چگونه در سازمان تیم های موثری تشکیل دهیم؟

چگونه در سازمان تیم های موثری تشکیل دهیم؟» در بعضی از پروژه های سازمانی لازم است که شما به عنوان مدیر، تیم هایی را تشکیل دهید. این تیم ها معمولاً متشکل از افرادی اند که به تنهایی کار می کنند. هرچه تیم تان را بهتر مدیریت کنید و شرایط مناسبی ایجاد کنید، افراد تشویق می شوند که ایده هایشان را به اشتراک گذاشته و با هم بهتر همکاری کنند. هرچه اعضای تیم صمیمانه تر کار کنند، پروژه سریع تر و با کیفیت بالاتری انجام خواهد شد.

 بدون احساس اتحاد، پیشرفت گروه با مشکل مواجه خواهد شد. نکات سازنده‌ در مدیریت تیم که در ادامه‌ی مقاله آمده به شما کمک می کند  که احساس تعهد بیشتری نسبت به ماموریت سازمانی در اعضای تیم ایجاد کنید.

۱- ارزش‌ها و نگرش شرکت را به صورت اجمالی توضیح دهید

توضیح نگرش و ارزش‌های اصلی به افراد کمک خواهد کرد تا با ماموریت و راهبرد کلی سازمان سازگار ‌شوند. شما باید فرهنگی را خلق کنید که در آن، تیم‌ها اصول، ارزش‌ها و نگرش گروهی بزرگ‌تر را بپذیرند. به قول کارآفرین معروف اَندرو کارنگی :کار تیمی، توانایی کار به همراه یکدیگر و هدایت دستاورد‌های تیمی در راستای یک نگرش و اهداف سازمانی مشترک است.

کار تیمی یک نوع انرژی است که به افراد معمولی اجازه می‌دهد تا به نتایج غیرمعمولی دست پیدا کنند. هدف مشترک یا نگرش به اشتراک گذاشته شده‌ای که آن‌ها برای آن تلاش می کنند، همان چیزی است که تیم را به عنوان یک بخش واحد کنار هم قرار می‌دهد. مدیر سازمان باید تلاش کند تا تصویری از آینده و اهداف سازمان را پیش چشم کارمندان ترسیم کرده و محیطی فراهم نماید تا آنان با انگیزه و متمرکز باقی بمانند.

۲- اهداف روشنی را تعیین کنید

با تعریف اهداف روشن و شفاف، کارمندان متوجه خواهند شد که چگونه به عنوان یک فرد و گروه به موفقیت پروژه کمک کنند. این توافق و تعهد برای کار تیمی موثر مورد نیاز است. مادامیکه تیم یک هدف کلی دارد، تقسیم آن هدف به وظایف کوچک‌تر و تعیین نقطه‌ی عطفی برای ضرب العجل‌هایشان مهم و اساسی است. ایجاد نقاط عطف مختلف به تیم کمک خواهد کرد تا پایبند به وظیفه‌ی خود مانده و متوجه شوند که می‌توانند به عنوان یک واحد منسجم به موفقیت بیشتری دست یابند.

هر زمان که افراد تیم به هدفی می‌رسند و نتایج آن هدف را در سازمان درک می کنند، هدف چالش بر‌انگیز‌تری را تعیین‌ می کنند، در نتیجه تیم تشویق می‌شود تا رشد کند و به تدریج به موفقیت برسد.

۳- انسجام ایجاد کنید

مادامیکه اعضای تیم افرادی با نقاط قوت، دانش، و تجربه ی مخصوص به خود هستند، هدف از ایجاد تیم، بهره‌برداری از نقاط قوت و توانایی آنهاست. این امر اعضای تیم را ملزم می‌دارد تا یک احساس قوی از تعلق به گروه و احساس تعهد به تصمیمات و اقدامات آن داشته باشند.

چگونه در سازمان تیم های موثری تشکیل دهیم؟

انسجام زمانی کامل شده که تیم از یک دستورالعمل استاندارد برای حل تعارضات استفاده نماید. تیم را تشویق کنید تا به صورت مستمر به سنجش و ارزیابی خود بپردازد و شیوه‌ها و تعاملاتش را بهبود بخشد و در عین حال هرگونه مانعی را که ممکن است مانع توانایی‌ اعضای تیم برای حرکت به جلو شود را حذف کنید و در خصوص تلاش‌ها و استعداد‌های تیم سرمایه‌گذاری نمایید.

حتماً بخوانید :  مدیریت شخصیت های دردسرساز سازمان

در پادکست زیر درباره کار تیمی نکات موثری را به شما یادآوری می کنیم:

 

روش‌های حل مشکلات به حذف تعارضات شخصیتی و جلوگیری از تفرقه میان اعضا کمک خواهد نمود. این روش‌ها قوانین دو جانبه ای را ترویج خواهند داد و به تیم در اتخاذ تصمیم به همراه یکدیگر کمک می‌نماید. تعیین قوانین می‌تواند تعارضات را حل کند، اهداف را به انجام برساند، و تعهد در تیم را ایجاد کند. هم ‌چنین باید تلاش کنید که اعضای تیم از تقاط قوت و مهارت‌های هم تیمی‌های خود آگاه باشند. این امر به هر فرد کمک می‌کند تا علاوه بر این که نقش خود را درک کرده، از نقش اعضای دیگر آگاه شده و بداند که چگونه افراد تیم برای ایجاد کارایی بیشتر مکمل هم هستند.

[boc_message type=”success”]هنری فورد: “کنار هم قرار گرفتن یک شروع، کنار هم ماندن یک پیشرفت و با هم کار کردن یک موفقیت است”.[/boc_message]

 ۴-اعتماد را ارتقا دهید

پاتریک لسیونی که یک نویسنده‌ی تجاری است بیان کرده: “به خاطر داشته باشید که کار تیمی با اعتمادسازی شروع می‌شود”.

در صورتی که اعتماد میان تیم وجود داشته باشد، توانایی افراد نیز بیشتر می شود، زیرا افراد انسجام و اتحاد بیشتری با هم پیدا می کنند و در نتیجه رسیدن به اهداف تیمی الویت بیشتری برای افراد خواهد داشت. بنابراین سوال مهم این است که شما به عنوان مدیر تیم، چگونه می توانید اعتماد را درون تیم تزریق کنید؟

ایجاد اعتماد از طریق خلق و حفظ خطوط باز و صادقانه‌ی ارتباطی انجام می‌شود که منجر به تسریع در انجام امور شده  و بازخورد را ارتقا‌ می‌دهد و در نتیجه همه‌ی اعضای تیم احساس تعلق می‌کنند. این کار اعضای تیم را تشویق می‌کند تا به صورت آزادانه‌ای دیدگاه‌ها و نظرات خود را با یک شیوه‌ی سازنده بیان کرده و مبنایی از اعتماد و احترام متقابل را ایجاد کنند.

۵-افراد تیم را تشویق کرده و برای آن ارزش قائل شوید

در محیط‌های کاری، ایجاد یک تیم قوی که برای دستیابی به یک رویکرد، پروژه، یا هدف مشترک فعالیت می‌کند، یک مزیت قوی است. همانطور که هلن کلر بیان کرده، ” وقتی که ما تنهاییم کار کمی از دستمان بر‌ می‌آید، وقتی با هم باشیم می‌توانیم کارهای زیادی انجام دهیم”.

انگیزه‌مند نگه داشتن تیم مهم است. به طور مداوم بر این حقیقت تاکید نمایید که وقتی اعضای گروه با هم اند بیشتر از زمانی‌که به صورت فردی کار می‌کنند به موفقیت دست می‌یابند. سیستم‌های حمایتی ای را به وجود آورید که تیم‌هایی را که به اهداف خاص می‌رسند شناسایی نموده و به آن‌ها پاداش می ‌دهند. امکان دارد اگر افراد به وضوح نبینند که یک وظیفه یا پروژه چطور به صورت مستقیم به آن‌ها سود می‌رساند نسبت به انجام آن بی‌میل باشند. هر وقت که امکان پذیر است از افراد تیم خود تعریف و تمجید نمایید در نتیجه همه‌ احساس می‌کنند که زحمات و تلاش‌هایشان مورد قدردانی قرار گرفته است.

تشکر و قدردانی انگیزه‌ی کارمند را افزایش داده و احساس بهتری در مورد عضو یک تیم بودن را برای او فراهم می‌کند. وقتی که کارمندان به اهداف مهم می رسند به پاس عملکرد آن‌ها جشنی به پا دارید.

حتماً بخوانید :  چگونه بهترین ها را استخدام کنیم؟

[site_source_shortcode url=”www.Business.com”]Business[/site_source_shortcode]

امتیاز دهید
The following two tabs change content below.
علی معبودی

علی معبودی

مدرس دوره ها و کارگاه های آموزشی، مشاور مدیریت، مدیرعامل مجموعه مدیران نواندیش، ۱۰ سال سابقه مدیریت ارشد بنگاه های اقتصادی، کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی و محقق بازاریابی هستم. تلاش من همواره بر این است تا با ارائه آموزش های به روز و کاربردی در حوزه مدیریت کسب وکار نقش مهمی در جهت رشد و ارتقا مدیران ایفا نمایم.
لینک کوتاه این مقاله : https://modirno.ir/UypuK
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *