متقاعد سازی

۳راهکار متقاعد سازی در شرایط سخت اقتصادی

کسب‌ و کارها در شرایط سختی قرار دارند. از یک سو رقابت تنگاتنگ کالا و خدمات با رقبا در بازار، از سوی دیگر وضعیت سخت اقتصادی باعث شده خریداران و مصرف‌کنندگان با وسواس و دقت خاصی برای رفع نیازها و خواسته‌های خود اقدام کنند. رفتار مصرف‌کنندگان و خریداران در شرایط فعلی تغییر پیدا کرده و خریداران کسب‌وکارهایی را جهت تامین نیازها و خواسته‌های خود انتخاب می‌کنند که از هر نظر به آنها سود و منفعت بیشتری برسانند.

در مقابل اکثر کسب‌وکارها و فروشندگان در متقاعدسازی مشتریان جهت خرید با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستند که نتیجه آن کاهش فروش است. در ادامه به ۳ راهکار کاربردی و مهم اشاره خواهیم کرد که باعث می شود تا در شرایط سخت اقتصادی فعلی، مشتریان بیشتری را جذب و متقاعد به خرید بیشتر از خود کنید.

۱- راحتی دسترسی مشتریان به‌صورت شبانه‌روزی

مشتریان در شرایط سخت فعلی تمایل به خرید از افراد و کسب‌وکارهایی دارند که هزینه‌های آنها را تا حدی کاهش دهند، همچنین به روش‌های مختلف بتوانند کالاها و خدمات مورد نیاز خود را در کمترین زمان ممکن به‌دست بیاورند. بدین منظور یک کسب‌وکار برای ایجاد دسترسی راحت مشتریان به کالاها، باید یک سیستم فروش و خدمات چندکاناله راه اندازی کند. این سیستم می‌تواند برای فروش شامل کانال‌هایی مانند فروش حضوری، تلفنی و آنلاین باشد و برای خدمات فروش نیز از کانال‌هایی مانند پاسخگویی تلفنی ۲۴ ساعته، وب سایت، شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، پیام‌ رسان‌های محبوب مانند تلگرام برای ایجاد دسترسی راحت و رضایت حداکثری مشتریان برای متقاعدشدن به خرید طراحی و اجرا شود.

نکته مهم در استفاده از این راهکار، اطلاع‌رسانی این سیستم به مشتریان به روش‌های مختلف است تا در ذهن مشتریان شما به عنوان یک کسب‌ و کار پویا جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص دهید.

چرا شبکه های اجتماعی در کسب و کارها اهمیت ویژه ای دارند؟ در مقاله ” ۱۳ ضرورت بازاریابی شبکه های اجتماعی برای کسب و کارهای کوچک”  از مدیران نواندیش در این مورد صحبت کرده ایم.

۲- نمک‌گیر کردن مشتری به‌صورت حضوری و غیرحضوری

در این تکنیک شما ابتدا از مخاطب و مشتری احتمالی یک درخواست کوچک می‌کنید و در ازای این درخواست، یک کالا یا خدمت با ‌ارزش به آنها ارائه می‌دهید. در خواستی که تقاضای سختی نیست و مشتری حاضر است آن را انجام داده و به شما جواب بله بدهد. حال این درخواست کوچک می‌تواند آدرس ایمیل فرد، شماره تماس فرد یا ارائه یک هدیه کوچک به فرد در ازای یک نظر، یک شماره تماس و یا ایمیل باشد. سپس وقتی مشتری تعاملش با شما بعد از چند دقیقه بیشتر شد، درخواست و تقاضای‌ دوم خود را کمی بالاتر می‌برید و در مرحله سوم کالا یا خدمت نهایی خودتان را به مشتری ارائه می‌دهید. برای بهتر انجام دادن این تکنیک می‌توانید از طریق وب سایت فرآیند متقاعدسازی را در ۳ مرحله به ترتیب انجام دهید. همچنین از طریق حضوری نیز می‌توانید ابتدا از کالاهای جانبی برای معرفی به مشتری شروع کنید و در مراحل بعدی کالای نهایی خود را به مشتری ارائه دهید.

متقاعد سازی

۳- تمرکز بر احساسات مشتری قبل از خرید، حین خرید و بعد از خرید

سومین راهکار تمرکز بر احساسات مشتری جهت خرید است. برای تاثیرگذاری احساسی بر روی مشتری می‌توانید کارهای مختلفی را انجام بدهید. یکی از این کارها به نحوه بسته‌بندی خدمات وکالاهایتان برمی‌گردد که می‌توانید با استفاده از رنگ‌های مختلف، اشکال هندسی و شکلک‌های جذاب متناسب با حوزه کسب وکارتان جذابیت‌های بصری و دیداری زیادی را برای مشتریان  به وجود بیاورد. همچنین می توانید از طریق شبکه‌های اجتماعی و وب سایت با مشتریان خود ارتباطات موثر برقرار کنید و با تعامل با آنها و رفع مشکل احتمالی یا سوالات احتمالی‌شان درباره یک کالا یا خدمت خاص، احساسات آنها را جهت خرید از خودتان تحریک کنید. به صورت کلی در این روش متقاعدسازی هر اقدامی مبتنی بر حواس پنج‌گانه که باعث تحریک احساسات مشتری برای خرید شود و مشتری تحت تاثیر آن حس خاص در آن لحظه، خرید خود را نهایی کند در اولویت قرار دارد.

حتماً بخوانید :  9 نکته مهم بازاریابی و فروش برای استارتاپ ها

با توجه به مطالب گفته شده می‌توان نتیجه گرفت که کسب‌وکارها برای متقاعد سازی خریداران و مصرف‌کنندگان می‌توانند دسترسی مشتریان را به کسب‌وکارشان راحت کنند، مشتریان را به صورت حضوری و غیرحضوری نمک گیر کنند و همچنین با تمرکز بر روی تاثیرگذاری بر روی مشتری با استفاده از احساسات و حواس پنج‌گانه مشتریان را متقاعد به خرید کنند.

امتیاز دهید
The following two tabs change content below.
خدامراد رستمی

خدامراد رستمی

کارشناس ارشد مدیریت اجرایی ( EMBA) .مدرس و سخنران در حوزه بازاریابی و فروش. رسالت و کار من کمک و همراهی افراد و کار‌وکسب‌ها جهت موفقیت در فرآیند بازاریابی و فروش است. از ۱۰ سال پیش کار بازاریابی و فروشندگی را آغاز کردم و علاقه دارم تجربیات خودم در حوزه بازاریابی و فروش را در اختیار افراد و کسب وکارها برای موفقیت قرار بدهم.
لینک کوتاه این مقاله : https://modirno.ir/54Vtd
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *