مدیریت دانش

مدیریت دانش به چه معناست؟

مدیریت دانش به چه معناست؟ » مدیریت دانش(Knowledge management)، مدیریت سیستماتیک دارایی های دانش یک سازمان، به منظور ایجاد ارزش و دستیابی به الزامات تاکتیکی و استراتژیک می باشد. مدیریت دانش شامل ابتکارات، فرآیند ها، استراتژی ها و سیستم های حفظ و افزایش  ذخیره سازی، ارزیابی، به اشتراک گذاری، پالایش و ایجاد دانش است.

از این رو مدیریت دانش  به معنی یک گره قوی در اهداف و استراتژی سازمان بوده و شامل مدیریت نمودن دانشی است که برای برخی از اهداف کارآمد است و برای سازمان ایجاد ارزش می کند.

مدیریت دانش شامل درک درستی از موارد زیر است :

– دانش در کجا و به چه شکل وجود دارد.

– سازمان ها چگونه فرهنگی را ایجاد کنند که منجر به علاقه به یادگیری، اشتراک گذاری و ایجاد دانش در کارکنان شود.

– چگونه دانش مناسب و مورد نیاز توسط سازمان در زمان مناسب در اختیار شخص مناسب قرار داده شود.

– سازمان ها چگونه دانش مورد نیاز خود را به بهترین شکل تولید و نگه داری کنند.

– چگونه از مدیریت دانش برای افزایش عملکرد در جهت اهداف استراتژیک سازمان، استفاده از فرصت های کوتاه مدت و مقابله با تهدید ها، استفاده کنند.

 مدیریت دانش باید ابزارها، افراد، دانش، ساختارتیمی و فرهنگ مناسب را ایجاد یا ارائه کند.

بنابراین باید ارزش و کاربرد دانش ایجاد شده درک شود، این دانش باید نگه داری و ذخیره شود و در زمان مناسب برای افراد مناسب قابل دسترس باشد، به صورت پیوسته ارزیابی، پیاده سازی و اصلاح شود و هنگامی که با اهداف بلند مدت و کوتاه مدت در تضاد است، حذف گردد.

حتماً بخوانید :  9 مهارت ضروری برای سال 2020

از این تعریف متوجه می شویم که مدیریت دانش به مدیریت خلق دانش و تغییر اجزای سازمان، یادگیری سازمانی و فرهنگ سازمان  بستگی دارد.

مدیریت دانش

مدیریت دانش به این معنی است که، دانش در کجا و به چه شکل موجود می باشد، فرآیند هایی ایجاد می نماید که عملکرد سازمان را گسترش داده و  اطمینان می یابد از این که طرح ها و ابتکارات پذیرفته و توسط اعضای سازمان پشتیبانی می شوند.

همچنین می تواند شامل خلق دانش جدید، و یا صرفا تمرکز بر روی اشتراک گذاری، ذخیره سازی و یا پالایش دانش تمرکز کند. باید به خاطر داشته باشیم که هدف کلی مدیریت دانش، ایجاد ارزش  و اصلاح دارایی های دانش سازمان برای رسیدن به اهداف سازمانی می باشد.

پیاده سازی مدیریت دانش دارای ابعاد مختلی است از جمله:

استراتژی:

استراتژی مدیریت دانش وابسته به استراتژی های اصلی سازمان می باشد. هدف؛ مدیریت، اشتراک گذاری و ایجاد دارایی های مرتبط با دانش می باشد که با کمک آن می توانیم به الزامات تاکتیکی و استراتژیک سازمان دست پیدا کنیم.

فرهنگ سازمانی:

فرهنگ سازمانی راه تعامل افراد، شرایط ایجاد دانش، مقاومت افراد در برابر تغییرات خاص و در نهایت راه های اشتراک گذاری دانش توسط افراد را تحت تاثیر قرار می دهد.

فرآیند های سازمانی:

فرآیندها، محیط و سیستم های مناسبی هستند که سازمان را قادر می سازند مدیریت دانش را به درستی پیاده سازی کند.

مدیریت و رهبری:

یکی از الزامات مدیریت دانش رهبری شایسته و با تجربه در تمام سطوح می باشد. طیف گسترده ای از نقش های مرتبط با این سبک وجود دارد که سازمان ها در پیاده سازی آنها تصمیم گیرنده هستند( ممکن است پیاده سازی کنند یا نکنند.) شامل مدیر ارشد دانش (CKO)، مدیران دانش، کارگزاران دانش و به همین ترتیب نقش و شغل هایی متفاوتی در مدیریت دانش وجود دارد.

حتماً بخوانید :  آموزش زبان تجاری (درس سی و پنجم)

تکنولوژی:

سیستم، ابزار و فن آوری متناسب با الزامات سازمان که به درستی طراحی و پیاده سازی شده است.

سیاست:

حمایت طولانی مدت برای پیاده سازی و حفظ مدیریت دانش در تمام بخش های سازمان، چرا که ممکن است پیاده سازی پر هزینه باشد و اغلب به صورت سرمایه گذاری نامشهود در سازمان بیان می شود.

در گذشته علت شکست طرح های چنین سبکی از مدیریت، اغلب به دلیل تمرکز بیش از حد بر روی ابزار و سیستم مدیریت دانش اولیه و هزینه بر روی بخش های نا مرتبط بوده است. در حالی که مدیریت دانش درباره انسان ها و تعامل انسانی است. سیستم مدیریت دانش راه زیادی پیموده است و از بخش اختیاری به بخش اصلی و حیاتی در سازمان ها تبدیل شده است.

مدیریت دانش علم در دسترس  قرار دادن اطلاعات  مورد نیاز برای افرادی که نیاز به آن اطلاعات دارند، می باشد. مدیریت دانش تضمین می کند که سازمان می تواند دانش خود را افزایش داده، و این دارایی دانشی در زمان لازم قابل بازیابی و استفاده در برنامه های مورد نیاز سازمان باشد. به گفته پیتر دراکر مدیریت دانش، ” هماهنگی و بهره برداری از منابع دانش سازمانی، به منظور ایجاد سود و مزیت رقابتی می باشد”.

تعاریف مختلف مدیریت دانش :

– ایجاد دانش اغلب به عنوان یک رشته علمی جداگانه درک شده و عموماً تحت تاثیر مدیریت نوآوری قرار دارد.

–  مستقیماً به مدیریت تاکتیکی و استراتژیک مرتبط بوده و تمرکز اش بر استفاده و افزایش دارایی های دانشی برای قادر ساختن سازمان به پاسخگویی به مسایل  می باشد.

حتماً بخوانید :  برای کاهش فشار عصبی، نگرانی هایتان را حذف کنید

– به معنای مدیریتِ دانش سازمان از طریق فرایند مشخص سیستماتیک و سازمانی برای به دست آوردن، سازماندهی، حفظ، پیاده سازی، به اشتراک گذاری و بازبینی دانش ضمنی و آشکار کارکنان به منظور افزایش عملکرد سازمانی و خلق ارزش می باشد.

[site_source_shortcode url=”http://www.knowledge-management-tools.net/knowledge-management-definition.html”]knowledge-management-tools[/site_source_shortcode]

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *