راهکارهای افزایش رضایت شغلی در مدیریت منابع انسانی سازمان

راهکارهای افزایش رضایت شغلی در مدیریت منابع انسانی سازمان

راهکارهای افزایش رضایت شغلی در مدیریت منابع انسانی سازمان » از آن جایی که در شرکت های پیشرو و موفق، مدیریت منابع انسانی سازمان و جذب همکاران با کیفیت، ماهر و متخصص از اهمیت بالایی برخوردار بوده، بنابراین اخراج یا انفصال همکاران به اندازه حفظ آنان حائز اهمیت است. همان طور که در مقاله مدیریت منابع انسانی و راهکارهای ارزیابی و بهره وری پرسنل متذکر شدیم، پس از مشخص شدن سطوح عالی، متوسط و ضعیف همکاران، باید برنامه ریزی استراتژیکی جهت انفصال یا اخراج آنان داشته باشیم. از طرفی در سازمان هایی که به دنبال ایجاد مزیت های رقابتی در ارائه محصولات و خدمات خود هستند، بسیار ضروری است که از ادامه همکاری با کارکنان ضعیف و فاقد مهارت جلوگیری کنند. به عبارتی کسب و کار شما باید در امر منابع انسانی سازمان و نحوه ورود و خروج آنان تابع فرمول: “دیر استخدام کنید و زود اخراج کنید” باشد.

دیر استخدام کردن به معنای برنامه ریزی و اجرای اصولی فرآیندهای استخدامی است. یعنی سازمان باید در حوزه استخدام از فیلترهای مناسبی استفاده نموده و برای هر پست سازمانی حداقل ۷۰-۸۰ رزومه دریافتی را بررسی نماید. در پروسه های استخدامی هم از ابزارهایی مانند مصاحبه های چندگانه و همچنین تست های شخصیت شناسی و هوش استفاده نمایید.

 منابع انسانی را زود اخراج کنیم یعنی چه؟

یعنی زمانی که در مدیریت منابع انسانی سازمان، بررسی های لازم را انجام دادیم و به این نتیجه رسیدیم که همکار موردنظر با ساختار کسب و کارمان همخوانی ندارد باید هرچه سریع تر نسبت به جایگزین نمودن فرد اقدام نماییم. متاسفانه در برخی پروژه های مشاوره ای، مشاهده شده که مدیران در اخراج برخی همکارانشان تا ماه ها نیز دست دست نموده و توجیه های گوناگونی جهت انجام ندادن این امر دارند.

در سازمان های پیشرو شناسایی افرادی که با فرهنگ سازمانی مغایرت دارند و یا از انگیزه و مهارت لازم برخوردار نیستند، از اصلی ترین وظایف مدیران آنهاست. از طرفی تشخیص و ارزیابی افراد ضعیف باید از پایایی و اعتبار بالایی برخوردار بوده تا سازمان دچار اشتباهاتی که منجر به ضررهای زیادی خواهد شد، نشود.

یکی دیگر از بررسی هایی که در حوزه مدیریت منابع انسانی سازمان باید به آن پرداخته شود، تحلیل و شناخت علل خروج از سازمان است. یکی از اصلی ترین دلایل ترک خدمت، نارضایتی از وضع موجود است. مدیران باید نسبت به روحیات همکاران، مشکلاتشان و چگونگی رفع آنها برنامه ریزی و دقت لازم را داشته باشند.

 یکی از راه های شناخت سطح کیفی همکارانتان، استفاده از تست فرسودگی شغلی است که می تواند هم به شما و هم به کارکنان افق دید روشنی نسبت به سازمان و شرایط کاری ارائه داده و به شما در مدیریت منابع انسانی سازمان کمک کند. از طرفی باید به صورت دوره ای نسبت به ارزیابی ابعاد سازمان از نگاه همکارانتان اقدامات لازم را انجام دهید. بزرگترین مشکل در اجرای بررسی سطح رضایت پرسنل از سازمان این است که، عموماً این بررسی ها به صورت درون سازمانی اجرا شده و خروجی آن از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست. چرا؟ چون همکاران به دلیل ترس از ابراز نظر و درگیری با تبعات بعدی آن، مشکلات واقعی خود را عنوان نمی کنند. پیشنهاد می شود برای سنجش سطح رضایت از سازمان های خارج مجموعه خود که دارای صلاحیت لازم هستند، استفاده نمایید.

کاهش رضایت شغلی، نشان دهنده احساسات فرد درباره شغل و سازمانش است. متاسفانه عمده مدیران ایرانی توجه کافی به بحث روانی همکاران خود ندارند و به آنان همچون ماشین آلات و ابزارهای کسب و کار به صورت صفر و یک نگاه می کنند و همچنان با این طرز فکر پیش می روند که همکارانشان تنها به اهرم مالی (حقوق و مزایا) واکنش نشان می دهند.

افزایش رضایت شغلی زمانی حاصل خواهد شد که، کار فرد با ارزش ها و نیازهایش هماهنگ بوده و بالتبع خروجی این فرآیند رسیدن فرد به هدف ها و فعالیت هایی که برایش اهمیت دارند، خواهد بود. (حجم زیادی از موارد فوق با استخدام درست همکاران مرتفع خواهد شد،زمانی که گزینش هایتان متناسب با شرایط شغلی مدنظر باشد)

حتماً بخوانید :  رئیس هستید یا رهبر؟

 شناخت علایق افراد قبل از ورود به سازمان و تصدی شغل موردنظر می تواند باعث افزایش بهره وری سازمان گردد، چون زمانی که کارکنان کاری را انجام دهند که با علایق و برنامه های زندگی شان سازگاری بیشتری داشته باشد، خشنود تر و راضی تر خواهند بود.

در بسیاری از موارد دیده شده فردی با شخصیت درون گرا در تصدی شغل هایی همچون بازاریابی، فروشندگی حضوری یا تلفنی قرار داشته و مسلماً علاوه بر عدم کارایی مناسب در بازه زمانی کوتاه مدت از سازمان و شغل موردنظر دست خواهد کشید.

سنجش منابع انسانی از طریق محاسبه ی هزینه ی دقیق بکارگیری هر یک از کارمندان جدید برای ارزیابی کسب و کار شما و ابداع استراتژی ها، ارزشمند است. که در مقاله “۱۰پارامتر برتر سنجش منابع انسانی” از مدیرنو، به این موضوع پرداخته می شود.

آیا از تیپ شخصیتی همکارانتان و تناسب خصوصیات روحی شان با شغل موردنظر آگاهید؟

بسته به فرد و نوع فرهنگ جاری در هر سازمانی، پارامترهای رضایت شغل از درجه اهمیت متفاوتی برخوردارند. در برخی از سازمانها ممکن است توانمندسازی، در برخی امنیت شغلی، در برخی امنیت پرداخت و… مهم باشند. و به همین دلیل است که شناخت همکارانتان از اهمیت بالایی برخوردار است تا بتوانید به تناسب خواسته هایشان اقدامات لازم را انجام دهید.

در برخی از سازمان ها نیز، رضایت و شادمانی بالایی نسبت به سایر سازمان ها وجود داشته و همین امر باعث افزایش بهره وری نیز می شود. سعی کنید محیط شادی به همراه روابطی اثربخش در کسب و کارتان ایجاد کنید (محیط شاد الزاماً محیطی همراه با موسیقی و دادن هدیه و آفرهای متنوع نیست) همکاران در محیطی پویا می توانند بهره وری بالاتری داشته باشند. در حوزه درون سازمانی دست به تغییرات کوچک و متناوبی بزنید، مثلاً تغییر دکوراسیون که برای این منظور از نظر و همراهی همکارانتان نیز بهره مند شوید.

در مدیریت منابع انسانی، در مورد کناره گیری از سازمان چگونه باید تصمیم گیری کرد؟

باید مراقب کناره گیری همکاران از گردونه سازمان باشید. یعنی سطح همکاری و فعالیت همکاران در کارهای گروهی و دستیابی به اهداف سازمان را زیر نظر داشته و ارزیابی کنید تا در صورت خروج هر کدامشان از چرخه مشارکتی سازمان، اقدامات لازم را جهت شناسایی و رفع مشکلات فرد موردنظر انجام دهید. کناره گیری زمانی اتفاق می افتد که همکار تلاش اندکی برای انجام وظایف شغلیش داشته و خود را ملزم به انجام وظایف با کیفیت مطلوب و استاندارد نداند، بر همین اساس تعهد سازمانی اش کاهش می یابد. کناره گیری، پروسه ای تدریجی است که به مرور زمان همکار را از سازمان دور می کند. تاخیر و غیبت از اولین نشانه های کناره گیری از سازمان است. افرادی که رضایت شغلی پایینی دارند، به احتمال زیاد بیشتر تاخیر می کنند. به مرور که نارضایتی بیشتر می شود، غیبت از کار نیز افزایش می یابد. در بسیاری از مواقع این غیبت ها به تصمیم گیری برای ترک سازمان منجر می شود. از طرفی همکاران ناراضی به طور همزمان شروع به کم کاری می کنند و از کمک به همکارانشان دریغ می ورزند.

برخی از همکارانی که فرآیند کناره گیری را آغاز کرده اند، به طور همزمان در جستجوی مشاغل دیگری بر می آیند تا بتوانند از سازمان جدا شوند. البته باید یادآور شد که تمام همکاران ناراضی به مرحله آخر (ترک سازمان) نمی رسند. سوالی که در اینجا مطرح می شود اینست که، چرا برخی از همکاران سازمان را ترک و برخی دیگر به همکاری شان ادامه می دهند؟

یکی از اصلی ترین عوامل تعیین کننده، وجود مشاغل جایگزین و تمایل فرد برای کار کردن در این مشاغل است. اگر یافتن شغل دیگر سخت باشد فرد ترجیح می دهد در کسب و کارتان باقی بماند. از طرفی اگر تغییر شغل نیازمند هزینه های مالی (حقوق و مزایا) و روانشناختی (تنزل جایگاه و پست سازمانی) بالایی باشد، فرد از ترک سازمان منصرف خواهد شد. پس همکاران ناراضی زمانی سازمان را ترک خواهند کرد که یافتن شغل جدید سهل و با کمترین حجم ریسک همراه باشد.

حتماً بخوانید :  چطور لایق ترفیع شوید؟

در هر صورت رضایت شغلی ترکیبی پیچیده از احساسات مختلف است و به همین منظور مدیریت منابع انسانی سازمان از اهمیت بسیار بالایی در سازمان برخوردار است و اشخاصی که تصدی این گونه مشاغل را بر عهده دارند، باید بینش، نگرش و علم لازم جهت افزایش بهره وری سازمان را داشته باشند.

امتیاز دهید
The following two tabs change content below.
علی معبودی

علی معبودی

مدرس دوره ها و کارگاه های آموزشی، مشاور مدیریت، مدیرعامل مجموعه مدیران نواندیش، ۱۰ سال سابقه مدیریت ارشد بنگاه های اقتصادی، کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی و محقق بازاریابی هستم. تلاش من همواره بر این است تا با ارائه آموزش های به روز و کاربردی در حوزه مدیریت کسب وکار نقش مهمی در جهت رشد و ارتقا مدیران ایفا نمایم.
لینک کوتاه این مقاله : https://modirno.ir/AX4bj
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *