عوامل موفقیت در کار را بشناسید

عوامل موفقیت در کار را بشناسید

عوامل موفقیت در کار را بشناسید» کار یکی از ویژگی های اساسی انسان و شاید مهم ترین آنها باشد.کار تجلی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟ کار تجلی تلاش ها ،استعدادها و خلاقیت های انسانی است. عدم رضایت شغلی سبب می شود که انسان از اساسی ترین ویژگی خود، یعنی آفرینندگی وسازندگی، محروم شود. نارضایتی شغلی در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جوامع نیز ایجاد اختلال می کند.هنگامی که فرد نیاز پیدا می کند،در جهت رفع تنش اقدام به رفتار می نماید و با برطرف شدن نیاز،تنش نیز مرتفع شده واحساس رضایت کامل حاصل می شود.ایجاد رضایت در زندگی حرفه ای،بقیه اوقات و موارد زندگی فرد را تحت تأثیر قرار می دهد و با کاهش تنش ها در بهبود زندگی شخص کمک مؤثری می نماید.

موفقیت شغلی

موفقیت شغلی برای هر فردی معنی متفاوتی دارد:

به نظر عده ای موفقیت شغلی،همان پیشرفت شغلی و تعالی مهارت هاست.
عده ی دیگری موفقیت شغلی را کسب در آمد بیشتر می دانند.
در مشاوره ی شغلی،موفقیت شغلی به سه حالت غیر روانی،روانی وعمومی تعریف شده است.

در دیدگاه غیر روانی:

هر فردی که درآمد بیشتری دارد، در شغلش موفق تر است.

در حالی که جامعه شناسان معتقدند عوامل دیگری از قبیل موقعیت شغلی فرد در جامعه و میزان همکاری و مشارکت فرد با جامعه از طریق اشتغال نیز از جمله معیارهای موفقیت شغلی به شمار می رود.

در دیدگاه روانی :

موفقیت شغلی عبارت است از احساس فرد از میزان کارآیی و توانایی اش در انجام کار محوله می باشد.
افراد موفق کارشان را بهتر انجام می دهند و کمتر در محیط کار غیبت می کنند.
این عده ضمن کار، خطای کمتری را مرتکب می شوند و در نتیجه کمتر دچار حادثه می گردند.

حتماً بخوانید :  4 روش موثر در تقویت مهارت های کلامی

رضایت شغلی

با توجه به رویکردی اثر بخش به نیازهای کارکنان در رفع کمبودها منجر به ایجاد رضایت و بهبود کیفی زندگی کارکنان می گردد و رضایت بیشتر،کارایی وتلاش زیادترو بازده کاری بهتر را در پی خواهد داشت.
[restrict]

می توان گفت که کارگر یا کارمندی که تحریک شده و دارای انگیزش است، پدر وضعی به سر می برد که تنش نام دارد(یعنی بین فرد و محیط او نوعی عدم تعادل،به وجود می آید). او برای رهایی از این تنش دست به اقدام می زند و تلاش و کوشش می کند. هر قدر این تنش بیشتر باشد سطح یا میزان تلاش و کوشش بیشتر خواهد شد. اگر این تلاش یا کوشش به صورت موفقیت آمیزی به ارضای نیاز منجر گردد تنش کاهش می یابد.

رضایت از شغل یکی از عوامل بسیار مهم در موفقیت شغلی و عاملی است که باعث می شود افزایش بهره وری و کارایی و نیز احساس رضایت فردی ایجاد گردد،اگر شغل رضایت مطلوب را تأمین نماید فرداز شغلش راضی می باشد و اگر رضایت و لذت مطلوب را تأمین ننماید شخص شروع به مذمت شغل خود کرده و در صدد تغییر آن بر می آید.

 عوامل موفقیت در کار را بشناسید

رضایت شغلی کارکنان به شدت با عوامل روانی ارتباط دارد؛

به بیان دیگر،این گروه، رضایت شغلی را در درجه ی نخست از دیدگاه روانی و خصوصیات فردی توجیه می کنند. در رضایت شغلی، فرد به شغلش نوعی احساس مثبت دارد که زاییده ی عواملی نظیر:شرایط کار،نظام سازمانی شغل،روابط حاکم بر محیط کار و تأثیرعوامل فرهنگی می باشد.لذا،می توان نتیجه گرفت که رضایت شغلی احساسی روانی است که از عوامل اجتماعی نیز متأثر است.

حتماً بخوانید :  مزایای ارزیابی 360 درجه

برنامه ریزی شغلی

چون موفقیت هر سازمانی به منابع انسانیش بستگی دارد، ویژگی های افراد،ادامه کار و رشد سازمان را تعیین می کند. انسان ها برای پیشرفت موفقیت شغلی خود از برنامه ریزی شغلی استفاده می کنند. برنامه ریزی شغلی از آن جهت اهمیت دارد که موفقیت یا شکست ارتباط نزدیکی با خویشتن پنداری، هویت و رضایت هر فرد از کار و زندگیش دارد.
برنامه ریزی شغلی فرآیندی است که هر فرد جویای کار آن را انتخاب می کند و اهداف شغلیش را تنظیم می کند و برای به دست آوردن آن ابزاری را تعیین می کند. البته برنامه ریزی شغلی ضرورتاٌ فقط بر روی فرصت های ارتقا و پیشرفت متمرکز نمی شود زیرا مفهوم موفقیت شغلی در طول سالها به میزان زیادی تغییر کرده است و به آن سادگی که در گذشته بوده نیست. مفهوم موفقیت شغلی و نگرش فرد به شغلش نه تنها به فرد بلکه به عوامل دیگری بستگی دارد.

پیشرفت شغلی

مدیریت سرمایه انسانی،اجتماعی و عاطفی با رویکردی اثر بخش در موفقیت شغلی حاکی از این است که تا کنون اکثر گفتمان های تاریخی درباره موفقیت و پیشرفت بر مبنای این موضوع بوده است که سازمان ها چه کاری می توانند برای پیشرفت کارکنانشان انجام دهند. اما با توجه به تغییر و تحولات عصر حاضر، ادبیات پیشرفت شغلی نیز تغییر نموده و اینکه افراد برای موفقیت شغلی چه کاری می توانند انجام دهند،مورد توجه قرار گرفته است. در این راستا سالهاست که موضوع سرمایه انسانی به عنوان عاملی مهم و تأثیرگذار برای موفقیت و پیشرفت شغلی واخیراٌ نیز سرمایه اجتماعی و عاطفی به عنوان عوامل دیگر در این زمینه شناسایی شده است.

به طور کلی ملاک های مختلفی برای موفقیت شغلی در نظر می گیرند که شامل موارد زیر است:

۱- منظم بودن
۲- تحمل شرایط سخت کار
۳- آرام بودن
۴- بلند پرواز بودن
۵- مردم آمیزی
۶- قابل اعتماد بودن و به همکاران اعتماد داشتن
۷- جسارت در اظهار نظر داشتن
۸- شاد و بشاش بودن
۹- رسیدن به هدف های شغلی
۱۰- میزان درآمد خوب

حتماً بخوانید :  6 عادت روزانه برای موفقیت به روش میلیونرها

نتیجه گیری

انسان باید از هر نوع مهارت و قابلیت هایی که برای موفقیتش نقش کلیدی را دارد در سطح عالی بیاموزد تا بتواند آنها را در شغل خود به کار گیرد.
در اینکه یک کارمند در سازمان دولتی یا شرکت خصوصی فعالیت می کند، یا فردی که شغل آزاد دارد تفاوتی نیست، بلکه باید به مسئولیت شغلی که دارند متعهد باشند.
هنگامی افراد در شغل خود موفق هستند که به هدف های شغلی شان دست یابند،کاری که ارائه می دهند با آگاهی و علاقه باشدو به رشد شخصیت فرد منجر شود.

[/restrict]
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *