حفظ مشتریان

۳ راهکار جهت حفظ مشتریان فعلی در شرایط دشوار بازار

کسب‌وکارها در شرایط مختلف، استراتژی‌ها و سیاست‌های متنوعی را برای جذب مشتریان بیشتر و افزایش فروش طراحی و اجرا می‌کنند، اما گاهی اوقات این راهکارها و برنامه‌ها در هنگام اجرایی شدن، هدف‌های بلند‌مدت و کوتاه‌مدت کسب‌وکار‌ها را برآورده نمی‌کند و آنها شکست می‌خورند.

از سوی دیگر رفتار مشتریان و مصرف‌کنندگان در شرایط فعلی بازار تغییر کرده است و آنها برای رفع نیازها و خواسته‌های خود گزینه‌های متفاوت و متنوعی را در اختیار دارند و دیگر مانند گذشته ممکن است به یک کسب‌وکار خاص وفادار نباشند. با درک این رفتار مشتریان، کسب‌وکارها در شرایط فعلی بازار برای حفظ مشتریان فعلی، رضایت و خشنودی آنها و وفادارسازی هرچه بیشتر کار سختی را در پیش دارند.

در ادامه به ۳ راهکار مهم برای حفظ مشتریان اشاره خواهیم کرد که باعث می‌شود رضایت و خشنودی مشتریان افزایش پیدا کرده و کسب‌وکارها بتوانند بارها و بارها به مشتریان فعلی خود محصولات و خدمات خود را به فروش برسانند.

۱- مدیریت شادی مشتریان

یکی از مهمترین دلایلی که انسان‌ها با دیگران ارتباط برقرار می‌کنند، دریافت حس خوب و شادی درونی است و ما با کسانی ارتباط‌مان را حفظ می‌کنیم که این حس خوب و شادی درونی را بیشتر به ما بدهند. حال در بازار، کسب‌وکارها می‌توانند با استفاده از این مفهوم و با برنامه‌ریزی منسجم و منظم، از طریق پرسنل و کارمندان و همچنین کانال‌های ارتباطی مشتریان فعلی خود را خوشحال‌تر کنند و با مجموعه اقداماتی که انجام می‌دهند، مشتری را ترغیب به دریافت حس خوب بیشتر و خوشحالی در ازای ارتباط با کسب‌وکارمان کنند. کسب‌وکارها برای خوشحال کردن مشتریان روش‌های خلاقانه و زیادی را می‌توانند به کار بگیرند که از کاربردی‌ترین آنها می‌توان به ارائه هدایای غیرقابل پیش‌بینی به مشتری بعد از خرید و حتی قبل از خرید اشاره کرد.

همچنین کسب‌وکارها می‌توانند با ارائه برنامه‌هایی در صدد سرگرمی مشتریان و ایجاد حس خوب برآیند. این برنامه‌های سرگرمی می‌تواند شامل یک گردهمایی شاد، بازی‌های متنوع و جذاب و مواردی این چنینی باشد.

در مقالهچگونه می توانید مشتریان خود را خوشحال کنید؟” به ۶ جمله مهم در تعامل با مشتری پرداخته ایم.

حفظ مشتریان

۲- ارائه پیشنهادات جذاب فروش

یکی از مهمترین اقداماتی که کسب‌وکارها برای فروش بیشتر به مشتریان فعلی می‌توانند انجام دهند ارائه پیشنهادات وسوسه‌کننده و جذاب به مشتری در زمان و مکان مناسب است. بدین منظور کسب‌وکارها باید با استفاده از باشگاه مشتریان و نرم‌افزارهای ارتباط با مشتری کلیه اطلاعات و سوابق خرید مشتری را ثبت کنند و با تحلیل اطلاعات برای ارائه پیشنهادات به مشتری، در زمان و مکان مناسب اقدام کنند. همچنین کسب‌وکارها باید با آنالیز و تحلیل به موقع بازار، پیشنهاداتی را به مشتریان ارائه دهند که از هر لحاظ در مقایسه با رقبا متفاوت و متمایز باشد و مشتریان را تحریک به خرید کند. حال این پیشنهاد می‌تواند در نوع بسته‌بندی محصولات و خدمات، نحوه دسترسی مشتری به محصول یا خدمت یا نحوه خدمات فروش آن یا مواردی این چنینی باشد.

حفظ مشتریان

۳- ارائه تجربه فراموش‌نشدنی به مشتریان

مغز ما انسان‌ها همواره خاطرات خوب و بد را ثبت و ضبط می‌کند و در شرایط زمانی مختلف آن را به یاد می‌آورد و با توجه به آن قضاوت‌هایی را انجام می‌دهد. حال کسب‌وکارها می‌توانند با توجه به درک این مفهوم، محیط کسب‌وکار، محصولات و خدمات، پرسنل و کارمندان و کانال‌های ارتباطی خود را به نحوی آماده کنند که مشتری بی‌تاب ارتباط با کسب‌وکارمان باشد و تمایل به حفظ ارتباط با ما و خرید حداکثری از ما و حتی معرفی کسب‌وکارمان به دیگران برای خرید داشته باشد.

به عبارت دیگر، تمام اقداماتی که ما انجام خواهیم داد باعث ایجاد تجربه‌ای خوشایند در مشتری می‌شود، حال این تجربه می‌تواند از طریق محیط کسب‌وکارمان، محصولات و خدمات و یا پرسنل و کارمندان به مشتریان منتقل شده و باعث ایجاد تجربه‌هایی فراموش‌نشدنی در آنها شود.

حتماً بخوانید :  مدیریت ارتباطات در سازمان چه اجزایی دارد؟

با توجه به مطالب گفته‌شده در این مقاله می‌توان این نتیجه را گرفت که برای حفظ مشتریان فعلی می‌توان بر مدیریت شادی مشتریان، پیشنهادات جذاب به مشتری و ارائه تجربه فراموش‌نشدنی به مشتری به عنوان راهکارهای جذاب و کاربردی اشاره کرد.

امتیاز دهید
The following two tabs change content below.
خدامراد رستمی

خدامراد رستمی

کارشناس ارشد مدیریت اجرایی ( EMBA) .مدرس و سخنران در حوزه بازاریابی و فروش. رسالت و کار من کمک و همراهی افراد و کار‌وکسب‌ها جهت موفقیت در فرآیند بازاریابی و فروش است. از ۱۰ سال پیش کار بازاریابی و فروشندگی را آغاز کردم و علاقه دارم تجربیات خودم در حوزه بازاریابی و فروش را در اختیار افراد و کسب وکارها برای موفقیت قرار بدهم.
لینک کوتاه این مقاله : https://modirno.ir/U9q9r
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *