خلاقیت

خلاقیت چه نقشی در کارآفرینی دارد؟

خلاقیت چه نقشی در کارآفرینی دارد؟ » در بیان شاخص های کارآفرینی، به خلاقیت، نوآوری، ریسک پذیری، مسئولیت پذیری، قدرت تصمیم گیری و مشارکت جویی (علاقه به کارگروهی)  به عنوان اهم موارد اشاره می شود. در این مقاله سعی داریم با بررسی رابطه ی کارآفرینی و خلاقیت، این مورد را مورد بررسی قرار داده و ابعاد آن را تجزیه و تحلیل کنیم.

خلاقیت

خلاقیت، خلق ایده ی جدید است. ایده ی جدیدی که کاربردی و مفید بوده و بتواند بر تولید کالا یا خدمات تاثیر مثبت بگذارد. خلاقیت، هسته ی اصلی کارآفرینی و پیش نیاز نوآوریست. صاحب نظران، خلاقیت را گرایش برای یافتن راه حل های مختلف، روش حل مسئله، نشان دادن انعطاف پذیری و تفکر واگرا می دانند. در واقع خلاقیت، فرایند انجام یک کار جدید است.

ارتباط کارآفرینی با خلاقیت

راز کارآفرینان برای ایجاد ارزش در بازارچیست؟ در واقع این راز همان به کارگیری خلاقیت برای حل مشکلات و بهره برداری از فرصت هایی است که افراد همواره با آن مواجه می شوند. خلاقیت، به عنوان توانایی خلق ایده های جدید و کشف راه جدید در برخورد با مشکلات می باشد.

میلیون ها نفر از مردم، ایده های خلاقی برای تولید محصولات یا خدمات جدید و مختلف دارند اما بیشتر آن ها نمی توانند این ایده ها را به مرحله ی اجرا درآورند.  اما کارآفرینی صرفاً با تعریفی از خلاقیت انجام نمی شود.

فرایند نظام مندی در بکارگیری خلاقیت لازم است که در نتیجه ی بکارگیری آن، انگیزش لازم ایجاد شده، استراتژی های اجرای ایده ها بکارگرفته می شوند و در نتیجه کالا و خدمات جدید تولید می شوند.

ذر دنیای امروزی که تغییرات سریع و رقابت شدید حرف اول را می زند، خلاقیت نه تنها منبعی مهم برای کسب سودهای ناشی از رقابت است بلکه ضرورتی برای بقا محسوب می شود. علاوه بر این ماهیت کارآفرینی در خلاقیت نهفته است.

کارآفرینان با مسائلشان خلاقانه برخورد می کنند و غالباً احساس می کنند که باید تصورات و آرمان های درونی خود را بیان کنند خلاقیت از این جهت برای کارآفرینان مهم است که آن ها دارای ابزارهای متعددی همچون افراد، سرمایه، بازار، ایده و تفکرات هستند و برای موفقیت نیاز دارند تا این ابزارها را به شیوه های جدید و متفاوتی سازماندهی کنند. بنابراین خلاقیت یکی از شروط لازم برای موفقیت فعالیت های کارآفرینانه محسوب می شود.

انگیزش؛ پیش نیاز خلاقیت

انگیزه ها به طور کلی به دو بخش انگیزه های درونی و بیرونی تقسیم می شوند.

۱-انگیزه ی درونی یعنی تمایل به انجام کاری به دلیل خود آن کار. چرا که خود آن کار جذاب، لذت بخش، ارضا کننده و دارای چالش های مثبت است.

۲-انگیزه ی بیرونی یعنی تمایل به انجام کار به منظور رسیدن به بعضی از اهداف بیرونی صرف نظر از خود کار.

به رابطه ی بین خلاقیت و انگیزش در شکل زیر دقت کنید:

خلاقیت

در این شکل، منظور از تخصص عبارتست از:

-برخورداری از دانش در حوزه ی مربوطه،

-کسب مهارت های فنی مورد نیاز،

-برخورداری از استعداد و توانایی.

منظور از مهارت های خلاقیت عبارتست از:

-سبک کاری فعال و همراه با پایداری،

حتماً بخوانید :  8 عادت صبحگاهی افراد موفق

-جهت گیری به سمت ریسک پذیری و استقلال.

عملکرد انگیزش های خلاقیت زمانی مطلوب خواهد بود که افراد از انگیزه های درونی بالایی برخوردار باشند. بنابراین افراد خلاق ابتدا به دلیل علاقه، لذت و رضایت خود از کار برانگیخته می شوند نه از طریق فشارهای بیرونی.

برای اینکه بدانید چطور باید در کارکنان خود ایجاد انگیزه کنید، مقاله “کارفرمایان چه نقشی در انگیزه کارکنان دارند؟” را به شما پیشنهاد می دهیم.

فرایند خلاقیت

اگرچه به نظر می رسد که ایده ی خلاقانه به یکباره  به ذهن خطور می کند، اما این اتفاق در واقع نتیجه ی یک فرایند ۷ مرحله ای به شرح زیر است:

خلاقیت

آیا خلاقیت می تواند آموخته شود؟

در گذشته اعتقاد بر این بود افراد یا خلاق هستند یا نیستند. اما امروزه با شناخت بهتری که از نتایج تحقیقات به دست آمده است، می بینیم که هر فردی قابلیت این را دارد که از طریق یادگیری به فرد خلاقی تبدیل شود.

به اعتقاد یکی از صاحب نظران این رشته، هر فردی از توانایی خلاقیت برخوردار است و خلاقیت یک ویژگی انحصاری برای تعداد افراد بسیار کمی نیست. مشکل اساسی این است که در سازمان‌ها چیزی به عنوان خلاقیت به افراد نمی آموزند. افراد به وسیله ی تفکر سنتی محدود شده اند و بیشتر آن ها هرگز از خلاقیت ذاتی خود استفاده نمی‌کنند.

روش های پرورش خلاقیت در سازمان

خلاقیت در سازمانی رشد می‌کند که مدیران محیط مقتضی آن را فراهم کنند. شما به عنوان مدیر سازمان، می‌توانید با به کار بردن روش‌های ذیل، خلاقیت را بین کارکنان پرورش دهید:

– از کارکنان خود انتظار خلاقیت داشته باشید،

– تحمل شکست و یادگیری از آن را به کارکنان خود بیاموزید،

– روحیه‌ی کنجکاوی را تشویق کنید،

– مشکلات را به عنوان چالش تلقی کنید،

– آموزش هایی در زمینه ی خلاقیت به اجرا درآورید،

– از کارکنان خود حمایت کنید،

– برای کارهای خلاق، پاداش در نظر بگیرید،

الگوهای مناسبی در زمینه‌ی خلاقیت معرفی کنید.

از دیگر نکات سازمانی حائز اهمیت در پرورش خلاقیت در سازمان می توان به موارد ذیل اشاره کرد :

ساختار سازمانی متناسب: از مهمترین عوامل تقویت و تسهیل خلاقیت در سازمان، ساختار و تشکیلات متناسب با اهداف موردنظر است. اگر ساختارهای سازمانی، متناسب با تحولات محیطی بوده و توانایی هماهنگ شدن با تغییرات محیطی را داشته باشد، امکان انعطاف و آزادی عمل را برای اعضا فراهم می آورد و زمینه ی بروز خلاقیت را مهیا می کند. ویژگی های چنین سازمانی، در ذیل آماده است:

مسطح بودن هرم سازمانی: هرچه سازمان مرتفع‌تر باشد، یعنی سلسه مراتب سازمانی بیشتر بوده و بوروکراسی و روابط رسمی بیشتر است. در چنین سازمانی، به دلیل روابط رسمی و قوانین دست و پاگیر، آزادی عمل برای اعضا فراهم نیست. در صورتی که سازمان مسطح تر از انعطاف بیشتری در فرایند تشویق خلاقیت برخوردار است. در سازمان های مسطح، روابط مادون و مافوق نزدیک تر می باشد. به عبارت دیگر افراد برای ملاقات با مقامات سازمان نیازمند گذر از چند رده سازمانی نمی باشند و با صمیمیت بیشتری می توانند ارتباط برقرار کنند.

روابط نزدیک شغلی و تخصصی: در سازمان هایی که افراد بنا به تخصصی که دارند در مشاغل جایگذاری می شوند، با استفاده از دانش و اطلاعاتی که نسبت به شغل خود دارند، می توانند مبدع راه حل و روش‌های جدید باشند.

حتماً بخوانید :  برای کاهش فشار عصبی، نگرانی هایتان را حذف کنید

انجام امور در سطوح مربوطه: عدم ارجاع امور به رده‌های بالاتر از عوامل تشویق خلاقیت در سازمان هاست. اعضای سازمان نیازمند قدرت تصمیم گیری حول محدوده ی کاری خود هستند تا بتوانند با آزادی عملی که دارند بهترین روش را آزموده و برگزینند. چه بسا افرادی که روش انجام امور محوله را خودشان آزموده و انتخاب می کنند، روش های بهتر و کارآمدتری را ابداع می‌کنند.

حمایت صاحبان ایده‌های خلاق: حمایت از ایده‌های نو در سازمان موجب می شود تا سازمان از فضای پذیرنده برخوردار بوده و این شجاعت را در افرادی که این قابلیت را دارند، ایجاد کند که ایده ی خود را بیان کنند.

خواننده گرامی : اگر نکته ای در خصوص خلاقیت در سازمانتان حائز اهمیت است، با ما در میان بگذارید.

امتیاز دهید
The following two tabs change content below.
Avatar

زهرا اسماعیلی

دانش آموخته کارشناسی مدیریت دولتی و کارشناسی ارشد EMBA علاقمند به حوزه های استراتژی، بازاریابی و کارآفرینی. تحول محیط و دانش روز افزون بشری مارا بر ان داشته تا با نشر دانسته ها به کشف ندانسته ها به تکامل روزافزون برسیم.
لینک کوتاه این مقاله : https://modirno.ir/74Aah
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *