رفتار مصرف‌کننده

رفتار مصرف‌کننده چه اهمیتی دارد؟

درک رفتار مصرف‌کننده برای هر سازمانی قبل از راه‌اندازی هر محصولی مهم است. اگر سازمانی نتواند نحوه ارتباط مشتری با محصول را تجزیه و تحلیل کند، دچار ضرر و زیان خواهد شد. رفتار مصرف‌کننده بسیار پیچیده است، چون هر مصرف‌کننده‌ دیدگاه متفاوتی نسبت به خرید، مصرف و همچنین دسترسی متفاوتی به محصول دارد.

درک تئوری‌ها و مفاهیم رفتار مصرف‌کننده، به موفقیت در فروش محصول یا خدمات و بسیاری از جنبه‌های دیگر کمک می‌کند. تغییرات مداوم در استانداردهای زندگی، گرایش، مد و تکنولوژی وجود دارد؛ نگرش‌های مصرف‌کنندگان نسبت به خرید محصول متفاوت است. درک این عوامل بسیار مهم است چون بازاریابی محصول به طور عمده‌ای وابسته به این عوامل است. بنابراین، رفتار مصرف‌کننده به عنوان یک ابزار برای بازاریابان در دستیابی به اهداف فروش عمل می‌کند.

در این مقاله در مورد اهمیت و ارزش درک مفاهیم و نظریه‌های رفتار مصرف‌کننده و به کارگیری آن‌ها توسط بازاریابان آشنا خواهیم شد.

رفتار مصرف‌کننده

رفتار مصرف‌کننده یا خریدار به رفتار مردم در هنگام خرید، مصرف‌ یا نپذیرفتن هر نوع محصول یا خدمات اشاره دارد. این رفتارها تحت تأثیر عوامل زیادی می‌باشند که شامل جستجو برای یک محصول، ارزیابی محصول از جنبه‌های مختلف، خرید و مصرف محصول می‌شود. مطالعه رفتار خرید محصولات نشان می‌دهد رضایتمندی یا نارضایتی مصرف‌کننده با در دسترس بودن محصول در ارتباط است.

مصرف‌کننده در هنگام خرید یک محصول مراحل بسیاری را طی می‌کند. مطالعه رفتار مصرف‌کننده به درک اینکه تصمیم خرید چگونه گرفته می‌شود و چگونه به دنبال محصول می‌گردند، کمک می‌کند. درک رفتار مصرف‌کننده به بازاریابان یا سازمان‌ها یاری می‌رساند تا دلیل مصرف محصولات توسط مشتری و چگونگی ارضا آن‌ها را بدانند. در این میان عوامل دیگری همچون نیازهای اساسی مانند مسکن و گرسنگی همراه با اشتیاق برای تحقق گرایش روانشناختی مصرف‌کننده به خرید یک محصول یا خدمات خاص منجر می‌شود.

دلایل زیادی باعث می‌شوند تا مشتریان تصمیم بگیرند تا پولی را که به سختی بدست ‌آورده‌اند صرف خرید کنند. اما آیا می‌دانید که چرا تصمیم می‌گیرند آن را به شما بدهند؟ در مقاله “دلایل خرید مصرف کنندگان چیست؟” از مدیران نواندیش، به این موضوع می پردازیم.

اهمیت رفتار مصرف‌کننده برای مدیران کسب‌وکار

مطالعه رفتار مصرف‌کننده به شما در دستیابی به این هدف کمک می‌کند. مصرف‌‌کنندگان مهمترین افراد برای بازاریابان یا فروشندگان می‌باشند در نتیجه بسیار حائز اهمیت است تا آن‌ها بدانند مصرف‌کنندگان چه چیزهایی را دوست دارند یا ندارند تا براساس آن بتوانند کالا یا خدمات به آن‌ها پیشنهاد دهند.

bazaryabi

تجزیه و تحلیل دقیق به پیش‌بینی درست در مورد رفتار مصرف‌کنندگان هر محصول یا خدمتی کمک می‌کند. مطالعه رفتار مصرف‌کنندگان به مدیران بازرگانی، فروشندگان و بازاریابان از طریق روش‌های زیر یاری می‌رساند:

-طراحی بهترین محصول یا خدمات که به طور کامل نیازها و خواسته‌های مصرف‌کننده را ارضا می‌کند.

-تصمیم‌گیری در مورد مکان‌های عرضه محصول یا خدمات برای دسترسی آسان مصرف‌کنندگان به آنها

-تصمیم‌گیری در مورد قیمتی که مصرف‌کنندگان حاضر به خرید محصول یا خدمت باشند.

-پیدا کردن بهترین روش تبلیغ که در جذب مشتری برای خرید محصول موثر باشد.

-درک چرایی، چه زمانی، چگونه و عوامل دیگری که بر روی تصمیم خرید مصرف‌کننده تأثیرگذار هستند.

اهمیت رفتار مصرف‌کننده برای بازاریابان

برای بازاریابان مهم است که رفتار مصرف‌کننده را مطالعه کنند. برای آن‌ها حائز اهمیت است تا برای برآورده کردن نیازها و خواسته‌های مصرف‌کنندگان، آن‌ها را به عنوان فرد یا گروه‌هایی در نظر بگیرند که برای خریدن، مصرف‌کردن یا نکردن حق انتخاب دارند و می‌توانند تجربیات خود را به اشتراک بگذارند.

حتماً بخوانید :  گام اول مهارت های کلامی در کسب و کار

با توجه به دیدگاه بازاریابان، آن‌ها براین باورند که هدف اصلی بازاریابی، فروش کالاها و خدمات به افراد بیشتر است تا سود بیشتری کسب کنند. این اصل ایجاد سود تقریبا توسط تمام بازاریابان مورد استفاده قرار گرفته است. در گذشته، بازاریابان در رسیدن به هدف خود موفق بودند.

[boc_message type=”e.g. information, success, attention, warning_msg”]

با بررسی رفتار مصرف کننده بازاریابان می‌توانند رفتار مصرف‌کنندگان را بررسی و محصولات خود را برای گروه خاصی از مردم یا افراد، هدف‌گذاری و تعیین موقعیت کنند.

[/boc_message]

با این حال، امروزه, مصرف‌کنندگان بیشتر در مورد استفاده از محصول و سایر اطلاعات مرتبط با آن آگاه هستند به همین دلیل فروش یا جذب مشتری برای خرید محصول آسان نیست. بنابراین، بازاریابان باید از طریق تحقیقات درست و مناسب به هدف فروش محصول یا خدمات و یا متقاعد‌کردن افراد به خرید دست یابند.

در ادامه نکاتی ذکر می‌شود که ارزش درک و کاربرد مفاهیم و نظریه‌های رفتار مصرف‌کننده برای بازاریابان را نشان می‌دهد:

۱- درک رفتار خرید مصرف‌کنندگان

۲- جذب و حفظ مشتریان حتی در فروشگاه های آنلاین

۳- درک عوامل تأثیرگذار بر رفتار خرید مصرف‌کننده

۴- درک تصمیم مصرف‌کننده در مورد رد یک محصول یا خدمت

۵- افزایش دانش فروشندگان جهت تأثیرگذاری بر روی مصرف‌کننده برای خرید محصول

۶- کمک به بازاریابان برای فروش محصول و ایجاد استراتژی‌های بازاریابی متمرکز

۱-درک رفتار خرید مصرف‌کنندگان

مطالعه رفتار مصرف‌کننده به بازاریابان کمک می‌کند تا رفتار خرید مصرف‌کنندگان در هنگام خرید محصول را شناسایی و پیش‌بینی کنند و دلیل خرید آن‌ها را درک کنند. علاوه براین، به سوالات دیگری همچون چگونگی، کجایی و زمان خرید پاسخ می‌دهد. مصرف و دلایل گرایش به محصولات یا خدمات خاص به بازاریابان کمک می‌کند تا رفتار پس از خرید مصرف‌کنندگان را درک کنند.

در نتیجه، بازاریابان در مورد هر مرحله از فرآیند مصرف به عنوان مثال؛ رفتار پیش از خرید، رفتار در هنگام خرید و رفتار پس از خرید آگاهی بدست می‌آورند. تحقیقات گذشته نشان می‌دهد که هر مصرف‌کننده رفتار متفاوتی نسبت به یک محصول دارد چون آن‌ها محصولات را به دلایل مختلفی می‌خرند، هزینه‌های متفاوتی پرداخت می‌کنند، استفاده متفاوتی از محصولات دارند و وابستگی‌های عاطفی متفاوتی نسبت به هر محصول دارا می‌باشند.

۲-جذب و حفظ مشتریان حتی در فروشگاه‌های آنلاین

پروفسور تئودورلویت می‌گوید رفتار مصرف‌کننده برای بازاریابان در مطالعه کسب ‌وکار اهمیت فراوانی دارد چون هدف اصلی جذب و حفظ مشتریان است. اگر مصرف‌کنندگان از محصول راضی باشند، دوباره همان محصول را خریداری خواهند کرد. بنابراین، محصول باید همراه با نشانه‌هایی به بازار عرضه شود تا مشتری را به خریدن متقاعد کند.

در نتیجه، جذب و حفظ اینگونه از مشتریان بسیار مهم است. این امر می‌تواند با درک و توجه دقیق به رفتار مصرف‌کننده در حال تصمیم‌گیری یا خرید یک محصول در بازار صورت بگیرد. علاوه براین، اطلاعات منتشر شده در وبسایت‌ها تا حد زیادی بر رفتار خرید مشتری اثر می‌گذارد. چنین اطلاعات منتشر شده‌ای مصرف‌کننده را تحریک به خرید محصول یا خدمات می‌کنند.

همچنین، به‌روزرسانی اینگونه اطلاعات به مصرف‌کننده کمک می‌کند تا به محصول وفادار بماند یا اگر از محصول ناراضی بوده است آن را دوباره امتحان نماید.

در مقاله آتی به ادامه موارد مهم در رفتار مصرف کننده اشاره می کنیم.

حتماً بخوانید :  با 5 قانون طلایی در بازاریابی پیشرو شوید

منبع : ukessays

امتیاز دهید
The following two tabs change content below.
Avatar

تهمینه سماوی

فارغ التحصیل رشته بازاریابی و علاقمند به حوزه‌های برندینگ، مدیریت کسب و کار و کارآفرینی. در دنیای به سرعت در حال تغییر امروز که یک قدم اشتباه منجر به نابودی کسب و کار می‌شود آشنایی با مفاهیم روز مدیریتی یک مزیت رقابتی برای مدیران و صاحبان کسب و کار محسوب می شود. امیدوارم بتوانم با ترجمه و ارائه مقالات مفید افراد را با چالش‌هایی که در این حوزه‌ها مواجه می‌باشند آشنا و به بهبود و رونق کسب و کارشان کمک نمایم.
لینک کوتاه این مقاله : https://modirno.ir/kszOE
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *