رهبران چگونه همکارانشان را مشتاق می کنند؟

رهبران چگونه همکارانشان را مشتاق می کنند؟ » در مقاله پیشین، درباره تفکر به گذشته، زندگی در حال و تصور شفاف آینده صحبت کردیم و اهمیت هریک به تفصیل ارائه شد. در ادامه ساخت دیدگاه مشترک در منابع انسانی توسط رهبر، به ایجاد شور و شوق می رسیم.

شور و شوق خود را حس کنید.

تحلیل گذشته، زندگی حال و نگاه به آینده در سایه اشتیاق کافی حاصل خواهد شد، یعنی مردم در نبود اشتیاق کافی، احتمالات ممکن را نمی بینند.

اشتیاق چیست؟

اشتیاق همان انرژی و عاملی است که باعث می شود صبح زود از خواب برخیزید و شب ها خواب را از سرتان بیرون می کند. همان چیزی که باعث می شود با وجود شکست ها و موانع مختلف باز هم به راه خود ادامه دهید و هرجا لازم شد فداکاری هم بکنید.

زمانی می توانید اشتیاق خوبی داشته باشید که دیدگاه روشنی نسبت به آینده داشته باشید و داشتن چنین دیدگاهی پیش شرط همراهی و مشارکت همراهانتان در این مسیر است. چون شما باید دیدگاهی شفاف و روشن از آینده مورد نظر داشته باشید تا همراهانتان نیز بر اثر همین شفاف سازی با شما همراه شوند.

ایجاد انگیزه و اشتیاق از دو مسیر حاصل خواهد شد و دانشمندان این دو مجاری را چنین تقسیم بندی نموده اند:

۱- انگیزه های ذاتی   

۲- انگیزه های بیرونی و یا اکتسابی

افراد کارهای خود را به دو دلیل انجام می دهند یا به دلیل محرک ها و خواسته های درونی که خود می تواند یکی از منابع اصلی قدرت هر شخصی باشد و یا از منابع بیرونی، همانند پاداش و تنبیه که در صورت نبود این قبیل اهرم ها، انگیزه های فرد نیز فروکش می کند.

این تقسیم بندی (ذاتی یا بیرونی) یعنی که افراد کارهایی را انجام می دهند تا دیگری را خشنود سازند یا خود از انجام آن خوشحال شوند؟ مسلماً خود انگیزش عامل اصلی موفقیت و نیروی تمام نشدنی هر فردی ست، چون به عامل بیرونی وابسته نیست.

به همین دلیل است که هر فرد باید از تمایلات و خواسته های خود به صورت شفاف اطلاع داشته باشد چرا که بتواند برای دیگران نیز شرح نماید تا آنها را نیز همراه خود سازد. کلید اصلی همراه سازی دیگران دقیقا همین جاست. اگر شما برای کسی یا چیزی عمیقاً احساس اهمیت نکنید چطور می خواهید دیگران را نیز به حرکت در آورید؟ اگر شما به چیزی متعهد نباشید چطور انتظار دارید دیگران به شما و اهدافتان متعهد باشند؟

رهبران باید هدفی مشترک بسازند.

ساختن هدف مشترک به معنی مشخص نمودن اهداف رهبر یا مدیر سازمان و تحمیل آن به دیگران نیست. چون همراهانتان تنها به دنبال شنیدن خواسته ها و آرزوهای شما نیستند. آنها می خواهند خواسته ها و آرزوهای خود را بشنوند. آنها تمایل دارند بشنوند در مسیر دستیابی به اهداف سازمانی چطور به خواسته ها و آرزوهای آنان جامه عمل پوشیده خواهد شد. آنها می خواهند نقش و جایگاه خود را در آینده رهبران خود ببینند.

برای ساخت اهداف مشترک باید همراهانتان را در ساخت اهداف شریک کنید. باید همه همراهانتان را در طرح پرسش “حالا چه باید کرد؟ ” یا ” این طرح و برنامه ما را به کجا می برد؟ ” وارد کنید. باید با کمک آنها به چنین پرسش هایی پاسخ دهید تا آنها نیز خواسته های خود را وارد اهدافتان کنند. به یاد داشته باشید، نمی توانید افراد را بدون رضایت قلبی به جایی که تمایلی برای آن ندارند، ببرید و از آنها حداکثر کارایی را انتظار داشته باشید.

به حرف های همراهانتان با دقت گوش کنید.

اینکه گوش دادن و یادگیری مهارت خوب گوش دادن از مهارت بالایی برخوردار است و رهبران باید این مهارت را به خوبی کسب کنند، در مقالات پیشین نیز گفته شد. اما واقعاً چرا تا این حد مهارت گوش دادن از اهمیت زیادی برخوردار است؟

حتماً بخوانید :  5 راه ساده برای جذب ثروت

چون رهبران پیشرو و موفق از همین مهارت خواسته ها و آرزوهای همراهانشان، کاستی های سازمان و اعتمادسازی در بین همکارانشان را به دست می آورند. به عبارتی رهبران با این مهارت آیینه ای خواهند بود که خواسته های اعضا را به سمت خودشان منعکس خواهند کرد. البته باید یادآور شد که صحبت درباره این مهارت به مراتب راحت تر از عمل کردن به آن است.

در ویدئوی آموزشی زیر آقای علی معبودی به این موضوع می پردازد که صحبت نمودن در مورد مشکلات و شکایت های پرسنل چه تاثیری بر سازمان داشته و چگونه رهبر یک کسب و کار باید این موضوعات را شناسایی نموده و قبل از بزرگتر و حاد شدن مشکلات نسبت به رفع آنها اقدام کند.

یکی از باید های گوش دادن، پرسش سوالات هدفمند و کاربردی است. پرسش های خوب شما را به سمت جواب های خوب و شاید کمتر دیده شده خواهند برد. پرسش های خوب می تواند حس اعتماد را در دیگران نسبت به اینکه برایتان اهمیت دارند، ایجاد کند. چون حساس بودن نسبت به دیگران یک مهارت عادی نیست و این مهارت را هرکسی نمی تواند داشته باشد اما رهبران از این مهارت به خوبی استفاده می کنند و یکی از ابزارهای اصلی اعتماد سازی شان همین مهارت است. جالب اینجاست که این مهارت چیز پیچیده ای نیست تنها به توجه و گوش دادن به دیگران نیازمند است. این یعنی آگاه بودن دقیق از رفتار و احساسات دیگران و تفاوت های جزئی در ارتباطات آنان.

آن چیزی که برای دیگران مهم است را تعیین کنید.

زمانی می توانید درک کنید چه چیزی برای دیگران از اهمیت زیادی برخوردار است  که به دیگران با دقت گوش دهید. بر اساس تحقیقات به عمل آمده مبنی بر ماندگاری افراد در سازمان، افراد زمانی در سازمان باقی می مانند که کاری که می کنند را دوست دارند، کارشان را چالش برانگیز دیده و کارشان برایشان مهم و هدف دار است.

در واقع وقتی شما به دیگران گوش می دهید، می توانید شرایط کاری فرد را مطابق با خواسته ها و آرزوهای وی هماهنگ نمائید و به خاطر داشته باشید کارمندان کار با توجه را بدون اثرگذاری محل و یا نوع صنعت کاملاً بالاتر از “درآمد بالا” ارزیابی می کنند. همچنین کار با رهبری که دیدگاه مشخص داشته و به ارزش ها باور دارد را نسبت به درآمد بالاتر ترجیح داده و باعث ایجاد انگیزه بیشتری در آنها می شود.

به خاطر داشته باشید، رهبران بزرگ همانند شرکت ها و کشورهای بزرگ، فقط پول تولید نمی کنند، بلکه مفهوم، اهمیت و ارزش نیز ایجاد می کنند. آنها می توانند حتی برای کارهای روتین هم اشتیاق داشته ، اگر در موفقیت خود و سازمانشان نقش موثری داشته باشد.

[book_source_shortcode]چالش رهبری[/book_source_shortcode]

امتیاز دهید
The following two tabs change content below.
علی معبودی

علی معبودی

مدرس دوره ها و کارگاه های آموزشی، مشاور مدیریت، مدیرعامل مجموعه مدیران نواندیش، ۱۰ سال سابقه مدیریت ارشد بنگاه های اقتصادی، کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی و محقق بازاریابی هستم. تلاش من همواره بر این است تا با ارائه آموزش های به روز و کاربردی در حوزه مدیریت کسب وکار نقش مهمی در جهت رشد و ارتقا مدیران ایفا نمایم.
حتماً بخوانید :  چگونه می‌توانید مشتریان خود را خوشحال کنید؟
لینک کوتاه این مقاله : https://modirno.ir/JwFPJ
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *