برنامه استراتژیک

شناسایی ۷ عنصر یک برنامه استراتژیک

شناسایی ۷ عنصر یک برنامه استراتژیک» برنامه استراتژیک سندی برای مشخص کردن مسیر حرکت یک سازمان و یا کسب و کار است. این سند با توجه به اندازه و پیچیدگی سازمان می تواند به اندازه  یک صفحه و یا بیشتر باشد.

زمانی می توان از برنامه استراتژیک بهره برد که برنامه برای همان سازمان، با توجه به اندازه، نیاز ها و فرآیند های آن سازمان تعریف و مشخص شده باشد. برنامه استراتژیک و فرآیند توسعه سازمانی به مدیران کمک میکند که مشخص کنند کجا هستند؟ به کجا میخواهند بروند؟ و چگونه میخواهند بروند؟ یعنی مشخص کننده ی وضع موجود، اهداف و راه های رسیدن به آن ها می باشد.

در صورت عدم وجود برنامه استراتژیک در بهترین حالت ممکن، سازمان همچنان به فعالیت خود ادامه خواهد داد، اما کارها تنها به صورت ساده و روز به روز انجام می شود بنابراین اهداف و اولویت های کاری مشخص نبوده و در نتیجه سازمان هیچ گونه رشدی نخواهد داشت.

در ادامه یک الگوی پایه و برنامه  ساده بیان شده که هر مدیری برای شروع کار میتواند آن را انجام داده و اهداف بلند مدت، مسیر حرکت و برنامه های تاکتیکی خود را مشخص کند.

۱- بیانیه ی چشم انداز

سند چشم انداز یک سند آرمانی از آینده است، که نشان دهنده آینده سازمان می باشد. منظور از آینده بازه  زمانی ۳ تا ۵ سال است اما میتواند بیشتر از این زمان هم باشد. چشم انداز جهت کلی سازمان و تیم را مشخص می کند در نتیجه باید جسورانه و الهام بخش باشد. چشم انداز چگونگی و چرایی تمام کارهایی است که انجام می دهید.

به عنوان مثال چشم انداز Zappos (فروشگاه کفش و لباس آنلاین) : روزی خواهد آمد که ۳۰% از تمام معاملات خرده فروش در ایالات متحده به صورت آنلاین خواهد بود و مردم از سازمان هایی با بهترین خدمات خرید می کنند.

Zappos همان فروشگاه آنلاینی خواهد بود که جایگزین معاملات خورده فروشی می شود. امید ما افزایش توجه به سطح ارایه خدمات در جهت غافلگیر سازی مشتریان، کارکنان، فروشندگان و سرمایه گذارانمان است. ما میخواهیم که Zappos به عنوانی سازمانی شناخته شود که کفش و کیف دستی و هر چیز مرتبط با آن را می فروشد.

۲- بیانیه ماموریت:

همانطور که گفته شد سند چشم انداز نشان میدهد که سازمان قصد دارد در آینده کجا باشد، در حالی که سند ماموریت آنچه که سازمان در حال حاضر انجام میدهد را بیان می کند.

mission

این سند به طور معمول توضیح می دهد که سازمان چه کاری را توسط چه کسی و چه طور انجام می دهد. تمرکز بر روی ماموریت باید به سازمان در جهت رسیدن به چشم انداز یاری کند.  سند ماموریت میتواند انتخاب های یک سازمان را گسترش داده و یا آن را محدود کند.

۳- ارزش سازمانی:

ارزش سازمانی نشان دهنده ی باورها و رفتارهای سازمان می باشد و شامل مواردی است که سازمان عمیقا به آنها اعتقاد دارد در نتیجه تسهیل کننده راه رسیدن به چشم انداز و ماموریت  می باشد.

در مثال زیر به ارزش های سازمانی شرکت کوکاکولا اشاره شده است:

رهبری: شجاعت ایجاد آینده ی بهتر

حتماً بخوانید :  صفر تا صد استخدام منابع انسانی ایده آل

همکاری: قدرت نفوذ نبوغ جمعی

 روراستی: واقعی بودن

مسئولیت پذیری: اگر باید اتفاق بیافتد به من مربوط است.

شور و اشتیاق: در قلب و ذهن  متعهد باشند.

کیفیت: کاری که انجام میدهیم را خوب انجام دهیم.

۴- تجزیه و تحلیل (ماتریس) S.W.O.T:

S.W.O.T مخفف strengths (نقاط قوت)،weaknesses (نقاط ضعف)، opportunities (فرصت ها) و threats (ضعف ها می باشد.  ماتریس S.W.O.T تجمیع کننده حالت کنونی سازمان است و کمک میکند که سازمان بتواند با شناخت شرایط موجود، ایده های مناسب تری برای آینده ایجاد کند.

در مقاله “استفاده از تجزیه و تحلیل SWOT برای رشد بازاریابی” از مدیران نواندیش، در مورد تجزیه و تحلیل  SWOT  توضیح کامل تری داده ایم.

۵- اهداف بلند مدت:

اهداف بلند مدت چند سطح پایین از سند چشم انداز بوده و مشخص کننده برنامه ی سازمان برای رسیدن به چشم انداز می باشد.

۶- اهداف سالانه:

هر هدف بلند مدت به چند هدف سالانه خرد شده و تسهیل کننده راه رسیدن به آن است. هر هدف باید SMARTباشد که مخففSpecific (مشخص)، Measurable (قابل سنجش)، Achievable (قابل دستیابی)، Realistic (واقع بینانه) وTime-based (زمانبندی مشخص) است.

S = Specific به معنی مشخص :

در زمان شروع نگارش اهداف، افراد معمولا ایده های مبهمی از انتظارات خود از آینده  سازمان دارند، اما برای پشروی در این فرآیند نیاز است که تا جای ممکن اهداف مشخص و معین باشد.  یک هدف باید به روشنی و سادگی آنچه را که سازمان می خواهد انجام دهد را بیان کند. دلیل اهمیت این قضیه این است که مشخص بودن هدف راه رسیدن به آن را هموار تر و مشخص تر می کند.

M = Measurable به معنی قابل سنجش:

اهداف باید به نحوی تهیه شوند که پیشرفت ونتیجه ی نهایی آنها در صورت موفقت یا شکست ، به سادگی قابل اندازه گیری باشند.

یک هدف قابل اندازه گیری باید شامل یک برنامه، با نتیجه و نقاط عطف( milestones= نقاطی از برنامه که از اهمیت بیشتری برخوردارند و اهداف در این نقاط باید بررسی شود، موفقیت یا شکست هر هدف در این نقاط قابل پیش بینی می باشد) مشخص باشد. بررسی نتایج در نقاط عطف، اطمینان بخش حرکت در مسیر درست بوده و مشخص کننده نتیجه  هدف می باشد.

A = Achievable به معنی قابل دستیابی

اهداف کسب و کار معمولا سازمان ها را از نقطه ی آسایش خارج کرده و به چالش می کشد. پس اگر واقع بینانه نباشد ممکن است باعث شکست سازمان شود.

یک هدف قابل دستیابی باید به نحوی باشد که  بتواند به فعالیت های کوچکتر، قابل کنترل و با زمان و منابع مشخص تبدیل شود.

R = Realistic واقع بینانه

واقع بینانه بودن یک هدف احتمال دستیابی به آن را ممکن می سازد.اهداف باید واقع بینانه و با توجه به شرایط کسب و کار، سازمان و محیط پیرامون باشند.

T = Time-Based زمانبندی مشخص

تاریخ انجام یک هدف باید مشخص باشد، هدف نمیتواند بدون پایان و انتها در نظر گرفته شده و هر هدف باید مربوط به دوره زمانی خاصی باشد.زمان های انجام با توجه به هر هدف متغیر بوده و ممکن است هفته ها، ماه ها و یا سالهای متفاوتی در نظر گرفته شود. اما تعریف  جدول زمانی ضروری می باشد. تعیین مهلت زمانی برای انجام باعث ایجاد انگیزه بیشتر می شود.

حتماً بخوانید :  5 ویژگی شخصیتی مثبت برای موفقیت

برای اینکه بتوانید مشخص کنید که آیا هدف تعیین شده مبتنی بر زمان است، باید برای هر هدف دوره زمانی مشخص و علاوه بر آن جدول زمانی برای فعالیت های آن هدف مشخص کنید.

در مقاله “هدف گذاری شخصی و سازمانی” از مدیران نواندیش، در مورد نحوه هدف گذاری و جزئیات آن توضیحات کاملی داده ایم که پیشنهاد می کنیم حتما آن را مطالعه کنید.

برنامه استراتژیک

۷- برنامه های عملی:

هر هدف باید یک برنامه ی مشخص داشته باشد که جزئیات آن هدف را توضیح بدهد. میزان جزئیات با توجه به پیچیدگی اهداف متغیر می باشد.

توجه داشته باشید که یک برنامه استراتژیک در بالاترین مرحله از چشم انداز شروع شده و سپس دقیق تر، کوتاه تر و مشخص تر شده که در تمام مراحل از اهمیت بالایی برخوردار است.

 سخن پایانی:

توجه داشته باشید که چشم انداز بدون برنامه فقط یک رویا و برنامه بدون چشم انداز، کاری بیهوده ای است. اما یک چشم انداز با یک برنامه مشخص می تواند جهان را تغییر دهد.

برای نوشتن یک برنامه استراتژیک قوی متناسب با سازمان و نیاز خود، باید علاوه بر شناخت سازمان به محیط پیرامون و ساختار بازار و کسب و کار توجه داشته باشید. تمام این مراحل از اهمیت بالایی برخوردار هستند، تنظیم درست این اسناد، عمل به آن ها و پیگیری، ارزیابی و اندازه گیری آنها میتواند یاری رسان سازمان ها در جهت افزایش سود دهی باشد. مجموعه مدیران نواندیش گیلان با استفاده ای تجربه مشاوران خود در این زمینه میتواند راهنمای خوبی برای شما و سازمانتان باشد. قدم اول تنظیم این اسناد و در ادامه پایندی و ارزیابی مستمر آنها تضمین کننده ی موفقیت سازمان هاست.

 

جهت ارتباط با مشاوران ما می توانید با شماره ۳۴۹۳۴-۰۱۳ تماس گرفته و یا از طریق صفحه مشاوره مدیران نواندیش با ما در ارتباط باشید.

منبع : .thebalancecareers

امتیاز دهید
لینک کوتاه این مقاله : https://modirno.ir/EAT7s
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *