مزیت رقابتی

یک رستوران چطور می تواند مزیت رقابتی ایجاد کند؟

کسب و کارها برای رسیدن به مزیت های رقابتی هزینه های زیادی را متقبل می شوند. هزینه هایی که شاید تاثیر چندانی در خلق و توسعه چنین مزیت هایی نداشته و بیشتر جنبه تزئینی به خود می گیرند. در ابتدایی ترین حالت ممکن رستوران ها برای طراحی داخلی و بیرونی خود، مبلمان و حتی کیفیت غذای سرو شده نهایت دقت را به کار می برند و زمانی که صحبت از مزیت رقابتی می شود یا همین داشته ها را نام می برند یا با این جمله که صنعت رستوران صنعت بالغی است و فضای زیادی جهت ایجاد مزیت رقابتی ندارد، خود را توجیه می کنند.

حال آنکه در عموم کسب و کارها این نوع نگرش وجود دارد، یعنی عموماً به داشته های فیزیکی می نگریم. برای ایجاد مزیت رقابتی (خصوصاً در حوزه خدمات) می توانید روی جذب، استخدام و پرورش نیروی انسانی خود کار کنید.

به عنوان مثال مشتری که وارد رستوران شده و فضای رستوران مورد پسند وی بوده و کیفیت غذا هم جایی برای بهانه گیری ندارد. این مشتری یک مشتری راضی است، یعنی نیازهای وی برطرف شده ولی این مشتری الزاما در مورد رستوران ما با کسی صحبت نمی کند و تا زمانی که کسی سوال نکند شاید حتی به کسی پیشنهاد هم ندهد.

مزیت رقابتی

حال فرض کنید همین مشتری مورد نظر وارد رستوران شده و پرسنل رستوران با لبخندی واقعی که ماحصل آموزش های مدون و مبسوط است پذیرای وی می شوند. این مشتری در حین خروج و تسویه حساب با لبخند صندوقدار و تعامل چشمی با وی روبه رو می شود و صندوقدار به جای گفتن عبارات کلیشه ای “قابلی نداره”، “قیمت فاکتور”، “شماره رمز”، “خوش آمدید” از کیفیت پیش غذا، غذا و خدمات ارائه شده همکارانش سوال می کند.

سوال اصلی دقیقا همینجاست: شما به عنوان مشتری در مورد کدام رستوران “با فرض یکسان بودن کیفیت فضا و غذای هر دو رستوران”  در گروه های کاری، خانوادگی و یا دوستانه خود صحبت می کنید؟

مشتری مداری فرهنگی است که در سازمان وجود دارد و به مشتریان بیشتر از افرادی که خریدار محصول سازمان هستند، بها می دهد و می دانیم که مشتریان هر سازمان، سرمایه های آن سازمان هستند. هدف از مشتری مداری، صِرف خرید مشتری از سازمان نیست. در صورتی که شما مشتری مداری را به نحو درست اعمال کنید، مشتری های سازمان وفاداری و حس مالکیت نسبت به سازمان شما خواهند داشت. در این صورت، رفتار آن ها با شما و سازمانتان، مانند داشته های خود است.

در یکی از مقالات قبلی مدیران نواندیش با عنوان ” ۱۰ اصل مشتری مداری در کسب و کارها ” به توضیح این موضوع پرداخته ایم.

مشتری در رستوران دوم احساس مهم و خاص بودن کرده، همان حسی که  برای ایجاد مزیت رقابتی به آن نیاز داریم. با چنین نگاهی به زوایای محتلف کسب و کار دیگر نمی توان جذب، استخدام و پرورش نیروی انسانی را نادیده گرفت! بخشی که به راحتی از آن می گذریم و نیمی از مدیران ما همچنان با نگاه مناسبی به این بخش از کسب و کار خود نمی نگرند.

یادآور می شوم مدیریت در کسب و کار به معنای راهبری مطلوب تمامی زوایای کسب و کار بوده و هیچ مدیر و سازمان موفقی نمی تواند سازمان را تک یا چند بعدی و صرفا بر پایه و اساس داشته های فیزیکی خود به بهترین شکل ممکن هدایت کنند.

حتماً بخوانید :  سوالات عجیب شرکت های بزرگ در مصاحبه های استخدامی

مدیران جهت بهتر شدن خروجی نتایج کسب و کارشان باید تغییر را در نوع نگاه و طرز فکر خود ایجاد کنند تا بتوانند در چنین شرایطی به بقا و سودآوری سازمان خود امیدوار باشند.

امتیاز دهید
The following two tabs change content below.
علی معبودی

علی معبودی

مدرس دوره ها و کارگاه های آموزشی، مشاور مدیریت، مدیرعامل مجموعه مدیران نواندیش، ۱۰ سال سابقه مدیریت ارشد بنگاه های اقتصادی، کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی و محقق بازاریابی هستم. تلاش من همواره بر این است تا با ارائه آموزش های به روز و کاربردی در حوزه مدیریت کسب وکار نقش مهمی در جهت رشد و ارتقا مدیران ایفا نمایم.
لینک کوتاه این مقاله : https://modirno.ir/lwNOl
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *