت

یک مدیر فروش داده محور، تصمیمات را بر پایه اطلاعات موجود، می گیرد. این بدان معناست که تصمیماتش وابسته به کیفیت اطلاعاتی است که به آنها دسترسی دارد. در نتیجه، یک مدیر فروش ایده آل، روی زمان، تلاش و منابع سرمایه گذاری کرده تا از صحت و کیفیت اطلاعات و منابع اطمینان پیدا کند. این کار عدم اطمینان را کاهش و تصمیم گیری ها را راحت تر می کند.

بدون اطلاعات با کیفیت، شما مانند یک ناشنوا و نابینا در وسط بزرگراه اید!

۳- داشتن تفکر رو به جلو

یک مدیر فروش داده محور، زمانی که اطلاعات بیشتری بدست می آورد، در تصمیم گیری های خود از آن داده ها استفاده می کند. لذا مدیر فروش داده محور به طور مدام در حال ارزیابی مجدد و بررسی تاکتیک های موثر است. این باعث می شود تا زمانی که در حال اتخاذ تصمیمی اشتباه هستید، خیلی سریع تر از دیگران بتوانید جلوی اشتباهتان را بگیرید. همچنین این آزادی عمل را به شما می دهد تا از تکنولوژی و فرآیندهای جدید در پشتیبانی عملکردتان کمک بگیرید.

مثال:

یک مدیرفروش ممکن است بداند که اطلاعات غیر مفیدی در سیستم فروش به دست آورده است. مدیر فروش داده محور، فوراً آن اطلاعات را دور ریخته و بر راهکارهای هوشمندانه برای آنالیز اطلاعات سرمایه گذاری می کند. این بدین معنی است که او همیشه به دنبال اطلاعات جدید و کاربردی است.

۴-پرسیدن سوالات درست از تیم فروش

اگر سوالات مناسب و درستی نپرسید، قطعاً نمی توانید پاسخ های مناسبی به دست بیاورید. یک مدیرفروش داده محور می نشیند و سوالات صحیحی از تیم فروش اش می پرسد تا از جایگاه فعلی آنها درک درستی بدست آورده و به آنها در جهت بهبود و پیشرفت کمک کند.

حتماً بخوانید :  روان شناسی فرایند خرید مشتری 1

مثال:

چه تعداد فرصت فروش را در سال گذشته از دست دادید و یا از چه تعداد آنها استفاده کردید؟ در مقایسه با فرصت هایی که از دست دادید، چه تعداد از آنها را نهایی کردید؟ کدام فروشنده بیشترین نرخ نهایی کردن فرصت ها را دارد؟ کدام فروشنده بیشترین ایجاد کننده فرصت فروش است؟ آیا روش خاصی برای کوتاه کردن چرخه فروش نسبت به سایرین دارید؟ برای جذب یک مشتری، چه تعداد تماس باید داشته باشید؟ از تمام این سوالات باید در آنالیز اطلاعات خود استفاده کنید.

یکی از اهداف مشترک مدیران فروش در سرتاسر جهان، توسعه تیم های فروش موثر و پرورش فروشنده های کارآمد است. در هر سازمانی مدیریت فروش چالش برانگیزترین کار محسوب شده و این پست نقش محوری را در سازمان های در حال رشد ایفا می کند. در مقاله ” ۵ دلیل که مدیر فروش را نفرت برانگیز نشان می دهد “، نکات موثری را به شما یادآوری می کند.

۵-تسلط بر عدم قطعیت

یک مدیر فروش داده محور حتی بر چیزهایی که نمی داند، اشراف دارد. حتی اگر همه اطلاعات و نرم افزارهای مورد نیاز را هم در اختیار داشته باشید، باز هم دنیای فروش دنیای عدم قطعیت است. هر چقدر که اطلاعات قابل پیش بینی داشته باشید، باز هم درصدی از عدم قطعیت در اطلاعات دریافتی وجود دارد.

۶- درس گرفتن از اشتباهات گذشته

thinkingg

این جمله را هر مدیر فروش داده محوری باید رعایت کند. اطلاعات به مدیر فروش یک فرصت دوباره می دهد تا اشتباهات گذشته اش را با مشخص کردن اشتباهاتی که باعث بروز خطا شده اند، جبران کند. درس گرفتن از اشتباهات گذشته باعث کاهش آنها در آینده، رشد و پیشرفت در امور شده و بهره وری تیم را افزایش خواهد داد.

برای کسب نتایج موثر تر در فروش، از این ۶ نکته در فعالیت هایتان استفاده کنید.

منبع : sales-i

امتیاز دهید
The following two tabs change content below.
Avatar

فاطمه معبودی

کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی و علاقه مند به حوزه های بازاریابی و فروش، اصول و فنون مذاکره و منابع انسانی هستم. تلاش من همواره بر این است تا با ترجمه و تالیف مقالات مرتبط، علاوه بر کسب دانش روز مدیریتی، به حل چالش های پیش روی مدیران پرداخته و نقش موثری در توسعه و پیشرفت کسب و کارها ایفا نمایم.
لینک کوتاه این مقاله : https://modirno.ir/6TyYU
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *