مدیریت استراتژیک

مثال هایی برای درک بهتر مفهوم استراتژی

مثال هایی برای درک بهتر مفهوم استراتژی » استراتژی یکی از اصول اصلی مدیریت است که واژگان، ابزار و متخصصان مربوط به خود را دارد و در دوره تغییرات سریع امروز، درک ما به توسعه و اجرای استراتژی سازمان ها باید همانند همه مسائل دیگر در مدیریت تکامل یابد.

هدف از این مقاله کمک به درک مفهوم استراتژیک و برخی از واژگان کلیدی آن است.

استراتژی به چه معنی نمی باشد:

در خیلی از سازمان های برزگ دنیا استراتژی یک اصطلاح و مفهوم است که به طور درست اعمال نمی شود.

– “رشد” یک استراتژی نیست، رشد یک نتیجه است. “استراتژی ما ساده است. ما میخواهیم در سه سال آینده ۲۰% رشد داشته باشیم” این قطعاً یک استراتژی نیست. اهداف عالی و اعداد مانند  “طی ۵ سال آینده ما از ۱۰۰۰ مشتری به ۱۰۰۰۰ مشتری خواهیم رسید” یا “ما از ۱۰% سهم بازار به ۴۰% خواهیم رسید” استراتژی نیست.

– بیانیه ماموریت سازمان استراتژی نیست. جهت آشنایی با ماموریت سازمان می توانید به مقاله “چگونه یک بیانیه مأموریت و چشم‌انداز قانع‌کننده بنویسیم؟”

مراجعه کنید. اگرچه معمولاً یکی از عوامل انتخاب استراتژی  می باشد.

– نیازی نیست که استراتژی حتماً جدید بوده و یا قبلا انجام نشده باشد. این طرز فکر که استراژی باید نو باشد یک تفکر اشتباه است.

درک استراتژی با مثالی از رستوران مورد علاقه :

رستوران محبوب خود را مجسم کنید، جایی که خودتان یا عزیزانتان به آنجا می روید، سالگرد های مهم خود را در آنجا جشن می گیرید، یا قرار های ملاقات خود را در آنجا می گذارید. صرف نظر محل قرار گیری، برای انتخاب رستوران مورد علاقه خود، موارد کلیدی خاصی از جمله موارد زیر را بررسی می کنید:

حتماً بخوانید :  مدیریت منابع انسانی و روشهای ارزیابی عملکرد کارکنان

– منو غذا شامل سبک تهیه غذاها و غذاهای خاص و ویژه

– مشتریان رستوران

– قیمت گذاری غذاها

– محل قرار گیری رستوران

– محیط داخلی رستوران از جمله دکور، نور و روشنایی، سطح سر و صدا و دمای محیط آن

– تجربه ی رستوران، از جمله نحوه برخورد، تن صدا و رفتار مسئولین و میزبانان

موارد ذکر شده بر استراتژی رستوران تاثیر مستقیم دارد. از آنجایی که برای شما به عنوان مشتری گزینه های زیادی مثل خوردن غذا در منزل، در رستوران های بین راهی، رستوران های زنجیره ای و یا فست فود ها وجود دارد، مالک رستوران مورد نظر باید تصمیم گیری های خود را بر اساس مشتری های هدف خود با توجه به اینکه میخواهد به نسبت رقبا منحصر به فرد باشد، انجام دهد.

این تصمیم گیری بر اساس باید ها و نباید ها است که به معنی تمرکز بر مخاطبین خاص برای تعریف استراتژی می باشد. برای سازمان ها نیز به همین شکل است. یک رستوران سطح بالاو مستقل، مشتریانی را انتخاب می کند که به دنبال صرف غذا در محیطی خاص هستند و هرگز از تخفیفات برای جلب مشتری استفاده نمی کند. قیمت گذاری منو، استراتژی اصلی و مخاطبین رستوران را مشخص می کند.

استراتژی چیست و چه نتایجی به همراه دارد؟

استراتژی مشخص می کند که سازمان چگونه مشتریان خود را پیدا کرده و آنها را حفظ می کند.

مشخص می کند که چگونه در ذهن مشتریان خود به نسبت رقبا متفاوت جلوه می کنید.

استراتژی مجموعه ای از اقدامات هماهنگ در جهت ایجاد مزیت رقابتی به نسبت رقبا برای مشتریان هدف می باشد.

حتماً بخوانید :  در مورد تجزیه و تحلیل هزینه - فایده چه می دانید؟

استراتژی توضیح می دهد که سازمان شما چگونه در رقابت با رقبا عمل خواهد کرد و برنده خواهد شد.

توضیح می دهد که کسب درآمد سازمان شما به چه شکل است.

یک استراتژی مشخص، فیلتری برای تصمیمات در سازمان است. مشخص می کند که چه کاری باید و چه کاری نباید انجام شود.

یک استراتژی مشخص، یک کتاب راهنما در جهت، سرمایه گذاری ها، اهداف و اقدامات برای تمام افراد داخل سازمان است.

کتاب ” استراتژی خوب/استراتژی بد: تفاوت و اهمیت آنها ” نوشته ریچارد رومت، یک کتاب عالی در مورد استراژی می باشد که به همه مدیران توصیه می شود آن را بخوانند، در این کتاب با توضیحی ساده اجزای یک استراتژی خوب را توضیح می دهد، این اجزا شامل بخش های زیر است:

۱- تشخیص:

یک ارزیابی و توضیح روشن از وضعیت موجود. تصور کنید از چندین بیماری رنج می برید و به دکتر مراجعه می کنید. پزشک قبل از تشخیص قطعی بیماری و انتخاب راه درمان زمانی را برای ارزیابی و بررسی عوامل مختلف در شما صرف خواهد کرد.

مانند همین امر در سازمان ها نیز اتفاق می افتد، یک تیم جهت ارزیابی و توصیف وضعیت فعلی سازمان و آینده ی مورد انتظار در بازار تشکیل می شود.

۲- رویکرد کلی

بر اساس مثال پزشک، پس از اتمام تشخیص، دکتر روش کلی برای مقابله با بیماری های شما پیشنهاد می دهد. در سازمان نیز همین کار را با استراتژی انجام می دهیم. پس از ارزیابی بازار، مشتریان و وضعیت فعلی سازمان، باید یک رویکرد کلی تعریف کرده که به برنده شدن در رقابت در بازار هدف با مشتری های خاص، کمک کند.

حتماً بخوانید :  چگونه کارمندی سیاستمدار باشیم؟

۳- اقدامات منسجم

در مثال پزشک، درمان شما شامل مجموعه ای از مراحل خاص  و یا اقدامات طراحی شده متناسب با بیماری شما برای درمان و یا کاهش حداقلی آن است. در سازمان نیز، اقدامات خاص و هماهنگ شده لازم در جهت پیاده سازی رویکرد تعریف شده انجام می گیرد.

توضیح این مطلب ساده است اما توسعه و اجرای یک استراتژی به هیچ وجه ساده نیست و نیاز به دانش و تجربه فراوان دارد که عمدتا توسط مدیران، مشاوران و دانشگاهیان مورد بحث قرار می گیرد. اما به علت سخت و حساس بودن این موضوع لازم نیست از آن دوری کنید. بر عکس، مدیران و رهبران موفق دنیا تلاش می کنند تا استراتژی مناسب سازمان خود را ایجاد کرده و همواره در راه بهبود آن می کوشند. در این مسیر نیز می توانید از راهنمایی، توصیه ها و تجارب مشاوران مجموعه مدیران نو اندیش گیلان استفاده کرده و بهترین و مناسب ترین استراتژی را برای سازمان خود تدوین کنید.

جهت ارتباط با مشاوران ما می توانید با شماره ۳۴۹۳۴-۰۱۳ تماس گرفته و یا از طریق صفحه مشاوره مدیران نواندیش با ما در ارتباط باشید.

[site_source_shortcode url=”https://www.thebalance.com/the-manager-s-guide-to-understanding-strategy-part-1-2276148″]thebalance[/site_source_shortcode]
امتیاز دهید
لینک کوتاه این مقاله : https://modirno.ir/zJ3YC
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *